Ole Anders Brøndbo Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Fascinerende hvor mye bry folk tar seg til, hvor mye energi man bruker, hvor mye penger man bruker, hvor mange fucking direktiver og regler man skal sette for å sleppe at folk må ta ansvar for egen helse. Hølihuet.no Ja, folk er opptatt av hva skattepengene brukes til. De pengene som du betaler til staten for direktiver og regler er kun veksle penger sammenlignet med det du og jeg betaler for behandling av livsstils sykdommer. Den økonomiske gevinsten av å snu denne trenden med vekt økning i befolkningen er åpenbar. når folk/individer ikke tar ansvar så får vi som samfun et problem som må håndteres. så kan det diskuteres hvor presise og effektive de ordningene som er i veksatt er.... Når det er sakt men er jeg at diskusjon sånn som dette er her er viktig for utviklingen av tiltak og bruk av middler, de kommer aldrig til å bli perfektet men det er gjennom prøving og feiling vi kan komme oss nærmere dit vi vil. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-522224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thombr86 Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Appropo avgiftsbelegging på f.eks. brus med sukker, kan slenge inn en erfaring jeg selv hadde. Drakk vel rundt om 1.5-2l om dagen en lang periode. Så kuttet jeg så å si all brusen (kanskje nede på 0.5l i mnd), og gikk over på sukkerfrie alternativer / vann. Jeg forandret ingenting annet enn det. Gikk ned 8 kilo på 2-3mnd. (kan legge til at dette var for en 4 år siden, gikk fra 106 til 94) Helsemessig gevinst? Ja! Hadde det vært staten som hadde fått meg over i denne banen pga avgifter, så hadde det hatt samme virkning som om jeg hadde tatt valget 100% selv. Om det hadde vært avgift, så hadde valget vært mitt, men det ville ha vært hjulpet på vei av prisen. Av samme grunn bør det enten kuttes i moms eller noe på nøkkelmerkede produkter (eller sunne(re) matvarer for å treffe litt bredere). Evt legges full moms (opp fra standard matvaremoms) på de værste usunne matvarene (sukkerbrus, etc etc). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-522283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Appropo avgiftsbelegging på f.eks. brus med sukker, kan slenge inn en erfaring jeg selv hadde. Drakk vel rundt om 1.5-2l om dagen en lang periode. Så kuttet jeg så å si all brusen (kanskje nede på 0.5l i mnd), og gikk over på sukkerfrie alternativer / vann. Jeg forandret ingenting annet enn det. Gikk ned 8 kilo på 2-3mnd. Helsemessig gevinst? Ja! Hadde det vært staten som hadde fått meg over i denne banen pga avgifter, så hadde det hatt samme virkning som om jeg hadde tatt valget 100% selv. Om det hadde vært avgift, så hadde valget vært mitt, men det ville ha vært hjulpet på vei av prisen. Av samme grunn bør det enten kuttes i moms eller noe på nøkkelmerkede produkter (eller sunne(re) matvarer for å treffe litt bredere). Evt legges full moms (opp fra standard matvaremoms) på de værste usunne matvarene (sukkerbrus, etc etc). Jeg tror en differensiering av momsen ville vært et steg i riktig retning Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-522438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fff Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Så jævla tungvindt å bulke uten godis! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-522459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinK Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 For meg er dette et helt innlysende. Avgiftsbelegg prosesserte næringsmidler som inneholder over X% sukkerarter til ville hælvete. Det å kutte avgifter på "sunne" varer har ingen som helst effekt. Produsent, grossist og detaljledd takket pent for den milde gaven fra det norske folk forrige gang det skjedde, og puttet pengene i egen lomme, mens de pulveriserte ansvaret og lo hele veien til banken. For å være helt ærlig, jeg er