Gå til innhold

Hvorfor du ikke trenger BCAA-tilskudd


Vegard L

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du ønsker å lært bort noe, som du egentlig ikke har et 100% riktig svar på. Burde du kanskje vurdere å skrive en "topic" som ikke henviser til at du har et svar, men mer i siktet mot å komme med en anbefaling ala; BCAA kan være et overflødig tilskudd? Det lukter SEogHør av overskriften din.

Har du noe å tilføre tråden? Eventuelt noe du ikke er enig i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe å tilføre tråden? Eventuelt noe du ikke er enig i?

Jeg gav deg nettopp et herlig tips til hvordan du kan droppe å skrive sensasjons nyheter når du vil bli tatt seriøst? Det må jo være det beste tipset du kan få. Ikke at jeg har de alt for store forventningene til deg. Men jeg kan da ihvertfall anbefale deg å ta imot råd/kritikk på en voksen måte (Om du igjen ønsker å bli tatt seriøst, mtp at du står frem med fullt navn osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav deg nettopp et herlig tips til hvordan du kan droppe å skrive sensasjons nyheter når du vil bli tatt seriøst? Det må jo være det beste tipset du kan få. Ikke at jeg har de alt for store forventningene til deg. Men jeg kan da ihvertfall anbefale deg å ta imot råd/kritikk på en voksen måte (Om du igjen ønsker å bli tatt seriøst, mtp at du står frem med fullt navn osv)

Dine forventninger til meg spiller forsvinnende liten rolle, men takk for at du bryr deg. Konstruktiv kritikk tar jeg mer enn gjerne imot, det du kom med gav meg heller lite. Kom med saklig kritikk, så skal jeg ta det imot på en voksen måte ;)

Synd du oppfatter tråden som "sensasjonsnyheter", men du kan kanskje peke på noe av innholdet som er feil. Dessuten er det en tråd i et diskusjonsforum, ikke en artikkel publisert noe som helst sted.

Forøvrig fint om tråden kan holdes on topic, så får du heller sende meg dine gode tips på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og ser på en studie av Pencharz et al fra 2012 der de ser på oksidasjonskapasiteten til leucin i unge, friske menn som blir gitt et suksessivt økende inntak av leucin for å finne terskelen for oksidasjonskapasitet. Leucin i plasma økte betraktelig etter 500 mg/kg, og oksidasjonsterskelen lå på mellom 550 og 700 mg/kg. Det er nokså store doser, men sier ingenting om konsekvensene av den økte oksidasjonen over tid. Økninger i ammoniakk >500 mg/kg også. En mann på 80 kg overskrider da terskelen, om vi bruker disse tallene på rundt 44 g leucin om dagen, men da er det ikke tatt høyde for om kapasiteten reduseres med inntak av andre aminosyrer og næringsstoffer ved siden av. Tar heller ikke høyde for en eventuell tilpasning til høyere inntak, skjønt har du et høyere inntak enn 500 mg/kg mistenker jeg det er dum i shaken også.

Har de målt konsentrasjonene av KIC, nedbrytningsmetabolitten til leucin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men å la være å innta både bcaa og shake og trene 100% fastende vil ikke vere noen god ide?

Du klarer deg nok, gitt at totalinntaket i etterkant av økten er tilstrekkelig. Men jeg ser ikke noen god grunn til at man skal legge opp ting på denne måten i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer deg nok, gitt at totalinntaket i etterkant av økten er tilstrekkelig. Men jeg ser ikke noen god grunn til at man skal legge opp ting på denne måten i det hele tatt.

Enig. Var derimot ikke klar over at folk gikk og supa bcaa mellom måltider for shits n' giggles. Trodde mer at Berkhan hadde en finger eller to med i spillet med tanke på fastende trening og at det da vil vere fordelsmessig med litt aminosyrer susende rundt i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel nevne at min kropp tåler veldig fint å trene på tom mage, merker særdeles lite forskjell fra full mage og trykk i musklene. Styrken er ikke akkurat nedadgående og så lenge jeg spiser godt dagen før så merker jeg ingenting på trening.

Ikke at det var noe annet en personlig erfaring, but still.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel nevne at min kropp tåler veldig fint å trene på tom mage, merker særdeles lite forskjell fra full mage og trykk i musklene. Styrken er ikke akkurat nedadgående og så lenge jeg spiser godt dagen før så merker jeg ingenting på trening.

