Gå til innhold

Hipp hipp hurra hurra hurra ! Norges flagg ønskes fjernet på 17.mai


Gjest

Anbefalte innlegg

Har tittet litt på denne nettsiden nå, og kan ikke se at de er værre enn resten av norsk media... bare at de befinner seg på motsatt side politisk sett. Jeg tror det er her problemet ditt ligger, at de ikke rapporterer til fordel for de rød-grønne, som jeg antar du stemmer på.

Feil er feil. Helt uavhengig av om man liker misforståelsen eller ikke. Påstandene i artikkelen er direkte faktafeil, eller løgn (det spørs litt hva man foretrekker, men siden riktig informasjon har vært tilgjengelig hele tiden, står mine penger på å vri på sannheten for å få frem et poeng, altså det sistnevnte). Om man mener at virkeligheten fremstilles uriktig i vanlige media, så blir ikke bildet av verden riktigere ved å legge et annet og tilsvarende uriktig bilde på toppen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Mine tanker om 17. mai ...




    17. Mai 1814 skrev Eidsvollmenn under grunnloven som et ledd i å gjøre Norge selvstendig for å bryte med Danmark, og i senere tid unionen med Sverige. Flagget er blitt et symbol på Norges selvstendighet, og det har overhodet ingenting med individet å gjøre. Jeg gir totalt blanke i hvor man er fra eller hva man har på seg på 17. Mai, men bruk for all del Norsk flagg.



    Bruk nasjonalklær fra hjemlandet ditt, overrask meg med god mat fra for eksempel østen, eller vis meg herlige musikalske toner fra et land jeg kanskje ikke kjenner så godt. Det setter jeg pris på. Det er hyggelig, men bruker man andre flagg enn det Norske på 17. Mai da forsvinner hele poenget med 17. mai. Det har ingenting med rasisme eller ekskludering å gjøre, men hele poenget med flagg, grunnlov, selvstendiggjøring og 17. mai var å representere Norge som land. Ikke folkene som bor her.


    Det Norske flagg tilhører Norge som selvstendig land og nasjon. Det er Norge vi feirer, ikke folkene som bor her...



    Med dette i bakhodet blir det litt rart, kanskje til og med motsigende hvis jeg på 17. mai ser for eksempel svenske og danske flagg.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare sitere en venn av meg:

"De siste dagene har jeg sett flere statuser og mange kommentarer angående flagging på 17. mai. Det er skuffende å se hvor lite kunnskap nordmenn faktisk har om nasjonaldagen vår. Å argumentere for at det er Norges bursdag eller frigjøringsdag er som å argumentere for at dagen jeg flyttet hjemmefra er bursdagen min: Det er feil. Frigjøringsdagen er 8. mai og vi har ingen offisiell nasjonal bursdag, med mindre man tar med unionsoppløsningen mellom Norge og Sverige.

17. mai er en dag vi feirer vår egen grunnlov og verdiene den innehar. Verdiene går blant annet på ytringsfrihet, som igjen tillater deg og meg til å veive med hvilket flagg vi vil. Hvis du ønsker å forby utenlandske flagg på 17. mai bør du spørre deg selv: Hvorfor feirer jeg friheten til å bære hvilket flagg jeg vil?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men det var faktisk ingen som kjempet i den "krigen" ;)

Noe jeg leste som fikk meg til å tenke på det.

Bevisstheten om 8. mai og det den står for synes gradvis å fortape seg hos de senere generasjoner. De private flaggstenger står stort sett nakne denne dagen. Hva er det som har skjedd? Kanskje har nærheten til 17. mai av rent praktiske grunner gjort at denne har trukket til seg den ettertanke som rettelig tilkommer krigens falne og som det ellers hadde vært naturlig å yte falne oppmerksomhet på selve Frigjøringsdagen. De falne ofret det som maksimalt var mulig for at vi overlevende kunne frigjøres. Det synes som om folk stort sett har glemt hva vi ble frigjort fra og hva alternativet hadde vært. Vi overveldes og nærmest lammes mentalt daglig av nyheter om krig og ærekrenkelse av menneskerettigheter rundt om i verden. Vår egen krig blekner liksom i skinnet av dagens påtrengende begivenheter.

Man kan med rette spørre seg. Har da vår egen stor krig intet lært oss? Den altså som sluttet 8. mai 1945 i Europa.

Ved refleksjoner over hva vi i virkeligheten ble frigjort fra ser jeg en mulighet for en renessanse for 8. mai, den dag hvor det vil falle oss like naturlig å finne frem flagget som på den 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg leste som fikk meg til å tenke på det.

