Gå til innhold

Fårkål: Bra eller dårlig mat?


Theeae

Anbefalte innlegg

Ja, nå er høsten her og det er fårikål time. Fytterakkern, det er jo bare så sinnsykt digg! Meeen, hvor sunt er det egentlig? jeg har en teori om at det er super sunt og spiser til jeg sprekker. Men så har jeg tenkt litt at lammekjøtt er kanskje noe som burde begrenses litt? Eller hvordan er det? (jeg tar bort alt av synlig fett på lammet).

Jeg spør av ren nysgjerrighet. Jeg kommer til å spise fårikål til jeg blir drittlei denne høsten også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok kjempefarlig å spise fårikål. Spesielt ettersom fårikålsesongen er kjempelang. Bra du tar forhåndsregler og trimmer bort fettet. Det blir for dumt å kose seg denne perioden med god mat uten å tenke om det er sunt eller usunt :)

hehehe! SÅ konklusjonen din er at fårikål ikke er så sunt som jeg skulle ønske? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe! SÅ konklusjonen din er at fårikål ikke er så sunt som jeg skulle ønske? :p

Konklusjonen min er at fårikål er bra mat. Man kan spise til man blir mett uten dårlig samvittighet, spesielt ettersom jeg synes man skal kose seg med norsk tradisjonsmat, uten å i hele tatt være nysgjerrig over om det er sunt eller ei.

Spis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste gangen jeg ville bekymret meg så mye for å spise fårikål var om jeg hadde veldig store restriksjoner på kaloriene. Det er jo en sammensetning av protein, karbohydrater og fett som ikke er noe krise, og om du fjerner en del fett før du setter på kok skal du i alle fall ikke bekymre deg. Og som nevnt ovenfor, digger du fårikål, så spiser du fårikål. Er ikke det du gjør av og til som har noe å si, men hva du gjør resten av året:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere Dinmat.no:

"Fårikål et måltid man nyter - i store mengder, en gang i året eller to. Fårikål er for de fleste helgemat, så skal du passe på fettinntaket så gjør det i hverdagen!"

Fettet gir jo masse god smak. Fjerner du fettet før du setter på kok så blir jo ikke smaken like bra!

For de som får noia et måltid eller to med fårikal ila høsten, så ville jeg heller anbefalt til tørrkokt torsk til kålen.

Anbefalt lesning: http://dinmat.no/Artikler/Flesk-til-med-farikal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg med fårikål du! Kos det med den isen, ost og vin kvelden med venninner osv. Det er viktig for både kropp og sinn. Kan en ikke unne seg noe godt innimellom, men bare følger strikt matplan, -ja da står en i fare for å utvikle litt problemer i forhold til mat. Det er mye lettere å følge et sunt kosthold om en kan unne seg litt innimellom. En skal ha det bra og trives i seg seg selv.

Så vær lykkelig og spis fårikål! :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...
PS! Fårikål burde selvfølgelig ikke kokes, men bare trekkes. For hard varme gjør ikke gode ting med gryteretter.

Og fettet bør definitivt ikke fjernes i forkant, ta det heller av etterpå, så får du med masse masse god smak, umettet fett og bra vitaminer

Ifølge Hellstrøm skal man helst bruke lammebog eller noe og fjerne fettet føøøør koking:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...