Gå til innhold

Tips mot uren hud


Engla

Anbefalte innlegg

Har begynt å slite forferdelig med uren hud i det siste. Etter jeg begyne å trene og spise riktig trodde jeg kanskje det kom til å bli bedre, men det er fortsatt like ille. Får mange kviseutbrudd i t-sonen (panne, nese og rundt munn). Har prøvd kremer som feks Ole Henriksen, men det hjelper ikke.. Noen som har samme problem som har funnet løsninger som faktisk hjelper? Nå er jo hud veldig individuelt, men det hjelper uansett få tips fra andre som har samme problem, kanskje jeg finner noe som kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjedde det samme med meg i begynnelsen når jeg begynte med sunt liv faktisk, haha.

Bruker du prevensjon (kan evt ha med det å gjøre?)

Ellers har dette funket for meg:

- Mye vann

- Sunn mat

- Svette

- Sol (helt genialt mot uren hud)

- Rense ansiktet i dusjen (garnier 3 in 1 etelerannet) + rense det hver kveld (clearasilpads)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kutta karbs, gluten og kasein ble huden min helt bra(hadde slitt med kviser i mange år)..men anbefaler ikke å kutte ut alle 3 på engang, da du ikke vil finne ut hvilken som er synderen. Men hos noen kan kosthold gjenspeiles i huden, og hvis du spiser mye av matvarer kroppen ikke liker, kan man få kviser, eksem ol. But again, veldig individuelt.

Bra hygiene uten å behandle huden for mye hjelper. Nytter ikke å smøre inn huden med ørten kremer mot kviser. La posay roche(eller hva det heter) - er en serie med rens-toner-kremer ol. for forskjellige hudtyper jeg har god erfaring med, til ok pris på apoteket(hudlegen min bruker også å anbefale disse kremene)

Så er det viktig med bra hånd hygiene og prøv å pille så lite som mulig!;) good luck, veit hvor mye det suger, så håper det ordner seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper å finne riktig hudkrem. Og bytte putetrekk ofte. Jeg sliter med å ikke ta meg i ansiktet med skitne hender etter å ha brukt data eller mobil.

Om det ikke er nok å vaske ansiktet etter trening, så skal det visst fungere bra å rense ansiktet før trening også.

Bytte putetrekk ofte, eller å ha et rent håndkle over puta - pro tip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man begynner å trene eller spise sunt vil kroppen rense seg selv og det kommer ut i form av kviser ( veit ikke om dette er sant men virker logisk)

Pluss når man trener svetter man mere. Svetten gjør at ureinheter legger seg på ansiktet ogckviser oppstår.

Dette skjedde med meg da jeg slutta å røyke,trene og spise sunt samtidig hehe

Det tok noen mnd. så var det over.

Jeg bruker ingen produkter men drikker og spiser sitron , som jeg har hørt har rensende effekts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man begynner å trene eller spise sunt vil kroppen rense seg selv og det kommer ut i form av kviser ( veit ikke om dette er sant men virker logisk)

Pluss når man trener svetter man mere. Svetten gjør at ureinheter legger seg på ansiktet ogckviser oppstår.

Dette skjedde med meg da jeg slutta å røyke,trene og spise sunt samtidig hehe

Det tok noen mnd. så var det over.

Jeg bruker ingen produkter men drikker og spiser sitron , som jeg har hørt har rensende effekts.

Jeg har hørt at svette renser porene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- fjern all sminke (ikke maskara - men pudder/kremer o.l) før du trener. (innbiller meg hvertfall at svette (=åpne porer) + foundatiton = er dårlig kombo!)

- vaske bort svette og vaske hendene rett etter trening. Hvertfall skylle i kaldt vann.

- ikke overdrive hudstellingen

- finn et produkt som passerdeg; prøv ett om gangen... ingen vits i å bruke en rekke produkter fordi effekten av dem kan motvirke hverandre, og i tillegg blir det vanskelig å se hva som egentlig fungerer

- noen får kviseutbrudd av økt inntakav eneklte mattyper - f.eks melkeprodukter, fet mat, eller sukker. >Dette er veldig individulet, noen regaerer ikke i det hele tatt. SWelv vet jeg at stor mengder sukker-rik mat fort fucker upp huden min!

