Gå til innhold

"Sliter med å få i meg nok mat"


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Hanne_

Enig! Så gjennom hele, lærte noe nytt. Interresant hvor forskellig de reagerte. Eneste er at det er synd det må være så ekstremt, er mer nysgjerrig på hva som ville skjedd om alltid-tynne mennesker bevisst økte kaloriinntaket moderat over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Så gjennom hele, lærte noe nytt. Interresant hvor forskellig de reagerte. Eneste er at det er synd det må være så ekstremt, er mer nysgjerrig på hva som ville skjedd om alltid-tynne mennesker bevisst økte kaloriinntaket moderat over lengre tid.

Det er det jeg har gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at noen kan bli stappmette på 1500 kcal med torsk og brokkoli. Hell, JEG blir stappmett av 1500 kcal med torsk og brokkoli.

Det jeg ikke forstår helt er at ofte når denne problemstillingen dukker opp og noen spør om hjelp, så er vedkommendes kosthold fullt av lettprodukter, matvarer som gir høy metthetsfølelse, kalorifattig mat og fitnessmat. Da er det et eller annet som skurrer. Slike matvarer velger man gjerne av tre grunner: 1) man synes de smaker godt, 2) man oppfatter det slik at disse matvarene er ubetinget "sunne", og/eller 3) man ønsker å begrense kaloriinntaket og gå ned i vekt.

Tilfelle 1) er forsåvidt greit nok. Det er ikke alle som trives med å trøkke trynet med grisete mat, og da er det strengt tatt legitimt å spørre om hjelp til å finne matvarer som føles litt mer OK å spise. Selv er jeg for eksempel ikke noen stor fan av store fete kjøttstykker, så derfor spiser jeg gjerne magert kjøtt og supplerer heller med bacon for the fat og noe brød for the carbs.

Tilfelle 2) er imidlertid problematisk. Hvis en matvare er sunn fordi den inneholdet lite kalorier, hvorfor skal man ha den i kostholdet sitt på bakgrunn av at den er sunn, når man ønsker å få i seg flere kalorier? Det finnes også nok kaloritette matvarer som inneholder vitaminer, mineraler, fiber og den slags. Ingen grunn til å spise masse kalorifattig mat.

Tilfelle 3) burde jo ikke oppstå hos en person som ønsker å gå opp i vekt.

Så finnes det jo selvfølgelig de som har et litt mer psykologisk vanskelig forhold til mat. I et slikt tilfelle er situasjonen en litt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siter selv med å spise nok, jeg... I hvert fall etter at jeg begrensa godis inntaket mitt ;)

Har den sisteperioden jobbet meg opp til å klare å få i meg 1700-1800 kcal ved å gå bort fra magerprodukt, og tenke over hva jeg steker maten i o.l.

Å drikke kaloriene synes jeg er vanskelig da jeg ikke tåler melk, og alt jeg drikker i løpet av dagen er vann/fun light, kaffe og te..

Sier seg selv at satsene mine ikke blir fullt så kaloritette når jeg ikke kan bruke melkeprodukt, samt at jeg kutter ut gluten pga mannens intoleranse for det.

Å spise ofte og lite måtte jeg slutte med, for jeg klarer rett og slett ikke gå rundt og tygge hele dagen. Pussig nok ble det mye lettere å spise mer da jeg begynte med to-tre måltider om dagen- periodisk faste.

Har jo funnet ut at jo mer jeg spiser jo mer sulten blir jeg, så måltid nummer to om dagen går ned på høykant :-p

Men jeg har altså brukt noen måneder på å lære meg dette her, det er ofte ikke bare å snu på flisa og begynne å spise mer, det er faktisk et reelt problem for mange. At man ikke forstår det er ingen grunn til bagatellisere det, det vitner rett og slett bare om manglende empati og evne til innsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo...ja jeg forstår at man kan være stappmett kylling,torsk og laks og brokkoli,blomkål,grønnsaker generellt...selvsagt!1500 kcal med det...seff blir man mett,men det er nå fåtallet som spiser bare disse varene hele dagen,hver uke,hver mnd i hele året da...ikke en fitnessutøver gjør det engang! Men hvis man VIL cet og går inn for det såklart går det an m,men hvem er så teit?

