Gå til innhold

Hviledager


Elemano

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere på hviledager ?

Merker at jeg blir ofte sittende på ræva veldig mye pga jeg har hviledag.

jeg skjønner jo godt at det er ikke det som er en hviledag, men å gå tur eller jogge gjør jeg engang i blandt, jogger også mye nede på treningssenteret der jeg trener. men hva gjør man en hviledag man er litt mer sliten enn andre dager ? vil jo ha noe ut av hviledagen også. Vil det hjelpe og bare spise sunt og slappe av eller er det et must med noe form for aktivitet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har to typer hviledager. Den ene er det kun ren hvile som gjelder. Ligge på sofan osv. Dette har jeg kun dager jeg merker jeg ikke er helt frisk (dvs feber e.l) eller er veldig sliten. Den andre type hviledag jeg har er aktiv hviledag hvor jeg slapper av, men går gjerne en god tur i tillegg.

Dette har jeg 1-2 av i uken.

Jeg er mest for aktive hviledager, men noen dager må man vel bare koble av litt å synke ned i sofan å bli der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsynligvis vil man få mest mulig ut av hviledagen hvis man faktisk hviler. Er jo et artig paradoks at vi er feitere og slappere enn noen gang, men samtidig mer stressa. Jeg tror veldig mange har godt av å ta seg skikkelig hviledager litt for å se at det faktis helt greit, kroppen forfaller ikke på en dag, tvert imot. Det kommer selvfølgelig veldig ann på hvordan man trener etc hvor god effekt man får av hviledager, men poenget er det samme.

Selv har jeg aldri hatt så mye hviledager som jeg har hatt den siste måneden, men er samtidig sterkere enn noen gang (det beviser selvfølgelig ingenting, men sier det for å få frem poenget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis vil man få mest mulig ut av hviledagen hvis man faktisk hviler. Er jo et artig paradoks at vi er feitere og slappere enn noen gang, men samtidig mer stressa. Jeg tror veldig mange har godt av å ta seg skikkelig hviledager litt for å se at det faktis helt greit, kroppen forfaller ikke på en dag, tvert imot. Det kommer selvfølgelig veldig ann på hvordan man trener etc hvor god effekt man får av hviledager, men poenget er det samme.

Selv har jeg aldri hatt så mye hviledager som jeg har hatt den siste måneden, men er samtidig sterkere enn noen gang (det beviser selvfølgelig ingenting, men sier det for å få frem poenget).

Tror du nevner et viktig poeng i forhold til det psykiske. Men jeg er tror en liten luftetur kan være greit så lenge det ikke blir sett på som en oppgave man gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, jeg er kanskje over snittet opptatt av det psykiske og mener det er vel så viktig som det fysiske, uansett hva man driver med.

Selvfølgelig helt greit med en liten luftetur, men fikk inntrykk av trådstarter at det var et litt anstrengt forhold til det. Luftetturen tar man hvis man har lyst til det, og det kan absolut være positivt for både kropp og sinn. Men det er samtidig helt greit å bare slappe helt av og ligge i sofaen en hel dag også hvis man trenger det, og det ikke er hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedsundersøkelser viser at vi nordmenn er ganske flink til å trene – men aktivitetsnivået vårt har likevel gått ned de siste 30-40 årene. Jeg tror alt for mange "trener" 3-4 ganger i uken (dvs oppholder seg på treningsstudioet), mens de utenom "treningen" bare ligger og later seg.

Det finnes garantert mange som ville fått bedre treningsresultater om de faktisk roa ned og lærte seg å slappe av, men jeg tror mange rett og slett er for late. Det har blitt en kraftanstrengelse å hente posten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare likevel sitter å råtner i sofaen mens Berit herjer ute så synes jeg det er greit å komme seg en tur på treningssenteret likevel. Litt skadeforebyggende trening er glimrende på slike dager samt stretching og egenmassasje med skumrulle. Litt kardio kan kanskje også passe inn.

En annen mulighet er nevral aktiveringstrening. Kjør en sirkeløkt med vekter på ca 10-15RM og ta kun 3 reps pr serie. Fokuser på eksplosivitet og kjør raske negativer. To tre runder er nok, og etter økta er en da mye mer pigg en før en startet. Disse øktene bidrar til å fjerne stølhet og gjør også kroppen klar for tyngre trening neste dag.

Men av og til er det jo lov å forbli i sofaen også :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Ein kviledag for meg er ein dag utan styrketrening. Kva eg gjer ellers den dagen betyr ikkje stort. Vanlegvis er det ikkje noko fysisk aktivitet den dagen, med mindre eg skal på fotballtrening eller ein runde golf.

Kroppen i seg sjølv kan fint vere aktiv på ein kviledag, det er musklane som ikkje skal ha den belastninga ei styrketrening påfører dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...