Gå til innhold

Anbefalte innlegg

seff finnes det talent.

De som tar ting mye raskere enn andre, f.eks trenger 500 timer å lære noe istedenfor 5000 timer, er et større talent enn den som må bruke 5000 timer.

Eller de som trener like mye som en annen men øker mye mer i muskelmase og styrke enn den andre selv om de har lagt inn like mye arbeid.

Men ofte vile de talentene ofte ikke ha samme driv som de med lite talent, da man fort kan føle at man har mestret det og det, og vil begynne på noe nytt.. hvertfall det jeg har gjort hele tia ;)

Når noen lærer en ting kjappere enn andre kommer IQ inn i bildet. Det finnes ingen som er født flinke i fotball, men det finnes fysiske(tyngdepunkt, antropometri m.m), og psykologiske forutsetninger(IQ, miljø m.m).

Tror du virkelig at Messi ble født med en gave? Er du overtroisk?

Fortsetter under...

Når noen lærer en ting kjappere enn andre kommer IQ inn i bildet. Det finnes ingen som er født flinke i fotball, men det finnes fysiske(tyngdepunkt, antropometri m.m), og psykologiske forutsetninger(IQ, miljø m.m).

DET ER JO DET SOM ER TALENT DA FOR JJDLDKHSYFKFBDJDIDJSLFKGBDOSH! Har aldri i hele min fitnessbloggkarriere blitt så oppgitt av en påstand før. Sorry for rant, men jeg holdt på å drepe mobiltelefonen jeg leste dette på.

Kan en ikke si at enkelte personer har bedre muligheter/utgangspunkt, gitt nok hardt arbeide, til å bli gode i en gitt aktivitet, enn andre?

Det er antakeligvis mange her o verden som ble født med gode forutsetninger, men som ikke jobbet nok til å kunne tjene på de, og mange som ikke hadde like gode utgangspunkt men som jobbet ræva av seg og fikk det til.

Du velger selv det beste eksempelet for argument mot din egen påstand. Det er for meg utenom enhver tvil at Messi ble født med en gave, et talent. Du kan ikke oppriktig mene at Messi er best fordi han har lagt ned flere timer enn alle andre ?

Når det er sagt: "Hard work beats talent when talent doesn’t work hard"

Kan en ikke si at enkelte personer har bedre muligheter/utgangspunkt, gitt nok hardt arbeide, til å bli gode i en gitt aktivitet, enn andre?

Det er antakeligvis mange her o verden som ble født med gode forutsetninger, men som ikke jobbet nok til å kunne tjene på de, og mange som ikke hadde like gode utgangspunkt men som jobbet ræva av seg og fikk det til.

Trodde dette var en selvfølge jeg.

Det var en gang langt tilbake i tid der det var nok å være en såkalt "alpha male" i sin flokk. Med likt miljø, lignende tilgang til mat, fysiske, hjernekapasitet osv ville den sterkest tilpasset miljøet utvikles til å utkonkurrere andre menn i sin flokk utifra overlevelsesgrunnlag, og ikke et ønske om å bli best i verden. I dag har vi oppdragelse, moralisme og normer som krever et "bedre" menneske av deg. Å tenke høyt om seg selv blir sett på som en synd også blant ikke-troende. Selvfølgelig er det mange med gode grunnlag som ikke jobber ræva av seg idag for å bli best i alt mulig. Man trenger jo ikke det idag. Idag er viljen som går forbi overlevelse det som trengs for å bli en vinner. Det å være en streber. Den som streber mest vinner nesten alltid. Men hvis to personer streber like mye med forskjellige forutsetninger vil mest sannsynligvis den med de beste forutsetninger yte best og få best resultater. Uansett hvor mye du klatrer vil en normal sjimpanse knuse deg bare av å gjøre noe den er skapt for. Han trenger ikke systematisk disiplinert trening. Han bare henger og lever der oppe.

Annonse

Startet å trene baseøvelser som 18åring, lagt ved 3 bilder som viser fremgangen så du kan få en viss oversikt.. Ganske enig i påstandene ovenfor mtp. fysiske forutsetninger kontra talent, i tillegg kommer motivasjon og ønsket om å bli sterkest inn og skader. Livstids dopingfri, i forhold til eksempelet over!

Startet på 93-4kg kroppsvekt, var aktiv fotballspiller og trente benk/overkropp på siden.

post-19173-14440955999095_thumb.png

** fra november 2006 til desember 2012.

post-19173-14440955999812_thumb.png

** Fra sep 2003 til juli 2013.

post-19173-14440956000617_thumb.png

** Fra november 2006 til desember 2010, gikk over til sumo mark.

post-19173-14440956001143_thumb.png

** Fra jan 2011 til desember 2012

Ser ikke på meg selv som noe talent i den forstand, men det fysiske for å bli sterk i baseøvelsene er på plass sammens med viljen om å bli det (y)

* Tabeller hentet fra Trainingblog.com

Det er veldig vanlig å øke enormt mye i begynnelsen og det kan bli mye økning sammen med kroppsvektøkning. Jeg vil ikke kategorisere meg som et talent i det hele tatt. Når jeg begynte med styrke, så benket jeg ca. 50kg og bøyet rundt 60. Mine tall fra i fjor til i år er:

Kroppsvekt 80->99

Knebøy 130x5->177,5x5

Markløft 170x5->215x5

Benkpress 90x5->104,5x5

Nå har jo du en økning i kroppsvekt på 19 kg på ett år noe som er veldig mye og mye av styrkeøkningen kan tillegges økningen i kroppsvekt.

