Gå til innhold

Ekstremt kresen - Hjelp?


Dwarniel

Anbefalte innlegg

Jeg har en kjæreste som uten tvil er det mest kresne mennesket jeg noen gang har kommet over. Han liker veldig lite sunn mat. Grønnsaker er helt uaktuelt. I begynnelsen gikk jeg jo utfra at dette bare var fakter, og at han var sånn fordi foreldra hans aldri tvang i han mat han ikke likte.. Men greia er at han har en utrolig fintfølende brekningsrefleks, de få gangene jeg har klart å tvinge i han mat han ikke liker så har han kasta opp umiddelbart.

Han synes jo selvfølgelig ikke dette er særlig morsomt heller, han vil jo gjerne spise sunt. Men han føler at lista over sunne matvarer han står igjen med er veldig amputert. Han trente styrketrening en periode jeg var bortreist, og var utrolig motivert og fant glede og energi i treningen. Jeg reiste bekymring over det, fordi han ikke spiste nok mat og riktig mat, i forhold til hvor tungt han trente. (Han spiser utrolig lite i tillegg til at det han får i seg er usunt.)

Da mistet han all motivasjon for å trene totalt.

Har noen på forumet forslag til hva han kan få i seg når han ønsker å trene styrke? Han har veldig dårlig råd (lærlingelønn), så han har ikke råd til å ta kontakt med noen med kompetanse.

Han klarer ikke å spise noe av grønnsaker, egg, fisk, havregryn... Ja, jeg husker ikke alt, men så og si det eneste man står igjen med er kjøtt, ris, potet, godteri og junk food.

Hadde blitt veldig glad om noen med litt mer peiling på kosthold enn meg kunne kommet med noen forslag og litt hjelp. :) Og ikke si at han skal spise ting han ikke liker likevel, for jeg har sett hvordan han reagerer med egne øyne. Det kommer i retur med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å blande inn små mengder av det han ikke liker i ting han liker, fungerer det? F.eks. små mengder grønnsaker blandet i ris?

Har dessverre få forslag, eneste jeg kommer på er litt forskjellige måter å tilberede det sunne han liker for litt variasjon i hverdagen, og så en ikke går matlei. Spennende krydder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sier du noe! Jeg fikk i han blomkål en gang ved å mose små mengder av det sammen med potet. Men han kommer vel aldri til å få i seg nok grønnsaker og næring med denne metoden? :/ Han liker søt frukt da. Som banan, appelsin og eple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med;

1. sunnere pannekaker, f.eks?!

(egg, melk, mel (litt fint, litt grovt, litt havregryn?), litt kesam/cottag cheese) + servere med sukkerfritt syltetøy + friske bær

2. Pure'er/mos; blomkål + brokkoli + potet/søstpotet+gulrot/kålrot. Koke opp. Bland inn smøreost (f.eks kavlis magerost?), eller kesam/rømme + krydder (karri er digg!). Bland samen til jevn masse. Kan spises med f.eks bacon, bokskinke, karbonadedeig o.l. Kan også gratineres; Hell massen i ildfast form. Legg på kjøttet du skal ha øverst (ferdistekt/kokt) + dekk med ost..! dette funker hvertfall for å få min kresne ikke-spisende-lillesøster til å spise masse - så lenge det er noe kjøtt hun liker så liker hun mosen også! =)

3. spiser han grove pitabrød? Hvis det føles ok - så kan dere prøve å endre fyllet i det litt etter litt Feks begynne med noe trygt som han liker og gradvis tilsette nye smaker. F.eks er peanøttsmør(uten sukker finnes også!) et godt alternativ når en sliter med nok kcal/næring. Pitabrød med peanøttsmør + banan, feks er jo kjempe i forhold til energi på trening. Dessuten er det digg! Mange sverger også til kombinasjonen av peanøttsmør + syltetøy.

4. Grøt ? Havregrøt, risgrøt, semulegrøt?

5.Speltlomper med diverse fyll?

6. Speltlompepizza / pitabrødpizza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man egentlig kalle det å være ekstremt kresen? Jeg mener...det er vel ikke normalt å brekke seg over mat man ikke liker. Jeg tenker at det er mer et psykologisk problem, uten at jeg verken er lege eller psykolog. Spørs om det hjelper å blande maten han ikke liker med annen mat, hvis det virkelig er så ille som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

undøvendigkommentar.com

Hvorfor? Dersom han er et voksent menneske er det bare to alternativer. Enten er han enormt allergisk mot alt det han ikke liker eller så sitter det i hue, og førstnevnte er vel noget lite sannsynelig?

Det er tåpelig å begrense og belaste både seg selv og andre grunnet noe som sitter i hodet, som man til syvende og sist velger selv. Gjør det til et prosjekt å prøvesmake litt nytt hver dag. Ting som puré av rotgrønnsaker med ost og smør er det vel ingen som ikke liker.

Det er ikke akseptabelt å være en belastning på andre fordi man velger å oppføre seg som en vrang 3-åring. :facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor? Dersom han er et voksent menneske er det bare to alternativer. Enten er han enormt allergisk mot alt det han ikke liker eller så sitter det i hue, og førstnevnte er vel noget lite sannsynelig?

