Gå til innhold

Hvorfor du ikke trenger BCAA-tilskudd


Vegard L

Anbefalte innlegg

Med tanke på det høye proteininntaket som de fleste som har trent styrke en stund inntar (Langt høyere enn det som anbefales, uten at det nødvendigvis er galt), så blir BCAA-inntaket ganske høyt. De fleste som får i seg en rimelig mengde med proteinrik mat som inneholder Bcaa (kjøtt, kylling, egg, melkeprodukter, you name it) får i seg en betydelig stor mengde av det essensielle aminosyret Leucin. Jeg er ganske sikker på at de fleste her på forumet har ikke en anelse om hvor mye BCAA de faktisk får i seg gjennom vanlig kosthold, spesielt de som supplerer med tilskudd i form av proteinpulver.

En svakhet med mange av disse studiene som viser en positiv effekt av Bcaa-tilskudd er at de sammenligner med en kontrollgruppe som allerede har et lavt inntak av proteiner, eller grupper der proteininntak ikke blir kontrollert i det hele tatt. Jeg utelukker ikke at Bcaa-tilskudd kan ha en positiv effekt (under visse forhold), men om man har et kosthold rikt på proteiner så tviler jeg at Bcaa-tilskudd vil ha noe betydelig større effekt (Bortsett fra: "det funker for min del effekt"). Jeg vil gjerne se at det blir laget en omfattende studie der man regulerer nøye kostholdet og proteiinntaket og gjerne der man sammenlikner en gruppe med høyt proteininntak og en gruppe med høyt proteininntak + BCAA-tilskudd. Men inntil da, så er for meg Bcaa- tilskudd en meget dyr saft.

For min egen del spiser jeg ganske mye proteinrik mat, får sjeldent stølhet siden jeg trener ofte og jeg driver ikke med hard utholdenhetsidrett. Så placebo eller ikke placebo, er ikke Bcaa-tilskudd noe jeg behøver å bruke pengene mine på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil da legge til at jeg nok har lavere proteininntak enn de fleste her inne. Jeg følger Olympiatoppens råd etter moderat til stor mengde utholdenhetstrening, men det er ikke hver dager jeg får i meg like mye protein. I går, en dag uten trening, spiste jeg ca. 80 gram protein. Dette tilsvarer rundt 1 gram per kg kroppsvekt, altså ikke spesielt mye. Jeg ser ikke noe poeng i å hive i meg enormt med protein? Ultraløperen Scott Jurek spiser betydelig mindre, og er en av tidenes mest vellykkede ultraløpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tar meg av og til en joggetur i cirka en time og ett kvarter før frokost, trener hovedsaklig styrke. Jeg har funnet ut at det er vanskelig for meg å ta det rolig på disse joggeturene (slik som gjerne blir anbefalt ved morgencardio), pleier alltid å presse meg selv og har ikke klart eller hatt lyst til å la være. :p Tenker på å kjøpe BCAA-tilskudd for å ta før disse joggeturene, har det noen hensikt for meg?

Edit: Kan også legge til at jeg har et proteinrikt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...