ikke veldig bekymret for samfunnsregnskapet mtp. overvekt. Spis og drikk deg ihjæl før du når pensjonsalder, gjerne for meg, penger spart. Er det noe vi virkelig kunne ha bruk for i et samfunnsøkonomisk perspektiv så er det en reduksjon i forventet levealder, så pøs på med alkohol, tobakk, pottis og bamsemums til den store gullmedalje. Sykehusregningene vi betaler for deg er uansett en dråpe i havet ift. om du skulle finne på å leve til du er 100. Ovenstående avsnitt inneholder et ikke ubetydelig snev av ironi, for the record Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-522499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
selters Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 samme som i dag. men jeg ville vektlagt at folk må tenke mer på KALORIER. karbohydrater kan begrenses noe for inaktive personer. animalsk fett er trolig ikke så farlig som offisielle retningslinjer vil ha det til. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-522920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarald Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Innfør flere gymtimer i hele skolegangen, tidligere lærdom om mat (Hva er sunt og hva er ikke) Hvorfor blir folk fete etc. Slå realiteten inn i de yngre. (Skulle ønske noen gjorde det på meg når jeg var mindre) Du kommer til å bli feit, hvis du spiser sånn og sånn Du kommer til å bli muskuløs som bare juling, om du spiser dette og gjør dette. La de deretter velge, Spille WoW hele dagen lang veie 90 kg, lidende av deppresjoner begrunnet overvekten. Som 12 åring Eller: Vær aktiv, ha bra kropp, sunt liv, energi, bra mentalitet og lykkelig Ikke så vanskelig å innføre disse tingene i skolegang og foreldres liv.... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-524573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ref Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Gjemme vekk produkter? Vel, vi ser jo hvor bra det har funket med snus. Det er nå usynlig, gjemt i skap uten reklame. Salget av snus har aldri vært høyere, og er økende. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-524581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alakazam Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Gjemme vekk produkter? Vel, vi ser jo hvor bra det har funket med snus. Det er nå usynlig, gjemt i skap uten reklame. Salget av snus har aldri vært høyere, og er økende. Kan ha noe med forskningsrapporten som sier snus er 90% mindre helsefarlig enn røyking. Vegard L 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-524606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarald Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Kan ha noe med forskningsrapporten som sier snus er 90% mindre helsefarlig enn røyking. Det er nokk en av mange årsaker. Men tror den største appealen er at man ikke blir stigmatisert og mang kan så og si snus, hvor som helst. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-524610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ref Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Jeg tror ikke tiltakene som produktplassering vil ha ønsket effekt overhodet. Det er en vesentlig ting som er glemt i diskusjonen her, og det er å LAGE mat! Mange kan ikke lage mat. At det er enkelt og raskt veier mye tyngre enn pris og plassering av varen. Slik det fungerer i skolen idag har man et par timer i uka i 9. klasse med matlaging. Ehm, vi bruker mangfoldige timer på fag som burde vært fjernet for lengst (nynorsk), men noe så basic som å lage noe mer fancy enn grandiosa er kraftig nedprioritert.. Det skurrer. