Gå til innhold

Paleo - kult å leve som tarzan?


Blondina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Leste denne saken i DN.

Det er jo litt kult da? De spiser lavkarbo og leker aper? Crossfit og tarzan-trening. Det har jo samla alt som er gøy? Krever en ganske grei fysikk for å leve sånn?

Ja.

Hva synes dere? Blir det FOR ekstremt?

Noe av det er ganske ekstremt, men en nær emulering av levemåten som mennesket har utviklet seg på igjennom millioner av år tror jeg ikke er feil.

Spørsmålet er bare: Hvilken levemåte var det? Det er mange teorier, noen støttet i arkeologiske funn, men mye er ekstrapolert ut i fra hva vi vet om mennesket. Gitt dette er ikke paleo det verste man kan velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paleo er en livsstilen jeg har fulgt en stund, og det er den jeg personlig mener virker mest fornuftig av absolutt alt jeg har kommet over av ulike kostholdsvalg. Den artikkelen maler et mye mer ekstremt, eksentrisk bilde av paleo enn det inntrykket jeg har fått.

Ressurser:

http://www.marksdailyapple.com/

http://freetheanimal.com/ (også klient av Martin Berkhan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes trenings- og kostholdsaspektene av det er interessant, men jeg ville ikke gått med merkelige sko og dusjet i kun kaldt vann.. :)

De bruker jo prinsipper fra f.eks parkour som er veldig i vinden om dagen. Mye lek inni bildet, fordi de mener mennesket i dagens samfunn velger bort hverdagstrening. Og det er jeg jo forsåvidt enig i. De fleste tar heisen, og ikke trappa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paleo er en livsstilen jeg har fulgt en stund, og det er den jeg personlig mener virker mest fornuftig av absolutt alt jeg har kommet over av ulike kostholdsvalg.

og når slike anekdoter som dette dukker opp stadig vekk så blir jeg mer og mer overbevist om at det er riktig livsstil og kosthold:

Den artikkelen maler et mye mer ekstremt, eksentrisk bilde av paleo enn det inntrykket jeg har fått.

Enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og når slike anekdoter som dette dukker opp stadig vekk så blir jeg mer og mer overbevist om at det er riktig livsstil og kosthold

Åh, synes det der er skikkelig spennende! Vurderer å droppe ut av studiene for å studere anatomi og ernæring, og medisin... Jeg har veldig troen på dette! Enn om alle som fikk en diagnose satt seg ned og aktivt undersøkte hvorfor og hvordan? Jeg tror kosthold er grunn i så mye mer enn man tror..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paleo er en livsstilen jeg har fulgt en stund, og det er den jeg personlig mener virker mest fornuftig av absolutt alt jeg har kommet over av ulike kostholdsvalg. Den artikkelen maler et mye mer ekstremt, eksentrisk bilde av paleo enn det inntrykket jeg har fått.

Serr? Jeg var overbevist om at det var sånn her du levde! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick McCollum kommer kjørende i bil med en rullesten i bagasjerommet.

I grunn oppsummerer ingressen i den artikkelen alt som jeg synes er fjollete med paleo-forherligelse. Jeg har full forståelse for at folk ikke ønsker å sitte hele dagen men stå og gå mer og slike ting, men når folk skal slutte å pusse tennene med fluor fordi det er så kult å være steinaldermann virker det hele bare helt blåst. Man tar heller ikke høyde for slike ting som at det å kunne fordøye kumelk var en kjempemessig overlevelsesmessig fordel, og at det derfor har spredd seg over hele verden.

Skal de være gjennomførte får de droppe antibiotika når de blir syke, kutte ut elektrisitet, starte med fyring innendørs (en fantastisk kilde til mekanisk lungebetennelse), kaste brillene og selge bilen. Deretter kan de si opp jobben sin (resten av tilværelsen vil nemlig gå med på å bruke tid på å jakte og sanke mat). Avslutningsvis kan de holde seg langt unna internett :p

Jeg likte også avslutningssetningen (selv om ikke dette er stakkars Nick sin formulering, mest sannsynlig)

Nick McCollum faster mellom måltidene, fordi steinalderfolket skal ha gått sultne mellom hver gang de fanget et bytte.

:D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det fordi jeg er hårete som Tarzan? Vurderer å gå over til paleo med tiden. Er det noen som ser noen åpenbare ulemper med paleo som diett for de som vil bli store, sterke og ripped?

Har vel ikke egentlig nok kunnskap om det til å svare helt på spørsmålet ditt, men synes det er kjempekult om du går for det (og får det til):thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunn oppsummerer ingressen i den artikkelen alt som jeg synes er fjollete med paleo-forherligelse. Jeg har full forståelse for at folk ikke ønsker å sitte hele dagen men stå og gå mer og slike ting, men når folk skal slutte å pusse tennene med fluor fordi det er så kult å være steinaldermann virker det hele bare helt blåst. Man tar heller ikke høyde for slike ting som at det å kunne fordøye kumelk var en kjempemessig overlevelsesmessig fordel, og at det derfor har spredd seg over hele verden.

Hvorfor skal man absolutt pusse tennene med fluor?

Og selv om man kan fordøye kumelk betyr det ikke at det er en helsegevinst, og det er vel det den livstilen handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man absolutt pusse tennene med fluor?

Muligens litt off topic, men tannkrem som inneholder fluor styrker tannemaljen og hjelper til med å forebygge karies (tannråte).

"Fluor spiller en viktig rolle i kariesforebyggingen. Emalje består i likhet med dentin og alt annet benvev overveiende av kalsiumfosfatet hydroksylapatitt, Ca(OH)2–3Ca3(PO4)2. Det har vist seg at hvis hydroksylapatitten omdannes til apatitt ved at hydroksylgruppene (OH)2 erstattes med fluor (F2), blir emaljen mer syrebestandig og mer motstandsdyktig mot kariesangrep." Kilde: SNL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens litt off topic, men tannkrem som inneholder fluor styrker tannemaljen og hjelper til med å forebygge karies (tannråte).

"Fluor spiller en viktig rolle i kariesforebyggingen. Emalje består i likhet med dentin og alt annet benvev overveiende av kalsiumfosfatet hydroksylapatitt, Ca(OH)2–3Ca3(PO4)2. Det har vist seg at hvis hydroksylapatitten omdannes til apatitt ved at hydroksylgruppene (OH)2 erstattes med fluor (F2), blir emaljen mer syrebestandig og mer motstandsdyktig mot kariesangrep." Kilde: SNL

Hvis man spiser "jeger og sanker mat" vil det være unødvendig. Karies og tannråte ble et problem etter jordbruksrevolusjonen. Idag kan vi også se at folkegrupper som fortsatt lever i jeger og sanker samfunn ikke har noe problem med tannhelsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man spiser "jeger og sanker mat" vil det være unødvendig. Karies og tannråte ble et problem etter jordbruksrevolusjonen. Idag kan vi også se at folkegrupper som fortsatt lever i jeger og sanker samfunn ikke har noe problem med tannhelsa.

Det er kjempeflott om noen klarer det. For oss andre er fluortannkrem en billig og effektiv forsikring mot karies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...