Prøv å kanskje se poenget uten å overdrive og med undertoner som påpeker at dette er et dumt poeng eller en dum ting å diskutere...jeg synes det er fresht og det er alt for mange jenter spesielt der ute som har vendt magen sin til å være mett på 1500 kcal..hallo...jeg ble mett av å ete et eple da jeg hadde spisevegring for noen år tilbake...det er ikke noe problem å bli mett på lite kcal ,men det er helt på bærtur å idiotisk å holde på sånn og ja jeg synes det er verre at en slank jente holder på sånn enn en som er overvektig fordi hu tynne har ikke noe å gå på! Og bæser om at hu ikke får i seg nok når hu påstår hu presser i seg maten og så vidt kommer opp i 1500 kcal daglig og påstår hu er stappmett....tullprat...syk kalles det! Hvis du vil så får du det til,det ligger i hue og det ligger i viljen,vært der sjæl!

Venn kroppen deres gradvis til å spise mer så skal jeg love dere at dere vil kunne fortære uante mengder mat og prestere bedre på trening:D

Jeg blir smålig irritert når man skal prøve å rettferdiggjøre småspisinga til de som er normal og nærmere undervektige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig! Så gjennom hele, lærte noe nytt. Interresant hvor forskellig de reagerte. Eneste er at det er synd det må være så ekstremt, er mer nysgjerrig på hva som ville skjedd om alltid-tynne mennesker bevisst økte kaloriinntaket moderat over lengre tid.
De OG vil legge på seg om ikke kcalnåviet balanseres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye arrogante kommentarer her. Stiller meg bak Penny og Dwarniel

Tør påstå at jeg har en del erfaring med tema, både teoretisk og praktisk, og det er et fullt reelt "problem" for gutter også, ikke bare jenter. At folk bare ignorerer fakta/teori(?) om at folk er forskjellig slutter nesten aldri å forbause meg.

Alle kan gå ned i vekt, alle kan gå opp i vekt. At noen vil klare det ene eller det andre lettere anser jeg som fakta. At noen stiller spørsmål ved det er forbi min fatteevne. Alle "tynne" har ikke spiseforstyrrelser, alle "tjukke" er ikke ukontrollerbare godtegriser. Verden er full av nyanser.

Signerer denne.

Jeg kan jo ta meg som et eksempel: jeg er småspist som fy, har jeg funnet ut. Jeg har i alle år vært fornøyd med at jeg kan spise meg stappmett på alt hva jeg måtte ønske, men det har jo gått kun fordi jeg blir stappmett så innmari fort. En utfordring jeg dermed har truffet på nå når jeg har begynt å få et litt mer bevisst forhold til hva jeg spiser, er at når brusen og snopet forsvant så forsvant også halvparten av kaloriene jeg trenger for å være i balanse og jeg sliter med å spise nok mat for å dekke det inn. Og som en broiler på 186 og nesten 90kg er det jo en del kalorier som trengs, spesielt siden jeg ønsker å bygge styrke. I tillegg til dette er det ingenting jeg avskyr så inderlig som å stå og lage mat – i hvert fall hvis det er kun til meg selv jeg lager – så det blir fort til at jeg enten går sulten eller hiver i meg ett eller annet jeg finner liggende som bare stiller sulten.

Løsningen for min del har jeg funnet ut må være å kjøre på med så kaloritett mat som mulig. Jeg har til en hver tid h-melk stående i kjøleskapet og har byttet ut en del av brusdrikkingen min med helmelkdrikking. I tillegg prøver jeg å bytte ut snop med nøtter og slike ting. Noe som funker ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Signerer denne.

Jeg kan jo ta meg som et eksempel: jeg er småspist som fy, har jeg funnet ut. Jeg har i alle år vært fornøyd med at jeg kan spise meg stappmett på alt hva jeg måtte ønske, men det har jo gått kun fordi jeg blir stappmett så innmari fort. En utfordring jeg dermed har truffet på nå når jeg har begynt å få et litt mer bevisst forhold til hva jeg spiser, er at når brusen og snopet forsvant så forsvant også halvparten av kaloriene jeg trenger for å være i balanse og jeg sliter med å spise nok mat for å dekke det inn. Og som en broiler på 186 og nesten 90kg er det jo en del kalorier som trengs, spesielt siden jeg ønsker å bygge styrke. I tillegg til dette er det ingenting jeg avskyr så inderlig som å stå og lage mat – i hvert fall hvis det er kun til meg selv jeg lager – så det blir fort til at jeg enten går sulten eller hiver i meg ett eller annet jeg finner liggende som bare stiller sulten.

