Gå til innhold

Til dere gutta.... Om jenter.


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Det er ikke den eneste slutningen man kan dra nei. Du har tydeligvis bestemt deg for at det er dette som er årsaken til ulikt sykefravær, men det er strengt tatt bare din tolkning av statistikker du har sett på et felt som strengt tatt er rimelig langt unna ditt eget. Etter mitt syn er det en fryktelig lite sannsynlig forklaring.

Det er snakk om gjennomsnittstall per år, ikke totalt sykefravær over 40 år. Og det er vel heller ingen som har sagt at svangerskapsproblematikk står for hele forskjellen? Det nevnte jeg tidlig for å understreke at det var forskjeller mellom kjønnene som ikke nødvendigvis hadde noe med arbeidsmiljøet å gjøre, som også kunne spille inn på forskjellene i sykefravær.

Er ikke snakk om hva jeg har bestemt meg for, men den eneste håndfaste dataen jeg har sett refferert til i tråden viser at menn totalt sett jobber mer enn kvinner, og at kvinner har dobbelt så høyt sykefravær. Dette virker ueffent og rart, så jeg har diskutert og gravd, og når motsvarene som blir gitt koker ned til at kvinner er dobbelt så mye syke fordi "de er følelsesmennesker" eller "de gir mer omsorgs (wth?)" blir jeg kanskje noe irritert og påståelig. Hvorvidt kvinner er "følelsesmennesker" kan da ikke brukes til å styre viktige samfunnsøkonomiske spørsmål..?

En arbeidsgiver som statistisk sett får færre arbeidstimer per krone om han ansetter en kvinne får like fullt færre arbeidstimer per krone uansett hvor gyldig man måtte mene at kvinners subjektive oppfattning av stress måtte være. Problemet blir da hva man skal gjøre med det, og mitt eneste forslag er at Staten dekker sykepenger fra dag én så noen som er mer syke i allefall ikke koster bedriften mer i forhold til arbeidet de utfører.

Ser poenget ditt med at statistikken ikke gjelder sykefravær over et helt liv, men den gjelder alikevel hele befolkningen, og hvor mange på >40 er borte grunnet svangerskapskvalme? Hvor mange dager i løpet av et yrkesaktivt liv er det mulig å være syk grunnet plager som kun påvirker kvinner i så stor grad at det utgjør en såpass markant forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt problem er inndelingen i menn og kvinner. Det er en noe "vilkårlig" inndeling. Man kan sikkert finne forskjeller i sykefravær mellom ulike raser, nasjonaliteter, sosiale klasser, livsstiler osv osv. Det er snakk om gjennomsnitt, og det er store variasjoner innad og på tvers av gruppene. Er det ikke da bedre å utvikle tiltak som går på de individene som trekker opp sykefraværet enn på en gruppe hvorav visse representanter trekker opp sykefraværet? Altså blir forskjellen mellom kjønn, rase, livsstil, sosial klasse osv irrelevant fordi man heller peiler seg inn på individene det gjelder.

Nå er det ingen stor pågående debatt om likestilling mellom grupperinger basert på livsstil eller sosial klasse da. Statistikk basert på kjønn er jo viktig nettopp for å sikre at det ikke diskrimineres basert på kjønn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gidder jeg ikke sitere noen her engang, for det er samme mølet et par kvinner kommer med gang på gang, selv når de blir konfrontert med at selv statistikken de tror underbygger deres påstander, faktisk gjør det stikk motsatte. :facepalm:

Av observasjoner man kan gjøre i diskusjonen så langt har vi følgende:

  • Kvinner jobber ikke mer enn menn. Faktisk jobber menn totalt sett mer enn kvinner. (Dokumentert fakta)
  • Kvinner har (åpenbart) ikke dobbelt så mye sykefravær grunnet ting som graviditetskvalme. Norske kvinner føder i snitt 1.7 barn, og det skal godt gjøres å spare opp nok sykefravær på godt under 2 år til å utgjøre forskjellen mellom kjønnene over et 40 år langt yrkesaktivt liv. (Common sense?)
  • Kvinner føler at de er mer belastet, til tross for at gjennomsnittsmannen har jobbene med de største eksterne stressorene og jobber flere timer i døgnet totalt både hjemme og i lønnet arbeide. (Dine/deres argument, igjen og igjen, og det eneste som støtter statistikken som viser helt klart at dere er mer syke selv om dere jobber mindre)

Jeg beklager, Groenhaug, men den eneste sluttningen man kan dra ut fra argumentene du kommer med er at kvinner har dobbelt så høyt sykefravær fordi dere føler og opplever at dere er tyngre belastet, enda dere etter alle konkrete, målbare standarder ikke er det.

