Gå til innhold

VG: "Ekstremt klar for sommeren" proteinpulver igjen...


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke selv lest hele artikkelen (kun sett saken på VG.no), men det kan virke som denne saken er skrevet av en "journalist" som åpenbart ikke har satt seg skikkelig inn i temaene det blir skrevet om. Jeg syns på generelt grunnlag det er skremmende mye dårlig journalistikk både på nett og i aviser, og det tyder på hastverkarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

I mine øyne er en jente som trener tung styrke og er aktiv ute i frisk luft for å få en bedre kropp en solskinnshistorie! Den dystre vinklingen er veldig sær. De kunne i det minste funnet ei jente som var erfaren med type effedrin eller clenbuterol . I det minste litt Craze eller PSMF. Å (mellom linjene) sykeliggjøre en styrketrenende jente om tar seg en shake etter trening er mildt sagt provoserende. For så kjøre den gode gamle "proteinpulver er ikke mat, det er dyrt og man tisser det bare ut".

I det siste har jeg variert mellom havregryn med proteinpulver og peanøttsmør (veldig billig) og rundstykker med gulost og skinke (dyrere) til lunsj. Begge deler smaker kjempegodt og gir så og si samme makros. Logikk, Bjarne?

Samme avis hadde jo en "kom i form til sommern"-nettartikkel med Solveig Wilhelms. Hun har nok tatt seg mer enn en shake for å si det sånn :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest artikkelen nå.

Det med at proteinpulver er en mening ytret av en enkelt person, noe som kommer ganske tydelig frem (da det er et sitat).

Hva er det folk reagerer så på? At proteinpulver nevnes i samme artikkel som tar opp temaer som press til å se bra ut på stranda; barbiedop, bol og snus?

Proteinpulvermisbruker var strengt tatt mine ord

Ja. Artikkelen sier ikke noe slikt. Ser heller ikke noe hint til det. Det eneste som er litt rart er at det blandes lovlige varer (snus, proteinpulver) med ulovlige rundt samme tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hanne_

Ikke bare blande lovlig og ulovelig, men noe som er bra for helsa (styrketrening og bevist kosthold) med direkte helseskadelige metoder. Ser bare ikke hensikten med å inkludere dette i en artikkel der overskriften er "ekstremt klar for sommeren". Er det å ta vare på kropp og helse ekstremt?

Overskriften nå er:

Doper seg til sommerkroppen

Sandra (19) setter sprøyter for å bli brun. Møt fem unge mennesker som er ekstremt klare for sommeren. (Krever abonnement)

Så, ja, jeg vil si de insinuerer at doping og proteinpulver er relatert til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er en jente som trener tung styrke og er aktiv ute i frisk luft for å få en bedre kropp en solskinnshistorie! Den dystre vinklingen er veldig sær. De kunne i det minste funnet ei jente som var erfaren med type effedrin eller clenbuterol . I det minste litt Craze eller PSMF. Å (mellom linjene) sykeliggjøre en styrketrenende jente om tar seg en shake etter trening er mildt sagt provoserende. For så kjøre den gode gamle "proteinpulver er ikke mat, det er dyrt og man tisser det bare ut".

I det siste har jeg variert mellom havregryn med proteinpulver og peanøttsmør (veldig billig) og rundstykker med gulost og skinke (dyrere) til lunsj. Begge deler smaker kjempegodt og gir så og si samme makros. Logikk, Bjarne?

Samme avis hadde jo en "kom i form til sommern"-nettartikkel med Solveig Wilhelms. Hun har nok tatt seg mer enn en shake for å si det sånn :p

Og hva mener du med at Solveig har "tatt seg mer enn en shake"???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første burde man vel lese hele artikkelen før man kommenterer i denne tråden... Syntes også det blir for dumt å snakke nedsettende om kroppene dems, som noen har gjort tidligere i denne tråden.

For det andre virker det som om hver gang noen i media snakker negativt om proteinpulver, går mange her i superforsvar... Fokus på bra mat og trening er kjempefint det, men ikke når det er snakk om jenter som har totalt ødelagt selvtillit og selvbilde der ALT handler om det estetiske.

For det tredje, relatert til kommentaren overfor "hvem jenter er fornøyd med seg selv"... Vel, jeg er fornøyd med min egen kropp, og er ikke noe av det estetiske ved kroppen min jeg ville endret :)

Og, det er per definisjon ikke ulovlig hverken å bole eller å ta Barbiedop, så proteinpulver blandes ikke med noe ulovlig i denne artikkelen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at det ikke er ulovlig (å bruke) per definisjon. Jeg mente de produktene som var ulovlig å selge, og som man ikke får kjøpt over disk.

Dårlig valg av ord; men håper at folk skjønte hva jeg mente. Stort sett snakk om lovbrudd i et eller flere ledd før ungdommene sitter med produktet i hånda.

Artikkelen nevner også snus i samme artikkel. Skal folk bli defensive fordi snus nevnes også?

Da jeg leser artikkelen så ser jeg ikke at den insinuerer til at doping og proteinpulver er relatert til hverandre. Den sier at begge deler inngår i noen av disse menneskene sin hverdag og livsstil. Noe som er fakta.

Man kan jo argumentere om det er relevant da proteinpulver bare er klassifisert som "mat". I mine øyne så har det en plass, da ungdommene bruker penger på dette og har det som en del av sitt kosthold og hverdag. På samme måte som snus.

Hva er det som provoserer? At noen helt uvitende om trening kan lese artikkelen og så tro at proteinpulver er det samme som doping?

Det som kanskje hadde vært fint i en slik artikkel er en faktaboks med slikt for de som er totalt uvitende. Men hvor mange er det som faktisk er det i dag? Hvis noen tviler så tar det de omtrent 3 sekunder å finne ut alt de trenger om proteinpulver på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Og hva mener du med at Solveig har "tatt seg mer enn en shake"???

Kreatin, bcaa, fettforbrenner, glutamin.. Neimen om jeg vet, men hun har helt sikkert tatt flere tilskudd enn bare protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det triste med artikkelen var at alle kidsa i hovedsak gjorde dette fordi de var redde for at folk skulle tenke rart om dem.. Men de fleste sa jo at de selv ikke la så mye merke til andre, fordi de var for opptatte av seg selv... Om de hadde ofra det en tanke om at andre muligens er ganske like på det, så kunne en del av de spart seg mange kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...