Gå til innhold

Jeg ble akkurat lurt


tf

Anbefalte innlegg

Jeg vil jo si at jeg sitter inne med relativt mye kunnskap om kost og trening. Men allikevel. Jeg var litt sliten etter en bein økt. Gikk innom en kosttilskudd sjappe for å kjøpe meg bcca. Av en eller annen grunn, gjorde jeg en feil og kjøpte L-glutamine.

Jeg gikk inn i butikken igjen idet jeg gikk ut døren. Og fortalte mannen bak resepsjonen at nå gikk det litt fort, jeg skulle kjøpe BCCA med tok denne istede, og ønsket å bytte.

Da ser mister big guy på meg, rynker øyen brynene og sier med en grov gebrokken røst : " Ingenting erstatter glutamin" Ånei tenkte jeg og så på kjempe armene. I farten kom jeg ikke på helt hva den antatte effekten var, men stolte på herr biceps.

Kom hjem, googlet glutamin. Fant en artikkel på fitnessbloggen

this:

Skal vi tro de senere års forskning på glutamin, vil tilskuddet være bortkastet.

Har du gjort noen dårlige kjøp i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, fin den! :-)

Jeg spissformulerte meg nok noe da jeg skrev at glutamintilskudd vil være bortkastet - men poenget er at det er bortkastet hvis man kjøper det i den tro at det gir noe voldsomt til muskelvekst. Da bør man heller kjøpe BCAA - men også her handler det mye om konteksten. Vi får i oss masse BCAA og glutamin fra et proteinrikt kosthold/proteinpulver. Mye av det som er skrevet om glutamin er bare tull - og sånn sett, så vil jeg tro at det for mange er et bomkjøp ja :)

Selv har jeg jo noen kilo protein stående som jeg kjøpte fordi selgeren sa at det smakte så utrolig godt... (men det gjorde det ikke) :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi tro de senere års forskning på glutamin, vil tilskuddet være bortkastet.

Iflg EFSA så har Glutamin ingen effekt, verken på restitusjon, eller muskeloppbyggende effekt

Denne artikkelen her www.iform.no/pub/art.php?id=2078&print gjør at jeg er litt skeptisk til tilskuddet, samt at Glutamin og endel andre aminosyrer er oppe til en risikovurdering hos Mattilsynet i disse dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom sigaretter hadde blitt 'oppfunnet' i dag hadde det vel vært tvilsomt om det hadde blitt lovlig å kjøpe...

Jeg er enig med deg at det er mye som burde vært tatt tak i, men er takknemmelig for at vi har instanser som undersøker om forskjellige produkter kan ha bivirkninger som ikke er heldige, særlig når vi snakker om et produkt som ikke er livsnødvendig, koster en del penger og ikke har dokumentert noen særlig effekt.

Når det gjelder røyk og sprit (som du nevner over) tror jeg flesteparten av verdens befolkning har fått med seg at dette kan være skadelig, men blir selv forbannet over folk som fortsatt bevisst skader kroppen med å drikke og røyke for mye og dermed vil komme til å utgjøre en større kostnad for staten, enn oss som forsøker å holde oss i form. Når det gjelder Glutamin så er vel ikke evt. bivirkninger kjent for folk flest - derfor er jeg takknemmelig for at Mattilsynet gjør en vurdering slik at man (forhåpentligvis ;)) har en ting mindre å bekymre seg over her i livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen og tarmsystemet er bygd opp av mye glutamin, så det kan nok være med på å bygge opp der! Men får man i seg tilstrekkelig med protein via mat eller f.eks. proteinshakes så er det nok "bortkastet"...Selg det, eller gi det bort da vettu:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

  • 2 måneder senere...

hehe godt å se det er mange med bomkjøp:) alle har vel par av de, hvor du tenker etterpå "what was I thinking". Min er en aloevera kur, hehe stått i kjøleskapet i evigheten nå.. Blærk

Holder meg til en proteinpulver etter mange bomkjøp, og handler på Kost1 i Sandnes. Den smaker godt, lett å blande ut, og blir ikke lei av den..

Alle de andre jeg har prøvd med diverse spesielle smaker, blir man heilt uggen av etter par ganger.

Ting skal smake godt og kunne drikkes lett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...