Gå til innhold

Politihøgskolen opptak 2013


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Jeg var på opptak i fjor. Lå veldig godt ann på de fysiske testene, men manglet en rep på pullups, og røk derfor ut. Dette var den eneste øvelsen jeg ikke hadde øvd spesifikt på. Så den kamelen måtte jeg bare svelge.

Skal søke igjen i år, og lurer på om noen kan tipse meg om øvelser som kan forberede meg på "jente-pullups"? Helst øvelser som kan utføres på treningssenter, uten bom og bukk. Har inkludert nedtrekk og roing (apparat) i treningsprogrammet mitt. Er dette greie øvelser? Hvor mange kilo må jeg ha på apparatene for at det skal ligne på pullupsen? Min egen kroppsvekt?

Mange spørsmål på én gang her :p Håper noen har noen gode svar :)

Du kan utføre liggende hangups i smithmaskinen. Jeg bruker å legge føttene på en stepkasse/benk, og tar ned stanga til riktig høyde. Det blir nøyaktig den samme øvelsen, bortsett fra at på bom vil man klare flere reps, da stanga i smithmaskina er veldig tynn i forhold til bommen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan utføre liggende hangups i smithmaskinen. Jeg bruker å legge føttene på en stepkasse/benk, og tar ned stanga til riktig høyde. Det blir nøyaktig den samme øvelsen, bortsett fra at på bom vil man klare flere reps, da stanga i smithmaskina er veldig tynn i forhold til bommen! :)

Takk for tipset! Skal prøve ut dette :) Fant forresten litt relevant informasjon på PHS sin hjemmesider når det gjelder denne øvelsen. "Hvis det benyttes stang istedenfor bom, må instruktøren beregne en knytteneve eller 10 cm klaring til brystkassen." ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær deg selv... Det er virkelig ikke noe å grue seg til, bare vær åpen, ikke vær redd for å svare feil og si ting du kan forsvare. Jeg måtte eksemplifisere mye, hvis jeg sa jeg var en ting måtte jeg komme med eksempler på dette.

Inntrykket jeg har av årets intervju er at det var veldig rolig, og de fleste fikk en god tone med intervjuern, slik at man ikke blir så stressa og nervøs folk ble før, da det var 5-6 stykker som intervjuet deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær deg selv... Det er virkelig ikke noe å grue seg til, bare vær åpen, ikke vær redd for å svare feil og si ting du kan forsvare. Jeg måtte eksemplifisere mye, hvis jeg sa jeg var en ting måtte jeg komme med eksempler på dette.

Inntrykket jeg har av årets intervju er at det var veldig rolig, og de fleste fikk en god tone med intervjuern, slik at man ikke blir så stressa og nervøs folk ble før, da det var 5-6 stykker som intervjuet deg.

Ok, men det er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipset! Skal prøve ut dette :) Fant forresten litt relevant informasjon på PHS sin hjemmesider når det gjelder denne øvelsen. "Hvis det benyttes stang istedenfor bom, må instruktøren beregne en knytteneve eller 10 cm klaring til brystkassen." ;)

Ja, det er nok riktig ja :-) Fungerer hvertfall veldig bra og trene liggende hangups på denne måten! Lykke til :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wææ, idag åpner de for søknad... Man stiller vel ikke "lengre frem" i køen om man søker tidlig? Jeg skal på utdanningsmesse her i Bergen neste helg, tenkte å vente med å sende inn søknad til etter det :eek:

Nei man stiller ikke lengre frem i køen hos Samordna Opptak. Men når det gjelder tidspunkt for opptaksprøver, så er det første mann til mølla for å "booke" de datoene man ønsker. Man blir eventuelt innkalt til opptaksprøve rundt 1. mai, og de første får da velge hvilke dager som passer best mellom ca. 21. mai og 21. juni :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man stiller ikke lengre frem i køen hos Samordna Opptak. Men når det gjelder tidspunkt for opptaksprøver, så er det første mann til mølla for å "booke" de datoene man ønsker. Man blir eventuelt innkalt til opptaksprøve rundt 1. mai, og de første får da velge hvilke dager som passer best mellom ca. 21. mai og 21. juni :)

Skjønner! Møter man til opptak på den plassen man eventuelt kommer inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner! Møter man til opptak på den plassen man eventuelt kommer inn?

