Gå til innhold

Lavkarbo er dette så bra?


mimmi83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen automatikk i at det får negative virkninger for kroppen, og det kommer an på hvordan man lever etter lavkarboprinsipper. Husk at det innbefatter alt fra nesten 0 til 150 gram karbohydrater. Mange med diabetes 2, metabolsk syndrom (dette gjelder ca 15% av befolkninga og mange av disse er normalvektige) og epilepsi vil ha betydelig bedre livsskvalitet og langt større sannsynlighet for å holde seg friske i lengden ved å følge varianter av lavkarbo enn å spise som myndighetene anbefaler. Om man følger en høyproteinvariant kan det være problematisk for enkelte med nedsatt nyrefunksjon. Om man lever strikt ketogent og spiser lite grønnsaker kan det påvirke mineralbalansen negativt jmf syre\base. Flere urbefolkninger har tradisjonelt et kosthold med svært lite karbohydrater, f.eks eskimoene, masaiene og flere andre, men disse har meget god helse sammenlignet med den jevne nordmann (desverre begynner flere slike urbefolkninger og ta etter våre dårlige vaner med sukker, raffinerte melvarer, dårlige planteoljer osv). Ift trening vil imidlertid lite karbohydrater gjøre at glukoselagrene er lavere og man vil ofte ikke greie like høy intensitet over lang tid når man går svært lavt på karbohydratene kontra at man spiser så lagrene blir fulle.

Ang KK-artikkelen motsier den seg selv litt. Ja, kroppen bruker mindre "sukker" når du spiser mer fett, men når karboinntaket er såpass mye lavere vil allikevel ikke blodsukkerkontrollen bli dårligere, heller motsatt. Hvordan kan det ha seg at mange med diabetes 1 kunne leve lengde med et svært lavt karboinntak før insulinets tid? :)

Ble litt for mye broscience i kommentarene mine.

Takk for tilbakemeldingen ihvertfall, må nok sette meg mer inn i dette med lavkarbo før jeg kommenterer.

og være kritisk og ikke tro på alt jeg leser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at en del hadde hatt bedre av og kutte ut alt/det meste av det de får i seg av raffinert/tilsatt sukker i sine matvarer..Altså at de kutter ned på/slutter med brus, smågodt, sjokolade, kaker, kjeks, saft,- FØR de kutter ut potetene og brødskiva. Virker som en god del "lavkarbofanatikere" der ute, kutter ut alt av frukt og korn og foredlede meieriprodukt og bytter det med rødt kjøtt, meierismør, og animalsk fett,- også fortsetter de og "kose seg" med samme mengde som før av smågodt, øl, vin, og andre "godsaker": for det er jo bare en "sjelden gang";- iallefall i starten,-også ser man at "en sjelden gang" blir fredag, lørdag, på bursdager, foran favorittserien på tv HVER tirsdager osv osv...

Jeg får bare ikke til og ta folk seriøst når de sier at "det er potetene og brødksivene som gjør meg feit",- også vet du at de er kake-, godte- og kaffelattemonser uten grenser...Også kutter de ut brødskive og poteter fremfor det de BURDE kutte ned på....I tro på at de kan stille til biknifitness om en måned.:confused: Selvsagt uten trening i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vell å dra det litt langt. De som allerede har et veldig lavt inntak av sukker ( f.eks en god del av medlemmene på fitnessbloggen ) vill ikke nødvendigvis få noen fordel av å kutte sukker inntaket mer.

