Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg... dette går utover psyken.. :( desperat


Rååsa

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kan kanskje starte med å kort fortelle min " historie". Håper noen vil fortsette og lese, og hjelpe meg, det setter jeg ufattelig stor pris på. Det er ikke ord.

Jeg startet å trene seriøst for rundt to år siden. Da veide jeg ca tja 63kg pluss minus, og er 170 høy. Jente på 19 år. Jeg begynte med gruppetimer og merket ganske fort at jeg likte dette og merket det litt på kropp også. Begynte å få godt innblikk i mat og har siden den tid hatt en sunn livsstil. Begynte å trene mer og mer styrke og sluttet etterhvert på gruppetimer. Fikk litt fremgang, bittelitt synlige muskler og ble litt slankere slik jeg husker. Så flyttet jeg og det ble ufrivillig en del mnd pause. Etter det har ting liksom ikke komt på bane igjen. Jeg liker å trene fordi jeg liker det, men jeg vil og trene for å gå ned i vekt, og for å få en fit kropp med mye muskler. Det har gått i bølgedaler. Nå for ikke lenge siden var jeg inne i en god kondisjons-periode og var med på mitt først 10km løp, og hadde planer klare for Bergen halvmaraton osv men har fått kneskade så må legge det på vent, dette gjorde jeg fordi jeg likte det, og da hadde vektnedgang kommet som et pluss. Men jeg elsker styrke også, men har mistet litt gnist og lyst etter jeg flyttet og byttet senter, og har desverre bindingstid til august her. Jeg har et ønske om å gå ned i vekt, det har jeg og det legger jeg ikke skjul på. Jeg veier ca 61 nå kan jeg tenke meg, og noen ser superfin ut med 61kg, men jeg er faktisk ikke spesielt fit me mine kg, så ikke si at jeg allerede veier lite, MEN det er samtidig ikke tallet da.. jeg har ikke noe imot å veie 65 om jeg hadde mye muskler og den slags. Har kasta vekten nå og kjøpt med fet kaliper og målebånd. Men vet ikke hvordan det brukes.

Poenget mitt er vel at jeg først og fremst vil ned i vekt, for så å bygge muskler og bli stram og fin, eller gjerne begge deler. Jeg har hatt en litt kjip fortid med mat, altså nå innen disse to årene. Har hatt et usunt forhold til kalorier, at jeg ville spise få kcal, for så plutselig ikke bry meg om de men bry meg om at maten var BRA for meg osv. Jeg kan endre tankesett fra dag til dag. Og nå er jeg lei. Jeg høres kanskje umoden, teit og rar ut, men jeg er ikke det. Jeg er en veldig reflektert jente, og er ikke noe typisk 19 åring, men likevel når det kommer til vektnedgangen er jeg litt vekke nå... jeg har bare lyst å slutte å spise og alle disse tankene gjør meg syk, psykisk syk. Jeg synes ikke beinrangler er fine, så ikke misforstå meg. Alle vet vel hvem kristine weber og disse er, dette er fine flotte kroppen hvor det ikke er masse unøfig fett og valker når man sitter. Jeg trenger ikke være like fit som henne, og jeg vet alt arbeidet som ligger bak, men jeg vil bare forklare hva jeg mener og ikke mener.

Jeg er så frustrert nå. Av å prøve å spise mye, spise lite, spise vedlikehold, trene mye utholdenhet, styrke, begge deler... ønsker noen bare kan fortelle meg HVA jeg skal gjøre. Lage en treningsplan og kostholdsplan til meg, jeg bryr meg ikke om dere ikke er ernæringfysiologer osv, jeg bare ønsker så inderlig noen vil hjelpe meg. Jeg bryr meg som sagt ikke så mye om vekttallet men for å sette en pekepinn er det sikkert rundt 5 kg som skal vekk, jeg er usikker på dette. Kan hende jeg bare trenger gå ned litt, men øke muskelmassen, så blir det bra.

