Gå til innhold

Politihøgskolen opptak 2013


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da har du alderen i boks isåfall! Føler jeg stiller dårlig da jeg er så ung...

Ja, alderen står det ikke på lenger. Om du scorer godt på de fysiske testene og intervjuet, så har man ganske gode sjangser selvom man er ung. Er man motivert nok, og viser god interesse så skal man ikke se bortifra at man kan komme inn :) Jeg søkte første gang det året jeg fylte 21, og da var det flere som kom inn med samme alder som meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har lest denne tråden et par ganger nå, men aldri skrevet selv. Jeg tenkte å søke PHS til høsten! Tok legesjekk igår, og det gikk veldig bra. Treningen har jeg også under kontroll (tror jeg), men skal jobbe for å prøve å oppnå 3 i det meste :) Har gått konkurransesvømming i 3 år - så heldigvis er svømmingen relativt okei!

Men en ting... Jeg fyller 20 i år. Har hørt at få kommer inn på første inntak, spesielt hvis de er unge. :/ Her kommer vel modenhet inn i bildet, eller?

Man skal ikke tro alt man hører. I min klasse var det vel 6-7 stk som var 20 år når vi begynte i første klasse. Så lenge man oppfyller kravet, er det ikke noe problem. Vet at endel gjerne sliter med for lite konkurransepoeng, så lenge leve alderspoengene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke tro alt man hører. I min klasse var det vel 6-7 stk som var 20 år når vi begynte i første klasse. Så lenge man oppfyller kravet, er det ikke noe problem. Vet at endel gjerne sliter med for lite konkurransepoeng, så lenge leve alderspoengene ;)

Jeg skal ihvertfall prøve! Får ta det som en hyggelig overraskelse om jeg kommer inn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på opptak i fjor, men kom ikke inn fordi jeg strøk på samarbeidsoppgaven. Da jeg ringte inn sa de at jeg strøk på samhandling og forhandling. Det var første året jeg søkte og skal prøve meg igjen i år. Var veldig morsomt på opptak. Alle heia på hverandre og jeg tror faktisk ikke det var noen som strøk i min pulje. Tror kanskje det var en eller to på pull ups. Lykke til i år alle sammen. Håper å se dere på skole neste år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å komme inn i år! Forhåpentligvis i Oslo, siden jeg har seperasjonsangst fra leiligheten min :p Dog har jeg hørt at Kongsvinger er det beste miljøet! Hyggelig og intimt!

Jeg var på opptak for to år siden, og besto akkurat ikke den fysiske delen. Jeg feiler ikke to ganger!

Til tross for veldig lite erfaring svømte jeg inn på 2:30 sek. Men jeg tror jeg skal prøve å trene mer på svømming for å være /helt sikker/ på at jeg klarer det.

Husker løpingen var den jævligste. Besto der og, men såvidt. Styrkedelen er bankers! :)

Jeg var på opptak i fjor, men kom ikke inn fordi jeg strøk på samarbeidsoppgaven. Da jeg ringte inn sa de at jeg strøk på samhandling og forhandling. Det var første året jeg søkte og skal prøve meg igjen i år. Var veldig morsomt på opptak. Alle heia på hverandre og jeg tror faktisk ikke det var noen som strøk i min pulje. Tror kanskje det var en eller to på pull ups. Lykke til i år alle sammen. Håper å se dere på skole neste år :)

Samhandling og forhandling? Når skal man dette?

Jeg har også et annet spørsmål. Jeg besto såvidt synsprøven fordi legen la godvilja til. Så jeg har ikke tatt noen sjanser i år og laseroperert begge øynene (1 1/2 år siden), med perfekt resultat. Er dette noe jeg må nevne? Særlig ved tanken på at jeg har vært på opptak tidligere med dårlig syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samhandling og forhandling? Når skal man dette?

Jeg har også et annet spørsmål. Jeg besto såvidt synsprøven fordi legen la godvilja til. Så jeg har ikke tatt noen sjanser i år og laseroperert begge øynene (1 1/2 år siden), med perfekt resultat. Er dette noe jeg må nevne? Særlig ved tanken på at jeg har vært på opptak tidligere med dårlig syn.

Samhandlingsoppgaven går du gjennom på intervjudagen rett før selve intervjuet.