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-524625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanderL Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Ville hatt obligatoriske kurs/foredrag for foreldre 2 ganger i halvåret helt fra barnehagen til og med videregående, med erneringstips rettet mot de forskjellige "nivåene". Dette går ann for bedrifter og muligens Høyskoler/Universiteter kunne fått inn kurs/foredrag. Fokus på mer fysisk aktivitet i ungdomsskolen. Hatt ballspill, vekttrening og ernering som valgfag i Uskole/VGS. Ha mer spesialiserte gymtimer, der man kan gjøre noe man synes er gøy bare man er i aktivitet. Ha en fast spalte i hver avis/nettavis som baserer seg på fakta og ikke på trenddietter og hva kjendiser gjør for å komme i form. Er veldig for å opplyse folk istedenfor å forby. Så lenge informasjonen er lett tilgjengelig er det ikke mye annet man kan gjøre. Diba og -Bård 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-524659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert André Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 Gode tips, LeandermLøberg Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-525079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forsvarsdama5.0 Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Fokus på å sykle og gå til skolen! Belønne de som gjør det Som nevnt: foredrag + informasjon om sunt kosthold + aktivitet.Ville kutta moms på frukt og grønt, samt helt ren fisk og kjøtt (snakker filet eller uarbeida varer her). Forby røyking også på offentlige uteplasser? hahah. Mer gym i skolen, men ikke så organisert. Mere uten karakter osv som skal ha fokus på lek og moro, og å finne noe en trives med. Billigere å trene på studio/idrettslag osv? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-525183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ILU Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Jeg er veldig enig i Blondina x) og LeanderLøberg sine råd her! Men når jeg vokste opp, spiste jeg brødmat og potet hver eneste dag. Såklart bevegde jeg meg tilsvarende og var alltid tynn. Poenget mitt er, en ting er å begrense inntaket, men hva med å få folk ut i naturen? På videregående forsvinner "lekeplassen", folk sitter inne i friminuttene, på barneskolen var det om å gjøre å angripe lekestativet. Jeg sier ikke at alle skoler skal ha lekestativer, det er bare hvordan ting er blitt. Kanskje VI som samfunn bør ta tak for alle, holde kurs på skolene. Motivere personer som Vegard Lysne og akademika til å undervise/opplyse verden om at Vg og Dagbladets sine råd ikke er de beste. Staten henger etter, men henger etter i forhold til hva? Oss? eller resten av samfunnet? Sondre Aalbotsjord, Vegard L og FlittigLiseli 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-525220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-bone_84 Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Kan ha noe med forskningsrapporten som sier snus er 90% mindre helsefarlig enn røyking. Har du link til denne? Det å si noe sånt høres helt merkelig ut. Ikke at jeg tviler på at snus er med gunstig, men 90% ? Basert på? Kohortstudier på snus må jo være relativt mangelvare sammenlignet med røyk? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-525461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FlittigLiseli Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Etter å ha lest innleggene her må jeg bare, nok en gang, konstatere at så fort det dukker opp en debatt om overvekt misforstår veldig mange og dreier debatten over på overvektIGE. Det er to forskjellige diskusjoner, og slik jeg oppfatter trådstarter, så dreier dette seg om forebyggende tiltak, særlig blandt unge, for å FORHINDRE at vi får nye generasjoner med ennå flere overvektIGE, ennå høyere gjennomsnittsvekt på befolkningen, ennå større samfunnsøkonomisk belastning pga livsstilssykdommer. (Som forøvrig ikke bare har overvekt som resultat. Det er ikke bare "feite" som er syk av feil livsstil). Dette dreier seg ikke om hvordan "feite" kan bli tynne, for det krever helt andre tiltak enn det som nevnes her, og er som sagt en helt annen debatt. Når det er sagt, så synes jeg er er mange flotte forslag her! Overvekt og