Nei, man tar ikke opptaksprøvene på politihøyskolene. I fjor ble det valgt ut 4-5 større byer der det ble holdt opptak. Mener å huske at det var blant annet Oslo, Kristiansand, Bergen og Trondheim. Men nå snakker jeg bare ut ifra hvordan det var i fjor :) Men regner nesten med det blir relativt likt i år og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) Tenkte å slenge meg på tråden her! Er ei jente som blir 20 i år, og har sendt avgårde søknad. Jeg bare lurer på om noen av dere anbefaler å reise på infokvelden på PHS i Oslo den 7. februar? Kanskje noen har vært på noe lignende før?

Jeg følger ikke treningsprogrammene som PHS har lagt ut, jeg kjører egentlig mitt eget løp, vet ikke om dette er veldig negativt eller ei.. Tror jeg klarer alt, men har rett og slett ikke turt å prøve bommen eller løpstesten. Tenkte å gjøre det neste uke. Tar gjerne imot tips til intervjuet også, hvis noen sitter inne med noe fornuftlig! :) og forresten - er det tillatt med dykkebriller på 100-meteren? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) Tenkte å slenge meg på tråden her! Er ei jente som blir 20 i år, og har sendt avgårde søknad. Jeg bare lurer på om noen av dere anbefaler å reise på infokvelden på PHS i Oslo den 7. februar? Kanskje noen har vært på noe lignende før?

Jeg følger ikke treningsprogrammene som PHS har lagt ut, jeg kjører egentlig mitt eget løp, vet ikke om dette er veldig negativt eller ei.. Tror jeg klarer alt, men har rett og slett ikke turt å prøve bommen eller løpstesten. Tenkte å gjøre det neste uke. Tar gjerne imot tips til intervjuet også, hvis noen sitter inne med noe fornuftlig! :) og forresten - er det tillatt med dykkebriller på 100-meteren? :)

Åh, spennende! Liker at du er like gammel som meg, haha. Tror det går helt fint at du kjører ditt eget løp så lenge du har fokus på styrken i bryst og rygg :) Anbefaler deg å teste så fort som mulig, greit å vite hvilket utgangspunkt du har! Hvordan ligger du an kondisjonsmessig? Og det med svømmebrillene lurer forsåvidt jeg også på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, spennende! Liker at du er like gammel som meg, haha. Tror det går helt fint at du kjører ditt eget løp så lenge du har fokus på styrken i bryst og rygg :) Anbefaler deg å teste så fort som mulig, greit å vite hvilket utgangspunkt du har! Hvordan ligger du an kondisjonsmessig? Og det med svømmebrillene lurer forsåvidt jeg også på.

Jeg går på folkehøgskole nå, på fotball-linje, så kondisen burde ikke være sååå dårlig! :-) Det handler nok mye om å klare å presse seg selv også tenker jeg, mye sitter nok i hodet! :) Svært dårlig på å trene rygg bortsett fra at jeg kjører planken ganske ofte.. Ja, får kjøre en test på mandag! Blir bare mer motivert av å lese her egentlig! Duda? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wee, går folkehøgskole jeg også! :) Ville nok lagt inn noen økter i uka hvor du trener både benkpress, pushups, skråbenk osv for bryst, og pullups med/uten strikk, nedtrekk m/forskjellige grep og sittende roing osv for ryggen.

Har testet flesteparten av krava (bortsett fra kondisjonstesten, men det er nok den jeg ligger best an på) og har alle i boks :) Nå gjelder det bare å øke/vedlikeholde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører benk annenhver dag ca, klarte bare stanga da jeg startet men klarer 10 rep med 30 kg nå :-) Må nok kjøre på mer av det du har nevnt her! Så flink du er! Ja, det er vedlikeholde som er "kjedeligst". Spesielt i svømming.. Hadde Duathlon før jul, og da svømte jeg ganske mye. Men har ikke svømt siden, så får teste det igjen også, for å se om det ligger like bra an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...