Det er ikke noe galt i å ha korrigert synet, men jeg vil tro at det er noe som bør nevnes i legeerklæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samhandlingsoppgaven går du gjennom på intervjudagen rett før selve intervjuet.

Det er ikke noe galt i å ha korrigert synet, men jeg vil tro at det er noe som bør nevnes i legeerklæringen.

Det står følgende;

"

Søkere som vurderer laserkorrigering, bør ha gjennomført dette i god tid før mars. Etter en laseroperasjon tar det tid før synet stabiliserer seg igjen, normalt ca. 6 uker. Søkere skal være i stand til å dokumentere at de har et syn som er i henhold til kravene, før de vil bli innkalt til opptaksprøver."

Snakker vi om ny synsprøve da hos optiker, eller bare en standard hos fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synsprøven tar du hos legen din, og hvis den gir et godt resultat tror jeg ikke det skal være noe problem. ;)

Fastlegen klarerte meg. Men da de sjekka synet mitt på selve opptaksdagen så var det et "tjaaa, du ser egentlig litt for dårlig. Brenner du for å bli politi?" Og så slapp jeg igjennom, såvidt.

Uansett, sendte skolen en mail jeg. Safe than sorry. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til ;)

Takk! :)

Btw, de svarte for de som evt er interessert;

"Bli politi - PolitihøgskolenHei Johanne, du tar en vanlig synstest i forbindelse med legeerklæringen som skal sendes inn til oss. Det er også greit hvis du vedlegger dokumentasjon på operasjonen, men det er ikke noe krav. Det er fordi vi primært bare er opptatt av resultatet, ikke hvilken type laseroperasjon som er tatt. Hilsen Opptak og rekrutteringø"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Btw, de svarte for de som evt er interessert;

"Bli politi - PolitihøgskolenHei Johanne, du tar en vanlig synstest i forbindelse med legeerklæringen som skal sendes inn til oss. Det er også greit hvis du vedlegger dokumentasjon på operasjonen, men det er ikke noe krav. Det er fordi vi primært bare er opptatt av resultatet, ikke hvilken type laseroperasjon som er tatt. Hilsen Opptak og rekrutteringø"

Jeg tok bare kontakt med de som opererte meg og fikk dokumentasjon derifra. Var aldri noe problem det, så ble synet sjekket av legen på opptaksdag også uten at han fant noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på opptak i fjor. Lå veldig godt ann på de fysiske testene, men manglet en rep på pullups, og røk derfor ut. Dette var den eneste øvelsen jeg ikke hadde øvd spesifikt på. Så den kamelen måtte jeg bare svelge.

Skal søke igjen i år, og lurer på om noen kan tipse meg om øvelser som kan forberede meg på "jente-pullups"? Helst øvelser som kan utføres på treningssenter, uten bom og bukk. Har inkludert nedtrekk og roing (apparat) i treningsprogrammet mitt. Er dette greie øvelser? Hvor mange kilo må jeg ha på apparatene for at det skal ligne på pullupsen? Min egen kroppsvekt?

Mange spørsmål på én gang her :p Håper noen har noen gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på opptak i fjor. Lå veldig godt ann på de fysiske testene, men manglet en rep på pullups, og røk derfor ut. Dette var den eneste øvelsen jeg ikke hadde øvd spesifikt på. Så den kamelen måtte jeg bare svelge.

Skal søke igjen i år, og lurer på om noen kan tipse meg om øvelser som kan forberede meg på "jente-pullups"? Helst øvelser som kan utføres på treningssenter, uten bom og bukk. Har inkludert nedtrekk og roing (apparat) i treningsprogrammet mitt. Er dette greie øvelser? Hvor mange kilo må jeg ha på apparatene for at det skal ligne på pullupsen? Min egen kroppsvekt?

Mange spørsmål på én gang her :p Håper noen har noen gode svar :)

Kjipt med pullups'ene, du greier de lett i år :) Jeg trener hovedsaklig pullups med/uten strikk, nedtrekk med bredt overhåndsgrep/smalt underhåndsgrep, sittende/stående roing, 1-arms roing osv. Finnes utrolig mange øvelser for rygg :) Vil anbefale deg å titte innom øvelsesguiden de har her på fitness-bloggen. Det lureste du gjør er å trene på ordentlige pull-ups!

