Gå til innhold

Politihøgskolen opptak 2013


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Joda. Det er forsåvidt greit å gjøre seg opp en mening om hva man vil, men jeg føler det blir litt off-topic i denne tråden å diskutere at politiet har drittlønn og at man ikke kan skaffe seg leilighet etter endt utdanning? Etter å ha studert tre år, uansett hva det skulle være, så vil man fremdeles ha studielån som må nedbetales og penger som må spares før man eventuelt kan kjøpe seg noe.

Det er en grunn til at utdanningen på PHS ikke er betalt for eksempel. Kanskje for å luke ut råtne epler allerede før inntak? Det er ikke lønna som skal motivere folk til å søke. Og jobben handler om mye mer enn bare "å hjelpe folk" - som er det mest brukte argumentet for å søke på skolen og bli politi. Men dette er som sagt litt off-topic for min del.

Beklager at du synes det ble off-topic, MEN hovedpoengene mine i den saken var IKKE at det var "drittlønn" som du skriver, og ja, selvfølgelig er jeg klar over at jeg vil få studielån uansett hva jeg velger. Mye mulig det var off-topic, men jeg svarte simpelthen på meldingen til Martin Augustus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk å være kritisk til det media skriver om politiet og noen ganger er det feil. I mitt tilfelle har jeg selv opplevd MYE MYE MYE dårlig,slett og elendig politiarbeid blandt annet noe de gjorde med min bror og div andre ting som ikke egner seg her (min bror er ikke kriminell haha). Men det stopper ikke meg for å bli politidame men gjør meg heller mer motivert til å være enda bedre enn det de var eller bedre enn andre cowboyer i politiet. Men motivasjonsfaktorene og hva, er jo forskjellig fra person til person. Syns du skal gå en runde med deg selv å stole på hva din magefølelse sier :) Når det gjelder penger så ordner penger seg alltid (y)

Klart jeg er kritisk, men etterhvert som jeg har opplevd mer og mer hvor politiet blir involvert (via jobben), ser jeg det jo med egne øyne. Penger er ikke det viktigste nei, det er jeg helt enig i, mye som er mer viktig enn det. :) Får ta en vurdering på det, synes bare det er "skummelt" at hvis en kommer inn på førstevalget på skole, så "må" du ta det alternativet såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tren fokusert fremover til de målene du vil nå. Vil du greie 1 2 eller 3 poeng? Og vær realistisk i forhold til hva du kan trene deg opp til og hva du vil ha. Da slipper du å bli missfornøyd om du tester deg rett før opptaket og eventuellt ikke får en "knekk" om du skjønner :) jeg tror det vil gå bra! Kravene er harde men man trenger ikke å trene i 3 år for å bestå de.

Skal du svømme crawl eller vanlig bryst? mange på min gruppe svømte bryst ifjor å greide kravet mellom 5-15sekunder så det er mulig med vanlig brystsvømming. Men ikke under vurder denne testen som mange gjør. Det er tungt! Også regner jeg med din kondisjon er ganske bra og da vil pusteteknikken din under crawl gå mye bedre :happy:

Jeg kan også meddele deg at heldigvis så er det benkpressen veldig grei å trene seg opp i. Og det går fort. Og den letteste øvelsen for oss jenter :happy:

Jeg vil jo gjerne greie 3 poeng, men jeg er fornøyd så lenge jeg står :)

Her jeg bor fins det Crawl-kurs som jeg skal melde meg på, så jeg får se hvordan det går der :) Kondisjonen min er vel kanskje ikke så veeldig bra, men den får jeg fort opp :)

Pjuh, var benken jeg var mest skeptisk egentlig, så godt at noen retter meg. Nå har skepsisen gått over til bommen. haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo gjerne greie 3 poeng, men jeg er fornøyd så lenge jeg står :)

Her jeg bor fins det Crawl-kurs som jeg skal melde meg på, så jeg får se hvordan det går der :) Kondisjonen min er vel kanskje ikke så veeldig bra, men den får jeg fort opp :)

