Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skriver igjen hvor fæl lesing det var at eiendomsbaronene i Bergen sammen med Høyre festet med fyrverkeri ute i Sandviken siden eiendomsskatten ble fjernet, og så leser vi daglig om hvor gjennområttene skolene i bergensområdet er. Høyre, FrP og KrF dom styrer her de har akkurat flerdoblet bompengene istedet!i kommuner hvor FrP styrer er de som tjener mest på bompenger.

Hvordan skal de få inn penger hvis alt av avgifter og skatt skal reduseres?

Det viktigste for meg ved vårt samfunn er at din bakgrunn ikke skal ha noe å i for hva du kan bli og gjøre videre livet. Derfor er jeg negativ til privatisering. Ved helse, når liv plutselig får en pris? Nei jeg liker det ikke.

Ellers er jeg redd for hva som skjer hvis en ny regjering kødder med handlingsregelen! Det liker jeg dårlig!

Er for pappaperm og nei til kontantstøtte.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-837135
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Har stemt allerede og det ble Rødt.

Har alltid stemt Rødt/RV siden jeg har kunnet stemme( mitt første valg var 2005 ).

Jeg håper de kommer inn på tinget fordi vi trenger noen til å bryte konsensusen vedrørende norsk deltakelse i invasjon og okkupasjon i utlandet. Samt så trenger vi en sterk stemme mot new public management og destruksjonen av velferds staten. Sist og ikke minst så trenger vi en stemme på tinget som støtter vanlige arbeidsfolks interresser mot kapitalens interresser. Rødt er det eneste partiet i dag som kan være den stemmen siden SV mistet sjelen sin.

Godt valg.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-841791
Del på andre sider

Har stemt allerede og det ble Rødt.

Har alltid stemt Rødt/RV siden jeg har kunnet stemme( mitt første valg var 2005 ).

Jeg håper de kommer inn på tinget fordi vi trenger noen til å bryte konsensusen vedrørende norsk deltakelse i invasjon og okkupasjon i utlandet. Samt så trenger vi en sterk stemme mot new public management og destruksjonen av velferds staten. Sist og ikke minst så trenger vi en stemme på tinget som støtter vanlige arbeidsfolks interresser mot kapitalens interresser. Rødt er det eneste partiet i dag som kan være den stemmen siden SV mistet sjelen sin.

Godt valg.

Javel, du mener at å gå tilbake til sovjetiske styringsmodeller av velferdstjenester fungerer bedre?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-841894
Del på andre sider

Javel, du mener at å gå tilbake til sovjetiske styringsmodeller av velferdstjenester fungerer bedre?

Jeg mener kort og godt at man ikke burde delprivatisere de offentlige velferds tjeneste ytterligere, samt at man må reversere delprivatiseringen som allerede har skjedd. Ved siden av det så burde man i mitt syn fjerne de markeds mekanismene man har innført i den offentlige sektoren. Om dette vil føre til at Norge for ett velferds system som minner om det Sovjetiske så kan ikke jeg si noe om det, siden min kunnskap om det Sovjetiske velferds systemet er minimal.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-841953
Del på andre sider

Jeg mener kort og godt at man ikke burde delprivatisere de offentlige velferds tjeneste ytterligere, samt at man må reversere delprivatiseringen som allerede har skjedd. Ved siden av det så burde man i mitt syn fjerne de markeds mekanismene man har innført i den offentlige sektoren. Om dette vil føre til at Norge for ett velferds system som minner om det Sovjetiske så kan ikke jeg si noe om det, siden min kunnskap om det Sovjetiske velferds systemet er minimal.

Interessant at du innrømmer å ha minimal kunnskap om de samfunnsordningene du forsøker å romantisere. Jeg vil anta at dette er noe som samtidig er ganske representativt for velgermassen på ytterste venstre fløy.

Jeg jobber forresten i det private markedet som leverer velferdstjenester. Hvordan stiller du deg til at vi leverer kvalitet og resultater som overgår det våre offentlige alternativer gjør? Vil du frata de barna og ungdommene de gode tilbudene de er brukere av fordi du har noen ideologiske forestillinger om at profitt er ondt og at karismatiske lederskikkelser er guddommelige tryllekunstnere som kan lage bedre tilbud bare vi gir dem uendelig makt?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-841956
Del på andre sider

Interessant at du innrømmer å ha minimal kunnskap om de samfunnsordningene du forsøker å romantisere. Jeg vil anta at dette er noe som samtidig er ganske representativt for velgermassen på ytterste venstre fløy.

