Gå til innhold

Tips mot uren hud


Engla

Anbefalte innlegg

Kviser skyldes ikke kosthold. Punktum.

Dra til legen og hør med han.

Bull.Shit. Alle som har fråtsa i sjokolade en uke veit hvordan trynet ser ut etterpå.

La oss ikke glemme at en av hudens oppgaver er detox. Tror du ikke det er mer dritt å fjerne etter at man har spist mye søppelmat?

Edit: kilder

Link

"Your skin is your largest organ and a crucial part of several bodily functions. Not only is it the flexible, self-healing barrier that supports the immune system, but it's also part of the integumentary system, the network of dead epidermal cells --hair, fingernails and toenails -- that helps slough off cellular waste material. Sweat glands in the skin also play active roles in the excretory system, or the organs and glands that flush out toxins and excess minerals from the body."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bull.Shit. Alle som har fråtsa i sjokolade en uke veit hvordan trynet ser ut etterpå.

Bull.Shit. Ser du har kilder, men det driter jeg i, for jeg snakker av personlig erfaring og hva jeg har hørt i fra leger, og hudlege.

Jeg var i mange år plaget med mye kviser, såpass mye at sengelakenet var rødt - og det var ikke på grunn av jomfruer på besøk - jeg klødde om natten, og kvisene var så såre at det var nokk med et vindpust så randt blodet eller de sprakk. Jeg hadde over øvredel av ryggen, skuldre, nakke og hele ansiktet. Så ikke ut. Prøvde alt av medisin, alt at kremer, og ikke minst alt av kostholdstips. Til slutt kunne jeg knapt spise.

Jeg fikk tips om å kutte ut brødmat og karbohydrater, kutte melkeprodukter, kutte grønnsaker, og selvsagt godteri, brus, sjokolade og alt annet. Jeg kutta så og si alt, men allikevell så hjalp det ikke. Kvisene kom og forsvant like fort som før, jævla dritt. Etter flere år, og flere drittkurer fra legen fikk jeg endelig komme til hudlegen. Fikk selvsagt Isotretinon. Spurte selvsagt om hva hun anbefalte av mat osv. Og fikk følgende beskjed: Spis akkurat som vanlig, spis godteri, sjokolade, chips og brus og alt annet. Tenk heller på hva det har å si for det å vere sunn ellers, for kvisene sin del har det ingenting å si. Det vill fremprovosere litt, men det som kommer frem vil uansett komme frem før eller siden fordi det ligger under huden og presser.

Nå gjelder dette for min del, men jeg hadde mye. For andre kan det hjelpe å kutte enkelte ting, men for brorparten av de som er plaget med relativt mye kviser er jeg overbevist om at kostholdet har lite og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til man får kviser er at kroppen kvitter seg med avfallsstoffer.... Og hva får man avfallsstoffer av? Jo, "uren" mat; mye sukker blant annet. For noen KAN det komme av andre årsaker også, f.eks at huden er for tørr, og dermed produserer talg for å smøre huden. Hadde kosthold hatt alt å si hadde nok ikke så mange slitt med uren hud. MEN, regel nummer 1 når man skal prøve bedre hud er å rydde opp i kostholdet. For mange har dette hjulpet.

Tablettene man får hos lege har hjulpet mange... Noen er blitt verre, andre er blitt helt lik etter man har sluttet på de. Tablettene og vitaminkurer man får hos lege kan gå utover lever og mage-og tarm systemet. Flere har slitt med mageproblemer etter tabletter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Det finnes ikke pålitelig vitenskapelig dokumentasjon som støtter at kviser skyldes avfallsstoffer i kroppen, overinntak av sukker eller gudene vet hva. Man har påvist en mulig assosiasjon mellom inntak av melk/meieriprodukter og kviser, men det har foreløpig ikke blitt bekreftet med randomiserte kontrollerte studier.

Referanse: http://www.uptodate.com/contents/pathogenesis-clinical-manifestations-and-diagnosis-of-acne-vulgaris?source=preview&language=en-US&anchor=H8&selectedTitle=3~150#H8

Dessuten: kviser er tilstoppede talgkjertler, ikke svettekjertler som det ble referert til lengre opp på siden her.

Fire faktorer er involvert i utviklingen av kviser, i varierende grad avhengig av klinisk bilde. Det er også disse faktorene behandlingen av kviser rettes mot.

1) Hyperkeratinisering i kjertelåpningene, dvs utgangen på talgkjertelen tilstoppes av døde hudceller. Kan skyldes "overproduksjon" av hudceller og/eller manglende avskalling.

2) Talgproduksjonen i talgkjertlene.

3) Propionibacterium acnes i hudfolliklene. Denne er en del av normalfloraen på huden, men kan skape trøbbel hvis den får meske seg i en tilstoppet talgkjertel. Da kan det bli...

4) Inflammasjon, eller betennelse på folkemunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg MÅ bare råde deg til å forsøke MD Formulations om du ikke har gjort det ennå. Jeg har forsøkt ALT mellom himmel og jord, og har tenkt at MD heller ikke har hjulpet, men når jeg ser litt nærmere på huden, har mange av acnearrene mine forsvunnet, jeg har glattere hud og mye mindre tilstoppede porer (som er hovedproblemet mitt nå som voksen). Man ser ikke endringer over natta, men nå som jeg har brukt opp prøve-kit'et (over ca 2-3 mnd) ser jeg at huden er så mye flottere!

Jeg er så utrolig fornøyd at jeg bare måtte skrive det ett eller annet sted, og FB er ikke akkurat stedet å snakke om kviser :p

Jeg har brukt disse produktene om OP er interessert:

http://www.feelunique.com/p/md-formulations-My-Personal-Peel-System (1 gang i uka)

http://www.feelunique.com/p/md-formulations-Anti-Blemish-Solutions-Kit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 6 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...