Gå til innhold

Hjelp til en liten, kresen sak?


Julie Wilhelmine

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det finnes noen vennlige sjeler der ute som har noen tips til en som (det virker som) er veldig sær i matveien? :p Har veldig lyst til å gjøre noe med kostholdet mitt, da jeg innser at det gjør veldig lite bra for meg slik som det er nå, og det finnes jo masse fine tips og forslag rundt omkring her.

Mitt problem bunner i at det er mye jeg har forsøkt som jeg rett og slett ikke liker, og det å skulle spise seg mett på noe man egentlig synes er helt jævlig kommer jo bare ikke til å fungere i lengden.

Så jeg lurer på om noen har tips som ikke inkluderer disse tingene, evt. Forslag til måter å tilberede det på som jeg kanskje ikke har forsøkt?

- Jeg liker ikke egg. Det er null problem når det er blandet inn, f.eks som i pannekake og bakverk, men jeg klarer ikke spise det kokt, som eggerøre, omelett etc.

- Jeg liker ikke cottage cheese eller mager kesam. Skal sies at jeg kun har forsøkt i hjemmelagd potetsalat, på taco og med fun light – men jeg klarte ikke spise noe av det.

- Jeg liker ikke havregryn eller lignende korngreier. Av brød er det jeg får i meg som er grovest på «grovhetsskalaen» havrebrød, da det ikke har hele korn. Av knekkebrød kan jeg spise så grovt som bare det (temmelig merkelig, jeg vet).

- Jeg liker ikke fisk. Hvit fisk er totalt uaktuelt. Det bare går ikke. Røykalaks har gått an i perioder, men har liksom aldri hørt så mye bra om det på slike steder uansett? Tunfisk har også sine moments. Sånn i boks. Men til middags og sånt er det utelukka.

- Grønnsaker er også ganske problematisk. Jeg kan spise ett par biter av det meste, men det stopper seg liksom der. Synes det smaker verre og verre for hver bit, og blir somregel så jeg kutter det ut resten av måltidet.

Synes alt dette er så synd, for vil så gjerne like alt sammen. Det SER jo så jævlig godt ut! :p Er jeg doomed her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst må du huske at det viktigste er at du spiser nok. Ikke overtenk hva som er sunt og hva som ikke er sunt. Så i loggboka di at du er 170cm og 54kg? Dette er pr definisjon undervektig så du bør prøve å øke vekten din om dette stemmer.

Mange som trener har en forkjærlighet for egg, mager kesam og cottage cheese. To sistnevnte har vel nesten blitt en signaturrett for mange fitnessfolk. Men ikke heng deg opp i at dette er det du må spise for å få en bra kropp. Det finnes tusenvis av gode alternativer.

Liker du havrebrød så fortsett med det. Havre er den sunneste kornsorten vi har.

Liker du ikke fisk så bør du ta en spiseskje med tran eller fiskeolje til dagen. Omega-3 er viktig for en sunn og frisk kropp. Røykelaks er helt grei, men pga saltinnholdet bør du ikke overdrive (overdrive vil være mer enn 200 gram hver dag).

Grønnsaker har mye med tilberedningsmåte. Hva med wokka grønnsaker? Eller en grønnsaksmos med salt, pepper og litt kremost. Prøv deg litt fram her. Kokte grønnsaker blir de fleste lei av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at du MÅ spise det du har satt opp som du ikke liker, men jeg brakk meg faktisk første gang jeg smakte cottage cheese og nå spiser jeg det gjerne daglig. Tror det er litt som alkohol og røyk (bare at det er mye bedre for deg da), det smaker ikke godt første gangen, men fortsetter du å prøve vil du venne deg til det :) Prøv cottage cheese blandet med en lett vaniljeyoghurt, nøtter, rosiner, eplebiter og kanel :love: Kan også hjelpe med søtning over hvis du har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakker: Rosafisk går greit, ja. Og kjøtt er ett must! Skal ikke gi meg på grønnsakene - ting kan jo gå seg til :)

OhMickey: Takker for tips! Skal testes :)

Oddis: Det med vekten stemmer. Nå er jeg nede i 50, og føler meg ikke tilfreds med det i det heletatt. Skal opp! Nå har jeg med vilje valgt å ikke eie badevekt, men vet jo det ikke er bra når tallet blir for lavt. Håper på å få til ett skikkelig kosthold og begynne med styrketrening så det begynner å tippe rett vei. :) Tusen takk for gode tips! Skal definitivt prøve å bli venner med grønnsakene på ett vis. Og er veldig glad for at brødet ikke er så ille. :)

Felicie: Ja, du sier noe der.. Er jo ting jeg ikke likte før, som jeg har lært meg å like. Man må vel bare fortsette å prøve, så går det seg kanskje til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er gode og sunne matvarer som du kan øke inntaket av:

Helmelk, smør, kokosmelk, kokosolje, nøtter, fet fisk, fløte, rømme, ost (gjerne brie og andre helfete oster), avokado (prøv å lag guacemole), havre, ris, søtpoteter, bananer, mango, bare for å nevne noe... Du kan også drikke ukonsentrert juice for å øke energiinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OhMickey: Hehe, det er godt å høre! Føler liksom at det har vært en sånn signaturgreie for alle som "får til noe" og det føltes litt håpløst - konsistensen bare fungerer ikke for meg x) Ja, skal gi fisken en sjanse. Det finnes jo så mange muligheter, og jeg har jo langt ifra forsøkt alt enda :)