Jeg jobber forresten i det private markedet som leverer velferdstjenester. Hvordan stiller du deg til at vi leverer kvalitet og resultater som overgår det våre offentlige alternativer gjør? Vil du frata de barna og ungdommene de gode tilbudene de er brukere av fordi du har noen ideologiske forestillinger om at profitt er ondt og at karismatiske lederskikkelser er guddommelige tryllekunstnere som kan lage bedre tilbud bare vi gir dem uendelig makt?

Jeg romantiserer ikke velferds staten i Sovjet, stråmanns argumentasjon kan du holde deg for god til.

Angående det andre så er det greit om det finnes private helse foretak, men jeg ser helst at de ikke får offentlig støtte av den enkle grunn at jeg ikke ser det som det offentliges oppgave å sponse ett privat foretaks profitt. Det kommer ned til prioritering og jeg støtter da å prioritere den offentlige sektoren fremfor den private. Jeg snakker da ikke om ikke-kommersielle foretak eller kommersielle foretak i sektorer hvor man ikke konkurerer med det offentlige, som for eksempel jordbruk. Det er her snakk om skole, helse og lignende.

Om din arbeids plass leverer ett bedre tilbud enn det offentlige kan ikke jeg vite noe om, men om du har en Rapport, Forsknings papir etc som verifiserer din påstand, så kan du gjerne legge den ut her om den finnes i PDF format.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-841974
Del på andre sider

Annonse

Jeg romantiserer ikke velferds staten i Sovjet, stråmanns argumentasjon kan du holde deg for god til.

Angående det andre så er det greit om det finnes private helse foretak, men jeg ser helst at de ikke får offentlig støtte av den enkle grunn at jeg ikke ser det som det offentliges oppgave å sponse ett privat foretaks profitt. Det kommer ned til prioritering og jeg støtter da å prioritere den offentlige sektoren fremfor den private. Jeg snakker da ikke om ikke-kommersielle foretak eller kommersielle foretak i sektorer hvor man ikke konkurerer med det offentlige, som for eksempel jordbruk. Det er her snakk om skole, helse og lignende.

Om din arbeids plass leverer ett bedre tilbud enn det offentlige kan ikke jeg vite noe om, men om du har en Rapport, Forsknings papir etc som verifiserer din påstand, så kan du gjerne legge den ut her om den finnes i PDF format.

Nå skal jeg ikke kverulere så veldig, men hvordan stiller du deg til det kalde, harde faktum at alt som er offentlig driftet (i Norge, per dags dato) er gjort minst mulig effektivt tilsynelatende med vilje, slik at Jens og co kan skryte av lav arbeidsledighet..?

Om et privat foretak kan levere samme tjenester (underlagt samme kvalitetskrav og lover) som et offentlig foretak, men til såpass mye lavere kostnad at det kanskje blir noen kroner igjen i kassa på slutten av året... hvorfor er dette en negativ ting? Ingen starter en privat barnehage for å bli rike, og man utdanner seg ikke til sykepleier for å kjøre ny BMW. Leger i Norge er forbannet fordi de må bruke en betydelig andel av tiden sin på papirarbeide som for det meste er verdiløst tullebyråkrati, i et land der det er mangel på kvalifisert helsepersonell.

Et privat foretak ville aldri i livet pålagt sine ansatte å bruke halve tiden sin på aktiviteter som ikke er verdiskapende, da et slikt foretak kun har livets rett om det er offentlig forvaltet.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-842027
Del på andre sider

@uten en tråd

Frp vil ha private sykehus samtidig som det er offentlige sykehus. De som har lyst kan gå til de private sykehusene for mindre kø, samtidig som de betaler en egen andel. Du har fortsatt muligheten til å dra til legen på et offentlig sykehus om du vil det.

Som plastboksen sier over her, et privat foretak vil aldri i live pålagt sine ansatte å bruke halve tiden sin på aktiviteter som ikke er verdiskapende.

Mindre papirarbeid og mer jobbing>mer papirarbeid og mindre tid til pasientene.

