Gå til innhold

Ekstremt kresen - Hjelp?


Dwarniel

Anbefalte innlegg

Dette er en liten digresjon, men hvorfor er det alltid sånn at når noen sier de er veldig "kresne" på mat så liker de *alltid* kun junkfood og ferdigmat?!? Med "kresen på mat", ser jeg for meg en person som spiser kun russisk kaviar, indrefilet, gåselever osv.

Forsåvidt enig der. Tenker alltid på en som er "kresen" som en som verdsetter kvalitet. (ekstremt tilfelle; Per Mæleng), men virker som om de fleste andre bruker det om en som er "veik i matveien"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror eksponeringsterapi er den beste kuren for dette. Eksponeringsterapi - Wikipedia

Start veldig veldig smått, f.eks. ved å blande inn små biter med "sunne ting" i mat han liker. Øk gradvis når han klarer å spise dette.

Dette er en liten digresjon, men hvorfor er det alltid sånn at når noen sier de er veldig "kresne" på mat så liker de *alltid* kun junkfood og ferdigmat?!? Med "kresen på mat", ser jeg for meg en person som spiser kun russisk kaviar, indrefilet, gåselever osv.

Salt, sukker og juicy fat ...

Grønnsaker har smak, og det kan være en ganske heavy tilvenning for enkelte.

Eksponeringsstrategien er jo forøvrig genial, men det betinger et vist engasjement og en viss interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan han ikke trene styrke og bare spise den maten han liker? Det gjør jeg.

Jeg spiser pannekaker, kjøtt, poteter, kylling, pomfri, fløteis, kina-takeaway, hveteboller og sjokolademelk på mine typiske treningsdager.

Hva er denne usunne maten han spiser, og hva er denne sunne maten han ikke vil spise?

Det mest usunne han kan gjøre er hvertfall å være redd for å spise noen som helst form for mat og ende opp med å spise for lite.

Enig med sjoko, spis det du liker og tren det du orker.

Typen din har et problematisk forhold til mat, det er det mulig å få hjelp med, men han kan selv velge om det skal få ødelegge treningsgleden hans. Ytrefilet og pommes frites har bygd mye muskler oppigjennom :-)

Det er ikke farlig å ikke spise grønnsaker, så lenge han får i seg vitaminer, mineraler og litt kostfiber på annen måte - prøvd grønnsaksbjørner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd! :) jeg har tenkt litt og det smarteste er nok at jeg spytter i litt penger så han kan komme seg til en passende terapaut av noe slag.dette sitter dypt og som noen over meg skrev: det er som regel de som står nærmest som er minst i stand til å hjelpe. Noen nevnte psykolog og det fikk meg til å reflektere det litt mer over dette. For det er et skrudd bilde på mat, oppkast og underernæring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være lurt å sette ting i perspektiv. Ville han ha dødd av sult i løpet av få dager om han plutselig befant seg på ei øde øy med et kjølerom fullt av grønnsaker, fisk og ris? Hvis svaret på det spørsmålet er nei, så er det håp.

HAhaha :D Likte den igrunn! Selv om jeg sikkert hadde daua selv.

Dog mener jeg fremdeles at alle de matvarene som er lista opp er ting som fint går an å leve uten..

Høres sykt ut at han brekker seg av ALT av grønnsaker da, burde gå an å finne noe som går an å trøkke i han :) Er ikke noe særlig glad i grønnsaker selv, men asparges surra i bacon feks er jo knallgodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når en reagerer såpass sterkt som å kaste opp så er det ikke et VALG.

Fordi det sitter i hodet, betyr det ikke at det er valgt. Jeg har f.eks slitt med depresjoner - det skyldes ikke at jeg har "valgt" det. hvem i h**** ville vel tatt et slikt valg ?! Er det noen som er "barnslige" her så er det heller deg og ditt trange tunnelsyn. Alt er ikke svart på hvitt. Slike ting er sammensatte. Det finnes faktisk mennesker som har store vansker med ting som er lett for alle andre, nettopp å spise! Vis litt respekt..!

