Gå til innhold

Menn som netthater kvinner


Anbefalte innlegg

I den gylde Nettby og Blink-alderen (woooh, begynt og bli gammel gitt) fikk jeg trusler om både vold og drap. Jeg har på ingen måte noen imponerende bygning som kan slå frykt i andre eller kamptrening, men likevel var jeg aldri redd eller usikker når jeg gikk ute. Why? Fordi 1) slike trusler på nettet er bare hvitt støy fra mennesker med underutviklede sosiale antenner og overdimensjonert ego, og 2) skal du faktisk gjøre noe mot noen, så ikke annonser at du skal gjøre det på nettet ;)

EDIT: Følte det var et lite poeng jeg ikke fikk frem skikkelig, så prøver igjen:

Kommunikasjon på internett krever en minimumsmengde apati for at det ikke skal påvirke det daglige livet. Gode poeng skrevet med et modent og utviklet språk bør man alltid lytte til, mens trusler fra "RimJobDestroyer23132" kan bare fases ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at det er teknisk umulig å få til å fungere 100%, men jeg likte veldig godt forslaget om å kunne legge ut navn på personen som sender slikt drit.

Hvis man hadde hatt et system hvor man kunne melde inn sjikane/trussel til en avdeling/organisasjon som kunne gjøre en kjapp sjekk og levere navn på den som sender drit. Og når det gjelder nettsteder så kunne eventuelle nick bli omgjort til fullt navn. Tipper en stor % andel av problemet hadde blitt borte.

Fint eksempel på en som ikke var så tøff i trynet når alt kom til stykket :)

http://metro.co.uk/2013/03/12/boxer-curtis-woodhouse-drives-70-miles-to-confront-twitter-troll-3537079/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt argumentasjonen og tanken bak de holdningene knyttet til uttalelsene om at en bare skal ignorere det, overse trusler, ikle ta opp kampen Osv. Forstår dentankegangen, og er også enig i at det jo er lettere å fekk skjule det at en er kvinne for å unngå hetsen.

Likevel er jeg ikke enig, for hva er så konsekvensene av dette? Blir ikke dette først og fremst en fallitterklæring om at nettmobberne og bøllene faktisk har vunnet? Dette er problematisk. For det første rokker det med min prinsipielle tilnærming om at jeg ikke ønsker at disse skal få den tilfredsstillelsen, men det kommer i andre rekke. Det problematiske slik jeg ser det er at dersom det ikke slås ned på, forsøkes stanses eller vises enten fra opinionen/nettbrukere/myndigheter etc vil en jo kunne risikere at oppførselen bare fortsetter og eventuelt øker. Om den får fritt spillerom og en skaper en opplevelse og tankegang om at dette er ok er det lettere at oppførselen adopteres av stadig nye og kanskje yngre brukere, som igjen vil forsterke og øke problemet. Og flere instanser peker på at dersom en tillates å la sin voldelige atferd og holdninger eskalere på nett, og kanskje finne likesinnede, så er det lavere terskel for å faktisk "act on it" også..

Jeg har selv mottatt mye hets over Internett pga at jeg har vært en litt offentlig person. Selv valgte jeg å bevisst aldri lese kommentarfelt og liknende under saker med og om meg fordi jeg vet at uansett hvor tykkhudet jeg er kan det være vondt å lese så negative karakteristikker om seg selv som ofte kan komme her.. Men når hetsen der ikke stoppes og begynner å komme inn på den private sfæren, Mail, tlf, sms og liknende er det lite du som person kan gjøre for å unngå det. Å bare "ignorere det" og ikke ta opp kampen er vanskelig.. Og føles feil. Å akseptere at andre mennesker, anonym over nett eller ikke, skal kunne trakassere deg, drapstrue deg og grovt sjikanere deg synes ikke jeg er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir satt ut av hele debatten og problemet, tom karer her svarer med ting som at jenter må "skjule" at de er kvinner, eller "ta ting med en klype salt"... WTF LIKSOM?!?

Jeg har faktisk ikke ord, jeg forstår ikke hvordan dere karer tenker. Eneste jeg vet, er at jeg er så SINNSYK glad for at jeg fikk den oppveksten jeg gjorde, og lærte å behandle ALLE med respekt, uansett kjønn eller hudfarge. Kanskje det er fordi jeg er fra et annet land, eller at jeg vokste opp i en katolsk samfunn, men å være så respektløs mot noen man ikke kjenner, eller som har gjort noe for å fortjene det, nei det vet jeg ikke hvordan folk gir seg selv rett til å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, elsker en god og sunn diskusjon i en saklig tone :love:

Jeg forstår godt argumentasjonen og tanken bak de holdningene knyttet til uttalelsene om at en bare skal ignorere det, overse trusler, ikle ta opp kampen Osv.

