Gå til innhold

Kaloriunderskudd!


Lotte_

Anbefalte innlegg

Man skal ned i vekt, og alle snakker om at man må være i kcal underskudd.. men hva vil det egentlig si? Har ikke helt forstått det, det kan jo umulig være at du skal forbrenne mere kcal på en trening enn hva du spiser i løpet av dagen?

Jeg prøver å ligge på sånn ca. 1600 kcal pr dag, og forbrenner 400-1000 kcal på treningsøktene mine..

Er jo umulig og forbrenne mer enn det hver dag :o

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mesteparten av forbrenningen din består av hvilemetabolismen, som er den energien du forbrenner i løpet av en dag ved å sitte i ro. All aktivitet utover dette, f.eks. trening, vil øke totalforbrenningen din.

Energiunderskudd: Det totale inntaket av energi er mindre enn det totale forbruket av energi (hvileforbrenning + det du bruker på aktivitet).

Hvis du vil ha en litt komplisert (ikke veldig) innføring i hvordan energibalansen fungerer, så har jeg skrevet denne:

Energibalansen - hva sier den egentlig? | Frisk og Funksjonell

Vil du ha en veldig banal forklaring på hvordan det hele henger sammen, er kanskje denne bedre å starte med:

Energibalansen - historien om et badekar | Frisk og Funksjonell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. Skal ta en titt på linken du la ved også Vegard =) Da er jeg litt mer med, bare fortsette å trene så mye som mulig da, så vil forbrenningen skje på sofaen etterpå :p

Det er enorm forskjell på å trene mye og trene smart. Man bør ikke ligge i et enormt underskudd. Ca 500kcal er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Det er enorm forskjell på å trene mye og trene smart. Man bør ikke ligge i et enormt underskudd. Ca 500kcal er bra.

Spørsmål! Ikke for å kverulere osv.. Men hvis en person har mye ekstra og vil ned mye? Hvorfor 500 istedenfor 800/1000kcal i underskudd?:) Hvorfor "bør" man ikke ligge under med mer enn 500kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ukjent666
For å unngå tap av muskelmasse... ;)

Så det du sier hvis en kar på 160cm veier 120kg.. Ikke bør være under 500kcal?:)

Og hva med proteininntak på f.eks en PSMF?:)

Jeg ser jo hva du mener! Men 500 vs700-800kcal.. Kan da ikke utgjøre SÅ mye, så lenge man har nok proteininntak?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, man må selvfølgelig tilpasse det litt til vekt/høyde, men med mindre man er veldig overvektig er det ca 500 kcal som er anbefalt;) er du overvektig kan du sikkert ha et høyere kaloriunderskudd, og hvis du ikke skal ned så veldig mye (har en ok fettprosent, men vil bli litt mer deffa) kan 500 være et for stort underskudd igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG! Jeg skrev DET innlegget, så klarte jeg å wipe det.

Basal forbrenningen din, rundt 1500-2000 (avhengig av kjønn, vekt, høyde osv) går døgnet rundt for å holde hjerne, lunge, hjerte osv i gang. Spiser du mindre enn din basalforbrenning vil du gå ned i vekt :)

Trener du bort 500, spiser 1500 kcal og har en forbrenning på 2000 går du i 1000kcal underskudd. Gjør dette hver dag i en uke, så vil du gå ned en kilo, sånn kort fortalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Takk for svar! har en BMR på ca 1380. Jeg har forstått at du kan mye om fett, karbohydrater og virkning i kroppen.

Hvordan stiller du deg til et kosthold med mye karbohydrater sammenlignet med mye fett i forhold til betennelser for en som bare vil holde seg frisk og ha god helse (altså ingen sykdommer pr. dags dato)? :)

For en som er frisk så kan man fungere fint på et bredt spekter av kosthold. Jeg ville imidlertid ikke gått særlig lavt på fettet, og pleier å ha 1g/kg som tommelfingerregel. Det burde ikke være noe problem å gå ned til 0,5g/kg heller, men det vil jeg si er et minstekrav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...