(litt usikker på det med betaling til private sykehus, bare rett på meg om det er feil)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-842035
Del på andre sider

I følge OECD sine tall er det et høyere antall personer som er "fattige" i Norge i dag enn for 10 år siden. I følge SSB er det mellom 10 og 13 000 flere personer i sykehuskø nå enn i 2001. Og det er sikkert noen som har fått med seg resultatet fra TV2 sin undersøkelse av eldreomsorgen her til lands.Da synes jeg at Arbeiderpartiet er litt tøffe i kjeften når de sier: "Alle skal med! Heller helse, skole og omsorg enn skattekutt for de rikeste." Det er jo helt tydelig at de ikke har klart noe av det de sier.

Husk også at vi snakker om en gjeng som har hatt 8 år på seg til og gjennomføre dette.

Jeg stemmer Høyre av ideologiske grunner, men føler alle bør spørre seg selv; Hva kan regjeringen gjøre på 12 år som ikke har vært mulig på 8?

SV og AP er dessverre flinkere til å snakke dritt om FRP og Høyre enn å fremme sin egen politikk, det håper jeg folk flest forstår. Tror AP og SV kunne tjent mye velgere på og forklare problemene de har hatt til nå, også planen for å løse disse. Ikke snakke ned om Høyre sine alternativer. Fakta er at Norge med Høyre som største parti vil kun ha mindre justeringer til fordel for flere personlige friheter enn med AP, det er ikke så svart som Audun Lysbakken vil ha det til. FRP har sagt de vil fjerne 30 forbud som Norge har per dags dato. Noen synes dette kanskje er litt "harry", mens jeg synes det er skummelt at så mye har blitt forbudt uten at noen egentlig har gått til valg for og forby noen av disse tingene.

Alt i alt synes jeg alle bør stemme, det er mye mer viktig enn hvilket parti. Tenk på alle de titalls tusen som dør i året mens de kjemper for å KUNNE stemme.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-842038
Del på andre sider

I følge OECD sine tall er det et høyere antall personer som er "fattige" i Norge i dag enn for 10 år siden. I følge SSB er det mellom 10 og 13 000 flere personer i sykehuskø nå enn i 2001. Og det er sikkert noen som har fått med seg resultatet fra TV2 sin undersøkelse av eldreomsorgen her til lands.Da synes jeg at Arbeiderpartiet er litt tøffe i kjeften når de sier: "Alle skal med! Heller helse, skole og omsorg enn skattekutt for de rikeste." Det er jo helt tydelig at de ikke har klart noe av det de sier.

Husk også at vi snakker om en gjeng som har hatt 8 år på seg til og gjennomføre dette.

Jeg stemmer Høyre av ideologiske grunner, men føler alle bør spørre seg selv; Hva kan regjeringen gjøre på 12 år som ikke har vært mulig på 8?

SV og AP er dessverre flinkere til å snakke dritt om FRP og Høyre enn å fremme sin egen politikk, det håper jeg folk flest forstår. Tror AP og SV kunne tjent mye velgere på og forklare problemene de har hatt til nå, også planen for å løse disse. Ikke snakke ned om Høyre sine alternativer. Fakta er at Norge med Høyre som største parti vil kun ha mindre justeringer til fordel for flere personlige friheter enn med AP, det er ikke så svart som Audun Lysbakken vil ha det til. FRP har sagt de vil fjerne 30 forbud som Norge har per dags dato. Noen synes dette kanskje er litt "harry", mens jeg synes det er skummelt at så mye har blitt forbudt uten at noen egentlig har gått til valg for og forby noen av disse tingene.

Alt i alt synes jeg alle bør stemme, det er mye mer viktig enn hvilket parti. Tenk på alle de titalls tusen som dør i året mens de kjemper for å KUNNE stemme.

Jeg spurte AUF idag om hvorfor de ikke har gjort det de åtte årene de har styrt. Svaret jeg fikk var "om vi vinner valget så kommer det til å skje". De må forstå at folk har mistet tilliten til dem.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-842040
Del på andre sider

Ikke glem hva de borgerlige sist fucka opp da... jeg jobbet en stund i NSB (jaja, studiejobb i ferier, helt kurant), og de borgerlige stoppet nesten alt som var satt igang før, så når de rødgrønne kom til måtte de bruke enda flere millioner på å få igang det de blå hadde stoppet (OK, to be fair, Bondevik II var ikke så mye blåblått som 'hey, la oss kuppe de blå' fra gul side men allikevel). Det er først de siste åra at jernbanen er gitt nok penger til å kunne forbedre seg. Det jeg tenker er at kan vi ha enda en runde med tilbakeslag? Det var Bondevik II som først satte igang det som nå er NAV, stor suksess, eller..?