Dette er bare en personlig uttalelse fra min side, men og prøve å bekjempe slikt som et globalt problem er egentlig bare som å slåss mot de metaforiske vindmøllene. Jeg føler det er et typisk problem som ikke er større enn man gjør det til selv. For all del - ser gjerne at mange irriterer seg grønn når de prøver og holde seg saklige, og får tilbake "haha taper du suger gå og dø!!11!", men jeg må også få påpeke at oppførselen følger lokasjonen - ikke omvendt. Tror tonen er ganske mer proff på pubmed.com-kommentarfeltet enn på vg ;)

og er også enig i at det jo er lettere å fekk skjule det at en er kvinne for å unngå hetsen.

Dette er bare en hypotese, men jeg mistenker at ikke kvinner er så mye mer utsatt for generell drittoppførsel online enn det menn er - det kommer bare tydligere frem fordi 1) offentligheten har mer fokus på stedene som er kjønnsnøytrale og 2) ordbruken imellom kjønnene er påvirket av samfunnet. Er ikke uvanlig og se en mann skrive "faen og dum du ær: ser jeg deg på gata skal jeg faen meg voldta deg!" (med obligatoriske skrivefeilene som ofte følger med slike utsagn) til en kvinne, men du ser ALDRI de skrive det til en annen mann.

Likevel er jeg ikke enig, for hva er så konsekvensene av dette? Blir ikke dette først og fremst en fallitterklæring om at nettmobberne og bøllene faktisk har vunnet? Dette er problematisk.

Igjen; personlig mening, men slike mennesker vinner bare når man faktisk bruker tid og ressurser på dem. Ignorerer man dem, frarøver man dem også akkurat det de ønsker; oppmerksomhet. Og jeg føler cluet er som følger; drittsekker finnes over alt, om det er på gata eller på nettet. Skal man bli redd eller irritere seg over alle de random menneskene med store meninger og lite vokabular forsvinner liksom hele dagen bare på det. La trollene få trolle, og la oss andre bruke tiden på mer konstruktive ting - du vinner når alt kommer til alt :)

For det første rokker det med min prinsipielle tilnærming om at jeg ikke ønsker at disse skal få den tilfredsstillelsen, men det kommer i andre rekke. Det problematiske slik jeg ser det er at dersom det ikke slås ned på, forsøkes stanses eller vises enten fra opinionen/nettbrukere/myndigheter etc vil en jo kunne risikere at oppførselen bare fortsetter og eventuelt øker.

Troll kommer, og forsvinner når de enten blir lei eller for gamle til og leke seg. Jeg er for at webbaserte fora fjerner usaklig og unyttig vræl fra sine kommentarfelt, men den meget fine grenser går ved at vi har faktisk alle rett til vår mening. Jeg er veldig imot sensur, men igjen, usaklig og unyttig vrøvl bidrar ikke til noe som helst, og så lenge det ikke tråkker på noens mening kan det gjerne fjernes for min del. Men dette er en kamp hvert fora må ta selv - man kan ikke innføre en standardisert modell :)

Om den får fritt spillerom og en skaper en opplevelse og tankegang om at dette er ok er det lettere at oppførselen adopteres av stadig nye og kanskje yngre brukere, som igjen vil forsterke og øke problemet. Og flere instanser peker på at dersom en tillates å la sin voldelige atferd og holdninger eskalere på nett, og kanskje finne likesinnede, så er det lavere terskel for å faktisk "act on it" også..

Noen mennesker er mer disponerte for fysiske konfrontasjoner enn andre. Jeg personlig klarer lett og bli meget forbanna, men jeg knuser aldri ting i drittsinne eller slår ned folk. Og jeg mistenker at det og faktisk gjøre noe fysisk med noen fordi de leste i en riksdekkende avis at denne personen hadde en mening om noe er reservert for bare de aller mest ekstreme. Men jeg kan ta feil; det skjer hver dag ;)

Jeg har selv mottatt mye hets over Internett pga at jeg har vært en litt offentlig person. Selv valgte jeg å bevisst aldri lese kommentarfelt og liknende under saker med og om meg fordi jeg vet at uansett hvor tykkhudet jeg er kan det være vondt å lese så negative karakteristikker om seg selv som ofte kan komme her.. Men når hetsen der ikke stoppes og begynner å komme inn på den private sfæren, Mail, tlf, sms og liknende er det lite du som person kan gjøre for å unngå det. Å bare "ignorere det" og ikke ta opp kampen er vanskelig.. Og føles feil. Å akseptere at andre mennesker, anonym over nett eller ikke, skal kunne trakassere deg, drapstrue deg og grovt sjikanere deg synes ikke jeg er greit.

Tror ganske sikkert at slikt begynte lenge før internettets tid :) Og andre menneskers meninger om deg er ikke annet enn meninger; hvor mye de faktisk betyr for deg personlig er det kun du som bestemmer.

Jeg har full forståelse for at veldig mange ikke har samme approach til dette som jeg har, siden jeg er en veldig nihilstisk person - jeg føler bare at skal man følelse-og-barnesikre alt (ingen referanse til deg her, snakker generelt ;)) vil man bruke ekstremt masse tid, ressurser og vilje på ting som kunne like effektivt blitt løst med et løft på skuldrene og et "jaja" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir satt ut av hele debatten og problemet, tom karer her svarer med ting som at jenter må "skjule" at de er kvinner, eller "ta ting med en klype salt"... WTF LIKSOM?!?