Bevisstheten om 8. mai og det den står for synes gradvis å fortape seg hos de senere generasjoner. De private flaggstenger står stort sett nakne denne dagen. Hva er det som har skjedd? Kanskje har nærheten til 17. mai av rent praktiske grunner gjort at denne har trukket til seg den ettertanke som rettelig tilkommer krigens falne og som det ellers hadde vært naturlig å yte falne oppmerksomhet på selve Frigjøringsdagen. De falne ofret det som maksimalt var mulig for at vi overlevende kunne frigjøres. Det synes som om folk stort sett har glemt hva vi ble frigjort fra og hva alternativet hadde vært. Vi overveldes og nærmest lammes mentalt daglig av nyheter om krig og ærekrenkelse av menneskerettigheter rundt om i verden. Vår egen krig blekner liksom i skinnet av dagens påtrengende begivenheter.

Man kan med rette spørre seg. Har da vår egen stor krig intet lært oss? Den altså som sluttet 8. mai 1945 i Europa.

Ved refleksjoner over hva vi i virkeligheten ble frigjort fra ser jeg en mulighet for en renessanse for 8. mai, den dag hvor det vil falle oss like naturlig å finne frem flagget som på den 17. mai.

Du mener andre verdendskrig ..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener andre verdendskrig ..?

Ja, det var jo det jeg tenkte på da. Slik som man kjempet for landet og frihetfølelsen av å feire landet sitt og grunnloven. Vifte med flagg, vise glede og stolthet.

Det var tanken som streifet da jeg leste trådstarter sin overskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig patriotisk av meg men får litt ticks av detta..

Det er NORGES nasjonaldag, hvor vi feirer at vi fikk grunnloven..

Det er IKKE Sverige sin dag, det er IKKE Ungarn sin dag og heller ikke Ghana! De har alle sine egne dager de feirer på.

17. mai skal du ha NORSK flagg fordi vi nettopp, feirer Norge! Jizez...Lurer på åssn denne diskusjonen hadde artet seg i andre land? Feks USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig patriotisk av meg men får litt ticks av detta..

Det er NORGES nasjonaldag, hvor vi feirer at vi fikk grunnloven..

Det er IKKE Sverige sin dag, det er IKKE Ungarn sin dag og heller ikke Ghana! De har alle sine egne dager de feirer på.

17. mai skal du ha NORSK flagg fordi vi nettopp, feirer Norge! Jizez...Lurer på åssn denne diskusjonen hadde artet seg i andre land? Feks USA?

100% enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg leste som fikk meg til å tenke på det.

Bevisstheten om 8. mai og det den står for synes gradvis å fortape seg hos de senere generasjoner. De private flaggstenger står stort sett nakne denne dagen. Hva er det som har skjedd? Kanskje har nærheten til 17. mai av rent praktiske grunner gjort at denne har trukket til seg den ettertanke som rettelig tilkommer krigens falne og som det ellers hadde vært naturlig å yte falne oppmerksomhet på selve Frigjøringsdagen. De falne ofret det som maksimalt var mulig for at vi overlevende kunne frigjøres. Det synes som om folk stort sett har glemt hva vi ble frigjort fra og hva alternativet hadde vært. Vi overveldes og nærmest lammes mentalt daglig av nyheter om krig og ærekrenkelse av menneskerettigheter rundt om i verden. Vår egen krig blekner liksom i skinnet av dagens påtrengende begivenheter.

Man kan med rette spørre seg. Har da vår egen stor krig intet lært oss? Den altså som sluttet 8. mai 1945 i Europa.

Ved refleksjoner over hva vi i virkeligheten ble frigjort fra ser jeg en mulighet for en renessanse for 8. mai, den dag hvor det vil falle oss like naturlig å finne frem flagget som på den 17. mai.

VI hadde INGEN krig! Norge var en del av en VERDENSKRIG! Om vi skal feire 8 mai så kan flere nasjoner enn Norge veive med flagg. Uten hjelp utenfra så hadde ikke norsk motstandskamp vart så lenge heller, uansett hvor beundringsverdig den var. Ikke gjør Norge til en nasjon den overhodet ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig patriotisk av meg men får litt ticks av detta..

Det er NORGES nasjonaldag, hvor vi feirer at vi fikk grunnloven..

Det er IKKE Sverige sin dag, det er IKKE Ungarn sin dag og heller ikke Ghana! De har alle sine egne dager de feirer på.

17. mai skal du ha NORSK flagg fordi vi nettopp, feirer Norge! Jizez...Lurer på åssn denne diskusjonen hadde artet seg i andre land? Feks USA?

Kan dere vær så snill lese tråden. Dette er en ikke-problemstilling som ble postet av en nazistside.

100% enig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...