Gå til innhold

Kviser og trening


JanneB

Anbefalte innlegg

noen som har opplevd å få mer kviser med økt inntak av omega-3? :confused:

har trent over lengre periode nå (nesten et år) og gått på lav-karbo samtidig uten økning i uren hud,

men etter at jeg økte inntaket av omega-3 (fra 1 gram til 4 gram per dag) så fikk jeg mer kviser... :eek:

er det en sammenheng? :huh:

Det er ikke nødvendigvis en sammenheng. Det kan være rent tilfeldig at det startet samtidig. Kutt omega 3 tilskuddet i en periode ( uh no he didn't :o snapsnap) og så ser du om det utgjør en forskjell. Om kvisene går vekk tar du omega 3 igjen og ser om det kommer tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

noen som har opplevd å få mer kviser med økt inntak av omega-3? :confused:

har trent over lengre periode nå (nesten et år) og gått på lav-karbo samtidig uten økning i uren hud,

men etter at jeg økte inntaket av omega-3 (fra 1 gram til 4 gram per dag) så fikk jeg mer kviser... :eek:

er det en sammenheng? :huh:

Det har blitt gjort studier på stammebefolkninger på New Guiniea og Paraguay der _INGEN_ av testobjektene fra 15-25 hadde noen tegn til kviser. Fisk spiser de massevis av, og satt i kontrast med at mange av oss i vesten får i oss omega-6 og omega-3 i forholdene 20:1, og ikke det optimale som er 4:1-2:1 så tviler jeg sterkt på at det er omega-3 som er synderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt gjort studier på stammebefolkninger på New Guiniea og Paraguay der _INGEN_ av testobjektene fra 15-25 hadde noen tegn til kviser. Fisk spiser de massevis av, og satt i kontrast med at mange av oss i vesten får i oss omega-6 og omega-3 i forholdene 20:1, og ikke det optimale som er 4:1-2:1 så tviler jeg sterkt på at det er omega-3 som er synderen.

Studien blir ikke helt relevant om ikke thelion slekter på stammebefolkninger på New Guiniea eller Paraguay.

Utenom det er jeg også ganske sikker på at omega 3 ikke er synderen. Correlation doesn't imply causation etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt gjort studier på stammebefolkninger på New Guiniea og Paraguay der _INGEN_ av testobjektene fra 15-25 hadde noen tegn til kviser. Fisk spiser de massevis av, og satt i kontrast med at mange av oss i vesten får i oss omega-6 og omega-3 i forholdene 20:1, og ikke det optimale som er 4:1-2:1 så tviler jeg sterkt på at det er omega-3 som er synderen.

Kan dette ha noe med gener eller tidligere matvaner?

Er født i Asia men oppvokst på norsk husmannskost :)

Men tran var ikke en del kostholdet mitt under oppveksten... (hatet det :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette ha noe med gener eller tidligere matvaner?

Er født i Asia men oppvokst på norsk husmannskost :)

Men tran var ikke en del kostholdet mitt under oppveksten... (hatet det :p)

Jeg er av norsk opphav, og hadde elendig kosthold under oppveksten, viste omtrent ikke hva tran var for noe. Men jeg har ikke fått mer kviser av å ta tran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av norsk opphav, og hadde elendig kosthold under oppveksten, viste omtrent ikke hva tran var for noe. Men jeg har ikke fått mer kviser av å ta tran.

Kan være stress i bildet også. Den siste tiden har vært veldig stressende.

Men får kutte litt ned på tranen og se om det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være stress i bildet også. Den siste tiden har vært veldig stressende.

Men får kutte litt ned på tranen og se om det hjelper :)

Da hadde jeg heller fortsatt med tranen og kuttet ned på stresset først og fremst. Du kutter ikke noe positivt om du kan kutte noe negativt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette ha noe med gener eller tidligere matvaner?

Er født i Asia men oppvokst på norsk husmannskost :)

Men tran var ikke en del kostholdet mitt under oppveksten... (hatet det :p)

Vanskelig å svare på. Det er ufattelig mange som har blitt helt klare og fått et nytt liv av å kutte ut hvete, melk, sukker og soyaprodukter fra kosten. Det vil uansett ta litt tid, da de fleste kostholdendringer har en forsinkelse på 1-2 uker. Stress er også et alt for undervurdert aspekt med hudplager. For spesielt interessert kan SkinDeep av Ted Grossbart lastes ned her; http://grossbart.com/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg heller fortsatt med tranen og kuttet ned på stresset først og fremst. Du kutter ikke noe positivt om du kan kutte noe negativt

Selvsagt må jeg kutte ned på stresset i den grad det er mulig :)

Bare tenkte på det du skrev tidligere om å kutte ned (IKKE kutte ut) på mengde Omega for å se hva som skjer :)

Vanskelig å svare på. Det er ufattelig mange som har blitt helt klare og fått et nytt liv av å kutte ut hvete, melk, sukker og soyaprodukter fra kosten. Det vil uansett ta litt tid, da de fleste kostholdendringer har en forsinkelse på 1-2 uker. Stress er også et alt for undervurdert aspekt med hudplager. For spesielt interessert kan SkinDeep av Ted Grossbart lastes ned her; http://grossbart.com/.