Selvfølgelig kan gravideteskvalme være en av faktorene som trekker opp sykefraværet. Dere menn blir vel ikke gravide?

Det er ikke den eneste faktoren, og det har jeg jo sagt før. Sykefraværet er komplekst. At du ønsker å forklare sykefraværet med en ting, det viser jo at du er helt ut på jordet.

At du heller ikke vil forstå hvordan situasjonsfaktorer og individuelle faktorer fungerer sammen. Vel du får gå rundt å tro at menn har det så mye verre på jobb.

Det har seg nemlig slik at menn også føler seg syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - nå roter du det til, PlastBox... Dette har vi blitt forklart side opp og side ned og det er såpass enkelt at selv vi menn burde kunne begripe det. Groenhaug sier det enkelt og greit på denne måten:

Og dermed har vi fått sannheten servert og bør holde oss for god til ytterlige kverulering.

:)

Fint at tar ting ut av sammenheng. Gøy å lese VG ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk om hva jeg har bestemt meg for, men den eneste håndfaste dataen jeg har sett refferert til i tråden viser at menn totalt sett jobber mer enn kvinner, og at kvinner har dobbelt så høyt sykefravær. Dette virker ueffent og rart, så jeg har diskutert og gravd, og når motsvarene som blir gitt koker ned til at kvinner er dobbelt så mye syke fordi "de er følelsesmennesker" eller "de gir mer omsorgs (wth?)" blir jeg kanskje noe irritert og påståelig. Hvorvidt kvinner er "følelsesmennesker" kan da ikke brukes til å styre viktige samfunnsøkonomiske spørsmål..?

Disse argumentene har hvertfall ikke jeg kommet med, og syns de er like idiotiske som du syns.

En arbeidsgiver som statistisk sett får færre arbeidstimer per krone om han ansetter en kvinne får like fullt færre arbeidstimer per krone uansett hvor gyldig man måtte mene at kvinners subjektive oppfattning av stress måtte være. Problemet blir da hva man skal gjøre med det, og mitt eneste forslag er at Staten dekker sykepenger fra dag én så noen som er mer syke i allefall ikke koster bedriften mer i forhold til arbeidet de utfører.

En arbeidsgiver får også statistisk sett færre arbeidstimer per krone om han ansetter en med depresjon, en overvektig eller en med kroniske sykdommer.

Forslaget om at staten dekker sykepenger støtter jeg fullt og helt.

Ser poenget ditt med at statistikken ikke gjelder sykefravær over et helt liv, men den gjelder alikevel hele befolkningen, og hvor mange på >40 er borte grunnet svangerskapskvalme? Hvor mange dager i løpet av et yrkesaktivt liv er det mulig å være syk grunnet plager som kun påvirker kvinner i så stor grad at det utgjør en såpass markant forskjell?

Over 40 er ikke svangerskapskvalme et spesielt stort problem nei. Overgangsalder og hormonelle endringer kan derimot være noe som skiller i denne aldersgruppen. Det er biologiske forskjeller mellom kjønnene, og at det skal koke ned til at det er det at kvinner takler en arbeidssituasjon dårligere enn menn er jeg ikke sikker på at er en særlig god forklaringsmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen stor pågående debatt om likestilling mellom grupperinger basert på livsstil eller sosial klasse da. Statistikk basert på kjønn er jo viktig nettopp for å sikre at det ikke diskrimineres basert på kjønn. :)

Om det er en "stor pågående debatt" kommer vel an på definisjonen. Jeg har sett begge deler debattert i media de siste årene.

Så vidt jeg vet er statistikk en informasjonskilde, ikke en "sikring". På hvilken måte sikrer statistikk mot diskriminering?

En arbeidsgiver får også statistisk sett færre arbeidstimer per krone om han ansetter en med depresjon, en overvektig eller en med kroniske sykdommer.

Må bare legge litt ekstra vekt på dette. Viktig poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan gravideteskvalme være en av faktorene som trekker opp sykefraværet. Dere menn blir vel ikke gravide?

Det er ikke den eneste faktoren, og det har jeg jo sagt før. Sykefraværet er komplekst. At du ønsker å forklare sykefraværet med en ting, det viser jo at du er helt ut på jordet.

