Gå til innhold

Går sukkersuget noen gang tilbake?


Zicoz

Anbefalte innlegg

Hei, har levd relativt usunt i en årrekke, men har nylig startet en omlegging av levestil. Men suget etter snop og Pepsi Max er sterkt, kan jeg forvente at dette blir mindre etter hvert? Hvor lang tid vil det eventuelt ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Intet galt i Pepsi Max, så fortsett om lasten er stor. Ha alltid frukt i hus. Kutt i biter med vanilje Kesam til. Smaker mye bedre enn snop. Hiv vanlig yougert i fryseren en times tid så har du et godt alternativ til tradisjonell is. Litt reven mørk sjokolade på toppen gir samme smaksopplevelse som ei heil plate melkesjokolade sammen med frisk yougert. Kutt pils 250kcal pr halvliter, ta heller et glass vin 100-110 kcal. Ellers spis mindre, men oftere. Drikk gjerne et stort glass vann 10 minutt før middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, sukkersuget går over etterhvert! Selv har jeg vært igjennom det der, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg nå har gått uten "vanlig" godteri i godt over fire måneder :-) Var selv avhengig av smågodt før, men med en gang du kommer deg over "kneika" så er det ikke noe problem! Kan faktisk påstå å si at jeg ikke en gang har lyst på godteri lengre. Frukt og bær frister mye mer. Pepsi Maxen er det verre med, hehe. Men har funnet ut at noe må jeg da få unne meg oppi alt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil merke at cravings vil vandre fra sjokolade og potetgull til frukt, peanøttsmør og kanskje til og med skikkelig mat, så lenge du også unner deg moderate mengder usunne ting ved spesielle anledninger. Det opplevde hvertfall jeg. En god tanke er at ´´det skal ikke bare være godt for meg, men også for kroppen min´´, da er det mye lettere å bli tilfredsstilt av typisk ´´sunn snacks´´. Godt for smaksløkene, godt for kroppen. Den vil også venne seg til å ikke få sukker, så frukt og youghurt osv blir søtt nok i seg selv :)

Pepsi max er nok verre for lommeboka enn kroppen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA det gjør det:)

I mitt tilfelle har det ikke vært noe problem på lenge og jeg har vært skikkelig sjokoholiker.

Nå har jeg jobbet med kostholdet mitt i altfor lenge (en periode med logging og fanatisme, en periode med *jeg gir FAEN" og nå som jeg lever sunt uten å veie eller måle noe som helst) og jeg kan ta en stripe med sjokolade med 2-3 ukers mellomrom og ikke ha lyst på resten. Det er jo bare den første biten som er god uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet all lyst på smågodt da jeg så supersize cv superskinny og så alt jævelskapet som var i gelatinen :( Etter det så har det ikke fristet en eneste gang.

Ellers så merker jeg stor forskjell etter at jeg la om til lavkarbo. Men Pepsi Maxen koser jeg meg med enda(i helgene). I helgene spiser jeg 86% mørk sjokolade og da orker jeg ikke mer enn et par biter så har jeg ikke mer søtsug. Ellers foretrekker jeg litt soyasjokladeis og hjemmebakst på kokosmel og kokossukker(trenger bare et par ss med kokossukker og er bare 24 kcal per skje) så da kan jeg lage cookies med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukkersuget, slik jeg opplever og har erfart det, går kun tilbake når jeg spiser den maten jeg skal og ikke hopper over måltider eller mengde. 86% sjokolade tar også kverken på suget mitt, så sant jeg tar noen biter i tillegg til den vanlige maten.

Mye pes med sukker altså.... de gangene jeg har klikka totalt på det, så blir jeg så vanvittig dårlig og mister all energi. Tror nok folk har varierende toleranse for sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene, godt å høre at det vil forsvinne etter hvert. Problemet mitt med Pepsi Max er at det begynte å nærme seg 3l om dagen, så da følte jeg at det ble i meste laget.