Ikke at det var noe annet en personlig erfaring, but still.

Merker noe av det samme selv. Derimot, hvis jeg har drukket veldig lite vann dagen jeg trener eller dagen før, merker jeg vanligvis ganske stor forskjell.

Er interessant å se hvor lite sunn fornuft en del bruker når det kommer til spørsmål rundt disse tinga.

"Idag trente jeg fastende for første gang, null energi!!!"... men mer eller mindre INGEN tenker så langt at det går tilbake og ser hva de spiste dagen før. Jeg liker å spise hvertfall et måltid før jeg trener, rett og slett fordi jeg ikke liker akkurat følelsen i magen av å trene på tom mage. Energimessig merker jeg ikke en dritt forskjell vanligvis om jeg har sist 0, 1, 2 eller 3 ganger før jeg trener.

Var en liten avsporing dette, men ville bare kommentere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo selvfølgelig velge hva man skal bruke pengene sine på. Men det er flere studier som tyder på at BCAA kan ha noen virkning. Siterer fra boken "Krause´s Food and the nutrition care prosess"

"Many studies support supplementation of free-form amino acids or whole protein to enhance training. A 2005 study with resistance-trained participants for 14 weeks demonstrates that the administration of a protein supplement resulted in greater increase in cross-sectional muscle size of types 1 and 2 fibers (Anderson et al., 2005)"

Videre sier en annen studie fra 2005 at ved å legge til aminosyrer sammen med whey protein og karbohydrater etter trening skaper en større økning i proteinsyntesen.

Hva man velger å bruke pengene sine på er jo selvfølgelig opp til en selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være verdens merkeligste person. Merker ikke en dritt forskjell med inntak av BCCA (vel og merke har jeg ett kosthold som inneholder varierte proteiner fra før av), syns ikke jeg får noe spesielt bedre effekt av proteinpulver, anabolic beast og bolt er bare tull. Blir ikke engang jøger av red bull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo selvfølgelig velge hva man skal bruke pengene sine på. Men det er flere studier som tyder på at BCAA kan ha noen virkning. Siterer fra boken "Krause´s Food and the nutrition care prosess"

"Many studies support supplementation of free-form amino acids or whole protein to enhance training. A 2005 study with resistance-trained participants for 14 weeks demonstrates that the administration of a protein supplement resulted in greater increase in cross-sectional muscle size of types 1 and 2 fibers (Anderson et al., 2005)"

Videre sier en annen studie fra 2005 at ved å legge til aminosyrer sammen med whey protein og karbohydrater etter trening skaper en større økning i proteinsyntesen.

Hva man velger å bruke pengene sine på er jo selvfølgelig opp til en selv...

Det avsnittet du siterer sier jo ingenting om BCAA-tilskudd. Det sier noe om proteintilskudd i seg selv. Det kom forøvrig ut en metaanalyse på effekten av proteintilskudd i 2012, og den konkluderte med at proteintilskudd gav økt muskelvekst og bedre styrkeøkninger. De skillte imidlertid ikke mellom økt proteininntak fra mat eller tilskudd - alt gikk inn under protein supplementation. Gjennomsnittlig ble proteininntaket økt med 42g på treningsdager.

Protein supplementation augments the adaptive... [Am J Clin Nutr. 2012] - PubMed - NCBI

Hva er den andre studien du refererer til? Har de sett på akutte effekter på proteinsyntesen eller har de sett på effekter over lengre tidsrom? Litt vanskelig å si noe om det når du ikke sier noe om hvilken studie du snakker om.

Det er mange studier som viser effekt av BCAA-tilskudd, men da til medisinsk bruk, og da blir saken en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-1851-14440926616912_thumb.jpg

Jeg må være verdens merkeligste person. Merker ikke en dritt forskjell med inntak av BCCA (vel og merke har jeg ett kosthold som inneholder varierte proteiner fra før av), syns ikke jeg får noe spesielt bedre effekt av proteinpulver, anabolic beast og bolt er bare tull. Blir ikke engang jøger av red bull.

Du synes ikke du får noe effekt av proteinpulver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...