Gå til innhold

Politihøgskolen opptak 2013


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Fikk fullført hørselstesten i dag uten anmerkninger. Da venter man spent på legesjekken 3. januar! :) Noen som har erfaring med allergi og opptak? Har pratet med legen ved PHS som sier at støvallergi generelt ikke er uforenlig med opptak til PHS. I tillegg sier fastlegen at dette neppe er et problem. Bruker ingen medisiner i hverdagen, fungerer helt optimalt. Kan bli litt tett i nesa når jeg legger meg, og 5-10 minutter etter jeg har stått opp. Ellers kjenner jeg ingenting. Vil bare høre om noen har noen tanker rundt dette. Vet at det selvfølgelig er opp til "skjønnet". Ser at allergi som medfører nedsatt tjenestedyktighet er diskvalifiserende. Hva ligger egentlig i dette? Det at man får kløe i øynene, tunnellsyn, og rennende snør er nok selvfølgelig ikke bra.

Selv om jeg har ganske høy grad av allergien, er ikke utslagene deretter, som nevnt.

Står til?

Ellers går treninga greit.

- Jusst.

Vet at det var mye snakk om allergi mot hund tidligere.

For min egel del har jeg pollenallergi å tar rett som det er tabletter mot dette. Kan også oppleve at jeg blir litt tett i nesen og klør litt i øynene av og til. Dette har aldri vært noe problem i jobbsammenheng.

Ellers vil jeg vel tro at nedsatt tjenestedyktighet vil si at man rett og slett ikke kan fungere i jobben grunnet allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for innspill!

Det skal nok mye til for å ikke kunne fungere tilstrekkelig i tjenesten. Har en ganske høy prosentverdi allergi, men symptomene er betydelig mindre som nevnt.

Fikk beskjed av PHS at det var opp til fastlegen om jeg trengte å legge ved spesialisterklæring. Personlig ser jeg ikke behov for dette, men jeg kan vel be fastlegen sende med en evt. anbefaling? Kan også legge ved helseprofilen fra Forsvaret, men det blir vel mye overflødig. Føler i alle fall at det blir dumt å ikke komme inn på dette grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

Det skal nok mye til for å ikke kunne fungere tilstrekkelig i tjenesten. Har en ganske høy prosentverdi allergi, men symptomene er betydelig mindre som nevnt.

Fikk beskjed av PHS at det var opp til fastlegen om jeg trengte å legge ved spesialisterklæring. Personlig ser jeg ikke behov for dette, men jeg kan vel be fastlegen sende med en evt. anbefaling? Kan også legge ved helseprofilen fra Forsvaret, men det blir vel mye overflødig. Føler i alle fall at det blir dumt å ikke komme inn på dette grunnlaget.

Sikkert lurt å få med en spesialisterklæring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å få med en spesialisterklæring :)

Som beskrevet, er vel dette opp til legen å avgjøre. Man kan lese seg grønn på reglementet til PHS, men av den grunn ikke bli mye klokere. Ganske vage formuleringer, som peker i retning av bruk av skjønn hele veien.

Grunnen til at det nok blir vanskelig å fikse spesialisterklæring, er at jeg bor på en liten plass. Uansett, så kan en ikke gjøre annet enn å vente på legens vurdering angående dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som beskrevet, er vel dette opp til legen å avgjøre. Man kan lese seg grønn på reglementet til PHS, men av den grunn ikke bli mye klokere. Ganske vage formuleringer, som peker i retning av bruk av skjønn hele veien.

Grunnen til at det nok blir vanskelig å fikse spesialisterklæring, er at jeg bor på en liten plass. Uansett, så kan en ikke gjøre annet enn å vente på legens vurdering angående dette.

OK :) Tror ikke jeg skal si om du kan komme inn eller ei eller hva ting betyr. Som du sa man kan lese seg grønn og blå. Jeg må hvertfall ha utfyllende brille seddel pga øyene. Men det er en annen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK :) Tror ikke jeg skal si om du kan komme inn eller ei eller hva ting betyr. Som du sa man kan lese seg grønn og blå. Jeg må hvertfall ha utfyllende brille seddel pga øyene. Men det er en annen ting.

Gleder meg i alle fall(om ikke for meg, men for fremtidens søkere) over at PHS er inne i en ny "reform" når det gjelder helsekravene. Vet at mange instanser har påpekt hvor vage skjønnskriteriene er. Håper at ting blir endret.

Hvor i reglementet står det om utfyllende seddel angående briller? Reglementet skal ikke være lett nei(men det er vel kanskje en del av poenget?) haha :).

