Gå til innhold

Politihøgskolen opptak 2013


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke noe å grue seg til! Anbefaler å ha løpt den et par ganger før opptaket. Den er grusomt hard og det er det siste man gjør på opptaket, med andre ord man er ganske sliten etter svømming og styrke. MEN, dere bør gå gjennom alle testene minst en gang før opptaket for å se hvordan dere ligger an. Løpetesten kan nok være lurt å gjøre flere ganger, og da gjør det ordentlig! Mål opp en bane i samme størrelse, og legg dere ned på mag/rygg på hver langside. Ha noen med deg som kan ta tida og si hvordan du ligger an i forhold til kravene! :)

Det kommer til å gå kjempebra! Dere har jo god tid på å trene dere opp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg holder på å ta lappen nå. Når må jeg avlegge førerprøven for å kunne søke opptak i 2013?

Hentet fra phs.no:

Søkere må ha gyldig førerkort klasse B før søknadsfristen utløper 1. mars.

For å ha lov til å begynne med utrykningskjøring i andre studieår, må søkere ha hatt gyldig førerkort i minimum to år på tidspunktet opplæringen begynner. Politihøgskolen kan dermed ikke dispensere fra dette kravet, da det vil gå hardt utover mulighetene til å gjennomføre praksisåret på en fullverdig måte.

Mener jeg har lest noe om at det er kommet nye regler og at man må ha hatt førerkort fra september året før, men litt usikker i og med at det ikke står på phs.no. Ring opptakskontoret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende tid dere har foran dere. Litt off topic, men hvilken retning ønsker dere? Kanskje vi ender opp som kolleger ;-)

Jeg synes det er mange retninger inne politiet som virker spennende, så jeg har ikke bestemt meg enda. Men mest appelerende akkurat nå er vel kanskje kripos. Hvilken retning har du valgt? Er du ferdigutdannet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... hva skal jeg si. Man jobber i en faggruppe (overflate, fingeravtrykk, våpen, brann, narkotika, kjemi). Hva man gjør varierer etter hvilken faggruppe man er i. Felles for alle er jo saksbehandling, dvs undersøkelser av materiale sendt inn til Kripos fra ytre etat. Så undersøker (analyserer, sammenlikner, vurderer) man beslagene, skriver rapporter og møter i retten. Mer eller mindre. Så er det noen som går på vaktordning, dvs de man ser i media i hvit dress på åsted. De har vakt en uke av gangen. Skjer det noe reiser de ut og foretar åstedsundersøkelsene, samler beslag som da undersøkes hos de forskjellige faggruppene. Hvor lang tid en sak tar varierer. Noen saker har jeg jobbet med i flere måneder, andre saker er over på 5 minutter. Innimellom må vi rekonstruere eller kjøre forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, fagruppene består av politi (som regel politioverbetjent) og sivil (ingeniører/siv.ing/master). Jeg er sivil, har mastergrad i analytisk kjemi. Har ikke gått på phs, jeg er fagnerden som identifiserer og sammenlikner vha. instrumenter og mikroskopi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man trår i gang med en slik utdannelse kan det være vært å bruke litt tid på å oppsøke noen som har jobbet 4-5 år i politiet og se hvilke anbefalinger de har å komme med. Om man bare starter fordi det 'høres' kult ut, så er det ikke sikkert at det er det lureste.

Det er mange ting å tenke på.

- Ting man vil få oppleve (lik, drap, ulykker, angrep, skytevåpen, psykisk ustabile personer)

- Samtidig er det ofte er press ressursmessig, krav ovenfra som det er vanskelig å oppfylle, og man går konstant rundt med en følelse av at man ikke strekker til eller gjør en god nok jobb.

Det har vært mye misnøye i politiet de siste årene, så det kan være verdt å gjøre sine undersøkelser.

Hei hei!

Noen som går med planer om å søke på Politihøgskolen til våren?

Tenkte kanskje vi kunne få igang en tråd, hvor man kan diskutere alt fra opptakskrav, legesjekk, trening, studiene osv osv. Kunne vært hyggelig!

(Vet ikke helt om denne bør flyttes til en annen kategori?)

