Gå til innhold

Anbefalte innlegg

21 kroner for vann med smak. :yuck:

Den ser jeg, men vet vi egentlig det? Det en logisk anntagelse, bare lurer på fakta. For alt vi vet er de priset dyrere for helt andre grunner en produksjon. Hadde vært gøy med fakta på bordet

Tipper det generelt produseres færre glass med de sukkerfrie variantene også.

Fortsetter under...

Edit:

Mest spent er jeg på denne -TINE Mager Cottage Cheese Eple/pære/vanilje

Jeg synes denne var kjempe god! Veldig frisk i smaken og med små/få biter av frukt så synes jeg den er bedre enn den orginale på smak.

Kjempebra at det kjem sunnare alternativ på markedet, og er veldig spent på den nye cottage cheesen :) Er imidlertid ueinig i at matvareprisen er så forbaska høg i Noreg. For det er den ikkje. Justert i forhold til inntekt, så er matvareprisane i Noreg blant dei lavaste i heile verda. Og likevel klagar vi. Ikkje fordi vi ikkje har råd, men fordi vi ikkje klarar å prioritere. Kan ikkje folk heller droppe nyaste iPhone, iPad og 2XU-bekledning for heile månadsinntekta før dei klagar over å ikkje ha råda til mat? Seier ikkje at dette gjelder alle, sjølvsagt er maten alltid dyr for nokon. Men, eg opplever at folk flest ikkje eig perspektiv når det kjem til eige forbruk. Du får det du betalar for; Ja, til kortreist norskprodusert mat av god kvalitet! Det er heilt korrekt at Tine har lite konkurranse, men for meg er etikk/dyrehold, kvalitet, miljøvennligheit og solidaritet viktigare enn berre pris.

På Eurostat kan du lese om matvareprisane i Noreg, samanlikna med resten av Europa: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/household_budget_surveys/Data/database

Nationen hadde også ein artikkel på dette: http://www.nationen.no/2011/05/25/naring/matpriser/mat/eurostat/6651552/

For min del kommer pris og kvalitet før etikk og miljøvennlighet, mest fordi jeg vet at det ikke er der miljøvennlighetshensyn burde begynne (privatbilismen og elektronikkfetisjismen er hundre ganger mer forurensende og naturressursutarmende), men jeg er enig i at det ikke er dyrt med mat i Norge, jeg bruker sjelden mer enn 12% av nettolønn. Problemet er dette: mye vil ha mer. Verdsettelse av at man har det bra preller av, man vil alltid ha mer. Mer penger, mer glede, mer nytelse, mer fortreffelighet. Mat er det mest grunnleggende, men selv om man bruker mye mindre på dette enn bolig- og boligrelaterte utgifter, er det gjerne maten (og helst marginale økninger i pris) som skaper mest furore. Dessuten, mer penger på mat betyr mindre penger (om enn lite) på annen discretionary spending (konsumerisme, reiser til utlendighet, you name it..)

Annonse

Jeg er først og fremst opptatt av helse, min og mine næres, og deretter kommer "etikk/dyrehold, kvalitet, miljøvennligheit og solidaritet". I min verden henger disse tingene ofte sammen, jeg kjøper f.eks økologiske egg pga næringsinnholdet er bedre enn i first price egg, (bl.a omega 3 nivået), og da slår jeg to fluer i en smekk. Bedre helse til meg og bedre helse til hønene og miljøet. :) Pris er nesten uvesentlig, og hvis jeg noensinne må senke forbruket mitt blir mat det siste jeg firer på, fordi helsen min er så viktig for meg. Heller droppe gadgets og klær og nips og dilldall. ;)

Mat er grisebillig i Norge, og jeg velger å betale for kvalitet.

Cc med eple, pære og vanilje var god. Både alene og sammen med havregrøt. Iste fra Tine var superdigg. Iskaffen var også god

Måtte kjøpe en boks igår og tenker å spise den i dag :) Håper den faller i smak her og.