** anbefaler kremen; Basiron . fås på apopoteket. Fungerte veldig bra for meg da jeg slet veldig med huden for noen år siden! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at svette renser porene ?

renser og renser.... ;) Porene åpnes hverfall mer for å lettere slippe ut svetten. Dermed er det ganske viktig at sminke o.l ikke ligger over huden og blokkerer =) Men ja; svette vil vel kunne "rense" på en måte gitt at en da skyller ansiktet rett etterpå -hvis ikke blir all svette liggende på ansiktshuden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen :) Vil anbefale kremen epiduo, den fungerer utrulig godt mot kviser og du må ha resept for å få den. Du kan i tillegg få antibiotika-kurer om kviseproblemet er virkelig ille, men det beste er jo å prøve krem først. Og, om du går på prevensjon, så ville eg ha sjekka om det kan vere grunnen. Men, hold deg unna p-piller mot kviser (østrogenpiller som feks Diane) på grunn av blodproppfaren (den er nylig gjort forbudt i Frankrike i følge fastlegen min etter at fleire omkom på grunn av blodpropp) og fordi det potensielt forstyrrar restitusjonen etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rense. rense. rense. Morgen å kveld. Å smør deg godt med fuktighetskrem rett etter. Huden din smører seg selv om den ikke får det. Å da gjerne smører den seg mere enn den trenger. Da legger den overfløfige "oljen" om vi kan kalle den det seg i porene å tetter igjen. Prøvd peeling noen dager i uka? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først har man en jobb å gjøre, og det er å finne den såkalte "roten" til problemet. Og i de aller fleste tilfeller fins det svar utenom medikamenter. Helsetilstanden gir som regel tegn gjennom huden (øyne, ansikt, osv). Det betyr ikke at man har dårlig helse hvis man har uren hud, men at man gjerne kan ha noe uoppgjort. Når det skal sies tror jeg vi alle er glade for at kroppen sier ifra, da fungerer den! Stikkord kan være:

- Kosthold: Intoleranse, allergi, hormonubalanse, balansere kostholdet/gjøre rede for mangler. Melk og sukker er ofte tilknyttet her

- Renslighet: Være noen lunde renslig, ikke overdriv.

- Aktivitet: Fysisk aktivitet: Vi er til for å bevege på oss.

- Stress, psykisk.

- Annet: Tenkelig og utenkelig, det kan være mange årsaker.

Nå deler jeg en erfaring, så får de interesserte ta veien videre i innlegget :)

Har hatt mer eller mindre ufine perioder selv, og fikk beskjed av legen om å kutte sukkerinntaket og drikke mye vann. Vel, det er elimentært, og det funker for noen. Men det var null interesse i å grave seg fram til en årsak, med bakgrunn for å forebygge. Det ble derfor legemidlene tetracyclin og tilbud om roaccutan. Jeg valgte å stoppe da jeg fikk det siste tilbudet, da det var noe sterkere medisin. Nå i ettertid har jeg funnet ut at det var på grunn av reaksjoner på mat jeg får i meg, og kun ved å kutte gluten og hvete så kan jeg spise aldri så mye sukker uten å få en rød flekk på kroppen. Sol har også hjulpet meg en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke p-pillene, for de har jeg brukt over mange år uten å hatt problemer. Det er først nå huden min plutselig er blitt så ille. Har prøvd og peele to ganger i uka, hjelper ikke. Maten er det ikke, for jeg spiser det jeg alltid har spist og har ikke fått problemer med det før. Det er ikke såå ille at jeg trenger oppsøke lege, men det irriterer meg grenseløst at huden min plutselig har blitt til apppelsinhud da jeg alltid har hatt fin hud. Sol har jeg også prøvd, men det hjelper ikke på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er økt inntak av meieriprodukter synderen. Gikk igjennom hele tenåra med å kunne telle totalt antall kviser på to hender, drakk vel tilsammen 1 liter melk i året. Babyhud delux! Det siste året har jeg derimot økt inntaket drastisk, med å faktisk drikke melk ukentlig, og mykje proteinshaker, og nå ser ryggen min ut som ei nålepute... Men kjenner at det egentlig ikke gjør meg så mye, så lenge jeg ikke får store byller i trynet liksom:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten er det ikke, for jeg spiser det jeg alltid har spist og har ikke fått problemer med det før. Det er ikke såå ille at jeg trenger oppsøke lege, men det irriterer meg grenseløst at huden min plutselig har blitt til apppelsinhud da jeg alltid har hatt fin hud.

Det kan fortsatt være maten, selv om du spiser det samme som du alltid har gjort. Just saying :) Men hvis du er heldig så går det over av seg selv, snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svetten ligger på huden og skit blir liggende i svetten . Det kan være skit fra lufta, fra hendene osv. Det er sunt å svette men ikke at det ligger som et lag på ansiktet. Jeg får ofte litt kviser på sommeren.. Jeg er ellers aldri plaget med kviser. Jeg bruker heller ikke noe krever eller renseprodukter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...