Håper jeg ikke er den eneste vordende politistudenten her inne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før man trår i gang med en slik utdannelse kan det være vært å bruke litt tid på å oppsøke noen som har jobbet 4-5 år i politiet og se hvilke anbefalinger de har å komme med. Om man bare starter fordi det 'høres' kult ut, så er det ikke sikkert at det er det lureste.

Er vel både enig og uenig i dette. Er vel ikke alle som har pratet eller kjenner noen som jobber i politiet. Men er også lurt å faktisk tenke på det du nevner. Man vil se mye stygt å oppleve samfunnet sin verste side, samtidig som det er en utrolig givende jobb.

Vil også anbefale å lese En dag i en politimanns liv -Aftenposten

om man ikke allerede har gjort det. Dette gjenspeiler mye av hvordan hverdagen faktisk er i politinorge om dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel både enig og uenig i dette. Er vel ikke alle som har pratet eller kjenner noen som jobber i politiet. Men er også lurt å faktisk tenke på det du nevner. Man vil se mye stygt å oppleve samfunnet sin verste side, samtidig som det er en utrolig givende jobb.

Vil også anbefale å lese En dag i en politimanns liv -Aftenposten

om man ikke allerede har gjort det. Dette gjenspeiler mye av hvordan hverdagen faktisk er i politinorge om dagene.

Jeg ønsker ikke å ta motet fra noen, men når man skal ta en lengre utdannelse som fører til en spesiell yrkesretning som er såpass spesiell som dette, kan det være verdt å gjøre en uke eller to på å gjøre research. Om man etter et par uker med research finner ut at, hey, jeg kjører på likevel, så er det verdt det. Men om man finner ut at dette ikke var det rette likevel, så kan man ha spart seg åresvis med frustrasjon, det siste du vil er 5 år inn i fremtiden tenke: Huff, skulle aldri blitt politi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler de som søker å prøve løpetesten på forhånd, før fysiske opptaksprøver, for å være best mulig forberedt. Bare til å ta med deg et målebånd og måle opp rektangelet på et gressområde et sted, og sette i gang. Jeg anser meg selv som ok trent kondisjonsmessig (løper noen halvmaraton og maraton her og der), men var ikke forberedt på hvor tungt det skulle bli, om en virkelig tar seg helt ut.

Klarte kravet ok, men det føltes litt som å ha en elefant på brystkassen like etterpå. Utrolig effektiv måte å teste oksygenopptak på hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å ta motet fra noen, men når man skal ta en lengre utdannelse som fører til en spesiell yrkesretning som er såpass spesiell som dette, kan det være verdt å gjøre en uke eller to på å gjøre research. Om man etter et par uker med research finner ut at, hey, jeg kjører på likevel, så er det verdt det. Men om man finner ut at dette ikke var det rette likevel, så kan man ha spart seg åresvis med frustrasjon, det siste du vil er 5 år inn i fremtiden tenke: Huff, skulle aldri blitt politi!

Jeg vil tro at de aller fleste som kommer inn på PHS er reflekterte og har tenkt igjennom det. Det er jo en intervjudel av opptaket som tar opp nettopp dette. Jeg har ihvertfall aldri tenkt "politi hadde vært dødskult ass". Når det er sagt, så kan man aldri helt vite om man kommer til å trives med noe før man faktisk har prøvd det. Sånn sett er det jo bra at det finnes så mye forskjellig man kan gjøre innen politiet. Man finner sin plass til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Heihei :)

Søker selv i 2013, men er nok ikke klar når det gjelder det fysiske til da. Driver nå med "materiell juss", og vil gjerne prøve meg på noe mer praksisrettet.

Er det noen som vet hvor lang tid legesjekken tar? Legen min har forespeilet 20 minutter, og en del tas utenom på laboratorium. Slik som spirometri osv.

- Jusst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt å søke PHS :) Jeg føler jeg ligger rimelig dårlig an i forhold til testene, desverre.. Har begynt på programmet som ligger på phs sine hjemmesider - nå får jeg bare håpe at tiden strekker til slik at jeg får trent nok.

Hvordan ligger dere andre an med treningen? Fokuserer dere mye på kosthold? Noen som har tips til bommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...