Jeg er først og fremst opptatt av helse, min og mine næres, og deretter kommer "etikk/dyrehold, kvalitet, miljøvennligheit og solidaritet". I min verden henger disse tingene ofte sammen, jeg kjøper f.eks økologiske egg pga næringsinnholdet er bedre enn i first price egg, (bl.a omega 3 nivået), og da slår jeg to fluer i en smekk. Bedre helse til meg og bedre helse til hønene og miljøet. :) Pris er nesten uvesentlig, og hvis jeg noensinne må senke forbruket mitt blir mat det siste jeg firer på, fordi helsen min er så viktig for meg. Heller droppe gadgets og klær og nips og dilldall. ;)

Mat er grisebillig i Norge, og jeg velger å betale for kvalitet.

Vi er ganske like, berre motsatt. For meg kjem dyrevelferd som #1, deretter næringsinnhold. Altså, kjøper økologiske egg (eller aller helst egg frå hagehønene til foreldra mine, GRATIS :D ) fordi dyra har det betre, og deretter fordi det er sunnare med tanke på fettsyreprofilen. Og med 2-3 egg i gjennomsnitt daglig, så blir det eit par egg i året for å sei det sånn! Men, heller full samvittigheit enn full lommebok :D Skal innrømme at eg alltid er ikkje sååå perfekt, det hender at jo eg slår til på Go' helg-produkta til Kiwi, og har då ingen garanti for norsk kjøtt, men det er heller unntaket. Prioriterer kjøtt eg veit har hatt gode liv, som til dømes lammekjøtt over kylling. Og norsk kjøtt eller, alltid.

Jeg synes Ninian og PTKris er inne på noe her.

Prisen på matvarer til sluttbruker reflekterer betalingsvillighet, ikke produksjonskostnader. Når du velger hva du skal kjøpe i butikken, så går du rundt og måler nytte opp mot kostnad. Hvis du synes det er viktig med sunn mat og dyrevelferd, så føler du at du får mer verdi av å velge produkter som er i tråd med disse tingene. Derfor koster de også mer penger.

Det er ikke det at det koster så utrolig mye mer å produsere sukkerfrie matvarer enn sukkerholdige matvarer. Sannsynligvis er det svært liten forskjell. Men det spiller ingen rolle for Tine og matvarekjedene, fordi sunne produkter står høyere i kurs hos de som handler i butikkene. Du får noe sunnere, du får noe som har en større verdi for deg. Hvis du ikke er villig til å betale mer penger for det, så setter du ikke stor nok pris på den verdien du får. Og det er helt greit for alle produsenter, grossister og detaljister som er involvert i prossessen som går fra kua til cottage cheese-boksen i handlekurven din, fordi det finnes andre mennesker som har høyere betalingsvillighet enn deg og som sørger for at dette er den prispolitikken som de faktisk tjener mest mulig penger på.

Tine og andre matvareprodusenter skal tjene penger, ikke drive veldedighet.

enda mer interresant. Helt legit å skal tjene penger på produkter, men om produksjonskostnadene ikke tilsvare prisen, sett opp mot produkter som allerede er på markede, spør jeg hva vi betaler for. er det butikkjeden? Er det reklameringen vi betaler for?

Kreves kanskje inside informasjon. Noen som er kjøpmann?

Edit:

Mest spent er jeg på denne -TINE Mager Cottage Cheese Eple/pære/vanilje

Selger man noe folk er villige til å betale 30 kroner for for 15 kr? Det er i grunn svaret på spørsmålet :p

enda mer interresant. Helt legit å skal tjene penger på produkter, men om produksjonskostnadene ikke tilsvare prisen, sett opp mot produkter som allerede er på markede, spør jeg hva vi betaler for. er det butikkjeden? Er det reklameringen vi betaler for?

Kreves kanskje inside informasjon. Noen som er kjøpmann?

Edit:

Mest spent er jeg på denne -TINE Mager Cottage Cheese Eple/pære/vanilje

Jeg er ikke hverken kjøpmann eller Tine-ansatt, men en viss forståelse for markedsmekanismer har jeg.

Enhver lansering av nye produkter innebærer en viss risiko, i tillegg til at produksjonsvolumene i første omgang antakelig ikke er så store at de i samme grad som etablerte produkter kan utnytte masseproduksjonsfordelene. Produksjonskostnadene vil nok antakelig være litt høyere avhengig av i hvor stor grad de kan gjenbruke allerede eksisterende produksjonslinjer.

I tillegg så er nordmenn notorisk skeptiske til nye ting, og det er ingen garanti for at disse produktene vil overleve. Derfor opererer de nok også med en tanke høyere marginer på disse nye produktene enn på de etablerte.

