Gå til innhold

Hvilken fase av fitness-jaget er du i?


Miss Iron

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på de ulike fasene en gjerne går igjennom idet en går fra vanlig mosjonist til mer "målrettet styrketrenende kostholdsfreak "...Jeg har passert en del faser og er tilnærmest mest fornøyd med den jeg er i nå ;)

1. "Nyfrelst" :

Du er så gira at du gjerne vil ta en til økt til etter at du er ferdig med en monster beinøkt, helst vil du trene 8 dager i uka. Du leser alt du kommer over av fitnessråd, lærer deg navnet på alle utøverne du gjerne vil bli like bra som; de blir dine nye guder... Fra å spise matpakke med svett brunost og mors kjøttkaker med mye saus, begynner du nå å lese varedeklerasjonene nøye og regner ut om du får i deg nok proteiner for å vokse hurtig nok...

2. "Misjonæren"

Du er fullstendig overbevist om at det er dette som er meningen med livet! hard trening og riktig mat! du proklamerer budskapet til alle brødskivspisende tvilere, med en innlevelse uten sidestykke, til hvem som helst, hvor som helst og alt av kritikk preller av, for du har lært deg nye mantra som " no pain, no gain!" "train insane or remain the same". Disse statusene fyller opp alle sosiale medier du er på, og finner du en T-skjorte med liknende påskrift, da er du hellig overbevist om at du er verdens tøffeste, iallefall i kompis med verdens tøffeste!

3. "Den hellige treningsånden"

nå som T-skjorta er på plass, du har vist alle i din omkrets hvem din nye identitet er og resultatene av det du har preket og praktisert siste 6-12 mnd begynner å vise seg...og det gjør du også! Av med skjorta og flex ved en hveranledning! og det gjelder offentlige toalettspeil, eget mobilkamera, familiefest, gymmet osv osv; ingen er så flink og har så rask proggresjon som DU har!

4. "ørkenvandreren"

Du har nå trent såpass hardt såpass lenge at fettprosenten er under 10%, har synlig blodårer på armene og magerutene titter frem...så går du på en smell; enten blir du totalt utslitt eller så tvinges treningen til et minimum pga skade...hele identiteten din begynner å sjangle i kantenen; nå er det bare pain og no gain igjen..humøret daler, det samme gjør formen, singleten du til nød tredde over hodet på gymmet før, er nå byttet ut med store gensere, helst lag på lag for å skjule hvor mye du har fallert...

5. "synderen"

det er nå du begynner å synde mot eget budskap, du tillater deg å slakke tøylene, ned til et nivå som tilsvarer det akt og kostnivået som kollegene i kantina hadde da du var nyfrelst...du spiser det du kommer over, du rusler en tur i ny og ne og gymmet er noe du dropper innom og løfter 1/4 av det du var stolt over for en tid tilbake...

6. "tilgiveren"

I syndefasen din fikk du endelig tid til å tenke igjennom hva som virkelig betyr noe for deg; er det bare kaldt jern og harde muskler som gjør deg lykkelig, eller finnes det mykere verdier inni deg? Du endrer gradvis oppfatningen av deg selv og dine omgivelser; dine nærmeste som lenge har bedt deg roe ned aktiviteten, og som du har krangla med og vært humørsyk rundt; plutselig oppdager du at de bare har hatt omsorg for deg hele veien!

7. "starter med blanke ark og åpent sinn"

du er nå igjen istand til å gjennoppta hardtreningen, men har skjønt at det er ikke bare det du vil, du vil ha mer livsglede utenfor gymmet også! så du trener roligere, mer balansert, koser deg oftere og nyter den gradvise fremgangen som du vet du er istand til å oppnå når du gjør ting i et mer levelig tempo enn før... du ser rundt deg på gymmet og med et faderlig smil/moderlig bekymret mine, ser du alle fasene i full blomstring hos de andre som trener ...:)

Jeg er et lykkelig sted mellom 6 og 7...:)

post-22881-14440918080886_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Tenkte å begynne med fitness. Har allerede kjøpt meg katt, bestilt noe fra iHerb (si fra om dere trenger rabattkode) og fått opp en blågg. Har skrevet noen innlegg der allerede og fått lagt ut veldig mange motiverende bilder. Hadde også min første treningsøkt i går - folk forstår ikke hvor hardt det er å være profesjonell fitnessutøver. Var oppe kl 6 for å trene siden jeg lovet meg selv å oppdatere bloggen etter jobb. Føler liksom ikke dere andre kan relatere til en dedikert hverdag med stricte rutiner.