Dette:

Enig i at det ikke er et valg å slite med sånne problemer. Men det er et valg å ikke gjøre noe med det. Spørs bare om man innser problemet selv, eller ikke. Tror vel vedkommende skjønner at det er et problem, spørs bare om han er villig til å gjøre noe med det. La oss krysse fingrene for det! :)

Jeg sa da aldri at han velger å kaste opp om han spiser brokkoli. Jeg sier at han er en voksen person som bør innse at adferden hans er et problem både for sine nærmeste, og for egen helse, og dermed velge å gjøre noe med det. Om dette valget innebærer å blande litt av noe han ikke liker i mat han liker hver dag, eller om det innebærer å oppsøke proffesjonell hjelp.. Det sa jeg enkelt og greit ikke noe om.

Rimelig fluffy stråmann du drar frem med den depresjonen også. En klinisk depresjon er gjerne noe kjemisk i hjernen, ikke noe som er 100% psykisk. Alikevel står det faktum at du er et bevisst, tenkende vesen som på et eller annet nivå innser at du må velge å oppsøke hjelp for å bli bedre, eller velge å ikke bli bedre med kostnaden det påfører både deg og dine nærmeste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske unødvendig å starte en diskusjon om hvorvidt personen "bare burde skjerpe seg" eller ei. Hadde det vært så enkelt hadde det kanskje ikke vært nødvendig å opprette tråden? Utgangspunktet er ikke om noen burde endre situasjonen og begynne å spise grønnsakene sine, men hva man kan gjøre ut fra den situasjonen som er.

Snikende grønnsakstips;

-Finrevet gulrot i alt som har med kjøttdeig å gjøre (spaghettisaus,pizzafyll,lasagne)

-I "tacomat" går det an å bruke bønner, om så knuse disse sammen med kjøttet

-Potetmos+blomkål/brokkoli/pastinakk

-Tomatsuppe fra bunnen av

-Topping i form av smeltet ost, smør, krydder o.l

-Gratenger og gryter

-Løk kan finmoses og tilsettes i sauser

-Spis grønnsakene rå med dip?

-Smoothies. Banan, appelsin og eple er jo frukter med ganske dominerende smak, og man kan tilsette litt ekstra grønt som ikke trenger å smake så mye.

Det beste man kan gjøre er å ta ting gradvis. Så kommer det jo litt an på akkurat hva som er årsaken til at han misliker det. Generellt sett er det som oftest to ting som gjelder, og det er å endre konsistensen og dempe smaken. Jeg tror det er her problemene ligger for mange :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske unødvendig å starte en diskusjon om hvorvidt personen "bare burde skjerpe seg" eller ei. Hadde det vært så enkelt hadde det kanskje ikke vært nødvendig å opprette tråden? Utgangspunktet er ikke om noen burde endre situasjonen og begynne å spise grønnsakene sine, men hva man kan gjøre ut fra den situasjonen som er.

Snikende grønnsakstips;

-Finrevet gulrot i alt som har med kjøttdeig å gjøre (spaghettisaus,pizzafyll,lasagne)

-I "tacomat" går det an å bruke bønner, om så knuse disse sammen med kjøttet

-Potetmos+blomkål/brokkoli/pastinakk

-Tomatsuppe fra bunnen av

-Topping i form av smeltet ost, smør, krydder o.l

-Gratenger og gryter

-Løk kan finmoses og tilsettes i sauser

-Spis grønnsakene rå med dip?

-Smoothies. Banan, appelsin og eple er jo frukter med ganske dominerende smak, og man kan tilsette litt ekstra grønt som ikke trenger å smake så mye.