Synes faktisk man bør være helt avholds fra alt av sjokolade, brus, potetgull, øl og vin FØR man begynner og kutte ut poteter og frukt :) Jeg er ikke MOT lavkarbo for de det funker for , selv om det kan virke sånn med dette utsagn. og det jeg kommer med videre her (y) Men for meg så er det for mange som begynner i feil ende, og har en så misforstått oppfatning av lavkarbo at det bare blir komisk. Dessuten så finnes det for mange som preker lavkarbo og ser på det som sin bibel og sin livsoppgave og ikke bare SPRE budskapet; men prakke denne livsstilen over på alle andre..Helt greit at de lever og spiser slik selv, men på samme måte som jeg IKKE vil bli prakket på andre personers religiøse og politiske menigner, vil jeg heller ikke bli "prakket på" andre folks matvaner.. Særlig siden jeg både har naturlig sundt kosthold, er normalt frisk og normalvektig og holder meg i litt over gjennomsnittlig normal form....Gitt at jeg ikke har hatt annet enn litt vondt i halsen i 2-3 dager som eneste sykdom de siste 3 år, så vil jeg tro at NOE gjør jeg rett....Jeg har til og med barn i barnehagen (da draes det hjem basilusker over en lav sko), uten at det påvirker meg. Vil anta at både kostholdet mitt og måten jeg trener på da er ganske riktig,- for meg..Men jeg plager ikke andre med hva jeg spiser, når..eller hvordan jeg trener. Jeg tror nemmelig ikke det vil passe seg for resten av verden. Jeg fant også egen måte og gå ned 20 kilo på og har holdt de borte i 6år...Men innser at slik JEG gjorde det, ikke er veien for alle. Og derfor VET jeg også at lavkarbo ikke er veien for alle. Det var ikke MIN måte, for og si det sånn, og derfor engasjerer jeg meg litt når for magen opphøyer lavkarbo til det eneste ene, og glemmer helt den største trusselen mot helse og overvekt; Godtehyllene og brusreolene på butikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk man bør være helt avholds fra alt av sjokolade, brus, potetgull, øl og vin FØR man begynner og kutte ut poteter og frukt :) Jeg er ikke MOT lavkarbo for de det funker for , selv om det kan virke sånn med dette utsagn. og det jeg kommer med videre her (y) Men for meg så er det for mange som begynner i feil ende, og har en så misforstått oppfatning av lavkarbo at det bare blir komisk. Dessuten så finnes det for mange som preker lavkarbo og ser på det som sin bibel og sin livsoppgave og ikke bare SPRE budskapet; men prakke denne livsstilen over på alle andre..Helt greit at de lever og spiser slik selv, men på samme måte som jeg IKKE vil bli prakket på andre personers religiøse og politiske menigner, vil jeg heller ikke bli "prakket på" andre folks matvaner.. Særlig siden jeg både har naturlig sundt kosthold, er normalt frisk og normalvektig og holder meg i litt over gjennomsnittlig normal form....Gitt at jeg ikke har hatt annet enn litt vondt i halsen i 2-3 dager som eneste sykdom de siste 3 år, så vil jeg tro at NOE gjør jeg rett....Jeg har til og med barn i barnehagen (da draes det hjem basilusker over en lav sko), uten at det påvirker meg. Vil anta at både kostholdet mitt og måten jeg trener på da er ganske riktig,- for meg..Men jeg plager ikke andre med hva jeg spiser, når..eller hvordan jeg trener. Jeg tror nemmelig ikke det vil passe seg for resten av verden. Jeg fant også egen måte og gå ned 20 kilo på og har holdt de borte i 6år...Men innser at slik JEG gjorde det, ikke er veien for alle. Og derfor VET jeg også at lavkarbo ikke er veien for alle. Det var ikke MIN måte, for og si det sånn, og derfor engasjerer jeg meg litt når for magen opphøyer lavkarbo til det eneste ene, og glemmer helt den største trusselen mot helse og overvekt; Godtehyllene og brusreolene på butikken!

Ser ikke helt hvordan dette var relevant til mitt innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell å dra det litt langt. De som allerede har et veldig lavt inntak av sukker ( f.eks en god del av medlemmene på fitnessbloggen ) vill ikke nødvendigvis få noen fordel av å kutte sukker inntaket mer.

En har ikke et veldig lavt inntak av sukker om en fortsatt kan kutte ned på brus, smågodt, sjokolade, kaker, kjeks, saft...?

:huh:

Å kverulere kan være moro det, men da ender en fort opp med å tilsløre de faktiske forhold. Det vil vi ikke. Så - å begynne i riktig ende tror jeg er et godt råd for alle som skal sette opp en kostholdsplan - og da må en eventuelt først gå løs på forbruket av brus, smågodt, sjokolade, kaker, kjeks, saft.

:)

Om det fortsatt skulle være nødvendig å skjære ned på kalori og/eller karbohydrat inntaket, så bør en nok bli mer individuelt rettet og spesifikk i rådgivningen. Skulle jeg driste meg til likevel å være generell, så ville jeg fremholdt at hvite melprodukter med fordel kan byttes ut med grovere alternativ. Og at juice nok ikke er udelt positivt å tylle i seg i mengder...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at en del hadde hatt bedre av og kutte ut alt/det meste av det de får i seg av raffinert/tilsatt sukker i sine matvarer..Altså at de kutter ned på/slutter med brus, smågodt, sjokolade, kaker, kjeks, saft,- FØR de kutter ut potetene og brødskiva. Virker som en god del "lavkarbofanatikere" der ute, kutter ut alt av frukt og korn og foredlede meieriprodukt og bytter det med rødt kjøtt, meierismør, og animalsk fett,- også fortsetter de og "kose seg" med samme mengde som før av smågodt, øl, vin, og andre "godsaker": for det er jo bare en "sjelden gang";- iallefall i starten,-også ser man at "en sjelden gang" blir fredag, lørdag, på bursdager, foran favorittserien på tv HVER tirsdager osv osv...

Jeg får bare ikke til og ta folk seriøst når de sier at "det er potetene og brødksivene som gjør meg feit",- også vet du at de er kake-, godte- og kaffelattemonser uten grenser...Også kutter de ut brødskive og poteter fremfor det de BURDE kutte ned på....I tro på at de kan stille til biknifitness om en måned.:confused: Selvsagt uten trening i tillegg...

Så det du egentlig sier er at de som har misforstått lavkarbo og gjennomfører det på en tilbakestående måte ikke kan taes seriøst. Dette er jo ikke et argument mot lavkarbo i seg selv, og understreker bare det jeg gjentar gang på gang om at det er viktig med begrepsavklaring, nettopp for å slippe å bruke tid på slike argumenter. Alle typer kosthold kan gjennomføres på mer og mindre gunstige måter, men da er det gjennomføringen som må kritiseres, ikke kostholdet.

Alle hadde hatt bedre av dette.

:)

Jepp, hvertfall de aller fleste! Det finnes unntak herfra, men om vi snakker om friske mennesker, så ja.

Er vell å dra det litt langt. De som allerede har et veldig lavt inntak av sukker ( f.eks en god del av medlemmene på fitnessbloggen ) vill ikke nødvendigvis få noen fordel av å kutte sukker inntaket mer.

Disse menneskene har jo allerede kuttet ned på sukkerinntaket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...