Gå til innhold

Den evige knebøy og markløften...


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Først: Du er sterk! Må begynne å følge med på loggen din! :thumbsup:

Markløftteknikken er så og si feilfri så vidt jeg kan se (selv med douchebags som smyger seg forbi med altfor liten klaring...)

Knebøyen ser også bra ut, men jeg ser en antydning til at du presser knærne sammen på vei opp. Det bør du prøve å unngå. Jeg ser også at du har veldig mye svai i nedre del av ryggen. Det trenger ikke være negativt og er mye bedre enn å ha bøy på samme sted, men jeg tror jeg selv ville fått litt vondt om jeg hadde kjørt bøy på den måten. Kanskje noen andre har noen meninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marken din så ikke ille ut :) Kanskje noe småpirk, men likevel godkjent - spesielt når det er på en tung vekt for deg.

I bøyen så kunne det vært en fordel med en vinkel til. Kanskje rett bak eller mer skrått bak.

Det ser ut som om ryggen din faller fremover en god del selv om du klarer å vri den øvre delen av ryggen opp :) Kanskje en funksjon av at du er myk i øvre del av ryggen, men uansett ikke en naturlig stilling å ta tung knebøy i og heller ikke helt heldig.

Det er litt vanskelig å se hvordan du står, men jeg ser i alle fall at du peker tærne godt utover. I alle fall ikke for smal vinkel der, for å si det slik. Det som er vanskelig å bedømme er hvor bredt du står mellom hælene, og det kan være at det er der skoen trykker. Det ser ut som om du nærmest tvinger stanga lengre ned, i stedet for at du senker rompa ned mellom beina. Det skal føles naturlig å senke deg ned mellom bena, og da skal ryggen være rettere enn du har den nå. Mulig det ikke har noe med beinstillinga å gjøre i det hele tatt også, og at det heller har med manglende avstiving i rygg/mage når du utfører repetisjonen. Slik det ser ut nå så er nedre og midtre del av ryggen ganske horisontal, mens det ser ut som du klarer å vri øverste del av ryggen oppover. Kan også være manglende mobilitet i hofte/setet/bakside lår.

Det jeg mener ser rart ut er hva jeg ser på bildet her:

post-739-14440824767396_thumb.jpg

Men: Ikke bli frustrert :) Det tar sin tid å perfektere knebøyteknikken sin. Har sett en del jenter slite med akkurat dette.. Prøvde å finne et sammenlignbart bilde på google med en finere rygg, men fikk bare bilder av babes i diverse positurer med :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knebøy er en kunst! Tatt seg tid til å printscreene og greier, takk :) Skal pugge neste beinøkt..

Nå skal det sies at jeg er nesten 180cm høy, og har vel neppe den "perfekte struktur for knebøy". Var heller ikke noe dagsform å skryte av, da det har vært en fæl uke av flere grunner. Har definitivt vært mykere og følt at bøyen har vært bedre før.

" Det skal føles naturlig å senke deg ned mellom bena"...... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang slipper du vekten (markløft) fra stående stilling om han går forbi. Om han blir skremt eller skadet så lærer han av det. Ignorerer han deg kan du si han noen alvorsord.. Og hilse fra meg.

Dette er såpass tunge øvelser at om noen kommer borti stangen slik at du får roteringom lengdeaksen kan det være svært skadelig.

Enig i det som blir nevnt over, egentlig ikke noe mer å tilføye og forresten; for en STYRKE! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra markløft! :)

Når det gjelder knebøy, så skal ryggen være "strak" hele veien. Når du kommer langt nok ned, så har du en svai i ryggen slik HHHH viser på bildet.

Prøv å ta av litt vekter, og fokuser på å skyve rumpen ut for å komme langt nok ned mens overkroppen er strak hele veien. Du vil naturligvis være litt fremoverlent med overkroppen, litt som når du tar markløft.

Om du ønsker å lese en artikkel, er nok denne fin:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=849

Lykke til videre med treningen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et lite spørsmål jeg gjerne vil ha svar på :)

Klassifiserer meg selv som nybegynner i styrke, og for kort tid siden hadde jeg time med en PT/treningsveileder. Jeg skulle ta knebøy i apparat-form (slik at stanga er fastlåst), da jeg sliter med veeldig svai rygg, dårlig balanse og vil ha teknikken bedre på plass før jeg starter med ordentlige knebøy.

Uansett, det jeg reagerte på var at hver gang jeg gikk liitt dypt ned, så sa han at jeg absolutt ikke trengte å ta så dype knebøy? Og de var IKKE dypere enn noen av videoene over ...