Det beste man kan gjøre er å ta ting gradvis. Så kommer det jo litt an på akkurat hva som er årsaken til at han misliker det. Generellt sett er det som oftest to ting som gjelder, og det er å endre konsistensen og dempe smaken. Jeg tror det er her problemene ligger for mange :)

"Snikende grønnsakstips" :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett serien "eataholics" (ellerno, usikker på hvordan det skrives) på TV Norge/ TV Norge FEM? Der er det personer med akkurat samme problemer, bare enda værre! Var en jente der som kun spiste kneipbrød og tomatsuppe på boks. En annen gang var det en mann som var vegetarianer(ikke melk, smør, honning eller noe) + at han var livredd råvarer (alt av grønssaker osv), så alt han kjøpte var på boks/pakka inn. Sier seg selv at det blir svært lite man kan spise da ... Prøv å google programmet, masse gode tips der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett serien "eataholics" (ellerno, usikker på hvordan det skrives) på TV Norge/ TV Norge FEM? Der er det personer med akkurat samme problemer, bare enda værre! Var en jente der som kun spiste kneipbrød og tomatsuppe på boks. En annen gang var det en mann som var vegetarianer(ikke melk, smør, honning eller noe) + at han var livredd råvarer (alt av grønssaker osv), så alt han kjøpte var på boks/pakka inn. Sier seg selv at det blir svært lite man kan spise da ... Prøv å google programmet, masse gode tips der! :)

Tusen takk! ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det helt sikkert er en god idé å oppsøke litt hjelp når det gjelder en såpass ekstrem aversjon mot så mange typer mat, så tipper jeg at deler av problemet kan omgås ved å justere definisjonen på hva som er "sunn mat".

Mange setter likhetstegn mellom sunn og kalorifattig. Nå vet jeg ikke hva målene til kjæresten din er når det gjelder kostholdet (foruten det å holde seg i live), men det jeg vet er at de aller fleste menn som trener mye tung styrketrening kan tillate seg relativt stor frihet med tanke på mer kaloritett mat, spesielt hvis man holder seg til 2-3 måltider om dagen. Det at kjæresten din begynner å trene styrke gjør ikke nødvendigvis at han får et større behov for "sunn" mat; det gjør at han får et større behov for mat generelt, og et større behov for protein.

Jeg skal ikke oppfordre til å spise "junk food", for det er klart at det ikke er noe godt utgangspunkt for et kosthold, men samtidig er det ingenting som tilsier at man må spise egg og havregryn om man trener. Egg inneholder proteiner og fett, men det gjør kjøttdeig og bacon også. Havregryn inneholder karbohydrater, men det gjør ris og potet (og brød, for den saks skyld) også. Med andre ord kan man komme svært langt bare med matvarene som kjæresten din liker.

Grønnsakene er unektelig et problem, for grønnsaker trenger man i ethvert kosthold. Det finnes riktignok mange måter å tilberede grønnsaker på, og spesielt det å steke dem enten i panne eller i ovn har en tendens til å få nesten hva det skal være av grønnsaker til å smake godt, uansett. Om det fortsatt er litt trøblete å få ned store mengder er et multivitamintilskudd kurant.

Å ikke spise fisk er nok ikke det lureste man kan gjøre, og det ville jeg nok forsøkt å bøte på med et omega-3-tilskudd.

Det ser ut som jeg er er tidenes tilskuddshore nå, og det høres kanskje ut som en dårlig idé å bytte ut mat med tilskudd, men faktum er at både multivitamin og omega-3 tas av svært mange og i det minste kan hjelpe på, selv om de ikke er laget for å erstatte skikkelig mat.

Jeg tror ikke nødvendigvis at situasjonen er så ille som en skulle tro, uten at det betyr at jeg på noen måte vil fraråde å søke hjelp, ettersom det garantert vil gjøre ting lettere for kjæresten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det helt sikkert er en god idé å oppsøke litt hjelp når det gjelder en såpass ekstrem aversjon mot så mange typer mat, så tipper jeg at deler av problemet kan omgås ved å justere definisjonen på hva som er "sunn mat".