Herregud, troller du med vilje, eller evner du rett og slett bare ikke å lese og svare skikkelig? :facepalm:

Det er du som forklarer sykefraværet med gullkommentarer som "Kvinner er følelsesmennesker" og "Kvinner gir mer omsorg". Poenget jeg igjen og igjen forsøker å få frem er at disse grunnene du gir er helt meningsløse når det kommer til ting som å utarbeide tiltak for å gjevne ut forskjellene. Forskjellen i gjennomsnittlig sykefravær utgjør mer enn ei uke i året, altså ikke ubetydelig for en potensiell arbeidsgiver. Da en bedrift lever for å tjene penger blir det vanskelig å rettferdiggjøre lik lønn for likt arbeid, når gjennomsnittskvinnen jobber en uke mindre enn gjennomsnittsmannen, men for samme kostnad for arbeidsgiver.

Så, hvordan skal man løse det?

At du heller ikke vil forstå hvordan situasjonsfaktorer og individuelle faktorer fungerer sammen. Vel du får gå rundt å tro at menn har det så mye verre på jobb.

Det har seg nemlig slik at menn også føler seg syk.

Jeg forstår ikke hvordan individuelle faktorer fungerer sammen..? Du forstår ikke begrepet "gjennomsnitt". Om flygeledere i gjennomsnitt er mer syke enn snekkere betyr det at flygelederjobben er en større påkjenning enn snekkerjobben. De individuelle variasjonene du snakker om finnes i begge grupper, så uansett hvordan du vrir og vender på det kan man fint si at en jobb, på generell basis, er mer eller mindre stressende enn andre.

Jeg tror ikke, og har aldri sagt at menn har det værre på jobb. Hvorvidt man mistrives på jobb avhenger, som du sier, av individets opplevelse av situasjonen. Den enkelte flygeleder kan stortrives i jobben sin, men yrkesgruppen generelt er alikevel langt mer utsatt for stressrelatert sykdom enn mange andre yrkesgrupper. Jeg står fortsatt fast ved at noen jobber i seg selv er mer belastende enn andre (ikke gidd å diskutere på det engang, yrkessoldat vs. dagmamma..? Ærlig talt), og at disse mest belastende yrkene typisk er dem som havner i kategorien "mannsdominerte yrker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om flygeledere i gjennomsnitt er mer syke enn snekkere betyr det at flygelederjobben er en større påkjenning enn snekkerjobben.

Må bare påpeke at dette ikke nødvendigvis er sant. Det kan være andre faktorer som gjør at en person både har større sannsynlighet for å bli syk og har større sannsynlighet for å velge en flygelederjobb. Du må passe litt på de forhastede konklusjonene dine. Dem er det mange av.

Edit: En annen ting er at det er ikke nødvendigvis faktorer knyttet direkte til jobben som fører til sykefravær. Så dette med belastende yrker er ikke nødvendigvis det som har størst innvirkning på personen.

Edit: Der sa jeg nøyaktig samme ting på to forskjellige måter gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til at hun føler seg slik, er rett og slett fordi hun er en kvinne...!

Det har vi fra Groenhaug og hun har da greie på det?

;)

Ble visst litt slem nå, men det er nok fordi debatten en periode var ganske så interessant og saklig.

Å postulere at kvinner er mer følelsesmennesker, er ikke akkurat hverken banebrytende eller kontroversielt. Men når det gjøres for å forklare hvorfor kvinner er mer borte fra jobb, så vil jeg tro at mange jenter vil oppleve at sitatet undergraver deres sak, mer enn den bygger opp.

Nå er det imidlertid ingen jenter som har meldt seg på og protestert - men enn så lenge så nekter jeg å tro at grunnen til at menn jobber mer enn kvinner er fordi menn ikke tar seg så nær av ting...

Unnskyld meg, men klarer du å faktisk lese og forstå det jeg har skrevet? Det virker ikke sånn. Du leser de ordene du selv ønsker.

Det er ikke snakk om at kvinner er mer følelsesmennesker, der er snakk om at kvinner kan inneha individuelle faktorer som gjør at de blir mer syke.

Du konkluderer ekstremt. Jeg har hele veien sagt det er flere faktorer. Og så påstår du at det eneste jeg viser til er at kvinner er mer følelsesmennesker. Og i tillegg er det dratt ut av sammenheng, når jeg snakker om det i forhold til omsorgsansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Utstråling, som komplimenterer det ytre på en sjarmerende måte.