Jeg vet det trengs tungt arbeid, jeg vet jeg må spise nok og riktig, og jeg er veldig motivert. Jeg håper ingen tror noe annet om meg, jeg bare ønsker så inderlig hjelp. Jeg føler det er vanskeligere å gå ned når man er slank fra før av, og ikke er overvektig, ikke vet jeg.

Bare så det er sagt så elsker jeg virkelig å løpe, og har god kondisjon, MEN kan ikke løpe nå på en stund pga skade (runners knee), styrke trener jeg gjerne, og vil prøve å få til svømming eller annen kondisjon. Jeg liker meg ikke så godt på styrkerommet fordi det er mye rare folk på mitt senter men trener ofte om morgen. Likevel føler jeg meg usikker på benkpress, knebøy med stang osv, tør ikke røre dem.... men frivekter liker jeg bedre enn maskiner.

JEG ER VEGANER, forresten. Sånn ang mat. Ja, jeg får i meg nok proteiner!!! På en vanlig dag så sprengte jeg proteiner på diagrammet på diett.no, og får i meg mye mer nå enn da jeg var kjøtteter. Ønsker ikke å snakke om veganisme for og imot. Jeg er veganer, og det går helt fint! Mike tyson har jo ikke akkurat mangel på muskler, hihihi, ei heller alle de svære dyra vi har, som aper og giraffer, hvor får de protein ifra? Jo, plantevare :)

Håper på hjelp fra noen, jeg er desperat nå. Jeg griner meg i søvn og dette er ikke slik jeg vil ha det. Håper noen forstår meg, og ikke angriper meg, vær så snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)

Jeg vet ikke hva slags skole du går på. Men ofte finnes det støttepersoner på skoler man kan snakke med gratis? Evt psykolog, bare for å få styr på tankene og styrt fokus i riktig retning? :)

Hvis tankene er på avveie, er det vanskeligere å få til alt annet også!

Synes jeg i hvertfall!

Eventuelt er det kanskje mulig å søke støtte eller legater. Jeg vet ikke alt for mye om det. Men kan være greit å sjekke ut?

Apropo veganer. Jeg er blank! Kanskje noen andre vet? Ellers ville jeg seriøst vurdert å spare penger til noen timer med ernæringsfysiolog. Det er dyrt ja. Men det gjelder liv og velvære.

Håper du finner ut av det! Hold motet oppe! :) det skal nok gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet, du.. det innlegget ditt, det var akkurat som at jeg skulle skrevet det selv for en stund tilbake. Jeg vet akkurat hva som foregår i hodet ditt, og jeg trodde ALDRI jeg skulle klare å snu tankegangen eller at jeg skulle komme meg ut av denne vanvittige kampen mot tankene, fornuften, vekta, cm og alt det der... Send meg gjerne en mld i innboks hvis du ikke vil dele alt her, så har jeg kanskje noen ideer eller tanker som kan hjelpe deg litt på vei? .. :) Vit at du ikke er alene, hvertfall, og det finnes mennesker som kan hjelpe deg. Du har kommet til riktig sted, her på FB får man som regel masse hjelp og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å tenk litt enklere på det, for det ligger enormt mye informasjon ute på nett, man blir helt tullete om man skal ta hensyn til alt :p

Må ærlig talt si at 61 kg høres ut som en sunn kroppsvekt for en person på 170cm da, så vil ikke annbefale deg å gå ned i vekt. Ville kanskje fokusert på styrke, da litt mer muskler vil erstatte litt fett, og du vil se strammere ut :) Spis nok proteiner og prøv å legg deg på "vedlikehold" på kaloriene, se om det fungerer for deg. Ser du lite fremgang på styrken bør du spise litt mer. Her må de fleste prøve seg litt fram, siden alle er så forskjellige.

Filtrer ut mye av det du leser om trening og kosthold i begynnelsen og prøv å hold det enkelt og lett gjennomførbart. Finn deg et godt styrkeprogram med litt variasjoner og følg det. (Btw, blir å sende deg pm for å kreve oppskrifter på proteinrik veganerman! :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,legg gjerne ut bilde :) Ikke vær redd for å legge deg på vedlikehold, om du er redd for å gå opp i vekt kan du kombinere styrke med litt utholdenhet. Muskler gjør mer med kroppen enn hva man skulle tro, ikke sikkert du behøver å gå så mye ned i vekt.

