Gå til innhold

Sunn mat og studentbudsjett


Nikamari

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er student, og det sier seg selv at jeg ikke har verdens beste økonomi. Jeg liker og trene, men vet at det ikke er noen hensikt dersom ikke kostholdet er på topp.

Derfor lurer jeg på om dere har tips til hvordan studenter kan ha et sunt kosthold på studentbudsjett?:)

Kom gjerne med forslag til billige matretter også!;)

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er selv student.. Bor sammen med damen, så er vel litt lettere enn om man bare er 1 person:)

Men tips:

Billige pasta/ris(44kr for 5kg jasminris rema) 10,90 for 1kg macaroni.. de fleste har billig jasminris/pasta!

Kyllingfilet 2kg rimi 150kr.. strimlet svinekjøtt osv... Tilbuder på kjøtt! Ytrefilet 400g meny=40kr..

Tunfisk:)

Euroshopper kjøttdeig 23kr(400g) seifilet euroshopper(19kr 625g, 121g protein per 19kr)

Billige sauser fra delish hos rimi(kylling,bearnaise)

Laks hos mange butikker 40kr for 4stk(500g)

Havregryn =ekstremt billig :D

Taco lefser rimi:14kr 6stk(store)

Ketchup 10kr for 1l delish rimi...

Mandler rimi 225g 20-25kr..

Sjekk frysedisken for kjøtt og grønnsaker;)

Kan få veldig masse til bra pris enten ved å gå for "billig" produkter som delish,rema1000,rimi,coop osv.. også må du "alltid" se etter tilbud i tilbudsavisene ;)

Ellers går det på hvor kresen du er!

Takk for tips! Er heldigvis ikke kresen, så dette skal nok gå lekende lett!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er begrenset hvor ille kostholdet får blitt, så lenge du klarer å begrense raffinerte karbohydrater og holder kaloriinntak i stil med kaloribehov.

Få også i deg: litt frukt og grønnsaker, litt kjøtt, litt omega 3, litt fiber. Jeg lurer også på om Robert Eilertsen skrev en gang på denne siden at det var et femte punkt over på denne listen over mat man bør få i seg "litt" av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar har ofte ti-kronersmarked, iallefall spar her:) Fikk kjøttdeig av svin til 10 kr pakken (400g) for to uker siden:) First Price, euroshopper, xtra, coop og andre billigmerker har jo mye bra som nevnt over:) Frossen brokkoliblanding (f.eks) får man til 10 kr for 500 g :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var en nyttig tråd. Bor hjemme hos mamma, men hun har dårlig råd så da hjelper jo dette meg litt også. Litt vanskelig noen ganger når mamma ikke vil høre på at jeg vil ha sunnere mat, men jeg prøver.

Ikke at dette er et så stort tips, men bunnpris pleier å ha et tilbud hver dag i uken. En av dagene er det billig strimlet svinekjøtt, men dette er generelt billig på rema 1000 så vidt jeg vet til vanlig altså. Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havregryn og tunfisk som MartinM skrev.

Men vil også nevne EGG -- hvis du bare gidder å kjøpe fra en gård så får du lett et brett med 40 egg for rimelig penge! =)

Grønnsaker - kjøp etter sesong, blir ofte blligere da!

Se etter datovarer = halv pris ofte

peppermakrell (vakuum-pakka) er sjitbillig og GODT! Funker som pålegg, i salat, til middag med poteter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar har ofte ti-kronersmarked, iallefall spar her:) Fikk kjøttdeig av svin til 10 kr pakken (400g) for to uker siden:) First Price, euroshopper, xtra, coop og andre billigmerker har jo mye bra som nevnt over

De samme merkene har også innmari mye elendig dritt, fullt av soya, palmeolje og tilsetninger man ikke finner i merkevarene. Så vær obs, og les på pakka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at dersom en ikke har et sunt kosthold har ikke treningen noen hensikt. det nytter fint lite å dra på studio å trene for så dra hjem og spise grandis og drikke cola.

Det virker for meg som et svakt argument for å droppe trening. "Kan jeg ikke en ting gidder jeg ingenting."

Går ut ifra at du heller ikke kjøper cola og grandis om du har lite penger siden det er relativt dyre matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dersom en ikke har et sunt kosthold har ikke treningen noen hensikt. det nytter fint lite å dra på studio å trene for så dra hjem og spise grandis og drikke cola.

det er bedre å trene og spise grandis, enn ikke å trene å spise grandis.. ;)

MEN: en får MER utbytte (MYE MER) av trening dersom en spiser bra! Trening og dårlig kosthold er likevell mye bedre enn null trening og dårlig kosthold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dersom en ikke har et sunt kosthold har ikke treningen noen hensikt. det nytter fint lite å dra på studio å trene for så dra hjem og spise grandis og drikke cola.

Du kan godt mene det, men dette er bare vrøvl. At det ikke er noen vits å trene med kosthold som ikke er 100% er ingenting annet enn en dårlig unnskyldning.

Relatert:

post-600-14440906043841_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt mene det, men dette er bare vrøvl. At det ikke er noen vits å trene med kosthold som ikke er 100% er ingenting annet enn en dårlig unnskyldning.

Mange "glemmer" helseaspektet ved trening og måler framgang kun med hva en ser med øynene.. Desverre! Trening er BRA for helsa selv om en spiser dritt. (særlig om en spiser dritt...!). "strong is the new skinny" er i utgangspunktet en fin tanke - men folk tolker det visst som "deffa is the new skinny"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...