Pjuh, var benken jeg var mest skeptisk egentlig, så godt at noen retter meg. Nå har skepsisen gått over til bommen. haha

Prøv så godt du kan. Du vil greie alt
:)
men som sagt.. jobbejobbejobbe for det mot den dagen du skal på opptak
:)

Så heldig som kan gå på crawl kurs.. hvor/hvem skal arrangere det? :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv så godt du kan. Du vil greie alt
:)
men som sagt.. jobbejobbejobbe for det mot den dagen du skal på opptak
:)

Så heldig som kan gå på crawl kurs.. hvor/hvem skal arrangere det? :happy:

Skal ikke ligge på latsiden for å si det sånn ;) Rimelig flaut å møte opp uten å ha trent bra nok..

Ja, utrolig heldig! Det er Pirbadet her i Trondheim som arrangerer det. Starter 10. Januar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yo Ginaaa! Crawlkurs her:

Course overview

Oslo Idrettslag svømming, veldig flinke folk, gikk der selv. ;)

Yooo! Du er gull verdt altså. takk skal du ha :love: , skal sjekke det ut :happy: Har 5-10 sekunder som jeg må greie bedre for å klare 2 poeng på svømming så tror det må terpes teknikk her ja :p

EDIT: IIK DYRT. Jeg har nemlig fått en jeg jobber med som er tidligere svømmer som kan hjelpe meg. Så tror jeg velger han. Får´an gratis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skulle gjerne hørt begrunnelsen deres.. Og politi tjener strengt tatt ikke bra?

Det kommer jo ann på hva du legger i bra? Å ende opp i underkant av 600 000 i året, vil jeg si er rimelig bra for et yrke med bachelorgrad. Dette avhenger såklart av hvor man jobber, å at det er endel overtid.

Er jo å nevne at Oslo har lokal lønnforhandling, slik at man får alternativ 4 på orden og alternativ 6 på etterforskning dersom man er pb 1. Dvs 4 og 6 lønnstrinn over det som er "normal" startlønn for en pb1 med alt. 1. Så blir det jo fort 2-3000 mer i lønn utbetalt dersom man er på orden kontra en dagjobb som etterforsker uten diverse tillegg.

Dessuten er ikke spennet på lønn fra f.eks. pb1 og 2 allverdens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo ann på hva du legger i bra? Å ende opp i underkant av 600 000 i året, vil jeg si er rimelig bra for et yrke med bachelorgrad. Dette avhenger såklart av hvor man jobber, å at det er endel overtid.

Er jo å nevne at Oslo har lokal lønnforhandling, slik at man får alternativ 4 på orden og alternativ 6 på etterforskning dersom man er pb 1. Dvs 4 og 6 lønnstrinn over det som er "normal" startlønn for en pb1 med alt. 1. Så blir det jo fort 2-3000 mer i lønn utbetalt dersom man er på orden kontra en dagjobb som etterforsker uten diverse tillegg.

Dessuten er ikke spennet på lønn fra f.eks. pb1 og 2 allverdens...

Nå har ikke jeg satt meg inn i politilønn i det hele tatt, men en person jeg kjenner som etter 30 år i politiet, og nå ansatt i PST 100% stilling tjener rett i overkant av 300 000. Det er jo ikke dårlig det, men underkant av 600 000 er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks organisering av timeplanen de har. Der de plutselig har 4 timer "lesetid" mellom hvert fag. Noen dager starter de kl 8 og slutter 4, noen dager har de 2 timer. Noen dager har de to timer og timene starter kl 2 f.eks. Vet at timene ikke kan bli organisert fra 8-4 hver dag og at ting blir forskjellig men mellomrommet på mange ting er veldig spesiellt. Jeg har ikke satt meg inn i det fordi jeg ikke skal gå på den skolen selv så kan ikke utdype meg mer enn det jeg allerede har skrevet :)

Sånn er del ikke bare på PHS, men også andre høyskoler og universiteter. Dette er ikke barneskolen eller videregående om igjen. Det er lagt opp til lesing på egenhånd, og det syns jeg egentlig bare er positivt :-) tredjeklassinger for eksempel har god nytte av fritimene med tanke på bacheloroppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er del ikke bare på PHS, men også andre høyskoler og universiteter. Dette er ikke barneskolen eller videregående om igjen. Det er lagt opp til lesing på egenhånd, og det syns jeg egentlig bare er positivt :) tredjeklassinger for eksempel har god nytte av fritimene med tanke på bacheloroppgaven.

