Gå til innhold

Kviser og trening


JanneB

Anbefalte innlegg

Mine kviseproblemer startet som nevnt etter jeg startet å trene styrketrening seriøst. Synes jeg har lest noe om at økt testosteron kan medføre kviser, og er det ikke slik at en får høyere nivå av testosteron ved styrketrening. Kan det da være en sammenheng mellom økt testosteron og mer kviser? Mulig jeg er på bærtur, men har noen andre hørt noe liknende? (Såklart kun naturlig testosteron og ikke noe tull)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine kviseproblemer startet som nevnt etter jeg startet å trene styrketrening seriøst. Synes jeg har lest noe om at økt testosteron kan medføre kviser, og er det ikke slik at en får høyere nivå av testosteron ved styrketrening. Kan det da være en sammenheng mellom økt testosteron og mer kviser? Mulig jeg er på bærtur, men har noen andre hørt noe liknende? (Såklart kun naturlig testosteron og ikke noe tull)

Ja det er det nok:

Most dermatologists believe acne is closely linked with hormonal changes that occur within the body. In fact, testosterone has been identified as a chief trigger of acne development. According to the American Academy of Dermatology, testosterone works to stimulate oil gland activity, creating an oilier skin more prone to acne breakouts.

Testosterone and the Sebaceous Glands

Androgens are hormones released from the adrenal glands, ovaries and testes. Testosterone is an androgen hormone. While it is typically thought of as a male hormone, it is present in both men and women.

Testosterone works with the enzyme 5a reductase to create di-hydrotestosterone. Di-hydrotestosterone stimulates the sebaceous glands, causing an increase in sebum production and leading to an oilier skin. As the follicles are filled with excess oil, they become blocked more easily. The blockage of the follicle creates a comedo, or acne breakout.

Teen Acne and Testosterone

There is a sharp increase in androgen hormones during puberty, which is why acne suddenly erupts during adolescence. Testosterone is present in both males and females, but it is found in higher levels in the male body. This may explain why, while acne strikes both young men and young women equally, males tend to have more severe and longer lasting acne than their female counterparts."

Hormonal Acne - How Hormonal Acne Affects Teens and Adults

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vil det være for mye for huden i ansiktet å bli vasket med vann to ganger om dagen, i tillegg til en gang med ansiktsrens?

Jeg vasker ansiktet med vann om morgenen før jeg sminker meg. Ønsker ofte å ta av sminken når jeg kommer hjem etter jobb, og da holder det som oftest å bruke kun vann. Etter trening vasker jeg ansiktet med ansiksvask når jeg er i dusjen. Vil dette bli for mye? Risikerer jeg å tørke ut huden slik at den produserer ekstra mye talg og problemet med kviser bare blir værre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det være for mye for huden i ansiktet å bli vasket med vann to ganger om dagen, i tillegg til en gang med ansiktsrens?

Jeg vasker ansiktet med vann om morgenen før jeg sminker meg. Ønsker ofte å ta av sminken når jeg kommer hjem etter jobb, og da holder det som oftest å bruke kun vann. Etter trening vasker jeg ansiktet med ansiksvask når jeg er i dusjen. Vil dette bli for mye? Risikerer jeg å tørke ut huden slik at den produserer ekstra mye talg og problemet med kviser bare blir værre?

Min erfaring er at dette blir i meste laget. Det skal ikke mye til før man får økt talgproduksjon ved å tørke ut huden for mye. Dette selvfølgelig forskjellig fra hver enkelt person. Men anbefalingen er vel ikke å vaske huden mer enn 2 ganger daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 7 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...