For tennenes skyld ville jeg kuttet ned til 0.5 om dagen. Kanskje erstattet det med Fun Light eller noe istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet all lyst på smågodt da jeg så supersize cv superskinny og så alt jævelskapet som var i gelatinen :( Etter det så har det ikke fristet en eneste gang.

Akkurat samme. Bare tanken på å få i meg gelatin gjør meg ganske uvel, i grunnen.

For å besvare spørsmålet - ja! Heldigvis går det over etter hvert som kroppen blir vant til ikke å bli tilført store doser sukker. Det morsomme da er at ting man gjerne likte før, plutselig kan smake altfor søtt og kvalmende. Og at man kan manipulere kroppen i større grad med sukker. Trøtt og sliten, men må holde det gående en stund til? Her, ta litt sjokko! Vent et minutt eller to, og det føles som om kroppen har adhd, solen står opp og fuglene synger. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det hjelper, så kuttet jeg "cold turkey", og snopsuget ga seg egentlig rimelig kjapt. Før det drakk jeg syke mengder med cola, spiste mye potetgull og flaut ofte en 200g plate Freia om dagen. Gikk ofte med 3-5 frossen-pizza i uka. Jeg var på mange måter posterboy for usunnhet :eek:

Etter en tur til Sverige i sommer, hvorpå jeg bokstavelig talt "bøtta" i meg over 2kg smågodt i løpet av en måneds tid, var det stopp. Ble kvalm bare av tanken på å spise mer av det styret, og bøtta står her fortsatt i vinduskarmen med litt "bunnslam" igjen.

Det går over. Men det er viktig å spise skikkelig så du ikke går rundt sulten, spesielt når du er på butikken. Å handle sulten er generelt en dårlig idé, og iallfall når man prøver å komme over søtsug. Fort gjort å hive med seg både brus og sjokolade, og gjerne spise det før man lager mat.

Nå har det gått fint med meg selv om jeg har litt smågodt stående igjen, men det er viktig å ikke ha snop i hus hvis du vil slutte med det. Har du cola i kjøleskapet og sjokoladet i matskapet, så er det veldig fort gjort å begynne på det i et svakt øyeblikk. Hadde jeg hatt slike Freia-plater i hus, hadde jeg IKKE klart å holde meg unna, selv om jeg ikke har spist ett gram sjokolade på ca 2 mnd. Kampen vinnes i realiteten på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser sjelden godis, pleier å ta litt på lørdagene, bare fordi jeg ikke er nazi, og det hindrer meg i å bryte i ukedagene. Grunnen til at jeg ikke bryter i ukedagene er fordi når jeg spiser det kun på lørdager så eksisterer ikke suget i ukene, kun en anelse på lørdag, og det som da er fantastisk er at jeg ikke orker så mye, kun litt løsvekt, nettopp fordi det fort blir "for mye".

Sånn fungerer det for meg hvertfall; forholder meg til en fast dag, da lørdag, det hjelper! Kan være tøft i starten, men det går seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard helg for min del var tidligere å spise meg gjennom en godtepose til rundt 80 kr(vet ikke hva vekt det blir, men når en kjøper på Rema blir det relativt mye snop). Selvfølgelig måtte man ha "rene" smaker, så det hendte ofte at det ble kjøpt inn en stor melkesjokoladeplate eller lignende.I tillegg kom øl, brus, is, desserter, snacks, loffskiver/lys brødmat(med søtt pålegg) til lunsj. Kan trygt si jeg var relativt avhengig...

Denne helgen gikk det... Sukkerfrie drops, tørrfisk, en rute 86% premium sjokolade, brokkoli/squash/gulrot med paprikadip laget på kesam. I tillegg slo jeg fullstendig ut håret(dersom jeg hadde hatt hår) og blandet Zeroh med farris bris!!!!

Hadde ikke LITT lyst på mer sukker(seriøst). Cravings går over, men det er hardt i begynnelsen.

Si fra om du finner denne gyldne middelveien folk snakker om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...