Jeg mente at jeg ikke spiser mye kjøtt, og trenger mer proteinrik mat som ikke har kjøtt i seg!:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener du trenger noen som ikke er på internett - men som kan hjelpe deg å takle alt det følelsesmessige. Ja, en psykolog. Å søke informasjon på internett der du er, blir som en labyrint og en evig søken etter "det rette". Bare her på fitnessbloggen vil du fine 676743 forskjellige metoder på det du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og HAV så fin du er :eek::woot: Virkelig! Det er utrolig synd at du ikke ser det, for den kroppen burde du være STOLT av (y)

Jeg vet imidlertid altfor godt hvordan hodet kan fucke opp alt, og kan som andre over her anbefale deg å ta kontakt med psykolog. Jeg har fått hjelp av studentsamskipnaden i både Trondheim og Oslo når jeg bodde der, og i Oslo fikk jeg også tilbud om å gå til ernæringsfysiolog og kun betale egenandel (på 180 spenn eller noe). Så det er nok et apparat der ute som kan hjelpe deg, prøv å finne ut av det :) Ingen grunn til å streve alene når man kan få hjelp.

Og forresten, du har IKKE gått opp i "fettvekt" i løpet av dag, det får du rett og slett ikke til :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - jeg synes du ser fantastisk flott ut. En sunn, frisk og fin kvinnekropp er hva du har! :)

Når det er sagt, hjelper det ikke mye hva jeg synes, hvis ikke du er fornøyd. Men jeg må likevell si meg enig i samtlige kommentarer du har fått tidligere, her!

Mange unge jenter og gutter har et anstrengt forhold til mat og trening, så du er på ingen måte umoden eller rar av den grunn! Det er vanskelig å vite hva som er "riktig", når man blir "spammet" med informasjon og "tips" fra så og si alle hold! Alt fra "Slik ser en 1400 kaloriersdiett ut" til "Kalorioverskudd hjelper deg å bygge en stram og fit kropp" - er det rart vi blir forvirret!? :huh:

Jeg vil ikke komme men noen tips om hva du "skal" eller "bør" gjøre, da dette er et kjempeømfintlig tema som man skal være litt forsiktig å mene noe veldig bastant om når det gjelder andre enn seg selv. Dessuten er vi alle forskjellige, og hva som er riktig for meg, er kanskje ikke riktig for deg.

Men - kanskje du kan snakke med fastlegen og/eller en ansatt på ditt lokale treningssenter - en som har faglig kompetanse innenfor tema - slik at du kan få litt perspektiv på hvordan kroppen og kroppens forbrenning fungerer? Det kunne kanskje også være lurt å regne ut BMI og energiforbruket ditt pr. dags dato, slik at du først og fremst kan få "orden" på kaloriinntaket ditt, for gudene vet hvor et uharmonisk forhold til mat tærer på psyken!! (Jeg har vært der selv)!!

Det er uansett viktig å finne en løsning som passer for deg. Finn ut hva som fungerer for deg. Og ikke bry deg for mye om hva som skrives og tipses om, til enhver tid. Jeg ville faktisk anbefale deg å konsekvent ta avstand fra trenings - og matartikler på nett/i magasiner/aviser osv., for en periode. Prøv deg frem! Legg deg f.eks på et "høyere" kaloriinntak i starten, se hvordan kroppen fungerer over et par uker, og gjør kontrolerte justeringer opp/ned etter hva du ønsker å oppnå. :):)

Dette ble langt! Haha. Men jeg følte bare virkelig med deg. Det kommer nok til å løse seg, skal du se. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta, du mangler selvtillit...din samboer bør hjelpe dego_O Du er så fiiiin, du kan fort på 2 mnd strammere kropp lett, kjempe flott fasong, fine hofter, flott rygg, smal rund magen, det er drøm av mange jenter å har kroppfasong som du ;)

Du virkelig trenger en å snakker med :)

BexLife » Family - Fitness - Urban Farming Her er link til en som trener masse og hun er veganer, ser på....