GO HARD OR GO HOME!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Tenkte å begynne med fitness. Har allerede kjøpt meg katt, bestilt noe fra iHerb (si fra om dere trenger rabattkode) og fått opp en blågg. Har skrevet noen innlegg der allerede og fått lagt ut veldig mange motiverende bilder. Hadde også min første treningsøkt i går - folk forstår ikke hvor hardt det er å være profesjonell fitnessutøver. Var oppe kl 6 for å trene siden jeg lovet meg selv å oppdatere bloggen etter jobb. Føler liksom ikke dere andre kan relatere til en dedikert hverdag med stricte rutiner.

GO HARD OR GO HOME!

Nå tar du helt feil. Du var oppe klokka fem, ikke seks. Du måtte lage matpakker for hele neste måned før trening, vet du. Viktig å ikke glemme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg er en gammel dame på snart 27 år, havnet jeg i nyfrelstkategorien FØR hele greia eksploderte. Er noen år siden nå, på den tiden den eneste fitnessbloggen jeg visste om var Ida Øian sin. Slet med konsekvensene av elendig kosthold fra ungdommen av (IKKE spiseforsryrrelser, bare uvitenhet og studentøkonomi) og målet var å bygge seg sunn og sterk. Plutselig var det små fitnessbloggere overalt, og jeg følte meg plutselig som en del av en saueflokk. Tror jeg var den første til å starte fitnessparodi med:

justanotherfitness -

Er vel i kategorien "avslappet styrketrener med mål om amerikansk fitness i fremtiden en dag". Har aldri hatt sixpack, bryr meg for mye om god mat og or lite om kroppsdetaljer. Faktisk så utrolig sær at det er viktigere for meg å føle meg bra enn å skulle fremstå og se så veldig fantastisk utad (særing!) ..men den dagen jeg har blitt så stor og sterk til at det virkelig er noe å vise frem, og jeg kan ha det som fulltidssyssel med eget firma gående med ansatte, da skal det gjøres skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er en gammel dame på snart 27 år, havnet jeg i nyfrelstkategorien FØR hele greia eksploderte. Er noen år siden nå, på den tiden den eneste fitnessbloggen jeg visste om var Ida Øian sin. Slet med konsekvensene av elendig kosthold fra ungdommen av (IKKE spiseforsryrrelser, bare uvitenhet og studentøkonomi) og målet var å bygge seg sunn og sterk. Plutselig var det små fitnessbloggere overalt, og jeg følte meg plutselig som en del av en saueflokk. Tror jeg var den første til å starte fitnessparodi med:

justanotherfitness -

Er vel i kategorien "avslappet styrketrener med mål om amerikansk fitness i fremtiden en dag". Har aldri hatt sixpack, bryr meg for mye om god mat og or lite om kroppsdetaljer. Faktisk så utrolig sær at det er viktigere for meg å føle meg bra enn å skulle fremstå og se så veldig fantastisk utad (særing!) ..men den dagen jeg har blitt så stor og sterk til at det virkelig er noe å vise frem, og jeg kan ha det som fulltidssyssel med eget firma gående med ansatte, da skal det gjøres skikkelig!

Fitnessentusiasthipster spotted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoho til Train insane or remain the same! Fins den i t-skjorte? :p

Jeg er kategori 3. Jeg flekser ikke veldig mye, men det har jeg sikkert også gjort. Henger mye på gymmen, snakker mye om trening og spiser mye tunfisk. Eat tuna or eat shit står det på t-skjorten min.

Fin tråd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel rundt 3, men har vel vært der i flere år nå. Trives med å spise sunt, trene hardt og samtidig ha fremgang. Målet er bare å bli sterkere og sterkere. For tiden er treningsgleden veldig stor, men lar meg ta en fridag når jeg føler det trengs. Mye press på skole osv. så prøver å ikke bli utbrent som jeg har nærmet meg tidligere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...