Folk reagerer forskjellig :) for meg fungerer lav-karbo men som du sier så er nok stress en faktor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kroppen din som renser ut gamle slagstoffer og giftstoffer som gir seg i form av kviser. Det kommer (antakelig) til å gi seg etter hvert.

Får nesten ikke kviser nå i det hele tatt, men tar jeg spirulina en periode så ser jeg ut som en riktig fjortiss i trynet, så da lar jeg heller være å ta spirulina :D. Får også kviser av krydra mat, og dersom, mot jeg formodning skulle finne på å bruke samme sportsbh uten å vaske den mellom slagene. Har nemlig skjedd at jeg har hatt feil mellom en ren og en skitten fordi klesskapet mitt heter gulvet. :p

Ahh...myten om slagstoffer :D Skulle gjerne visst hva dette skulle være :D Er en del leger som LOLLER høyt hver gang noen sier det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv:

- ta tilskudd av selolje

- ikke ta solarium (kvisene forsvinner fordi det tørker ut huden, noe som igjen fører til høyere talgproduksjon som vil forverre problemet på sikt)

- abefaler MD formulation sine produkter som du får kjøpt hos hudpleier. Pass på at du får produkter som passer til din hud.

- pass på at du får hoppa i dusjen med én gang treninga er ferdig. Bruk scrub fra MD i dusjen etter trening (om jeg bare kunne gitt deg ett råd, hadde det vært dette!). Om du har sensetiv hud og trener ofte, bland 50/50 med peelingen og rensekrem fra MD.

- senk stressnivået, få nok søvn

- skift putetrekk ofte, spesielt hvis du bruker hårspray o.l. så unngår du å gnikke produktrester inn i ansiktet ditt.

- vask sminkebørster 1 gang i uka

Hvilke produkter bruker du per dags dato til rens og fukt? Og av sminke, bruker du foundation, concealer pudder e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel ok hud men merker at kvisene kommer med en gang jeg har : spist usunn mat(usunt fett og karbohydrater, for lite frukt/grønt), har vært veldig stresset, har slurvet med rens av huden, har pms..

Stress er utslagsgivende for meg, og jeg kan gå fra å ha ingenting til flere utrbudd dagen etter en stresset dag/periode.

Jeg er dog veldig slurvete med ansiktspleie, bruker sjelden rens og tar av sminken i dusjen... skal skjerpe meg nå. Lurer på om man må til hudpleier først eller om man bare kan dra på kicks f.eks. tenkte å investere i en skikkelig rens , dagkrem, nattkrem og mineralpudder. Brukte mineralpudder før og var ok fornøyd men fikser ikke tanken på sånne blandbare typer. Jeg har også en tendens til åsminke meg mer og mer dess verre huden ser ut.. og det ødelegger jo bare for huden og skaper en ond sirkel..men om jeg har kviser MÅ jeg dekke de til med dekkstift/krem- jeg nekter og gå rundt usminket da.. føler meg bare dritstygg og uvel.

Hvilke mineralsminke bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katari: Styr unna hudpleieprodukter fra Kicks/Esthetique og andre parfymerier. Gå heller til en hudpleier slik at du får anbefalt gode produkter som passer din hudtype. Disse vil koste noen lapper mer. Bare Minerals kan du også få kjøpt hos hudpleier eller på internet (obs, noen kan reagere på bismuth som finnes i Bare Minerals).

Inntil jeg begynte med styrketrening hadde jeg aldri hatt noen problemer med huden min. Etterhvert begynte det å komme små nupper og kviser, og i blant de store inngrodde kvisene som man bare ser som betente flekker i ansiktet (veldig smertefulle). Særlig fikk jeg en del nupper og smertefulle, betente kviser ved tinningene. Jeg fikk også noen nupper og kviser som poppet opp en gang i blant på ryggen, der sports BH'en sitter, så jeg regner med at huden min ikke er så glad i svette. Sistnevnte har jeg ikke blitt kvitt enda da jeg heller ikke har prøvd å behandle det.

Dette førte til at jeg investerte i gode hudpleieprodukter fra Decléor og md formulations. Bruker dagkrem og nattkrem (night balm) fra Decléor og anbefaler virkelig dette merket. De tar knekken på tørrheten (som gjerne kommer etter syre-produktene til md) og night balmen virker veldig beroligende på huden. Fra md formulations bruker jeg continuous renewal serum, face & body scrub og facial cleanser, alle med glykolsyre, og det er disse tre produktene man burde investere i dersom man ønsker å bli kvitt uren hud. Husk at md-produktene dyrker opp all dritten man har under huden, så man kan fort se mye verre ut enn man gjorde i utgangspunktet når man starter med produktene. Dette vil roe seg etterhvert, det normale er vel fra 1-3 måneder. Jeg har bl.a. nesten blitt kvitt nuppene ved tinningene, og de betente kvisene har forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...