Lykke til og ikke glem du er nydelig (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likevel føler jeg meg usikker på benkpress, knebøy med stang osv, tør ikke røre dem.... men frivekter liker jeg bedre enn maskiner.

Først og fremst så ser du virkelig flott ut! Men jeg skjønner at du også vil føle deg bra og komfortabel i din egen kropp. Det er utrolig viktig det, fordi ingen fortjener å gråte seg selv i søvn. Du sier jo at du er motivert og det er flott! (y) Jeg tror det kan være en god idé å få hjelp av en psykolog/rådgiver til å lage en kostliste og en venn/en på fitnessbloggen/personlig trener til å lage en treningsplan. Ikke lag det på egenhånd, for da fortsetter du lett i samme, gamle spor.

Tenk ut på forhånd hva du trives med. Få, store og sunne måltider? Eller kanskje flere små? Hvor mange kondisjonsøkter vil du ha og hvor mange med styrketrening? Vi er jo alle ulike, så både treningsplan og kostplan må være tilpasset deg, slik at du kan bli "the best version of yourself".

Istedet for løping kan du jo ro, svømme og kanskje noe kettlebelltrening? Og hva med å få med seg en bekjent som kan vise deg alt du lurer på i styrkerommet. En som trener knebøy, markløft og benkpress til vanlig. Du kan også spørre andre på gymmet, se på gode klipp på YouTube og spørre om tips her på FB. Når det kommer til trening, spør jeg i vei hele tiden selv. YouTube bruker jeg også aktivt. :)

Jeg håper du klarer å finne en god løsning når det kommer til mat og trening! Det er både lurt og ikke minst veldig modig av deg å være så ærlig som i dette innlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra formbildene dine mener jeg at du har et utgangspunkt som veldig mange bare kan drømme om (y) Jeg syns det er helt utrolig, da det første innlegget ditt ikke stemmer i det hele tatt med formbildene dine. Kort oppsummert ser du MYE BEDRE ut enn det du tror :) Det er forresten dritkult at du er veganer :D Masse lykke til, dette klarer du! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra at du kom til Fitnessbloggen og laget en tråd, ikke bare fordi du trenger hjelp, men det er nok mange som trenger å snakke om akkurat det du tar opp :-)

Supert at du har kastet vekta, det burde alle gjøre!! Du ser fantastisk ut! Som mange påpeker, så vil det være til stor hjelp å gå til noen å snakke med. Selv har jeg slitt med ekstremt dårlig selvtillit, noen ganger så ille at det blir en slags sosial angst, og mye har jeg trodd vært på grunn av vekta og "valkene" som den dumme hjernen lurer oss til å tro vi har..

Veier forresten ca 70kg og er 167 cm! ;)

I kommunen der jeg kommer fra gikk jeg til fastlegen min jula i 2011, og fikk henvisning videre til psykiatrisk sykepleier. Det var helt gratis og et kjempebra tilbud som jeg er utrolig takknemlig for. Får du gått til fastlegen din og snakket om det du ønsker, så tror jeg han/hun vil sende deg videre til noe lignende - om du selv ønsker. Denne sykepleien er ingen ekspert i trening og kosthold, han vil rett og slett snakke om alt mulig og gjennom samtalene vil jeg tro han kan få frem selvtilliten din igjen også :-)

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såvidt vært inni denne onde sirkelen med tankesett selv. Helt til jeg innså at disse tankene vil hvertfall ikke føre meg dit jeg ønsker. Altså en sterk, sunn og fit kropp og psyke jeg kan være glad i. Det er jo helt motstridende! Som du sier; du kan løfte! Prøv å fokusere på dette, samt andre positive egenkaper som du innehar. Og tenk på at du ikke skal motarbeide deg selv som du gjør idag. Det fører deg åpenbart ikke langt. Forsøk å se fornuften i dette. Dette var bare et lite tips blant alle de andre gode rådene i denne tråden. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...