Gå til innhold

Politihøgskolen opptak 2013


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Er usikker fordi synet mitt på politi stadig blir verre, og så blir det ikke bedre av hva enkelte har skrevet her inne på gruppa tidligere. Jeg tjener i tillegg bedre i jobben jeg er i nå, samtidig som jeg ikke har like strenge krav til meg. :)

Det inntrykket får du gjenoppretta når du begynner. Det er som oftest en veldig god grunn til at politiet tar de avgjørelsene de tar. Det er heller ikke slik at du kommer til å tjene dårlig i yrket heller. Jeg synes du skal gi det en sjanse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det inntrykket får du gjenoppretta når du begynner. Det er som oftest en veldig god grunn til at politiet tar de avgjørelsene de tar. Det er heller ikke slik at du kommer til å tjene dårlig i yrket heller. Jeg synes du skal gi det en sjanse. ;)

Hehe, skulle gjerne hørt begrunnelsen deres.. Og politi tjener strengt tatt ikke bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skulle gjerne hørt begrunnelsen deres.. Og politi tjener strengt tatt ikke bra?

Jeg beveger meg selvsagt litt ut på tynn is her. Men lønn avhenger jo litt av stilling og ansiennitet. Uansett, slik jeg føler det, er politiyrket det rette valget for meg. For for meg er det givende å kunne hjelpe andre mennesker, som jo politiyrket i stor grad går ut på. Da betyr ikke lønn alt i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beveger meg selvsagt litt ut på tynn is her. Men lønn avhenger jo litt av stilling og ansiennitet. Uansett, slik jeg føler det, er politiyrket det rette valget for meg. For for meg er det givende å kunne hjelpe andre mennesker, som jo politiyrket i stor grad går ut på. Da betyr ikke lønn alt i verden.

Såklart, men jeg vil jo veldig gjerne ha mulighet til å kjøpe meg leilighet etter endt utdanning. Med startlønna kan jeg bare se langt etter det om jeg vil tilbake til Stavanger - og det forutsetter jo at jeg faktisk får jobb i Stavanger, det er jo langt fra en selvfølge. Jeg tror det er sånn de fleste tenker når de søker phs, meg inkludert, at vi skal hjelpe andre mennesker. Samtidig må det jo være veldig slitsomt i lengden å ikke bli verdsatt, men snarere tvert imot, lese i media i tide og utide hvor dårlig jobb politiet gjør osv. Og nei, lønn betyr ikke alt her i verden, det er jeg helt enig i, men vi kommer ikke vekk fra at det er ganske avgjørende likevel. Som sagt, jeg har ikke mulighet til å kjøpe noe i Stavanger (vel, ihvertfall ikke noe større enn 20kvm) med lønnen etter PHS. Dette er uten å ta med studiegjeld i beregninga. Men samma det, det viktigste er at folk finner ut hva de vil og jobber for å komme dit, enten det er PHS eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, men jeg vil jo veldig gjerne ha mulighet til å kjøpe meg leilighet etter endt utdanning. Med startlønna kan jeg bare se langt etter det om jeg vil tilbake til Stavanger - og det forutsetter jo at jeg faktisk får jobb i Stavanger, det er jo langt fra en selvfølge. Jeg tror det er sånn de fleste tenker når de søker phs, meg inkludert, at vi skal hjelpe andre mennesker. Samtidig må det jo være veldig slitsomt i lengden å ikke bli verdsatt, men snarere tvert imot, lese i media i tide og utide hvor dårlig jobb politiet gjør osv. Og nei, lønn betyr ikke alt her i verden, det er jeg helt enig i, men vi kommer ikke vekk fra at det er ganske avgjørende likevel. Som sagt, jeg har ikke mulighet til å kjøpe noe i Stavanger (vel, ihvertfall ikke noe større enn 20kvm) med lønnen etter PHS. Dette er uten å ta med studiegjeld i beregninga. Men samma det, det viktigste er at folk finner ut hva de vil og jobber for å komme dit, enten det er PHS eller noe annet.

Hvis du har den holdningen, hvorfor ønsker du å søke på PHS da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, men jeg vil jo veldig gjerne ha mulighet til å kjøpe meg leilighet etter endt utdanning. Med startlønna kan jeg bare se langt etter det om jeg vil tilbake til Stavanger - og det forutsetter jo at jeg faktisk får jobb i Stavanger, det er jo langt fra en selvfølge. Jeg tror det er sånn de fleste tenker når de søker phs, meg inkludert, at vi skal hjelpe andre mennesker. Samtidig må det jo være veldig slitsomt i lengden å ikke bli verdsatt, men snarere tvert imot, lese i media i tide og utide hvor dårlig jobb politiet gjør osv. Og nei, lønn betyr ikke alt her i verden, det er jeg helt enig i, men vi kommer ikke vekk fra at det er ganske avgjørende likevel. Som sagt, jeg har ikke mulighet til å kjøpe noe i Stavanger (vel, ihvertfall ikke noe større enn 20kvm) med lønnen etter PHS. Dette er uten å ta med studiegjeld i beregninga. Men samma det, det viktigste er at folk finner ut hva de vil og jobber for å komme dit, enten det er PHS eller noe annet.

