Gå til innhold

Lavkarbo er dette så bra?


mimmi83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Før man definerer hva som er " bra " vs hva som er " mindre bra " er det greit å ha definert et mål.

Rett og slett spørre seg; HVA ØNSKER MAN Å OPPNÅ !

Det er lettere å si om noe er bra eller mindre bra for å oppnå det målet den enkelte har satt seg, om man vet målet...

For meg har lavkarbo ( les lavkarbo, altså redusert karboinntak, ikke nullkarbo, eller LCHF eller andre " ekstremvarianter " vært med på å gi et nytt liv. Da vil jeg si det var bra, for meg målt mot de målene jeg hadde satt meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man definerer hva som er " bra " vs hva som er " mindre bra " er det greit å ha definert et mål.

Rett og slett spørre seg; HVA ØNSKER MAN Å OPPNÅ !

Det er lettere å si om noe er bra eller mindre bra for å oppnå det målet den enkelte har satt seg, om man vet målet...

For meg har lavkarbo ( les lavkarbo, altså redusert karboinntak, ikke nullkarbo, eller LCHF eller andre " ekstremvarianter " vært med på å gi et nytt liv. Da vil jeg si det var bra, for meg målt mot de målene jeg hadde satt meg....

ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man definerer hva som er " bra " vs hva som er " mindre bra " er det greit å ha definert et mål.

Rett og slett spørre seg; HVA ØNSKER MAN Å OPPNÅ !

Det er lettere å si om noe er bra eller mindre bra for å oppnå det målet den enkelte har satt seg, om man vet målet...

For meg har lavkarbo ( les lavkarbo, altså redusert karboinntak, ikke nullkarbo, eller LCHF eller andre " ekstremvarianter " vært med på å gi et nytt liv. Da vil jeg si det var bra, for meg målt mot de målene jeg hadde satt meg....

Det er ikke noe å diskutere om lavkarbo er bra eller ikke bra for å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålsstiller sa ingenting om å gå ned i vekt.

Det var et svar til din kommentar, ikke et svar til mimmi.

Du sa "Før man definerer hva som er " bra " vs hva som er " mindre bra " er det greit å ha definert et mål."

For det er ikke noe å diskutere uansett hva målet ditt er om lavkarbo er effektivt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et svar til din kommentar, ikke et svar til mimmi.

Du sa "Før man definerer hva som er " bra " vs hva som er " mindre bra " er det greit å ha definert et mål."

For det er ikke noe å diskutere uansett hva målet ditt er om lavkarbo er effektivt eller ikke.

Beklager, forstår ikke hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er ikke noe å diskutere uansett hva målet ditt er om lavkarbo er effektivt eller ikke.

Hvorfor er ikke det noe å diskutere? Er ikke målsetningen helt essensielt for i det hele tatt å ha noe å diskutere? Å diskutere om noe er bra eller dårlig uten å sette premissene for hva det skulle være bra eller dårlig i forhold til gir hvertfall ingen mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke det noe å diskutere? Er ikke målsetningen helt essensielt for i det hele tatt å ha noe å diskutere? Å diskutere om noe er bra eller dårlig uten å sette premissene for hva det skulle være bra eller dårlig i forhold til gir hvertfall ingen mening...

Hvis ditt mål er å bli sterkere og du har et annet kosthold enn lavkarbo, gjør det lavkarbo mindre effektivt "overall"? Lavkarbo er effektivt for vektnedgang var vel det jeg ville fram til.

Selvfølgelig varierer det hva personen vil oppnå. Tror nok du misforsto kommentaren min, jeg skrev vel det heller ikke ordrett hva jeg mente, så det beklager jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavkarbo FAQ

"Lavkarbo" er en paraplybetegnelse på flere retninger av dietter hvor karboinntaket strekker seg fra null gram om dagen til ca 150 gram om dagen. Tanken bak dette er fordi ett vanlig, normalt menneske vil produsere ketoner når karboinntaket går under dette.