Så, spørsmålet er egentlig: Hvorfor ikke ta dype knebøy? Og hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite spørsmål jeg gjerne vil ha svar på :)

Klassifiserer meg selv som nybegynner i styrke, og for kort tid siden hadde jeg time med en PT/treningsveileder. Jeg skulle ta knebøy i apparat-form (slik at stanga er fastlåst), da jeg sliter med veeldig svai rygg, dårlig balanse og vil ha teknikken bedre på plass før jeg starter med ordentlige knebøy.

Uansett, det jeg reagerte på var at hver gang jeg gikk liitt dypt ned, så sa han at jeg absolutt ikke trengte å ta så dype knebøy? Og de var IKKE dypere enn noen av videoene over ...

Så, spørsmålet er egentlig: Hvorfor ikke ta dype knebøy? Og hva er forskjellen?

Altså, dette er mest sannsynlig bare en liten mangel på kunnskap hos nevnte PT. For å trene opp de musklene du bør trene opp på riktig måte så bør du gå ned til tilstrekkelig dybde. Og det er ikke "paralell", det er hakket under det, hvor toppen av låret (nært hofta) er lavere enn toppen av knærne:

Knebøy-linje.gif

I regelboka til IPF: "the top surface of the legs at the hip joint is lower than the top of the knees"

Nå er det ikke snakk om å gjøre en god knebøy kun fordi det passer et visst regelverk, men det handler om å styrke musklene som skal involveres i en ordentlig knebøy. Dette er for å unngå ujevn progresjon i styrke mellom muskulaturen, for å styrke sener og ledd, for å begrense belastningen (vekten) som brukes til det som er forsvarlig for den som trener, og for å involvere de rette musklene slik at løftet fordeler belastningen på korrekt måte.

Dersom dybden som brukes er konsekvent for høy, da vil du derimot kunne få mange problemer. Dersom teknikken ses bort i fra (selv om den også mest sannsynlig blir dårlig) så vil utviklingen av muskulaturen og sener skape problemer som kan gi patellar tendinitt (jumpers), patellafemoralt smertesyndrom, høyere sannsynlighet for skader med mere. Sistnevnte fordi muskulatur som bakside lår ikke blir involvert nok og fordi belastningen blir for høy. Se for deg at du trener deg opp til 150kg i grunn knebøy, har godt utviklet quads men dårlig utviklet hamstrings og sener. Så tar du på deg piggsko, tar en tur på løpebanen for å trene sprint og drar på. Au!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite spørsmål jeg gjerne vil ha svar på :)

Klassifiserer meg selv som nybegynner i styrke, og for kort tid siden hadde jeg time med en PT/treningsveileder. Jeg skulle ta knebøy i apparat-form (slik at stanga er fastlåst), da jeg sliter med veeldig svai rygg, dårlig balanse og vil ha teknikken bedre på plass før jeg starter med ordentlige knebøy.

Uansett, det jeg reagerte på var at hver gang jeg gikk liitt dypt ned, så sa han at jeg absolutt ikke trengte å ta så dype knebøy? Og de var IKKE dypere enn noen av videoene over ...

Så, spørsmålet er egentlig: Hvorfor ikke ta dype knebøy? Og hva er forskjellen?

Som de andre sier - du må dypt nok ned for å involvere de musklene som skal involveres på riktig måte. Siden du tar det i smith maskin, så vil jeg anbefale å legge til en øvelse til, for eksempel balance lunges i TRX eller bulgarsk utfall. Be veilederen om å vise deg disse øvelsene, jeg mener det er viktig å iallefall ha en øvelse for lår der du ikke er bundet opp i en maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Skal prøve meg frem, og passe på at teknikken blir bra :)

PT-en sa for øvrig også at jeg absolutt IKKE kunne trene styrke mer enn to ganger i uka, noe jeg også stusset på ...

48 timers pause for hver muskelgruppe bør vel være greit?

Tren styrke så mange ganger du vil, så lenge programmet er lagt opp til fornuftig intensitet og mengde. De sterkeste vektløfterne i verden trener 10-12 ganger i uka om ikke mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høyrest det litt feil ut å bruka apparat når ein slit med balanse og teknikk. Knebøy, eventuelt frontbøy eller goblet squat.

Smith-maskin tar jo vekk mykje av balansetreninga. Du bør heller trena knebøy med lettare vekter, eventuelt utfall i tillegg for å bygga opp støttemusklatur og balanse.

Når det gjeld knebøy så kan du gå for langt ned eller for lite ned. For langt ned så kan ein mista spennet i korsryggen og utsetja seg sjølv for skader. Ved å ikkje gå ned til minst parallell får du ikkje god nok ROM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...