Jeg gjør meg de samme tankene som det du gjør. Akkurat nå står jeg mellom profesjonsstudiet i psykologi og phs. I begge yrkene får man muligheten til å hjelpe mennesker, og startlønn for en psykolog er vel omtrent det dobbelte som for politi. Samtidig er utdanningen dobbelt så lang, så rik blir jeg nok ikke med det første uansett :p Jeg synes også det er trist det synes folk har på politiet. Hva er alternativet liksom? Anarki??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har den holdningen, hvorfor ønsker du å søke på PHS da?

Det at man reflekterer rundt egne karrierevalg er vel bare positivt? Jeg synes det vitner om innsikt, modenhet og en evne til å tenke lenger enn sin egen nesetipp. Når du gjør et valg som vil påvirke fremtiden din i stor grad bør du ha gjort deg opp tanker rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man reflekterer rundt egne karrierevalg er vel bare positivt? Jeg synes det vitner om innsikt, modenhet og en evne til å tenke lenger enn sin egen nesetipp. Når du gjør et valg som vil påvirke fremtiden din i stor grad bør du ha gjort deg opp tanker rundt dette.

Joda. Det er forsåvidt greit å gjøre seg opp en mening om hva man vil, men jeg føler det blir litt off-topic i denne tråden å diskutere at politiet har drittlønn og at man ikke kan skaffe seg leilighet etter endt utdanning? Etter å ha studert tre år, uansett hva det skulle være, så vil man fremdeles ha studielån som må nedbetales og penger som må spares før man eventuelt kan kjøpe seg noe.

Det er en grunn til at utdanningen på PHS ikke er betalt for eksempel. Kanskje for å luke ut råtne epler allerede før inntak? Det er ikke lønna som skal motivere folk til å søke. Og jobben handler om mye mer enn bare "å hjelpe folk" - som er det mest brukte argumentet for å søke på skolen og bli politi. Men dette er som sagt litt off-topic for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Det er forsåvidt greit å gjøre seg opp en mening om hva man vil, men jeg føler det blir litt off-topic i denne tråden å diskutere at politiet har drittlønn og at man ikke kan skaffe seg leilighet etter endt utdanning? Etter å ha studert tre år, uansett hva det skulle være, så vil man fremdeles ha studielån som må nedbetales og penger som må spares før man eventuelt kan kjøpe seg noe.

Det er en grunn til at utdanningen på PHS ikke er betalt for eksempel. Kanskje for å luke ut råtne epler allerede før inntak? Det er ikke lønna som skal motivere folk til å søke. Og jobben handler om mye mer enn bare "å hjelpe folk" - som er det mest brukte argumentet for å søke på skolen og bli politi. Men dette er som sagt litt off-topic for min del.

Helt enig i det du sier her! - dette er off topic, og selvfølgelig er det ikke å anbefale at man velger karriere kun basert på lønn. Og selvfølgelig handler politiyrket om utrolig mye mer enn det å hjelpe folk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker fordi synet mitt på politi stadig blir verre, og så blir det ikke bedre av hva enkelte har skrevet her inne på gruppa tidligere. Jeg tjener i tillegg bedre i jobben jeg er i nå, samtidig som jeg ikke har like strenge krav til meg. :)

Kan jeg spørre hva som er galt med synet ditt? og om du er + eller -? Til informasjon så har jeg selv dårlig syn. Har +0,75 på det ene og +2,75 på det andre men jeg greier kravene mer enn helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at jeg fant dette innlegget. Det kan hjelpe masse :)

Jeg hadde og tenkt å søke 2013.

Begynte på styrke for kanskje en måned siden, går greit, men jeg er utålmodig. Fant et fullkroppsprogram her på fitnessbloggen som jeg starta på. Er helt nybegynner på styrke, så jeg er spent om jeg kommer til å klare kravene. Siden jeg ikke har erfaring innen styrke, så vet jeg liksom ikke hvor lang tid ting tar.. Nå klarer jeg kanskje 5 reps på 30kg. Det er urovekkende lite i forhold til kravene, så den er jeg litt nervøs for.

Kondisjonen fikk jeg trent en del på håndballtrening, men det ble ikke effektivt nok, så jeg måtte slutte. Brukte også unødvendig mye tid, som jeg heller kunne ha brukt på målrettet trening mot de fysiske testene. Etter det har det egentlig dabbet av ettersom det er -14 grader ute. Skal få en ergometersykkel som jeg skal kjøre intervaller på.