livstilssykdommer er blitt et så stort samfunnsproblem at det også må bli et samfunnsansvar. Jeg har, som mange her, stor tro på produktplassering i butikker. Jeg kan ikke på noen som helst måte se problemet ved å prøve dette som tiltak for å få ned det gjennomsnittlige forbruket av først og fremst sukker ned. For det er sukker som står ved kassene. Det er gjerne der, når man står i kø, at impulskjøpene skjer. Kanskje er man sulten på vei hjem fra jobben, inne og handler middag og står i kø ved sjokoladen og rasker med seg en. Kanskje har man med seg et par grinete unger, det er lang kø i butikken, selvfølgelig igjennom godtehyllene, ungene maser og mor/far gir etter for de orker ikke maset og ungene går ut med hver sin sjokolade. (Her er ikke diskusjonen disse personene, men at tiltak her kan forhindre slike impulskjøp og dermed senke gjennomsnittet.) Folk kan mene hva de vil om produktplassering, men om det var slik at det ikke hadde noe å si, så hadde det vel neppe vært nødvendig å betale seg til hylleplass. Og for de som er så opptatt av de overvektige, da får du tenke at de "feite" iallefall får litt flere skritt hver gang de skal inn og kjøpe søppelmaten sin. Selv har jeg impulskjøpt ved kassa i Kiwi to ganger siste uka. Ene gangen kjøpte jeg plommer og andre gangen var det 2-pk avokado (som igjen fikk meg til å snu og løpe, helt innerst i butikken selvfølgelig, og kjøpe reker og kesam. JEG ville ikke impulskjøpt sjokolade uansett om det var der eller ikke, og kanskje kjøper ikke folk mere frukt og grønt om det er nærmest kassa, men da kjøper de iallefall ikke sjokoladen heller. Rema 1000 har forresten økt salget av frukt og grønt ved endret plassering... Når matbutikkene reklamerer for 3 sjokoladeboller og 1 cola for 25 kroner med stor plakat utenfor (Rett ved siden av vgs her i byen feks), og det er plassert slik at man bare trenger å gå inn døra og svinge rett til kassa, ja da er det ikke vanskelig å gjette hvorfor halvparten av ungdommene flyr rundt med en bollepose og brus på skoleplassen. (De fleste av de er heller ikke overvektige, så de driter jo hva de har i seg. Nettopp fordi de ikke vet hvilke konsekvenser det kan ha for de på sikt.) Salatbaren står innerst i butikken og koster 14.90 pr hg... Avgifter på prossesert mat, ikke bare sukker synes jeg var en super idè! Sukkeravgift er vel og bra det, men det vet jo de fleste folk faktisk er usunt. Men det er langtifra bare sukker og grandis som er søppelmat! Lavere priser på ren mat i forhold til prosessert, ja takk! Strengere merking har jeg også tildels tro på. Selv om det er vanskelig å merke matvarer så bør det i det minste bli strengere regler for hva som kan kalles sunt. Det er så mye villedende markedsføring at man kan bli kvalm av det. "Fitness" ditt og datt. "Sundt og godt" her og der. "Ikke tilsatt sukker". Så sier mange: "Jammen folk må da skjønne at det ikke er sunn mat.". NEI gjennomsnitts-nordmannen vet ikke det! Og der kommer det viktigste punktet for forebygging av fremtidig overvekt og sykdommer. Når det gjelder barn og unge har jeg stor tro på kunnskap!!! Kunnskap om kost og ernæring, sunn og god mat. Hvordan lage det og ikke minst hvorfor lage det. Skape matglede! Det er så sinnsykt mange unge i dag som flytter hjemmefra og ikke kan mer enn å varme fjordland og steike grandis. Det er minst like mange som ikke gidder annet. De vet ikke konsekvensene av det! Sønnen min går i 6. klasse og har "Mat og helse" som fag på skolen nå. For det første synes jeg ikke maten de lager er særlig sunn. Joda, blomkålsuppe er ikke så verst det. Men med scones laget av smør og hvetemel til, så er det ikke særlig til måltid. De følger "Statens råd for ernæring", men jeg for min del synes det er alt for lite proteiner i de rådene. Og dessuten hjelper det ikke å følge de rådene om man ikke vet hva en porsjon er. Kunnskap om kalorier, hva er karbohydrater, hva er fett, hva