Men enig! Har hatt kontakt med opptaknemdas lege, som forteller at generelt vil ikke støvallergi være uforenlig med opptak til PHS. Kan nok uansett ikke få et avslag for at man ikke har med spesialisterklæring. Det får man evt. ta med en evt. klage.(legge ved). Men ingen sorger på forskudd!

Ser at klokka nærmer seg sent, skal slutt å klø meg i hode over reglementet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg i alle fall(om ikke for meg, men for fremtidens søkere) over at PHS er inne i en ny "reform" når det gjelder helsekravene. Vet at mange instanser har påpekt hvor vage skjønnskriteriene er. Håper at ting blir endret.

Hvor i reglementet står det om utfyllende seddel angående briller? Reglementet skal ikke være lett nei(men det er vel kanskje en del av poenget?) haha :).

Men enig! Har hatt kontakt med opptaknemdas lege, som forteller at generelt vil ikke støvallergi være uforenlig med opptak til PHS. Kan nok uansett ikke få et avslag for at man ikke har med spesialisterklæring. Det får man evt. ta med en evt. klage.(legge ved). Men ingen sorger på forskudd!

Ser at klokka nærmer seg sent, skal slutt å klø meg i hode over reglementet!

Hmmm tror det står inni der et sted. At man må legge ved utfyllende brilleseddel og sånt om man bruker briller/linser :) En god idé å ikke lese å prøve å forstå det. :) Uansett om det skulle være at du manglet noe så får du uansett mail om at søknaden ikke er fullstendig og at du må legge ved det som mangler :) førstegangs søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm tror det står inni der et sted. At man må legge ved utfyllende brilleseddel og sånt om man bruker briller/linser :) En god idé å ikke lese å prøve å forstå det. :) Uansett om det skulle være at du manglet noe så får du uansett mail om at søknaden ikke er fullstendig og at du må legge ved det som mangler :) førstegangs søker?

Hehe ok! En må nok lese legeerklæringen, og forsøke å forstå den. Det er vel en forutsetning for opptak.

Ja det får man nok! Er nok ingen problem uansett. Søker for første gang til neste år ja. Enn der? Flere som har "dilemma" når det gjelder valg av studieretning? Tenker på konflikt mellom allerede påbegynt utdanning og PHS. Studerer selv mastergrad i juss. Men føler at jeg vil noe mer! Da juss i praksis er gøy, velger i alle fall jeg å satse denne retningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er juletider på denne tråden :)

Har et spørsmål angående legesjekken til fastlege før opptak. Har pratet med en del studenter, og jeg får forskjellige svar. Har ikke fått beskjed at jeg må ta med urinprøve til fastlegen. Ser av skjemaet at urinen skal testes osv. Skal man ta urinprøve med seg, eller avlegge urinprøve der? Evt. hvis man skal ta den med seg, når skal man ta prøven(om morgenen, etter lunsj osv), og hvordan skal dette evt. oppbevares til jeg drar hos legen? Høres vel ut som et rart spørsmål, er ikke akkurat kjent med dette. Håper på svar.

Fortsatt god jul folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stiller et siste spørsmål før legesjekken.

Det er et felt i legeerklæringen "Tid og sted for siste skjermbilde-/røntgenundersøkelse av lungene?". Jeg har aldri tatt en slik undersøkelse, da dette ikke har vært nødvendig. Det fremgår ikke av reglementet at denne undersøkelsen er et krav, og det står ikke at den må være fullført. Jeg må vel bare besvare det spørsmålet som står med "aldri"? Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har venner/bekjente som har fullført phs? Snakka med en kamerat, og han kjenner mange som har blitt politi. Han ville gjøre meg oppmerksom på at 99% av dem han har snakka med har "mista" alle sine gamle venner og fått nye i politiet. Det fordi at man forandrer seg såpass mye når man blir politi og det gamle livet rett og slett ikke passer en lenger.. Dette likte jeg ikke å høre. Noen andre som har hørt det samme? Enig? Uenig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner to stykker som går på phs i kongsvinger, og har nær slekt som har fullført PHS. Spørsmålet kommer vel an på hvilken gjeng du vanker i til daglig. Holder man til i en halvkriminell gjeng, vil nok ikke dette være særlig positivt i etterkant av fullført utdannelse. Det er vel hva en selv gjør det til. Har selv "mistet kontakten" med en del gamle bekjente, etter påbegynt universitetsutdannelse. Slik er det vel, nye kjennskap stiftes.

Du skal nok ikke være urolig! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...