Gå til innhold

Game of Thrones


fesoste

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 1,1k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Finnes bøkene på Norsk?

Jepp. http://cdon.no/b%C3%B8ker/a_game_of_thrones_p%C3%A5_norsk/

Anbefaler også å lese bøkene før serien. Bøker er ALLTID bedre enn serier/filmer. Nå skal det sies at serien gjør en imponerende jobb med å ta med nesten alle de viktige punktene i boken. Ikke mye jeg savner fra bøkene som de ikke har tatt med i serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. http://cdon.no/bøker/a_game_of_thrones_på_norsk/

Anbefaler også å lese bøkene før serien. Bøker er ALLTID bedre enn serier/filmer. Nå skal det sies at serien gjør en imponerende jobb med å ta med nesten alle de viktige punktene i boken. Ikke mye jeg savner fra bøkene som de ikke har tatt med i serien.

I far for å repetere meg selv så er jeg enig, adapsjonen er helt fantastisk.

Men så skiller jeg pent mellom adapsjon og kildematerialet (her i bokform). Det går ikke ann å sammenligne i det hele tatt.

Bøkene kan ta deg med inn i hodet og inn i tankene, i film må skuespillere vise tanker og følelser med kroppsspråk. Der finner jeg mange av skuespillerene i Goth svært dyktige og reflektere tanker ut i bevegelser og ansiktsutrykk, stemmeleier osv. Noen ganger er det som å se hva de tenker. (f.eks Tyrions Speech).

Jeg er veldig glad at serien tar de snarveiene den tar, gud så kjedelig å skulle se jojen med følge vandre i skog og utmark i ørtogførti episoder slik boken illustrerer. Funker bra i bok, dårlig på filmformat.

Det triste er egentlig at det er kortere tid til ny sesong enn det er til ny bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fem bøker har kommet ut, av totalt syv, mener jeg.

Njaaa... Må være 7 bøker i oversatt form, da jeg har til og med nr 5 fra biblioteket her, og de har til nr 7...

Men de henger gjerne litt etter på bestillinger, så jeg hadde et håp om at det var et par til... :(

Edit: Da står "Kråkenes Gilde" som nr 7...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa... Må være 7 bøker i oversatt form, da jeg har til og med nr 5 fra biblioteket her, og de har til nr 7...

Men de henger gjerne litt etter på bestillinger, så jeg hadde et håp om at det var et par til... :(

Edit: Da står "Kråkenes Gilde" som nr 7...

Ah,nei, i enkelte utgivelser har de brutt ned bøkene ned til mindre utgaver, for å gjøre de mer.. Håndterbare? Mindre skremmende?

Kråkenes gilde er uansett første del av bok fire, eller syvende "underbok" på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah,nei, i enkelte utgivelser har de brutt ned bøkene ned til mindre utgaver, for å gjøre de mer.. Håndterbare? Mindre skremmende?

Kråkenes gilde er uansett første del av bok fire, eller syvende "underbok" på norsk.

Åh, så fantastisk! :D Vet du tilfeldigvis hvor langt tv-serien har kommet i forhold til bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så fantastisk! :D Vet du tilfeldigvis hvor langt tv-serien har kommet i forhold til bøkene?

De fleste 'historiene' har nådd omkring slutten av bok 3, bortsett fra Theon og Bran sine, som er et stykke inn i bok 5. Så vidt jeg husker nå på stående fot, iallfall. Nå henviser jeg altså til de originale bøkene, ikke norske underbøker. Hmm tror forøvrig at bok 4 og 5 foregår relativt samtidig men fra ulike perspektiv, bortsett fra at 5'ern går et lite stykke lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste 'historiene' har nådd omkring slutten av bok 3, bortsett fra Theon og Bran sine, som er et stykke inn i bok 5. Så vidt jeg husker nå på stående fot, iallfall. Nå henviser jeg altså til de originale bøkene, ikke norske underbøker. Hmm tror forøvrig at bok 4 og 5 foregår relativt samtidig men fra ulike perspektiv, bortsett fra at 5'ern går et lite stykke lengre.

*damdidadamdam* følte meg med ett så veldig bra! Lurer på om jeg skal begynne på nytt på de engelske bøkene, bare for å bruke tid, hehe... (engelsk er greit, altså, men liker ikke å hoppe mellom norsk-engelsk pga navneendringer).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...