Oddis: Den lista der kan jeg definitivt like! :D Ville aldri gjetta på at det gikk som sunne matvarer (det sier vel litt om kunnskapsnivået mitt :p), men om det gjør det tror jeg definitivt det er håp for meg og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det håp for deg :) Tror du går i samme fella som en del andre (og meg selv inkludert for en tid tilbake); du tenker så mye på hva som er sunt og usunt at du begrenser alternativene dine såpass at du ender opp med å ikke spise fordi du ikke vet hva du kan/burde spise. Og en ting er sikkert, er det noe som ikke er sunt er det å ikke spise. Hør på Oddis, spis god og bra mat (bra mat kan også inneholde fett), og styr unna sunnifiserte greier og lettprodukter. Er forresten masse fine oppskrifter i forumet her, så la deg inspirere og prøv nye ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv en kresen sjel :) liker heller ikke grønsaker, salat, eller er særlig glad i egg og fisk.

Egg - hva med godt stekt speilegg med ketchup? Jeg er ikke særlig glad i egg selv, og liker ikke eggehvite heller. Men speilegg klarer jeg å spise.

Cottage cheese/mager kesam - Ingen av delene er spesielt godt alene. Prøv å bland disse med sukkerfritt syltetøy eller annen søtning? Eventuelt helle på med mye bær, det er godt synes jeg. Liker også å bruke kesam som topping på pannekaker eller noe annet. Nå skal det sies at vanilje er mye bedre enn vanlig mager kesam. Vanlig mager kesam kan du blande med dipp, det er kjempegodt :)

Havregryn - stek det! gjerne i cocosa og sukrin, da blir den skikkelig crunchy og søt. Kjempegodt i mager vaniljekesam og bær. Eller prøv det i vanlig yoghurt?

Fisk - seifilet er utrolig godt, og stekt fisk er generelt mye bedre enn kokt synes jeg. Du kan jo prøve deg på fiskekaker eller fiskeboller selv om det ikke er ren fisk da :)

Grønnsaker - ... det spiser ikke jeg heller. :-( Prøver sakte men sikkert å venne meg på salat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, kokosmasse er bare tørket masse fra kokosnøtten så du får samme egenskaper som kokosmelk og kokosolje her også.

Dvs. at jeg gjør lurt i å spise endel kokosmasse sammen med müslien min siden jeg skal opp i vekt og trenger mer fett i kostholdet mitt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs. at jeg gjør lurt i å spise endel kokosmasse sammen med müslien min siden jeg skal opp i vekt og trenger mer fett i kostholdet mitt? :)

Ja. Må legge til at jeg spiser ikke noe særlig kokosmasse selv og har ikke undersøkt om det er forskjell på om man kjøper billigste sort eller evt økologisk. Men i utgangspunktet burde det ikke ha så mye å bety. Kokosfett er også veldig stabilt så bør tåle frakt og oppbevaring bra uten å harskne. Men pass på at det er usøtet kokosmasse du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cottage Cheese er jo bare nasty, og blandet med rød fun light ser det ut som oppkast med neseblod :p

Mange grønnsaker smaker høgg alene eller i kjedelig, kokt form. Kesam bruker jeg aldri til noe, foretrekker rømme- men ikke bar. Speilegg er boring, kokte egg får jeg vondt i magen av.

Så hva er løsningen? Du må eksperimentere. Gryteretter, supper og stavmikser er dine venner. I en suppe kan du hive oppi alt du liker og ikke liker og kjøre det til en glatt mos til sist. I gryter kan du finhakke så mye at det nesten "forsvinner". Lag laksepakker i folie. Hiv inn grønnsaker, fisk, sitron, krydder og soyasaus kanskje. Blir nydelig når det har dampet sammen i 20 minutter.

Omelett kan inneholde alt mulig; bruk fantasien. Du kan lage quiche og fylle den med grønnsaker, kjøttrester, deilig ost og eggestand.

Brød trenger du ikke, så om du ikke får i deg brød så er det null tap for deg. Men knekkebrød med røkelaks og avocado i tynne skiver? Hva med det?

Enhver salat blir god med rett dressing. Bare salat er ekkelt. Min favorittdressing er rød pesto "tynnet" ut med rapsolje. Pleier f.eks å ha stekte biffstrimler, grønn salat, litt fetaost og pestodressingen. Blir mett og glad av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opcode: Du aner ikke hvor glad jeg ble av å lese det der! Er så fint å høre at jeg ikke er helt snål, og jeg takker og bukker for fine forslag. Eksperimentering blir nok definitivt veien å gå - selv om jeg fortsatt kommer til å lete etter inspirasjon til oppskrifter rundt omkring. Det meste kan vel fixes og trixes litt med i forhold til hva man liker og ikke.

Cathrinestu: Wehey, det er fler! :D Kesam med vaniljesmak med bær etc. høres jo lovende ut - skal prøves! Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...