Joda. Som sagt, Dette vet jeg og skjønner jeg. Men uavhengig av dette så kan det bli lagt opp bedre. Og jeg vet det er dårlig på mange høyskoler og universiteter men jeg vet også det kan bli lagt opp bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg satt meg inn i politilønn i det hele tatt, men en person jeg kjenner som etter 30 år i politiet, og nå ansatt i PST 100% stilling tjener rett i overkant av 300 000. Det er jo ikke dårlig det, men underkant av 600 000 er det ikke.

Det hørtes da ut som en person som bare jobber 8-4?

Kjenner flere, med 1-3 år på baken som fort ender opp på godt over 500 000 i året. Det forutsetter såklart at man gjerne har turnusarbeidet som de fleste nyutdannede gjerne får.

Joda. Som sagt, Dette vet jeg og skjønner jeg. Men uavhengig av dette så kan det bli lagt opp bedre. Og jeg vet det er dårlig på mange høyskoler og universiteter men jeg vet også det kan bli lagt opp bedre.

Dette er veldig individuelt. Hva som passer godt for noen, passer gjerne ikke godt for andre. Dessuten kan det i hektiske tider være godt med litt lesetid. Har selv opplevd forskjellen på høyskole og universitet. På universitetet er det jo UTROLIG fritt, behøver ikke møte opp på noenting omtrent, mens på høyskole er det gjerne mye obligatorisk. Dette var noe som passet godt for min egen del, da jeg trenger noen til å holde meg i ørene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes da ut som en person som bare jobber 8-4?

Kjenner flere, med 1-3 år på baken som fort ender opp på godt over 500 000 i året. Det forutsetter såklart at man gjerne har turnusarbeidet som de fleste nyutdannede gjerne får.

Dette er veldig individuelt. Hva som passer godt for noen, passer gjerne ikke godt for andre. Dessuten kan det i hektiske tider være godt med litt lesetid. Har selv opplevd forskjellen på høyskole og universitet. På universitetet er det jo UTROLIG fritt, behøver ikke møte opp på noenting omtrent, mens på høyskole er det gjerne mye obligatorisk. Dette var noe som passet godt for min egen del, da jeg trenger noen til å holde meg i ørene ;)

Skjønner det. Men poenget er at det er mange som jeg har fått inntryk av ønsker heller kortere dager enn lengre dager! Og at de godt kan komprimere dagene bedre mest sannsynlig. Men det er jo en kabal å løse som jeg skjønner fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fullført hørselstesten i dag uten anmerkninger. Da venter man spent på legesjekken 3. januar! :) Noen som har erfaring med allergi og opptak? Har pratet med legen ved PHS som sier at støvallergi generelt ikke er uforenlig med opptak til PHS. I tillegg sier fastlegen at dette neppe er et problem. Bruker ingen medisiner i hverdagen, fungerer helt optimalt. Kan bli litt tett i nesa når jeg legger meg, og 5-10 minutter etter jeg har stått opp. Ellers kjenner jeg ingenting. Vil bare høre om noen har noen tanker rundt dette. Vet at det selvfølgelig er opp til "skjønnet". Ser at allergi som medfører nedsatt tjenestedyktighet er diskvalifiserende. Hva ligger egentlig i dette? Det at man får kløe i øynene, tunnellsyn, og rennende snør er nok selvfølgelig ikke bra.

Selv om jeg har ganske høy grad av allergien, er ikke utslagene deretter, som nevnt.

Står til?

Ellers går treninga greit.

- Jusst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...