Jeg har faktisk ikke ord, jeg forstår ikke hvordan dere karer tenker. Eneste jeg vet, er at jeg er så SINNSYK glad for at jeg fikk den oppveksten jeg gjorde, og lærte å behandle ALLE med respekt, uansett kjønn eller hudfarge. Kanskje det er fordi jeg er fra et annet land, eller at jeg vokste opp i en katolsk samfunn, men å være så respektløs mot noen man ikke kjenner, eller som har gjort noe for å fortjene det, nei det vet jeg ikke hvordan folk gir seg selv rett til å gjøre...

Først og fremst vil jeg starte innlegget mitt med å nevne at det finnes "crazy bitches" på kvinnefronten (Dere som dropper pilla, tar hull på kondomet, yeah I'm talking to you) og det finnes "crazy shrinkendicks" på mannfronten ("Hurr durr, make me a sandwich, woman / Iron my shirt").

Når DET er sagt, så er det en god sabla grunn til at begge typer er som regel single. De er single, forstår ikke hvorfor de er single (fordi i deres øyne, så gjør de ingenting galt), mener at det motsatte kjønn hater dem og er ute etter å ta dem og er "bare drama". Hello there, The Battle of The Sexes™. Bitterheten, frustrasjonen og sinnet vokser med tiden og antall avvisninger og de spyr dette ut. "Kvinner kan ikke kjøre bil for fem øre" og "Menn eier ikke baller nok til å spørre om veien når atter en gang kjører seg vill".

Slik JEG ser det, så har man to valg: Let it slide, or fight The Fight. Jeg velger å "fight The Fight™ " fordi sånn er jeg, og det er de verdier jeg har fått i.l.a. min oppvekst. Jeg er for likestilling, og lik behandling, lik respekt. Så fort du sklir ut på "Iron my shirt, woman"-veien eller begynner å prate om at utroskap er greit og skal tilgis, så mister du all "cred" og havner på min ignore-list. Du er ikke lenger verdt oppmerksomheten min.

Jeg mener, eneste grunnen til at det har tatt av så jævlig med kvinnehets (særlig på nett) er fordi ingen gidder/tør å stå opp mot det (vel, ok, kanskje ikke den eneste. Det hjelper når en er anonym.Right? RIGHT?) Om ALLE reagerer, vil de som hetser havne i mindretall, and the balls will shrink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

  • 1 måned senere...
Hva er viktigst - å hevde seg på nettet eller å gå med hevet hode? Jeg tar gjerne kampen mot noen jeg kan se i øynene, jeg gidder dog ikke bruke energi på å forsvare meg for folk på internett. Jeg er trygg nok på meg selv til å tenke what the hell og gå videre i livet. Det betyr ikke aksept av negativ atferd, men et velbegrunnet valg gjort etter pedagogikkens første og tyngste lov: All atferd som gis oppmerksomhet, positiv eller negativ, vil gjentas.

At du tar dette valget som enkeltperson kan jeg godt forstå - og det er fornuftig, isolert sett.

I en større sammenheng er det kanskje ikke det. Nei, jeg pålegger ingen å være noen slags korsfarer, selv om du sikkert hadde egnet deg godt, Indiska

:)

All atferd som gis oppmerksomhet, positiv eller negativ, vil gjentas.

Hva er da konklusjonen for kvinner som tar til motmæle på nett? Ved å stå opp mot netthetserne, så forer de bare trollene og kan dermed forvente seg mer hets av samme sort? I så fall er konklusjonen enkel; Kvinner bør tie i forsamling - eller - kvinner må gjerne få komme med innspill, men da får de da også regne med å bli møtt med trusler og sjikane. Og deretter holde godt kjeft, for ellers blir det bare mer.

Det er etter mitt skjønn å gjøre knefall for bermen.

Å drite i tullingene og taperne som sitter foran skjermene og taster motbydelige, anonyme og hatefulle innlegg, burde egentlig ikke være så vanskelig - men det er det nok. Ikke nødvendigvis så mye, når det kommer til å krangle om antall reps i hipthrust eller kattematutvalget på Kiwi - men når temaet er mer brennbart - politisk, ideologisk - knyttet til makt og rettigheter osv. Hvordan skal vi rekruttere jenter - med nye innfallsvinkler, andre utsiktspunkt og med løsninger som kan komme til å gavne oss alle - om de slås til bakken med trusler om drap, voldtekt og jeg vet ikke hva - kun fordi de har innovertiss og i all sin ungpikeiver har turd å ytre seg i forsamlingen...?

Kvinnehaterne blir vi ikke kvitt med det første, men de bør ikke få fritt spillerom som anonyme. De må gjerne hate - men om de skal gjøre bruk av hatet sitt til å kneble andre med trusler og sjikane, så får de stå frem med et navn og et ansikt, tenker jeg. Og da - da har vi et lovverk som forhåpentligvis kan håndheves til å kneble kneblerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...