Løsningen for min del har jeg funnet ut må være å kjøre på med så kaloritett mat som mulig. Jeg har til en hver tid h-melk stående i kjøleskapet og har byttet ut en del av brusdrikkingen min med helmelkdrikking. I tillegg prøver jeg å bytte ut snop med nøtter og slike ting. Noe som funker ok.

Nå er det ikke 90kg tunge mannfolk jeg siktet til i åpningsinnegget. Og selv om du faktisk trenger masse energi, så følger du jo nettopp de rådene som er gitt her om energitett mat og sier selv at det funker :)

Ellers, what Keegil said! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selv fint ligge på under 1000 om dagen, må sies at det tar en tid med tilvenning før "sulten" forsvinner men etter det så er det ikkje eit problem. Har vel også noe med hvor " travel " en er. Hvis jeg sitter iro hjemme hele dagen uten å gjøre noe så tenker jeg vel mer på mat en hvis eg e på farten. Kan opplyse om at jeg for tiden spiser 3000 om dagen og det er ikkje noe behov for panikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan ha med et enormt inntak av vann å gjøre. Vann=vomfyll. Enkelte går nå å sipper til en vannflaske dagen lang, opp mot 7-8L så sier deg seg selv at man ikke får plass til mat. Sier ikke at vann ikke er viktig, men er noen vannvittige mengder enkelte putter i seg.

Jobber for øyeblikket i 30 grader + og blir omtrendt aldri sulten pga ett mye større væskeinntak. Tar litt tid før vannet kommer ut i kroppen og går man da å sipper til denne vannflaska dagen lang, er magesekken full når klokka ringer for at det er mat.'

Ingen fasit, men en tanke. Artig tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende de vil men ikke skjønner at de må drikke mer enn de gjør evt:p Jeg drikker helmelk,men jeg går jo ikke opp av den grunn:)

Jeg har i perioder drukket 4L for dagen + ca 3000-4000 kcal ekstra. Etter det så forstår jeg bare ikke at folk kan slite med 2000kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væske er væske^^

Selvfølgelig, men nå var det snakk om å ikke få i seg nok mat, og da er det en vesentlig forskjell på å drikke vann og på å drikke kaolriholdige drikker ;)

Det er relativt mye kalorier i brus, sjokolademelk, biola, osv, så dette vil altså telle på totalen jeg spiser i løpet av dagen.

Om jeg hadde drukket vann istedet, så hadde jeg ikke fått i meg like/nok mange kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men nå var det snakk om å ikke få i seg nok mat, og da er det en vesentlig forskjell på å drikke vann og på å drikke kaolriholdige drikker ;)

Det er relativt mye kalorier i brus, sjokolademelk, biola, osv, så dette vil altså telle på totalen jeg spiser i løpet av dagen.

Om jeg hadde drukket vann istedet, så hadde jeg ikke fått i meg like/nok mange kalorier.

Upsi, tror hodet var litt andre steder og ikke helt i tråden her når jeg svarte, satt å tenkte på anbefalt daglig mengde vann osv :D

Men ja, true that, overvektige folk går plutselig ned i vekt når de slutter å drikke kaloriholdig drikke, så folk som ikke får i seg nok kcal kan fylle på med brus, melk og juice osv. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkke helt tråd-temaet, men er det bare jeg som kan spise 1500+ kcal som grønnsaker og magert kjøtt, føle meg stapp full i magen, men vanvittig sug på mer mat likevel? Føltes som kroppen min ikke er så lett å lure. Jeg har derfor gitt opp å ligge så lavt på kaloriene, men nei jeg har problemer med å skjønne at noen blir mett på så få kalorier lenge :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig... Jenter om de "sliter" med å passere type 1800 kcal. Jeg tror rett og slett ikke noe på de.

Tror bare det er en unnskyldning for å kunne spise lite, og at de innerst inne har noia for vektoppgang.. Kan godt hende det er underbevisstheten som lager den unnskyldning. Jeg kjøper det i alle fall ikke!

Tror nok dessverre du har helt rett... Det å smekke neppå et par never nøtter om dagen, ta et par spiseskjeer olje/smør til måltidene, velge laks/makrell istedet for torsk, entrecote istedet for ytrefilet, grillet kyllinglår istedet for filet osv osv er noe alle klarer og som øker kaloriinntalket mye uten å øke metthetsfølelsen for mye. Tror nok det er mer psykisk, kombinert med en følelse av at "ja men jeg spiser jo maaaaasse bacon" i realiteten er 30 gram... Forvrengt oppfatning av mat og mengde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...