Gå til innhold

VG: "Ekstremt klar for sommeren" proteinpulver igjen...


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Gjest Hanne_

VG slår til igjen i ukas VG Helg.

Tema for artikkelen er ekstreme metoder unge mennesker bruker for å bli klar for stranda. Representert er:

To berter under 20år som bruker melanotansprøyter.

En lyslygg i Gasp/-singlet som har bola (men ser ut om om han ikke engang løfter)

Og Marte (18) , en sunn og frisk jente som trener styrke og er proteinshakemisbruker! :-o Hun liker også å løpe ute i naturen.

"Dyr moro -Marte gjør klar en proteinshake. -Det er ganske dyrt, men det er noe jeg velger å prioritere. Dessuten, hvis jeg tar en proteinshake om morgenen så slipper jeg søtsaker, sier hun"

Bjarne fra politihøgskolen tviler på effekten:

"Det er den dyreste avføringen du kan kjøpe. Det går rett i potta. Forsvinnende få har behov for proteinpulver hvis man spiser normalt. Jeg skal ikke påstå at de som selger proteinpulver gjør noe unormalsk. Men de selger noe som ikke er nødvendig. (..) Å riste på shaken gir en følelse av at "nå har jeg løsningen". "

Ingen argumenterer mot ham i artikkelen.

Intet nytt under solen med andre ord. Proteinpulver og doping er jo som kjent to sider av samme sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bare sett previewen på vg-nett (man må betale), og det var nok. Hun avbildet med sprøyta i magen burde blitt beskyttet mot seg selv.

Likevel klarer jeg ikke bry meg om proteinpulver og dets rykte: I mediene er det stemplet som varselstegn. Men finner ikke et eneste menneske som ser på det som =dopingmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I think his logic is sound. Proteinpulver er et dyrere og gjerne unødvendig alternativ til mat, spesielt for berter, som du skriver. Proteinpulverindustrien spiller på vår frykt for å ikke ha de beste forutsetningene for muskelvekst.

Er det i det hele tatt noen referanser eller hentydninger til at proteinpulverbruk==doping, eller et springbrett til tyngre virkemidler, i artikkelen, eller benytter du deg bare av hersketeknikker for å skåre billige poeng fordi du er uenig med hans utspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hanne_
I think his logic is sound. Proteinpulver er et dyrere og gjerne unødvendig alternativ til mat, spesielt for berter, som du skriver. Proteinpulverindustrien spiller på vår frykt for å ikke ha de beste forutsetningene for muskelvekst.

Er det i det hele tatt noen referanser eller hentydninger til at proteinpulverbruk==doping, eller et springbrett til tyngre virkemidler, i artikkelen, eller benytter du deg bare av hersketeknikker for å skåre billige poeng fordi du er uenig med hans utspill?

Er en pakke med 3kg kjøttdeig til 100kr relativt sett dyrere eller billigere enn en pakke på 300g til 25kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest hele artikkelen, og selv om det var stor forskjell på individene, som nevnt ovenfor her, var det ikke bare at jenta drakk proteiner som var problemet.. Problemet er at hu ytrer at hu aldri har vært fornøyd med seg selv og sin kropp, og at hun derfor nå prøver "alt hun kan" å oppnå "syke idealer" og at proteinpulveret er en del av hennes vei.. Jeg bruker selv proteinpulver, men klarer fortsatt å se at det ikke er alle som har behov for det. Står ingenting i artikkelen om at protein = doping eller proteinmisbruk..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Jenta har aldri vært fornøyd meg egen kropp og tar i bruk det ekstreme proteinpulveret i jakten på, sitert i artikkelen "bli den beste utgaven av seg selv".

Da spør jeg: Hvor mange jenter er egentlig fornøyd med sin egen kropp her til lands? Er det ekstremt uvanlig å ville endre kroppen sin til det bedre?

post-334-14440943902021_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innat menneskelig oppførsel. Som bedre versjon av seg selv får man flere fordeler, herunder mer tilfredsstillende interaksjoner, seksuelle relasjoner, komplimenter, selvfølelse, etc. Ingen moralisering fra min side, minste motstands vei er noe alle liker såfremt det gir resultater. En skulle tro at VG kunne valgt bedre kandidater fra ressursbassenget "mennesker som forbedrer seg visuelt sett". Det finnes andre former for forbedring. Personlig vekst gjennom kunnskapsinnhenting, refleksjon, foredling av eksisterende relasjoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta har aldri vært fornøyd meg egen kropp og tar i bruk det ekstreme proteinpulveret i jakten på, sitert i artikkelen "bli den beste utgaven av seg selv".

Da spør jeg: Hvor mange jenter er egentlig fornøyd med sin egen kropp her til lands? Er det ekstremt uvanlig å ville endre kroppen sin til det bedre?

Er det han i midten som bruker bol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...