Håper det var til hjelp :) Lykke til med å søke i år! Hvor skal du søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt med pullups'ene, du greier de lett i år :) Jeg trener hovedsaklig pullups med/uten strikk, nedtrekk med bredt overhåndsgrep/smalt underhåndsgrep, sittende/stående roing, 1-arms roing osv. Finnes utrolig mange øvelser for rygg :) Vil anbefale deg å titte innom øvelsesguiden de har her på fitness-bloggen. Det lureste du gjør er å trene på ordentlige pull-ups!

Håper det var til hjelp :) Lykke til med å søke i år! Hvor skal du søke?

Ja, dette var til stor hjelp :) Jeg kjører stort sett alle de øvelsene du nevnte, utenom ordentlige pull-ups :( Men veldig greit å få litt bekreftelse på at jeg ikke bommer totalt i valg av øvelser! Men hva tenker du om vekt på f.eks nedtrekk? Må vekten være den samme som min kroppsvekt for at øvelsen skal bli mest realistisk i forhold til pull-upsen?

Jeg tenker å søke på Oslo, Kongsvinger og Stavern som studiested. Men helst Oslo :) Bodø blir ikke aktuelt.. Hva med deg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om senteret har strikk (elastiske strikker som tar vekk litt av din egen kroppsvekt og gjør det lettere) vil jeg anbefale skikkelige pull-ups :) Siden jentekravet er liggende hangups på bom, blir det adskillig lettere, og nei - du løfter ikke din egen kroppsvekt. Nå aner ikke jeg hvor sterk du er, så det er vanskelig å si. Det som ofte skjer når folk tar på for mye på nedtrekken er at de "slenger" seg bak over ved hjelp av sin egenkroppsvekt, og dermed jukser på øvelsen. Ergo; Pull-ups er best <33 Men legg på såpass at du klarer kontrollerte repetisjoner, slik at det virkelig brenner i ryggmusklene.

Jeg søker hovedsaklig Kongsvinger :) Deretter Oslo, så Stavern. Vil heller ikke til Bodø! Er fra Brønnøysund, og skal neimen ikke flytte lengre nord, haha ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om senteret har strikk (elastiske strikker som tar vekk litt av din egen kroppsvekt og gjør det lettere) vil jeg anbefale skikkelige pull-ups :) Siden jentekravet er liggende hangups på bom, blir det adskillig lettere, og nei - du løfter ikke din egen kroppsvekt. Nå aner ikke jeg hvor sterk du er, så det er vanskelig å si. Det som ofte skjer når folk tar på for mye på nedtrekken er at de "slenger" seg bak over ved hjelp av sin egenkroppsvekt, og dermed jukser på øvelsen. Ergo; Pull-ups er best <33 Men legg på såpass at du klarer kontrollerte repetisjoner, slik at det virkelig brenner i ryggmusklene.

Jeg søker hovedsaklig Kongsvinger :) Deretter Oslo, så Stavern. Vil heller ikke til Bodø! Er fra Brønnøysund, og skal neimen ikke flytte lengre nord, haha ;p

Skal se om jeg ikke får tak i en strikk og prøvd ut dette. Takk for tips :) Kjører nedtrekk med 40 kg. Da klarer jeg 8 kontrollerte reps, 3 sett. Går heller ned på 35 kg ett sett dersom jeg merker at jeg begynner å "rykke" med overkroppen. Hvordan trener du til kondisjonstesten forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg ikke får tak i en strikk og prøvd ut dette. Takk for tips :) Kjører nedtrekk med 40 kg. Da klarer jeg 8 kontrollerte reps, 3 sett. Går heller ned på 35 kg ett sett dersom jeg merker at jeg begynner å "rykke" med overkroppen. Hvordan trener du til kondisjonstesten forresten?

Ok, da har du et greit utgangspunkt :) Du vil hvertfall greie 2 på poengskalaen!

Nesj, har ikke tilgang på mølle for tiden (går folkehøgskole), så løper hovedsaklig bakkeintervall/hurtige langkjøringer/spinning osv :) Har i grunn et veldig godt utgangspunkt når det gjelder kondisjon, så den stresser jeg ikke spesielt mye med ;) Har tidligere drevet med konkurransesvømming, så svømmingen tror jeg også vil gå veldig greit. Det eneste som stresser meg er intervjuet... Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...