Det er tåpelig å begrense og belaste både seg selv og andre grunnet noe som sitter i hodet, som man til syvende og sist velger selv. Gjør det til et prosjekt å prøvesmake litt nytt hver dag. Ting som puré av rotgrønnsaker med ost og smør er det vel ingen som ikke liker.

Det er ikke akseptabelt å være en belastning på andre fordi man velger å oppføre seg som en vrang 3-åring. :facepalm:

når en reagerer såpass sterkt som å kaste opp så er det ikke et VALG.

Fordi det sitter i hodet, betyr det ikke at det er valgt. Jeg har f.eks slitt med depresjoner - det skyldes ikke at jeg har "valgt" det. hvem i h**** ville vel tatt et slikt valg ?! Er det noen som er "barnslige" her så er det heller deg og ditt trange tunnelsyn. Alt er ikke svart på hvitt. Slike ting er sammensatte. Det finnes faktisk mennesker som har store vansker med ting som er lett for alle andre, nettopp å spise! Vis litt respekt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan han ikke trene styrke og bare spise den maten han liker? Det gjør jeg.

Jeg spiser pannekaker, kjøtt, poteter, kylling, pomfri, fløteis, kina-takeaway, hveteboller og sjokolademelk på mine typiske treningsdager.

Hva er denne usunne maten han spiser, og hva er denne sunne maten han ikke vil spise?

Det mest usunne han kan gjøre er hvertfall å være redd for å spise noen som helst form for mat og ende opp med å spise for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje oppfordret han til å gå til en psykolog om dette er noe som plager han. Han vil trenge hjelp med å få psyken sin til å like disse tingene, og dette kan en psykolog hjelpe han med. Bare at han får noen teknikker kan kan bruke vil nok være til god hjelp om han vil prøve selv :)

Ellers så er det viktig å starte i det små. Eksponering kan hjelpe, omså bare legge grønnsaker på fatet til måltidene, uten at han behøver å spise det. Lag smoothie hvor dere har søt frukt og kanskje en og annen ting han ikke liker, små skritt i begynnelsen er nækkelordet :) Han kan ikke stappe en bukett brokkoli i kjeften og forvente å like det. Her må ting nok gratineres, kryddres, hakkes opp, moses osv i begynnelsen :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når en reagerer såpass sterkt som å kaste opp så er det ikke et VALG.

Fordi det sitter i hodet, betyr det ikke at det er valgt. Jeg har f.eks slitt med depresjoner - det skyldes ikke at jeg har "valgt" det. hvem i h**** ville vel tatt et slikt valg ?! Er det noen som er "barnslige" her så er det heller deg og ditt trange tunnelsyn. Alt er ikke svart på hvitt. Slike ting er sammensatte. Det finnes faktisk mennesker som har store vansker med ting som er lett for alle andre, nettopp å spise! Vis litt respekt..!

Enig i at det ikke er et valg å slite med sånne problemer. Men det er et valg å ikke gjøre noe med det. Spørs bare om man innser problemet selv, eller ikke. Tror vel vedkommende skjønner at det er et problem, spørs bare om han er villig til å gjøre noe med det. La oss krysse fingrene for det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Dersom han er et voksent menneske er det bare to alternativer. Enten er han enormt allergisk mot alt det han ikke liker eller så sitter det i hue, og førstnevnte er vel noget lite sannsynelig?

Det er tåpelig å begrense og belaste både seg selv og andre grunnet noe som sitter i hodet, som man til syvende og sist velger selv. Gjør det til et prosjekt å prøvesmake litt nytt hver dag. Ting som puré av rotgrønnsaker med ost og smør er det vel ingen som ikke liker.

Det er ikke akseptabelt å være en belastning på andre fordi man velger å oppføre seg som en vrang 3-åring. :facepalm:

Enig ... Slike ting sitter som regel i skallen.

Når det er sagt så er min erfaring at veldig mange har et sterk ønske om å gjøre en eller annen endring i sitt eget liv og ... evner ikke i det hele tatt å sette dette ut i praksis. Det er og er erfaring jeg har nokså surt gjort meg at de som står vedkommende nærmest er de som er minst egnet til å prøve å hjelpe vedkommende til en endring.

Det koster nok, men iogmed at det tydeligvis stikker så dypt, så ville jeg brukt noen kroner på en god coach eller mentaltrener. Ikke en psykolog, ikke en terapeut og ikke et gretten rode kurs, men rett og slett en som kan trykke litt på de rette knappene oppi hode på typen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eksponeringsterapi er den beste kuren for dette. Eksponeringsterapi - Wikipedia

Start veldig veldig smått, f.eks. ved å blande inn små biter med "sunne ting" i mat han liker. Øk gradvis når han klarer å spise dette.

Dette er en liten digresjon, men hvorfor er det alltid sånn at når noen sier de er veldig "kresne" på mat så liker de *alltid* kun junkfood og ferdigmat?!? Med "kresen på mat", ser jeg for meg en person som spiser kun russisk kaviar, indrefilet, gåselever osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...