Uansett, godt valg alle sammen. Jeg håper alle her stemmer, uansett hva det er det dere stemmer på, fordi dere telle,r alle som en, og en stemme i søpla er nettopp det, en stemme i søpla. Det tar dere maks 30min av deres liv å gjøre noe som andre i verden dør for. Stem.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-842059
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke kverulere så veldig, men hvordan stiller du deg til det kalde, harde faktum at alt som er offentlig driftet (i Norge, per dags dato) er gjort minst mulig effektivt tilsynelatende med vilje, slik at Jens og co kan skryte av lav arbeidsledighet..?

Om et privat foretak kan levere samme tjenester (underlagt samme kvalitetskrav og lover) som et offentlig foretak, men til såpass mye lavere kostnad at det kanskje blir noen kroner igjen i kassa på slutten av året... hvorfor er dette en negativ ting? Ingen starter en privat barnehage for å bli rike, og man utdanner seg ikke til sykepleier for å kjøre ny BMW. Leger i Norge er forbannet fordi de må bruke en betydelig andel av tiden sin på papirarbeide som for det meste er verdiløst tullebyråkrati, i et land der det er mangel på kvalifisert helsepersonell.

Et privat foretak ville aldri i livet pålagt sine ansatte å bruke halve tiden sin på aktiviteter som ikke er verdiskapende, da et slikt foretak kun har livets rett om det er offentlig forvaltet.

Jeg er enig at mye kan forbedres ved den offentlige modellen, men jeg ville da heller gått for å endre hvordan ting gjøres i det offentlige enn å privatisere det. En grunn til at det er mye ekstra papir arbeid er fordi offentlige arbeidsplasser er drevet som butikker. For eksempel så finnes det eldrehjem i Norge hvor avdelingene kjøper tjenester fra hverandre, det er tullete og skaper mye ekstra arbeid i effektivitens navn ironisk nok. Dette er ikke pga en for sosialistisk politikk, men snarere tvert i mot grunnet en ideologi som sier at det er bra at offentlige arbeidsplasser er drevet som private. Skal det offentlige bli bedre er det i mitt syn bedre og fokusere på flere fagutdannede, mindre papir arbeid for lærere og helsearbeidere om det er mulig og mer penger inn i de sektorene. Angående penger så kunne ett tiltak vært å la kommunene sitte igjen med mer av sine skatte penger siden store deler av velferds ordningen driftes av kommunen.

Det må også nevnes at privatisering av offentlige arbeidsplasser kan bety dårligere arbeids forhold for de ansatte og i værste fall dårligere tilbud. Grunnen til det er at det er logisk når målet er profitt( det er som sagt insentivet for å drive en kommersiell bedrift ) at man enten sparer i lønnings utgifter eller i utstyr. Begge de to tingene kan skade tilbudet ved for eksempel færre på jobb, overarbeidede ansatte, sure ansatte fordi sjefene kødder med rettighetene deres etc.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-842060
Del på andre sider

@uten en tråd

Frp vil ha private sykehus samtidig som det er offentlige sykehus. De som har lyst kan gå til de private sykehusene for mindre kø, samtidig som de betaler en egen andel. Du har fortsatt muligheten til å dra til legen på et offentlig sykehus om du vil det.

Som plastboksen sier over her, et privat foretak vil aldri i live pålagt sine ansatte å bruke halve tiden sin på aktiviteter som ikke er verdiskapende.

Mindre papirarbeid og mer jobbing>mer papirarbeid og mindre tid til pasientene.

(litt usikker på det med betaling til private sykehus, bare rett på meg om det er feil)

Det er to problemer med den ordningen FRP foreslår.

1. Om de bruker like mye penger eller mer på den offentlige sektoren som i dag + at de spytter inn ekstra cash i de private, så vil det øke pengebruken betraktelig, det er kortsiktig og ikke ett bærekraftig system i lengden. Det blir også ekstra problematisk siden de også vil kutte skattene. Håpløs økonomisk politikk med andre ord.

