Gå til innhold

Hipp hipp hurra hurra hurra ! Norges flagg ønskes fjernet på 17.mai


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det meste jeg kunne skrevet her er allerede skrevet, men jeg kan oppsummere for min egen del.

Jeg mener at store deler av det norske folk rett og slett må skjerpe seg. Der man roper høyt om at det handler om respekt også har man ikke nok selvinnsikt til å se at respekt også krever gjensidighet.

Vi lever, som nevnt, i et land med ytringsfrihet.. så la nå folk ytre, om det er med flagg, ord eller handlinger. Så lenge det er innenfor loven (for det er faktisk den vi feirer), så bør det nå være greit. Det er jo ikke snakk om å håne Norge, det er heller ikke forsøk på protester, det er rett og slett bare et ønske om å også kunne få representere sitt eget land i tillegg. Er vi så smålige at vi ikke tillater det fordi det er vår dag?

Hvis man lar sin egen feiring ødelegges av å se andre flagg enn det norske bør man kanskje ta en vurdering av sin egen hårsårhet og se om den begynner å ligne på blind patriotisme.

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det nesten er litt fint at barn kan få lov til å vifte med både det norske flagget og sitt eget. Det er jo sånn det burde være, at de kan være stolte av sin bakgrunn, men samtidig ønsker å være en del av norske tradisjoner. Jeg skjønner forøvrig alle som mener at dette er norges nasjonaldag, men hva gjør at dette provoserer folk så inderlig? Det kan virke som om folk tror at dette er en demonstrasjon mot Norge, men det er jo ikke det det handler om.

Men så viste jo dette seg å være en ikke-sak, da. Så fred og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh. Jeg sitter som regel inne og spiller PC 17.mai. Jeg er av de som er interessert i utenlandsk politikk, frihet og alt det der. Men jeg trenger ingen dag for å feire grunnloven. Jeg tror heller ikke de aller fleste tenker så mye på hva de feirer. Bortsett frå når noen vil veive med noen flagg, da ble det plutselig veldig viktig. Hva har vel pølser og is med grunnloven å gjøre? De fleste er bare glad de har fri fra jobb og kan ta seg en øl.

Tror heller denne flaggreia ofte kommer frå underliggende holdninger der nordmenn er bekymret for at andre kulturer skal påvirke Norge "for mye". En toleranse 17.mai gir en mer grunnleggende aksept for andre kulturer, noe som gjør den norske kulturen svakere i "kampen mot den utenlandske påvirkning."

Jeg er heller for mer globalisering, for dess flere vi blir, dess viktigere blir det å samarbeide globalt. Landegrenser gir en veldig "oss vs dem" holdning. Hadde også vært fint med færre språk. Men det blir en digresjon.

Også er det dette, da:

Vil bare sitere en venn av meg:

"De siste dagene har jeg sett flere statuser og mange kommentarer angående flagging på 17. mai. Det er skuffende å se hvor lite kunnskap nordmenn faktisk har om nasjonaldagen vår. Å argumentere for at det er Norges bursdag eller frigjøringsdag er som å argumentere for at dagen jeg flyttet hjemmefra er bursdagen min: Det er feil. Frigjøringsdagen er 8. mai og vi har ingen offisiell nasjonal bursdag, med mindre man tar med unionsoppløsningen mellom Norge og Sverige.

17. mai er en dag vi feirer vår egen grunnlov og verdiene den innehar. Verdiene går blant annet på ytringsfrihet, som igjen tillater deg og meg til å veive med hvilket flagg vi vil. Hvis du ønsker å forby utenlandske flagg på 17. mai bør du spørre deg selv: Hvorfor feirer jeg friheten til å bære hvilket flagg jeg vil?"

----------

Kan dere vær så snill lese tråden. Dette er en ikke-problemstilling som ble postet av en nazistside.

Kan fortsatt være interessant å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...