er proteiner og hvor mye trenger man. Hvordan er et sunt og godt sammensatt kosthold. For det andre er helse-biten forsvinnende liten. Sønnen min sa i sta: "I mat og helse på tirsdag hadde vi om søt gjærbakst. Da laget vi boller." Jeg: "Ja det er jo godt. Men læreren husket vel å si at boller er noe man spiser som godteri på lørdager?" Sønn: "Jada mamma. Det veit vi jo!" Jeg: "Ja, men sa læreren hvorfor man bare skal spise det på lørdager da?" Sønn: "Det er jo fordi det er usunt." Jeg: " Ja, men vet dere hvorfor det er usunt? Har læreren sagt noe om hva som skjer med kroppen om man spiser usunt?" Sønn: "Ehhhhh... egentlig ikke." (Jeg fikk en liten vekker selv om at jeg bør lære han hvorfor vi spiser sunt her hjemme, men jeg vet det jo, det er det ikke alle foreldre som vet hverken hva som er sunt eller hvorfor.) Stimulering til mer aktivitet er også viktig. Hjelpe hver enkelt barn og ungdom å finne aktiviteter de har glede av. Selv hata jeg gym. Det var en pest og plage for jeg løp alltid tregest, ble valgt sist, fikk skylda for mål i ballspill osv. Det stimulere iallefall ikke meg, som trengte det mer enn idrettsfantastene i klassen, til mer aktivitet. Det tror jeg er et stort problem med gym-faget også i dag. Mer lek og moro, mer individuelle aktiviteter! Læring i natur og friluft fremfor bare ved skolebenken. Og NEI til å sitte inne med pc og mobiler i friminuttene. Og skal man først ha karakterer i gym, så bør de settes etter innsats og ikke nødvendigvis hvor fort man løper eller hvor langt man kaster. Mindre avgifter på trening er sikkert greit det, men jeg har ikke helt troen på at det drar flere på treningssenter. Men for oss som allerede er der er det jo sikkert en fordel. Jeg diskuterte forøvrig dette med Kari J på hennes blogg da saken rundt Jørgen Foss blåste opp. Hun dro saken ned på individnivå, og det er en liten samfunnsnyttig debatt. Hun sa at hun og ville at noe skulle skje på systemnivå, men hadde ikke tro på det fordi ingen politiker ville gå til valg på "upopulære tiltak" som økte avgifter ol. Vel, skal man tenke slik har man jo alt feila! Så snu saken da! Gå til valg på å senke utgiftene på behandling av livsstilssykdommer. Gå til valg på å redde våre barn og barnebarn! Der er det langt større summer vi snakker om. Til slutt vil jeg si at jeg har INGEN tro på straffetiltak. Det løser ikke problemene, for da har de allerede oppstått! Oppmuntring, opplysning, og tilrettelegging for suksess er veien å gå mener jeg. Jeg bekymrer meg forøvrig langt mer for kommende generasjoner enn jeg gjør for nabo'n som spiser grandis hver dag til det tyter ut av øra... (Dette ble jammen langt, men det er noe som engasjerer meg veldig!) Espen Espelund, Vegard L, CkM og 5 andre 8 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-525466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alakazam Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Har du link til denne? Det å si noe sånt høres helt merkelig ut. Ikke at jeg tviler på at snus er med gunstig, men 90% ? Basert på? Kohortstudier på snus må jo være relativt mangelvare sammenlignet med røyk? Jeg tror ikke rapporten er offentlig, men han her hevder det i alle fall: - Snus mye mindre farlig enn røyk - Norge - NRK Nyheter Det var ikke akkuratt 90% mindre helsekskadelig, men MINST 90%. Lurer på hvor lite helseskadelig E-siggareten er da. Når det er "kun" giften nikotin og vann. Man slipper også etsing på kjøtt og brusk. Litt rart at noe som er mer giftig enn cyanidionet er tilatt som rusmiddel. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-525574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