Nå har jo du en økning i kroppsvekt på 19 kg på ett år noe som er veldig mye og mye av styrkeøkningen kan tillegges økningen i kroppsvekt.

Ja. Og så da? TS lurte på om det var mulig å øke 40 kg i en øvelse på ett år selv om man ikke er fullstendig nybegynner.

Stian Walgermo, økingen du hadde i knebøy fra 13.11.2006 (155kg) til 22.01.2007 (200kg), var det en reell økning i styrke? Var 155 en sann 1RM? I så fall er det en helt syk økning på 10 uker!

Tror en del folk undervurderer progresjon innen løfteteknikken her. Er jo ingen hemmelighet at å legge om teknikken kan gi store økninger på kort tid. Om man lærer seg å løfte mer energiøkonomisk, lærer å spenne opp kroppen, riktig pusteteknikk osv, så vil du ha større økninger. Er jo ikke uten grunn Mark Ripptoe og Dave Tate, konstant ber folk få hode ut av ræva og lære seg å løfte riktig.

Ja. Og så da? TS lurte på om det var mulig å øke 40 kg i en øvelse på ett år selv om man ikke er fullstendig nybegynner.

Nei og så og så.....

Poenget er at styrkeøkning er selvfølgelig mye enklere hvis man har en stor vektøkning i samme periode og må taes med i betraktning.

Ellers så har jo hva man knasker i seg noe å si og kan derfor gjøre det vanskelig å vurdere folks resultater.

Takk for mange gode svar. Kan også slenge med en annen ting jeg lurer litt på. Hva vil være mest effektivt av et program som fordeler baseøvelser kanskje litt tyngre 3-4 dager i uken der man fokuserer mye mer på en av øvelsene per trening, i forhold til å trene alle baseøvelsene samme dag, litt lettere, tre ganger i uken? (sistnevnte er mitt nåværende program, et dietmar mengde, men har tenkt mye på det andre der :))

Annonse

Tror en del folk undervurderer progresjon innen løfteteknikken her. Er jo ingen hemmelighet at å legge om teknikken kan gi store økninger på kort tid. Om man lærer seg å løfte mer energiøkonomisk, lærer å spenne opp kroppen, riktig pusteteknikk osv, så vil du ha større økninger. Er jo ikke uten grunn Mark Ripptoe og Dave Tate, konstant ber folk få hode ut av ræva og lære seg å løfte riktig.

Jeg tror du overvurderer betydningen av løfteteknikk i styrkeløft. Stanga følger en enkel bane rett opp og ned i alle tre øvelsene, ikke spesielt vanskelig. Det handler jo bare om å være sterk. Vektløfting derimot er enormt teknisk og stiller store krav til mobilitet, koordinasjon og eksplosivitet.

Takk for mange gode svar. Kan også slenge med en annen ting jeg lurer litt på. Hva vil være mest effektivt av et program som fordeler baseøvelser kanskje litt tyngre 3-4 dager i uken der man fokuserer mye mer på en av øvelsene per trening, i forhold til å trene alle baseøvelsene samme dag, litt lettere, tre ganger i uken? (sistnevnte er mitt nåværende program, et dietmar mengde, men har tenkt mye på det andre der :))

Spre det utover uka. Forhøyet proteinsyntese hele tiden. Og det er avtagende virkning, 9 arbeidssett gir ikke i nærheten av 3 ganger så god effekt som 3 arbeidssett.

Mener du her at man heller bør trene bøy/benk/mark litt hardere 1 gang i uken, på hver sin dag istedenfor 3 mildere økter der alle 3 øvelsene blir trent samme dag?

Du må gjerne variere intensiteten mellom dagene, enten det er autoregulering eller planlagt på forhånd. Men hvis alternativet er å kun bøye 1 gang per uke fordi du tok deg helt ut med 12 sett forrige gang så er ikke det et alternativ hvis du vil gjøre ting riktig.

For min del har jeg blitt mye sterkere etter jeg begynte med programmer som ikke har alt det tungeste på samme dag :) Altså, nå har jeg en dag med tung bøy/medium mark/lett benk f. eks, også en dag med medium bøy/tung benk/lett mark osv.. Syns det fungerer superbra. Får spart energien til jævelskapen også :)

Ikke spørr om jeg er overtroisk, idiot. Du driter deg jo totalt ut.

Når man lærer noe raskere enn andre, som er av fysisk aktivitet så har det noe med at du er mer atletisk(selvsagt kommer det fra hjernen), men det er bare en del av talentet, styrketalenter har f.eks sterkere sener, mulig høyere testosteron og veksthormon nivåer(naturlig), sterkere beinbygning, bedre forhold mellom bein/lemmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...