Andre i tråden har gjort gode betraktninger rundt hva det er som motiverer de som kjøper produktene nå ("early adopters"), dersom de er mange nok og kjøper mye nok vil det over tid stimulere Tine til å øke og effektivisere produksjonen og kanskje vil det medføre en prisnedgang. Nå har Tine i praksis monopol her i Norge da, så de kan jo mer eller mindre gjøre som de vil. Man kan allikevel håpe at de ikke utnytter sin posisjon alt for grovt.

Annonse

En litt off topic-sak rundt dette er jo at dersom man ønsker å beholde produktene, må mange kjøpe disse, ellers forsvinner jo produktene igjen. Nye produkter har kort prøvetid i hyllene før produsenten bestemmer seg for om det er liv laga.

Bra resonnert, HenrikWL!

:)

En betraktning som også kan tas med, er i hvilken grad Tines produktutviklere og markedsanalytikere har tanker om at disse "livsstils-produktene" skal bidra til å oppfylle politiske målsetninger. Det er da i første rekke to aspekt som er styrende - i tillegg til lønnsomhets-variablene. Det er å kunne tilby et mangfold av produkter (slik at "monopol-Tine" ikke ødelegger for seg selv) samt å virke implementerende for, og utvikle et produktspekter som står i samsvar med, de til enhver tid gjeldende ernæringsråd.

Det er åpenbart at de nye produktene som lanseres passer som hånd i hanske i forhold til disse aspektene. Samtidig er de blitt gitt tidsriktig innpakning og fungerer godt innenfor et åpent kommersielt marked.

Kunne en tenke seg en mer spenstig satsning - siden Tine nå likevel er Tine og innehar den posisjon de har? Kunne en eksempelvis definert - som i alkoholpolitikk - strengere krav til at det skal tilbys reelle lav-kalori alternativ der en allerede tilbyr og har store andeler av et marked gjennom utbud av høy-kalori produkt?

Jeg er ikke hverken kjøpmann eller Tine-ansatt, men en viss forståelse for markedsmekanismer har jeg.

Enhver lansering av nye produkter innebærer en viss risiko, i tillegg til at produksjonsvolumene i første omgang antakelig ikke er så store at de i samme grad som etablerte produkter kan utnytte masseproduksjonsfordelene. Produksjonskostnadene vil nok antakelig være litt høyere avhengig av i hvor stor grad de kan gjenbruke allerede eksisterende produksjonslinjer.

I tillegg så er nordmenn notorisk skeptiske til nye ting, og det er ingen garanti for at disse produktene vil overleve. Derfor opererer de nok også med en tanke høyere marginer på disse nye produktene enn på de etablerte.

Andre i tråden har gjort gode betraktninger rundt hva det er som motiverer de som kjøper produktene nå ("early adopters"), dersom de er mange nok og kjøper mye nok vil det over tid stimulere Tine til å øke og effektivisere produksjonen og kanskje vil det medføre en prisnedgang. Nå har Tine i praksis monopol her i Norge da, så de kan jo mer eller mindre gjøre som de vil. Man kan allikevel håpe at de ikke utnytter sin posisjon alt for grovt.

Spot on :)

I tillegg så er nordmenn notorisk skeptiske til nye ting, og det er ingen garanti for at disse produktene vil overleve. Derfor opererer de nok også med en tanke høyere marginer på disse nye produktene enn på de etablerte.

Relatert/underbyggende funfact: Det lanseres 300 nye typer godteri i butikkene i Norge hvert år, men kun ett produkt overlever. Vil anta det ikke er så veeeldig annerledes for produktgruppen det er snakk om her. Det er med andre ord bare en liten andel av de nye produktenene som vil være lønnsomme over tid.

Ellers så traff vel Keegil spikeren på hodet ganske greit her.

Ingen som tenker i de baner at den lille boksen med høyt fettinnhold og den store med lavt fettinnhold i CC har en sammenheng med mangelen på melkefett;)

Høyt fettinnhold , hehe. Jommen sa jeg ...... Har forresten smakt den med lavt innhold to ganger, og må bare si at den var for jævlig. Nei, gi meg en boks cc og hiv oppi 100 gram creme fraiche, så begynner vi å nærme oss noe med smak i :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...