2. Så lenge de har energi kan de være hot, men ikke veldig sannsynlig siden de eter for lite

3.Nei for all del, gir motivasjon av å ha jenter på styrkerommet! Du blir attraktiv av å trene, men alt med måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse argumentene har hvertfall ikke jeg kommet med, og syns de er like idiotiske som du syns.

Nei, de kommer fra et par av debattens kvinnelige deltagere, ikke fra Mr. Voice of Reason. Noe annet hadde sjokkert meg dypt og grovt. :p

En arbeidsgiver får også statistisk sett færre arbeidstimer per krone om han ansetter en med depresjon, en overvektig eller en med kroniske sykdommer.

Forslaget om at staten dekker sykepenger støtter jeg fullt og helt.

Selvsagt, men så er det ingen deprimerte som kjemper for likestilling, ei heller er kvinner en minoritet eller "innovertiss" en sykdomstilstand som kan behandles og administreres. Var det derimot slik at mennesker med grønne eller blå øyne hadde et dobbelt så høyt sykefravær som dem med brune, så hadde arbeidsgivere antagelig tippet mot den brunøyde søkeren helt uavhengig av hva den faktiske grunnen for sykefraværet måtte være.

Over 40 er ikke svangerskapskvalme et spesielt stort problem nei. Overgangsalder og hormonelle endringer kan derimot være noe som skiller i denne aldersgruppen. Det er biologiske forskjeller mellom kjønnene, og at det skal koke ned til at det er det at kvinner takler en arbeidssituasjon dårligere enn menn er jeg ikke sikker på at er en særlig god forklaringsmodell.

Igjen er det ikke jeg som har argumentert for at kvinner er dårligere egnet til arbeide, den æren tilfaller i stor grad Groenhaug. Jeg observerte bare i utgangspunktet at når man snakker målbar arbeidsbelastning jobber menn flere timer i døgnet (og har arguably yrkene med størst eksterne stressorer), mens kvinner har et dobbelt så høyt sykefravær. Uavhengig av hva grunnen måtte være vil jo dette gjøre kvinner mindre attraktive på jobbmarkedet. Til svar på dette har vi blitt fortalt at kvinner er "følelsesmennesker" og "gir mer omsorg", noe jeg påstår er tulleargumentasjon, for om det så viste seg å stemme hjelper det ikke likestillingsdebatten en døyt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er en "stor pågående debatt" kommer vel an på definisjonen. Jeg har sett begge deler debattert i media de siste årene.

Så vidt jeg vet er statistikk en informasjonskilde, ikke en "sikring". På hvilken måte sikrer statistikk mot diskriminering?

Det er ikke en sikring i seg selv, men uten statistikk hadde vi ikke kunnet vite om kvinner fikk mindre betalt for samme arbeid. Informasjon er grunnlaget for en hver intelligent besluttning, særlig om det gjelder tiltak som påvirker hele samfunnet.

Må bare legge litt ekstra vekt på dette. Viktig poeng!

Selvsagt, men så er det ingen deprimerte som kjemper for likestilling, ei heller er kvinner en minoritet eller "innovertiss" en sykdomstilstand som kan behandles og administreres. Var det derimot slik at mennesker med grønne eller blå øyne hadde et dobbelt så høyt sykefravær som dem med brune, så hadde arbeidsgivere antagelig tippet mot den brunøyde søkeren helt uavhengig av hva den faktiske grunnen for sykefraværet måtte være.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men klarer du å faktisk lese og forstå det jeg har skrevet? Det virker ikke sånn. Du leser de ordene du selv ønsker.

Det er ikke snakk om at kvinner er mer følelsesmennesker, der er snakk om at kvinner kan inneha individuelle faktorer som gjør at de blir mer syke.

Du konkluderer ekstremt. Jeg har hele veien sagt det er flere faktorer. Og så påstår du at det eneste jeg viser til er at kvinner er mer følelsesmennesker. Og i tillegg er det dratt ut av sammenheng, når jeg snakker om det i forhold til omsorgsansvar.

Nei, jeg og andre har gjentatte ganger bedt deg redegjøre for hva disse faktorene er, hva "totalbelastningen" du snakker om består av, og det er du som svarer at "kvinner er følelsesmennesker" og "kvinner gir mer omsorg". Jeg er ikke den eneste som har reagert på at argumentet ditt i bunn og grunn sier at menn er mindre syke fordi vi driter i alt og alle rundt oss på privaten.