2. Om de tar ut penger fra den potten som finansierer offentlig sektor og gir det til private, så vil det bety en enda dårligere offentlig sektor enn i dag og vil i værste fall føre til at flere og flere flykter fra det offentlige tilbudet til det til slutt ikke finnes en levedyktig offentlig sektor. Du vil da sitte igjen med en stor privat sektor med sugerør i statskassen.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-842066
Del på andre sider

Annonse

Det er to problemer med den ordningen FRP foreslår.

1. Om de bruker like mye penger eller mer på den offentlige sektoren som i dag + at de spytter inn ekstra cash i de private, så vil det øke pengebruken betraktelig, det er kortsiktig og ikke ett bærekraftig system i lengden. Det blir også ekstra problematisk siden de også vil kutte skattene. Håpløs økonomisk politikk med andre ord.

2. Om de tar ut penger fra den potten som finansierer offentlig sektor og gir det til private, så vil det bety en enda dårligere offentlig sektor enn i dag og vil i værste fall føre til at flere og flere flykter fra det offentlige tilbudet til det til slutt ikke finnes en levedyktig offentlig sektor. Du vil da sitte igjen med en stor privat sektor med sugerør i statskassen.

SSB har utført beregninger av Frp's alternative statsbudsjett. Det fremkommer ingen tegn til en overopphetet økonomi med deres politikk.

Skal sies at i 2013 så er det et overskudd på 380 milliarder i statsbudsjettet. :)

Kan du forklare meg hvordan AP's system er bærekraftig i lengden?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-842075
Del på andre sider

SSB har utført beregninger av Frp's alternative statsbudsjett. Det fremkommer ingen tegn til en overopphetet økonomi med deres politikk.

Skal sies at i 2013 så er det et overskudd på 380 milliarder i statsbudsjettet. :)

Kan du forklare meg hvordan AP's system er bærekraftig i lengden?

Til forskjell fra Frp så vil AP føre en økonomisk politikk som følger lav og høy konjukturer. Nå er ikke jeg enig med AP vedrørende hvordan de investerer olje fondet, men jeg synes det er en god ide og legge av penger slik at min generasjon og senere generasjoner har en pensjons ordning som ikke ruinerer landet. Det er det jeg legger i bærekraftig. Husk at vi er vel det eneste eller ett av få land som så vidt har merket noe særlig til krisa så noe rett må den sittende regjeringen ha gjort.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-842091
Del på andre sider

Uten en tråd(credz om dette er en Bjørneboe-referanse btw) trenger åpenbart å lese denne: http://onarki.no/blogg/2010/07/slik-er-fred-i-praksis/

Det er en bjørneboe referanse ja :)

Skal lese den linken senere, men nå må jeg trene.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-842139
Del på andre sider

Ja da har jeg lest store deler av den linken og kan bare si at dette er utopisk og uhistorisk. Som Liberalister før ham så nevner og enser han ikke motsetningen mellom arbeid og kapital som er hoved motsetningen i det kapitalistiske samfunnet. Det er en grunn til at arbeiderbevegelsen( startet og drevet av vanlige arbeidsfolk ) har kjempet igjennom arbeidsmiljølov, progressiv beskattning, trygdeordninger, offentlige helse tjenester etc. Grunnen er såklart at i ett fri-kapitalistisk samfunn så er det friheten til den kapitaliske elite som blir beskyttet, for eksempel; friheten deres til og bestemme over andre menneskers arbeids dag, friheten til og tjene penger på andres arbeids kraft( denne frihet eksisterer den dag i dag ), friheten til og betale kvinner og barn halve lønnen til en mann etc. Det var dermed viktig for arbeids folk og kjempe for en begrensing av disse frihetene for og øke sin egen. Who benefits er noe envær burde tenker over når politikk diskuteres.

"Frihet uten sosialisme betyr privilegier og urett, mens sosialisme uten frihet betyr brutalitet og tyranni" ( Bakunin )

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-842263
Del på andre sider

uten en tråd, jeg har enkeltmannsforetak og er min egen eneste ansatte. Er jeg arbeider eller kapital? Hvis disse to er motsetninger så utnytter jeg kanskje meg selv? hehe :)

Kanskje du da er arbeider helt til du ansetter noen, og da plutselig blir en del av den kapitalistiske eliten? o_O

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/17/#findComment-842278
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...