Innenfor denne paraplybetegnelsen har vi generelt sett to retninger. Den ene er lavkarbo, dvs fokus på gode karbokilder, GB, GI og naturlig mat. Her spiser man nødvendigvis ikke så mye mer fett enn man gjør etter statens ernæringsråd. Den andre er LCHF, som står for low carb high fat, og som navnet tilsier så spiser man en god del mindre karbo og en god del mer fett på disse diettene.

Hva en reduksjon i karbohydrater kan være godt for:

Det er ikke bare i vektreduksjonssammenheng det kan være fordelaktig å redusere på karbohydratene i kosten sin. (Feile) karbohydrater kan forårsake blodsukkersvigninger, humørsyke, bortfall av menstruasjon, infertilitet, inflamasjoner, energitapping, vitamin og mineraltapping, tarmbetennelse og fordøyelsesproblemer etc etc.

Hva man spiser på lavkarbo

Alt etter hvor lavt man ligger på inntaket av karbohydrater så kan man spise det meste som kan kalles mat. Kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, nøtter, bær, frukt, bønner, linser, poteter (helt sant), etc etc

Det man prøver å unngå

Korn, (og da spesielt hvetemel), sukker, halvfabrikata, helfabrikata, lettprodukter, i noen tilfeller grønnsaker med stivelse i - altså grønnsaker som vokser under jorda + mais. Pasta er korn så det unngår man. Ris er ett litt tveegget sverd i denne sammenheng, det samme er havregryn siden de begge har gode og dårlige egenskaper.

"Fråtse i fett"

Selv om noen som spiser lavkarbo later til å tro at man kan spise ubegrensa med fett siden karboinntaket er lavt, er dette ikke helt sant og det vet de fleste av oss. De færreste shotter meierismør mens de hiver en boks sæterrømme over baconet sitt. Anbefalt dagsinntak av fett på en Atkins-diett, hvor inntaket av karbohydrater er ekstremt lavt, er forøvrig: 2 ss olje, 1 ss smør, 30 gram fløte, 60 gram ost, 2-3 egg, 2-3 porsjoner kjøtt, fjørfe, fisk el skalldyr, 10 oliven og/eller 1/2 liten avocado, og 60 gram nøtter/frø.

Det er ofte denne misoppfatningen om fett som får folk til å styre unna lavkarbo, noe som er litt trist, siden en liten reduksjon i enkelte karbohydrater er ganske fordeltaktig for majoriteten av befolkningen. Det er ikke dermed sagt at man skal bråkutte alt av karbohydrater fra kosten sin, heller at man skal bytte ut noe av maten man spiser med noe sunnere og mer næringsrikt.

Man blir feit av fett/karbo/proteiner (fyll ut det som passer)

Man kan følge lavkarbokost eller annen kost fast uten dårlig samvittighet og uten å bli feit. Det er ikke fettet, karbohydratene eller proteinene i seg selv som gjør en feit, det er når man spiser for mye energi at man blir feit (ELLER at man ikke tåler karbohydrater så godt, f.eks ved metabolsk syndrom, insulinproblemer etc og insisterer på å spise feile karbohydrater)

Man produserer ikke insulin på lavkarbo og kan dermed ikke legge på seg

Noen vil si at når fraværet av insulin er tilstede så kan kroppen heller ikke lagre fett fra overskuddsenergi. Dette er ikke sant, da en liten mengde insulin frigis når vi spiser proteiner, rett og slett fordi proteiner må ha insulin for å tas opp i kroppen. Insulin er faktisk ett lite protein. Ved for stort inntak av proteiner eller for stort inntak av fett kan vi få samme virkningen som inntak av for mye (feile) karbohydrater.