Mange setter likhetstegn mellom sunn og kalorifattig. Nå vet jeg ikke hva målene til kjæresten din er når det gjelder kostholdet (foruten det å holde seg i live), men det jeg vet er at de aller fleste menn som trener mye tung styrketrening kan tillate seg relativt stor frihet med tanke på mer kaloritett mat, spesielt hvis man holder seg til 2-3 måltider om dagen. Det at kjæresten din begynner å trene styrke gjør ikke nødvendigvis at han får et større behov for "sunn" mat; det gjør at han får et større behov for mat generelt, og et større behov for protein.

Jeg skal ikke oppfordre til å spise "junk food", for det er klart at det ikke er noe godt utgangspunkt for et kosthold, men samtidig er det ingenting som tilsier at man må spise egg og havregryn om man trener. Egg inneholder proteiner og fett, men det gjør kjøttdeig og bacon også. Havregryn inneholder karbohydrater, men det gjør ris og potet (og brød, for den saks skyld) også. Med andre ord kan man komme svært langt bare med matvarene som kjæresten din liker.

Grønnsakene er unektelig et problem, for grønnsaker trenger man i ethvert kosthold. Det finnes riktignok mange måter å tilberede grønnsaker på, og spesielt det å steke dem enten i panne eller i ovn har en tendens til å få nesten hva det skal være av grønnsaker til å smake godt, uansett. Om det fortsatt er litt trøblete å få ned store mengder er et multivitamintilskudd kurant.

Å ikke spise fisk er nok ikke det lureste man kan gjøre, og det ville jeg nok forsøkt å bøte på med et omega-3-tilskudd.

Det ser ut som jeg er er tidenes tilskuddshore nå, og det høres kanskje ut som en dårlig idé å bytte ut mat med tilskudd, men faktum er at både multivitamin og omega-3 tas av svært mange og i det minste kan hjelpe på, selv om de ikke er laget for å erstatte skikkelig mat.

Jeg tror ikke nødvendigvis at situasjonen er så ille som en skulle tro, uten at det betyr at jeg på noen måte vil fraråde å søke hjelp, ettersom det garantert vil gjøre ting lettere for kjæresten din.

Tusen takk for godt og utfyllende svar. Jeg skal sende dette til kjæresten min, for jeg tror det kan gjøre han mer motivert. Det største problemet er nok at han har fått for seg at han må tvinge i seg "fæl" mat hvis han skal begynne å trene, og svaret ditt viser jo at han kan fortsette å spise ting han liker. :) Fisk er helt uaktuelt uansett hvordan det blir tilberedt, men problemet er også at han kaster opp av tran, samt trankapsler (når han raper og får smaken i munnen. :p) Finnes det noe omega 3 tilskudd som ikke smaker tran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei!

Jeg jobber som journalist i D2, fredagsmagasinet til Dagens Næringsliv. For tiden leter jeg etter noen som er ekstremt kresen i matveien, og lurte på om noen her inne kunne hjelpe? Saken er at jeg jobber med en artikkel hvor jeg grundig og saklig skal ta for meg fenomenet matkresenhet - for eksempel om hva den siste forskningen sier om hva kresenhet skyldes, og hvordan det er å leve som ekstremt kresen. Om noen har tips om eventuelle intervjuobjekter (seg selv eller andre), eller har spørsmål om saken og om det å stille opp, kontakt meg gjerne. Det kan gjøres på telefon 93019878, eller på mailen min [email protected].

Jeg ser frem til å høre fra dere :)

Vennlig hilsen,

Tia Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen min er lik med grønnsaker og frukt. Spiser nada av det, han har hvertfall prøvd litt av brokkoli, mais etc. Men er veldig vanskelig å finne på noe å lage når han ikke spiser det, ellers så spiser vi ikke rødt kjøtt eller svin. Så da blir det somregel enten fisk eller kylling med couscous/ potetbåter, fullkornslasagne m/ kyllingkjøttdeig, wraps med stekt kyllingkjøttdeig med kyllingkrydder (den de har på rema 1000) Er somregel det vi pleier å spise når han er her.

Selv om han ikke spiser hverken grønnsaker og frukt så går han på trening hver dag, og er i storform. Men han tar også mye vitaminer og andre tabbiser som ''gjør opp'' for at han ikke spiser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...