Gå til innhold

Er egentlig kort hamstrings noen begrensning i dyp knebøy?

PTpro

Anbefalte innlegg

Stort sett hver eneste artikkel/post/inlegg jeg leser om problemer med å komme dypt i knebøy beskriver kort hamstring som mulig årsak og anbefaler mobilitetsøvelser og/eller tøyning for nevnte muskelgruppe. For meg virker det helt ulogisk, siden hamstring absolutt ikke er i ytterstilling i en dyp knebøy. Jeg forstår ikke det her. Kan noen forklare meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke helt sikkert, men synes dette høres ganske logisk ut

''Hos mange er også hamstringen er for stram. Har du dårlig mobilitet i hamstrings så kan denne trekke hoften din nedover under løftet. Dette er fordi hamstrings er festet i hoftebeinet. Løsnigen på dette problemet er enkelt og greit bevegelighetstrening av hamstrings.''

http://fitnessbloggen.no/slik-fikser-du-kneboyen-din/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg tror det er viktigere å se på ankelmobilitet, hoftefleksjon og utrotasjon av hofte (external rotation).

Når det er snakk om hamstring og knebøy, er det ofte snakk om buttwink. Sjekke denne rundt 5 min:

Sjekk disse også:

http://www.mobilitywod.com/2012/01/episode-363-pre-squat-hip-opener-mob-rx/

http://www.mobilitywod.com/2012/02/case-study-tight-ankles-bad-squatting/

http://www.mobilitywod.com/2011/01/episode-144-ze-hip-flexion/

http://youtu.be/g-mBaHx6Gn4

http://youtu.be/Lo59eqVip6I

http://youtu.be/1HiB4t11I3Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig har jeg ikke stor tro på at hamstring er det store problemet for dybde i knebøy da hamstring er forkortet i bunnposisjon av knebøy. Mye av problemet sitter ofte i stram iliopsoas, legger , adductorer , piriformis og gemellus og generelt stram gluteus.

I en kovensjonell mark derimot vil stram / kort hamstring være problematisk da den er forlenget ved høy hofteposisjon.

NB: Mange kan vinne mye dybde bare ved å puste meg magen, ikke brystet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ikke stor tro på at hamstring er det store problemet for dybde i knebøy da hamstring er forkortet i bunnposisjon av knebøy. Mye av problemet sitter ofte i stram iliopsoas, legger , adductorer , piriformis og gemellus og generelt stram gluteus.

I en kovensjonell mark derimot vil stram / kort hamstring være problematisk da den er forlenget ved høy hofteposisjon.

NB: Mange kan vinne mye dybde bare ved å puste meg magen, ikke brystet :)

Forsåvidt enig i det.. blir ikke et direkte problem på dybden i seg selv, men blir et indirekte problem ettersom man i bunnposisjon har stor mulighet for å få buttwink og derfor får null trykk i bunnen.. OG stor mulighet for å snap some shit up :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamstrings er strukket nok over hofteleddet til at den kan skape problemer i en dyp squat, men det er ikke så voldsomt som trengs av langde i og med at den er såpass forkortet over kneet. Har også mye å si om man kjører high/lowbar og hvor vertikal ryggen er selvfølgelig. Jeg tror problemet oftere er dårlig spenn enn for korte hamstrings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det er noen som har ihvertfall nogenlunde samme tanker om meg. Jeg har egentlig aldri trodd at hamstrings er noen stor begrensing i de fleste varianter av knebøy, men etter å ha gjort et lite google søk fant jeg et par hundre innlegg hvor det i all hovedsak var snakk om hamstring som mirakelkur for knebøy. Inkludert Fitness blogg artikelen som linkes til ovenfor.

Og mens vi er inne på temaet begrensningen i bevegelighet, knebøy og buttwink. Hvorfor er korte hofteleddsbøyere en begrensning. Jeg ser at det kan være et problem i oppreist posisjon, men i det øyeblikket man starter en knebøy, så flekteres hofta og problemet med korte hofteleddsbøyere skulle jeg da ikke være relevant lenger, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenker på er startposisjonen:

Tighte hofteleddbøyere ses ofte sammen med svai korsrygg (anterior pelvc tilt). Svai korsrygg er ikke en stabil posisjon spesielt hvis du i tilegg mister denne posisjonen på vei ned = fleksjon.

Korriger med hvis jeg tar feil, men all form for fleksjon av korsryggen under knebøy er fyfy. Enten det er fra en nøytral til krummet korsrygg, eller fra svai til nøytral korsrygg. Dette skaper store skjærkrefter, og kan dermed gi skader.

EDIT: Copy-past fra mobilitywod.com: "If the structures above and below the anterior hip are tight, we tend to see athletes break, or create a local extension moment in should what otherwise be a globally extended spine (like a pull up) or in what should be a more rigid spine(like a split jerk.) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første jeg tenker på er startposisjonen:

Tighte hofteleddbøyere ses ofte sammen med svai rygg (anterior pelvc tilt). Svai rygg er ikke en stabil posisjon for ryggen spesielt hvis du i tilegg mister denne posisjonen på vei ned = fleksjon.

Korriger med hvis jeg tar feil, men all form for fleksjon av korsryggen under knebøy er fyfy. Enten det er fra en nøytral rygg til krummet rygg, eller fra svai rygg til nøytral rygg. Dette skaper store skjærkrefter i korsryggen, og kan dermed gi skader.

Vil stramme hofteleddsbøyere gi problemer på vei opp i knebøy? Eller muligheten til å holde spenn i hamstring i bunnen?

EDIT: Copy-past fra mobilitywod.com: "If the structures above and below the anterior hip are tight, we tend to see athletes break, or create a local extension moment in should what otherwise be a globally extended spine (like a pull up) or in what should be a more rigid spine(like a split jerk.) "

Enig, men vil korte hofteleddsbøyere ha noen betydning i bunnposisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men vil korte hofteleddsbøyere ha noen betydning i bunnposisjon?

Er ikke hofteleddsbøyeren en av musklene som sørger for fleksjon av hofta (derav navnet)? Har du liten hoftefleksjon vil du ikke kunne gå dypt i knebøy.

Hofteleddsbøyeren strekkes ut i ekstensjon, men er ikke musklen som sørger for ekstensjon. Det er vel glutus musklene og mesteparten av hamstring. Omvendt i fleksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett å rekke ned i bakken med hendene så langt man kan med strake bein, kombinerer det med squat to stand.

Og å legge foten på et bord e.l og tøye med framkroppen fram og tilbake. Finnes sikkert videoer på youtube.

Burde en ikke ha en liten knekk i beinet når en tøyer hamstring? For å ungå å tøye på isjasnerven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...