Og forøvrig er det for ørtende gang ikke snakk om individuelle faktorer når man ser på gjennomsnitt over hele befolkningen. Da har du enten misforstått begrepet "gjennomsnitt", eller begrepet "individuell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til svar på dette har vi blitt fortalt at kvinner er "følelsesmennesker" og "gir mer omsorg", noe jeg påstår er tulleargumentasjon, for om det så viste seg å stemme hjelper det ikke likestillingsdebatten en døyt. :)

1. Det du sier er til en viss grad riktig. Radikale feminister liker ikke å innse de biologiske forskjellene på kjønnene (se f.eks noen av kjønnsforskerne i den Hjernevask-episoden jeg postet tidligere).

2. Er det tulleargumentasjon av den grunn? Det er jo sant! (Se f. eks intervjuet med Simon Baron-Cohen i den Hjernevask-videoen jeg postet tidligere).

3. Hvis målet med likestillingsdebatten er 50% fordeling av alt på hvert kjønn så er de biologiske realitetene uheldige. Om man derimot ønsker at alle skal ha like muligheter må man faktisk lære seg å se bort fra gjennomsnitt og vurdere enkeltmennesker. Det er ikke likestilling å gi kjønnspoeng til jenter på ingeniørstudier. Det er heller ikke likestilling å vegre seg mot å ansette en jente som ingeniør fordi hun statistisk sett er mer syk.

Edit: Bare så det er sagt så referer jeg til ting som "følelsesmennesker" og "gir mer omsorg" når jeg snakker om biologiske forskjeller. Det er ingen hemmelighet at jenter i gjennomsnitt har høyere empati en gutter (igjen gjennomsnitt selvfølgelig). - og dette er pga biologi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidsgiver får også statistisk sett færre arbeidstimer per krone om han ansetter en med depresjon, en overvektig eller en med kroniske sykdommer.

Overvektige?

Vegard L

Les konteksten det er skrevet i. Det er snakk om grupper som statistisk sett har høyere sykefravær enn gjennomsnittet, på samme måte som at kvinner har høyere sykefravær enn menn. At overvekt er en risikofaktor for en rekke sykdommer (la til undervekt også i et innlegg lenger ned, det er enda verre i så måte) er ikke en hemmelighet. Det betyr ikke at alle overvektige er mye vekke fra jobb, på samme måte som at ikke alle kvinner er mer vekke fra jobb enn alle menn :)

Det var mest for å beskrive at dersom man finner en måte å skille grupper i en befolkning på, så vil det også være forskjeller på disse gruppene. Uavhengig av om man skiller på grunnlag av kjønn, vekt, alder osv.

For ordens skyld så kan vi også legge til at en arbeidsgiver nok statistisk sett får færre arbeidstimer per krone ved å ansette en eldre kontra en yngre eller en lite aktiv vs en aktiv. Kunne kommet med enda flere eksempler, men poenget mitt er nok understreket veldig mye mer enn nødvendig allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg og andre har gjentatte ganger bedt deg redegjøre for hva disse faktorene er, hva "totalbelastningen" du snakker om består av, og det er du som svarer at "kvinner er følelsesmennesker" og "kvinner gir mer omsorg". Jeg er ikke den eneste som har reagert på at argumentet ditt i bunn og grunn sier at menn er mindre syke fordi vi driter i alt og alle rundt oss på privaten.

Og forøvrig er det for ørtende gang ikke snakk om individuelle faktorer når man ser på gjennomsnitt over hele befolkningen. Da har du enten misforstått begrepet "gjennomsnitt", eller begrepet "individuell".

Det er kjempe mange faktorer som kan gjøre at kvinner blir mer syke. Og det er komplekst. Har du f.eks tenkt over at kvinnedominerte yrker, er yrker med stor intimitet. I en barnehage f.eks, barn blir fortere syke. De som er i stor intimitet med disse vil da ha større sjanse for å kunne bli syke.

Og jeg har henvist til en rekke andre faktorer tidligere.

At kvinner gir mer omsorg har jeg da allerede henvist til en artikkel. Du kan da lete den opp selv.

At de er mer følelsesmennesker har jeg knytter opp mot omsorgsarbeid. Ikke opp mot sykefraværet.

Og jeg sier da aldeles ikke at menn er mindre syke for dere driter i hva som skjer på privaten. Jeg redegjør for faktorer som kan forklare hvorfor kvinner er mer syke enn menn.

Det med individuelle faktorer handler om hvordan man opplever situasjonsfaktorer i arbeidet, og da utvikler stress. At du ikke har fått med deg det enda, da har du ikke lest godt nok.