Lavkarbo gir deg høyt kolestrol og hjerteproblemer

Det er ikke fraværet av karbohydrater eller inntaket av fett som gir deg hjerteproblemer. Det er overvekt, stress, røyking, sykdom etc. Man sier at høyt kolestrol skaper avleiring i blodårene og de blir tette av plakk og dermed får man hjerteproblemer. Dette plakket kan kun feste seg i skader som er på arteriene og disse skadene oppstår ikke av høyt kolestrol. Det oppstår av f.eks overnevte årsaker, samt genetikk og arv. Skadelig Kolestrol kan ikke avgjøres av totalverdien på kolestrolet, men på størrelsen og antallet kolestrolpartikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva en reduksjon i karbohydrater kan være godt for:

Det er ikke bare i vektreduksjonssammenheng det kan være fordelaktig å redusere på karbohydratene i kosten sin. (Feile) karbohydrater kan forårsake blodsukkersvigninger, humørsyke, bortfall av menstruasjon, infertilitet, inflamasjoner, energitapping, vitamin og mineraltapping, tarmbetennelse og fordøyelsesproblemer etc etc.

2. Man blir feit av fett/karbo/proteiner (fyll ut det som passer)

Man kan følge lavkarbokost eller annen kost fast uten dårlig samvittighet og uten å bli feit. Det er ikke fettet, karbohydratene eller proteinene i seg selv som gjør en feit, det er når man spiser for mye energi at man blir feit (ELLER at man ikke tåler karbohydrater så godt, f.eks ved metabolsk syndrom, insulinproblemer etc og insisterer på å spise feile karbohydrater)

Kontekst, kontekst, kontekst. Du er inne på det selv i punkt 2, så da er det litt rart at du ikke anvendte samme logikk i punkt 1.

Å kun skylde på karbohydratene er å overse det store bildet og bare se detaljene. Fett er sunt ikke sant? Drikk en halvliter olivenolje (4500 kalorier) til dagen over tid og se hva som skjer med menstruasjonen, fertiliteten, inflammasjoner osv. Hva er feil karbohydrater i hvilke sammenhenger? Hva med idrettsutøvere som heller i seg litervis med sukkerholdig drikke, risikerer de å utvikle metabolsk syndrom?

Som en klok mann en gang sa: «Alt er gift og ingenting er uten gift; bare dosen avgjør om noe er en gift.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det varierer fra person til person hvor lenge en person kan gå på lavkarbo før det får negative virkninger. :)

Ingen automatikk i at det får negative virkninger for kroppen, og det kommer an på hvordan man lever etter lavkarboprinsipper. Husk at det innbefatter alt fra nesten 0 til 150 gram karbohydrater. Mange med diabetes 2, metabolsk syndrom (dette gjelder ca 15% av befolkninga og mange av disse er normalvektige) og epilepsi vil ha betydelig bedre livsskvalitet og langt større sannsynlighet for å holde seg friske i lengden ved å følge varianter av lavkarbo enn å spise som myndighetene anbefaler. Om man følger en høyproteinvariant kan det være problematisk for enkelte med nedsatt nyrefunksjon. Om man lever strikt ketogent og spiser lite grønnsaker kan det påvirke mineralbalansen negativt jmf syre\base. Flere urbefolkninger har tradisjonelt et kosthold med svært lite karbohydrater, f.eks eskimoene, masaiene og flere andre, men disse har meget god helse sammenlignet med den jevne nordmann (desverre begynner flere slike urbefolkninger og ta etter våre dårlige vaner med sukker, raffinerte melvarer, dårlige planteoljer osv). Ift trening vil imidlertid lite karbohydrater gjøre at glukoselagrene er lavere og man vil ofte ikke greie like høy intensitet over lang tid når man går svært lavt på karbohydratene kontra at man spiser så lagrene blir fulle.

Ang KK-artikkelen motsier den seg selv litt. Ja, kroppen bruker mindre "sukker" når du spiser mer fett, men når karboinntaket er såpass mye lavere vil allikevel ikke blodsukkerkontrollen bli dårligere, heller motsatt. Hvordan kan det ha seg at mange med diabetes 1 kunne leve lengde med et svært lavt karboinntak før insulinets tid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at moderasjon og variasjon er sunt. Å drikke olivenolje er mye vanskeligere å innta i samme antall gram i forhold til karbohydratrik mat, som brød og pasta og dette faktum kan hjelpe folk ned i vekt.

Ut ifra de studiene som er gjort på karbohydratrestriksjon vs kalorirestriksjon så kommer karbohydratrestriksjon klart best når det kommer til å redusere energiinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...