walnut Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Veldig enig med FlittigLiseli her! Dette dreier seg først å fremst (utelukkende?) om å endre befolkningen over flere generasjoner. Overvektige endrer kanskje ikke matvaner på dagen fordi brusen blir flyttet til andre enden av butikken, men det kan gjøre en liten forskjell på de som vokser opp med disse eventuelle endringene. Ikke for å dra diskusjonen ned på individnivå igjen, men jeg er selv overvektig og har vært det i lang tid - så lenge jeg kan huske. Skylder ikke på staten, det er jeg selv som har tatt dårlige valg eller ikke tatt valg i heletatt. MEN jeg hatet gym da jeg gikk på skolen. Gruet meg til gym den ene gangen i uka nettopp fordi det var aktiviteter som ikke passet meg, mine interesser og mitt nivå. Er ikke gøy når man er kraftig overvektig og blir bedt om å klatre opp en line foran hele klassen. Poenget er at gym er så negativt ladet for mange! Jeg og mange flere vokste opp med et negativt forhold til gym, noe som smittet over til å gjelde omtrent all aktivitet. Gym må gjøres mer lystbetont slik at man liker det, og ikke minst må det flere gymtimer i uka til for å etablere gode vaner. Matkunnskapen i skolen er det også mye å gjøre noe med. For å være ærlig husker jeg ikke stort mer enn at vi kokte poteter, krydret ribbe og bakte boller. Her tror jeg godt man kan sette av mye mer tid til teori. Nå vet jeg ikke om det fortsatt er slik, men da jeg gikk på barne-/ung.skolen hadde vi kun heimkunnskap i 9. klasse, hvorfor ikke gjennom flere år? Forøvrig har det hjulpet for meg at Kiwi har kuttet momsen. Jeg kjøper masse frukt og grønt der, og jeg er sikker på at det har medvirket til livsstilsendingen min. Jeg kan umulig være den eneste som kjøper masse frukt og grønt der uten å se på prislappene eller kvitteringen? Mener ikke at næringslivet bør stikke av med differansen, men kun det økte fokuset hjelper mye! Grønnsakene står like ved kassaområdet og det siste man treffer på ved kassen er sukkererter, minigulrøtter og epler. Klart det oppfordrer til sunne valg! Vi blir like mye "tvunget" og "lurt" av næringslivet gjennom hylleplasseringer som vi ville blitt av staten, forskjellen er at staten har en helt annen agenda - en jeg mener er i favør for alle. Overvektige og tynne, voksne, unge og fremtidige generasjoner. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-526207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirstij Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Mine forslag er som følger: # Kutte moms på frukt/grønnsaker. # At butikkene ikke har snop rett ved kassa, og da mener jeg ikke bare sjokkselgerne, men i de fleste butikker er i jo både isdisken og hele godtehylla det siste man kommer til før disken. Ville mye heller hatt frukt/grønnsaksdisken som siste stopp. # Kutte ut hele nøkkelhullsordningen! Grandis er ikke sunt, og veldig mange har ikke fått med seg at det er den minst usunne matvaren innenfor en varegruppe som bærer nøkkelhullet, og at dette nøvendigvis ikke innebærer at det er en sunn vare. # Tilrettelegge mer for fritidsaktivtiteter rett etter skolen. Selv velger vi bort noen fritidsaktiviteter for størstejenta fordi det blir mye sene kvelder for en liten kropp. Det hadde vært mye bedre om fotball/dansing/kampsport osv ble lagt til SFO-tiden / tiden etter skolen for de som er eldre enn 4. klasse. Jeg tror da at flere hadde fått med seg slike ting, da ville det også blitt mere tid for trening for foreldre på kveldstid, i stedet for å kjøre til hundre fritidsaktiviteter. # Kutt av moms på treningsavgifter, både for barn og voksne. # Mer fokus på matlaging i skolen. Dette er en dyr post, da heimkunnskap er et kostbart fag, men det er noe som vil betale seg. Det er ingen tvil om at det trengs MYE mer kunnskap hos folk om matlaging, hva mat inneholder og hva det gjør med oss. # Større fokus på overvekt fra helsevesenets side, før man blir så tykk at man får diabetes eller må ha slankeoperasjon. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13412-statens-r%C3%A5d-for-ern%C3%A6ring-hvilke-r%C3%A5d-ville-du-gitt/page/5/#findComment-527689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.