Gå til innhold

Har du tilstrekkelig selvkontroll?


Mr. M

Anbefalte innlegg

Forskning viser at selvkontroll (eller selvregulering/selvdisiplin) hos barn er en like stor indikator på fremtidig helse og personlig økonomi som IQ og klassetilhørighet.

Britiske og new zealandske forskere fulgte 1000 barn frem til de var 32 år. Forskerne fant en klar sammenheng mellom grad av selvkontroll og helsetilstand og økonomisk status senere i livet.

A gradient of childhood self-control predicts health,wealth, and public safety

Policy-makers are considering large-scale programs aimed at selfcontrol to improve citizens’ health and wealth and reduce crime. Experimental and economic studies suggest such programs could reap benefits. Yet, is self-control important for the health, wealth, and public safety of the population? Following a cohort of 1,000 children from birth to the age of 32 y, we show that childhood selfcontrol predicts physical health, substance dependence, personal finances, and criminal offending outcomes, following a gradient of self-control. Effects of children’s self-control could be disentangled from their intelligence and social class as well as from mistakes they made as adolescents. In another cohort of 500 sibling-pairs, the sibling with lower self-control had poorer outcomes, despite shared family background. Interventions addressing self-control might reduce a panoply of societal costs, save taxpayers money, and promote prosperity.

Aftenposten har også skrevet litt om dette.

I hvor stor grad påvirker selvdisiplin treningsresultater? Kan de med dårlig selvdisiplin trene denne selv? Hvilke teknikker har du selv brukt for å styrke eller trene opp din selvdisiplin?

Lar du deg friste?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvkontroll må jo også brukes i moderate doser. Selv har jeg kontroll nok til å bli med på byen uten å drikke, og å komme meg hjem senest 3 slik at jeg ikke kødder til døgnrytmen og trening. Jeg har også selvkontroll nok til å gå på PSMF i lengre tid og ikke bli med for å spise kake på jobben. Det er dog ikke alltid det er positivt for livet mitt, da det sosiale og nettverksbygging på jobben kan være viktig - men det er helsen min også. Så man må ha nok selvkontroll til å kunne gjøre ting man egentlig ikke skal og ta seg inn igjen etterpå, og der mangler jeg nok litt kontroll ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde SÅ faila på den marsmellowtesten!:)

Jeg har spisedag i morgen. Akkurat nå hadde jeg blitt med skjegget menn inn i en van om de hadde tilbudt meg en pose marsmellows :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viljestyrke og selvdisiplin er sikkert de to viktigste faktorene når det kommer til trening og kosthold. For at du skal klare å følge en viss livsstil er det ufattelig viktig å trives psykisk, ellers vil få henge med i the long run.

En effektiv metode for å utvikle og styrke disse to er å utføre handliner og aktiviteter du normalt ikke liker å gjøre, ting du føler deg for svak, lat, flau til osv. Dette gjør at du overkommer underbevissthetens motstandskraft, trener hjernen til å adlyde deg og styrker dine indre krefter. Muskler blir sterkere av å få motstand fra vekter. Indre styrke fås av å overkomme indre motstand. Styrker du en av disse, vil den andre automatisk styrkes.

Har selv ganske god viljestyrke og selvdisiplin - men det varierer selvsagt fra hvilket aspekt av livet det gjelder. Dersom jeg får valget mellom en bytur eller en treningsøkt velger jeg det som gir meg mest langsiktige fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...