Når det kommer til svømminga, så har jeg ikke testa noe enda. Har aldri hatt noen problemer med svømming, men er vel teknikken jeg må trene på slik at jeg svømmer fortest mulig. Skal kjøre svømme-planen på phs sine sider. Den virka morsom med vanntilvenningsøvelsene :D

Har allerede vært til legen å fått helsjekk. Trodde det var lang ventetid.. kremt...

Bare tren fokusert fremover til de målene du vil nå. Vil du greie 1 2 eller 3 poeng? Og vær realistisk i forhold til hva du kan trene deg opp til og hva du vil ha. Da slipper du å bli missfornøyd om du tester deg rett før opptaket og eventuellt ikke får en "knekk" om du skjønner :) jeg tror det vil gå bra! Kravene er harde men man trenger ikke å trene i 3 år for å bestå de.

Skal du svømme crawl eller vanlig bryst? mange på min gruppe svømte bryst ifjor å greide kravet mellom 5-15sekunder så det er mulig med vanlig brystsvømming. Men ikke under vurder denne testen som mange gjør. Det er tungt! Også regner jeg med din kondisjon er ganske bra og da vil pusteteknikken din under crawl gå mye bedre :happy:

Jeg kan også meddele deg at heldigvis så er det benkpressen veldig grei å trene seg opp i. Og det går fort. Og den letteste øvelsen for oss jenter :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du sagt noe nærmere om hva det er han misliker med organiseringen?

F.eks organisering av timeplanen de har. Der de plutselig har 4 timer "lesetid" mellom hvert fag. Noen dager starter de kl 8 og slutter 4, noen dager har de 2 timer. Noen dager har de to timer og timene starter kl 2 f.eks. Vet at timene ikke kan bli organisert fra 8-4 hver dag og at ting blir forskjellig men mellomrommet på mange ting er veldig spesiellt. Jeg har ikke satt meg inn i det fordi jeg ikke skal gå på den skolen selv så kan ikke utdype meg mer enn det jeg allerede har skrevet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks organisering av timeplanen de har. Der de plutselig har 4 timer "lesetid" mellom hvert fag. Noen dager starter de kl 8 og slutter 4, noen dager har de 2 timer. Noen dager har de to timer og timene starter kl 2 f.eks. Vet at timene ikke kan bli organisert fra 8-4 hver dag og at ting blir forskjellig men mellomrommet på mange ting er veldig spesiellt. Jeg har ikke satt meg inn i det fordi jeg ikke skal gå på den skolen selv så kan ikke utdype meg mer enn det jeg allerede har skrevet :)

Må nok tenke på at det er en ganske mye større skole enn de andre. Det er ca 250 førsteklassing og like mange i 3. + at det holdes kurs for de som jobber i etaten og. Det er nok litt av en kabal når alle førsteklassingene gjerne skal ha den samme undervisningen fra uke til uke, for at de skal ha kommet like langt i undervisningen. Jeg er meget glad for at jeg ikke skal legge opp den kabalen, og det er nok derfor det blir såpass spredt med fritimer osv. Skjønner hans frustrasjon, men jeg skjønner også frustrasjonen til de som skal legge opp den kabalen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok tenke på at det er en ganske mye større skole enn de andre. Det er ca 250 førsteklassing og like mange i 3. + at det holdes kurs for de som jobber i etaten og. Det er nok litt av en kabal når alle førsteklassingene gjerne skal ha den samme undervisningen fra uke til uke, for at de skal ha kommet like langt i undervisningen. Jeg er meget glad for at jeg ikke skal legge opp den kabalen, og det er nok derfor det blir såpass spredt med fritimer osv. Skjønner hans frustrasjon, men jeg skjønner også frustrasjonen til de som skal legge opp den kabalen. ;)

jada har forståelse for det også :happy: men jeg er sikker på at alt kunne ha blitt gjort bedre. Det kan man jo med alt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke synet mitt som i øynene mine, men synet på politi :)

Husk å være kritisk til det media skriver om politiet og noen ganger er det feil. I mitt tilfelle har jeg selv opplevd MYE MYE MYE dårlig,slett og elendig politiarbeid blandt annet noe de gjorde med min bror og div andre ting som ikke egner seg her (min bror er ikke kriminell haha). Men det stopper ikke meg for å bli politidame men gjør meg heller mer motivert til å være enda bedre enn det de var eller bedre enn andre cowboyer i politiet. Men motivasjonsfaktorene og hva, er jo forskjellig fra person til person. Syns du skal gå en runde med deg selv å stole på hva din magefølelse sier :) Når det gjelder penger så ordner penger seg alltid (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...