Forøvrig så sier selvfølgelig de individuelle faktorene noe om gjennomsnittet hvis en stor del av det kvinnelige gjennomsnittet er kvinner som er nevrotiske. Det er en individuell faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempe mange faktorer som kan gjøre at kvinner blir mer syke. Og det er komplekst. Har du f.eks tenkt over at kvinnedominerte yrker, er yrker med stor intimitet. I en barnehage f.eks, barn blir fortere syke. De som er i stor intimitet med disse vil da ha større sjanse for å kunne bli syke.

Og jeg har henvist til en rekke andre faktorer tidligere.

For ikke å glemme at barn i barnehagealder ofte er syke. Folk som jobber i barnehager er jo stadig vekk utsatt for en og annen snørrete nese.

At kvinner gir mer omsorg har jeg da allerede henvist til en artikkel. Du kan da lete den opp selv.

At de er mer følelsesmennesker har jeg knytter opp mot omsorgsarbeid. Ikke opp mot sykefraværet.

Hvordan definerer du "mer omsorg"? Mannen jobber bortimot like mye i hjemmet som kvinnen.. Er du så gammeldags at du mener mannen er ute og klipper plenen og bytter bekledning alle de timene han arbeider i hjemmet?

Og jeg sier da aldeles ikke at menn er mindre syke for dere driter i hva som skjer på privaten. Jeg redegjør for faktorer som kan forklare hvorfor kvinner er mer syke enn menn.

Indirekte sier du det jo, når du sier at kvinner er dobbelt så mye syke som menn fordi dere gir mer omsorg.

Det med individuelle faktorer handler om hvordan man opplever situasjonsfaktorer i arbeidet, og da utvikler stress. At du ikke har fått med deg det enda, da har du ikke lest godt nok.

Forøvrig så sier selvfølgelig de individuelle faktorene noe om gjennomsnittet hvis en stor del av det kvinnelige gjennomsnittet er kvinner som er nevrotiske. Det er en individuell faktor.

Jeg påstår fortsatt du bommer grovt. Hudfarge er en "individuell faktor", men majoriteten i Norge er lyshudede. Gjennomsnittsnormannen, om du vil, har Nord-Europeiske trekk. Om så mange kvinner er nevrotiske, som du sier, at det gjør et betydelig utslag på statistikken.. vel, da er det ikke en individuell faktor mer. Da er det en av egenskapene som definerer hele gruppa.

Det er individuelle faktorer som påvirker hvor stressende en flygeleder føler jobben er, og dette er forskjellig blandt alle flygeledere verden over. De samme individuelle forskjellene finnes også blandt snekkere, lærere, og kontorarbeidere. Hvordan kan du argumentere mot det enkle faktum at når flygeledere er mye mer utsatt for stressrelatert sykdom, så er jobben deres mer stressende enn f.eks. det å være snekker?*

*Med forbehold om at dette er korrelasjoner, så det er tenkelig at folk som har lett for å stresse har større sjanse for å velge flygelederyrket. Dette ser jeg dog ikke som enormt sannsynelig, gitt at alle "vet" at det er et stressende yrke og sågar dårlig egnet for folk som ikke takler stress.

Bare for å klarifisere: Sykefraværsstatistikken fra SSB inkluderer ikke fravær grunnet sykt barn, bare så det ikke skal være noen forvirring der. Om det er slik at kvinner velger å være hjemme med barna oftere, så kan det kanskje ha noe å gjøre med at kvinner langt oftere enn menn er deltidsansatte og har stillinger der det er lett å skaffe en erstattning..?**

Edit: Og uansett hva det skyldes.. Du skal jaggu dra påstandene dine lagt om du mener det er en større påkjenning å være hjemme og passe et forkjølet barn enn det er å være på jobb og rive seg i håret grunnet håpløse deadlines og enda værre kravspesifikasjoner ledelse og selgere har kokt sammen. Om du faktisk mener det blir argumentasjonen din så lite festet i virkeligheten at jeg ikke engang vet hvorfor vi har denne diskusjonen, og småbarnsmødre landet over ville ledd så de gråt av påstanden.

**Ja, det er "lett" å skaffe en vikar eller tilkallinshjelp for en renholdskonsulent, barnehageassistent, eller butikkansatt. Om en ingeniør tar sykedager er det ingen som kan hoppe inn i personens pågående prosjekter og ta over, og det finnes lagt flere sykepleiere enn det finnes kirurger så jeg vil anta at sjansene er større for å finne noen som kan ta ei ekstravakt for førstnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...