Gå til innhold

Lavkarbo er dette så bra?


mimmi83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvor bra vil vi ha det til da?

;)

Smart-karbo er kanskje en bedre tilnærming. (Og det er vel det de fleste lav-karbo entusiaster holder på med.) Kutt ut sukker, hvitt mel og begrens litt på inntak av raske karbohydrater i form av juice, ris, pasta og potet. Øk mengden med fisk, kylling, kjøtt og grønnsaker. Velg nøtter fremfor chips og ostepop. Drikk Pepsi May fremfor Coca Cola.

Bra nok for mange - ikke skadelig for noen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bra metode å gå ned i vekt med, men langsiktig så kan den være farlig.

Etter en god del år så blir sjansen for hjerte/kar sykdom større en med de som spiser mindre fett. :)

Om du skal på diett i en periode, så kan lavkarbo være bra.

Om du ska skifte kostholdet så det varer ut livet, så ville jeg ikke anbefalt lavkarbo.

Edit: Jeg tok feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen som går på lavkarbo de går ned men når de er gravid går de opp... forstår liksom ikke vitsen da.. men.. det blir vell da kun midlertidig men da blir det jo vanskelig å få se

g over på normal mat igjen etter den perioden med mat. er det ingen forskning eller noe på dette stadiet enda

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bare det er så mange som hiver seg på kurs og fråtser i bacon og seter rømme

Du kan jo komme med argumentene dine mot? Lavkarbere ser på fett fra kjøtt og melkeprodukter som naturlige fettkilder som ikke gjør den skaden som kjemisk behandlede fettsyrer fra margarin og mange planteoljer gjør. Mettet fett forstyrrer ikke fettsyrebalansen i kroppen (nøytralt) er godt og mettende. Om vi skulle fråtse er det kanskje fordi man spiser etter periodisk faste i tillegg? (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at noen som går på lavkarbo de går ned men når de er gravid går de opp... forstår liksom ikke vitsen da.. men.. det blir vell da kun midlertidig men da blir det jo vanskelig å få se

g over på normal mat igjen etter den perioden med mat. er det ingen forskning eller noe på dette stadiet enda

?

Om kvinnen går ned i vekt når hun er gravid, så er det både helsefarlig for hun og barnet.

Både barnet og kvinnen trenger fett under graviditeten, om kvinnen ikke får tilsatt nok fett, vil barnet ta næring ut av moren som kan gjøre moren syk.

Forsto egentlig ikke spørsmålet ditt så jeg er sikkert helt på villspor og det jeg nettopp sa var irrelevant :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...fråtser i bacon og seter rømme

Dette tror jeg er en myte du viderefører.

Ikke det at det er noe i veien med bacon og seterrømme - men å si at folk fråtser i denslags er vel egentlig bare en slags provokoasjon du har hentet fra vektklubben i VG eller noe i den dur...

:)

Selv har jeg aldri gått noe kurs. Ikke har jeg større forbruk av bacon eller seterrømme enn den gjennomsnittlige Grethe Rodhe slankeren heller - men ved å benytte seg av de enkleste ernæringsfysiologiske triksene, så får en rakst kontroll over søtsug, blodsukkersvingninger og dernest - over vekta. En må gjerne tro at lavkarbo er "fråtsing av rømme og bacon" men da lukker en døra kun for seg selv. Grunnleggende kunnskap om er ernæring bør være viktig for 99% av alle medlemmer på Fitnessbloggen. Selv om en ikke har et ønske eller behov for vektreduksjon så bør en sette seg inn i hvilke fysiologiske mekanismer som trigges av sukker, hvilken nytte en har av karbohydrater, hva som er poenget med proteiner og hvorfor fett bør være en viktig del av enhver kostholdsplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er en myte du viderefører.

Ikke det at det er noe i veien med bacon og seterrømme - men å si at folk fråtser i denslags er vel egentlig bare en slags provokoasjon du har hentet fra vektklubben i VG eller noe i den dur...

:)

Selv har jeg aldri gått noe kurs. Ikke har jeg større forbruk av bacon eller seterrømme enn den gjennomsnittlige Grethe Rodhe slankeren heller - men ved å benytte seg av de enkleste ernæringsfysiologiske triksene, så får en rakst kontroll over søtsug, blodsukkersvingninger og dernest - over vekta. En må gjerne tro at lavkarbo er "fråtsing av rømme og bacon" men da lukker en døra kun for seg selv. Grunnleggende kunnskap om er ernæring bør være viktig for 99% av alle medlemmer på Fitnessbloggen. Selv om en ikke har et ønske eller behov for vektreduksjon så bør en sette seg inn i hvilke fysiologiske mekanismer som trigges av sukker, hvilken nytte en har av karbohydrater, hva som er poenget med proteiner og hvorfor fett bør være en viktig del av enhver kostholdsplan.

Ja det er jo de dei skriver... men tror jeg skal grave dypere i denne verdenen.. har liksom ikkje så mange venner som driver denne livsstilen.. og om jeg provoserer noen ved å skrive fråtser er det ikkje meningen i det hele! så ber om unskylding for det..

det er ikke meningen. vil bare høre noen syns pungter og ideer dere sitter inne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at noen som går på lavkarbo de går ned men når de er gravid går de opp... forstår liksom ikke vitsen da.. men.. det blir vell da kun midlertidig men da blir det jo vanskelig å få se

g over på normal mat igjen etter den perioden med mat. er det ingen forskning eller noe på dette stadiet enda

?

Unnskyld, men ser ikke hvordan dette med gravid skal spille inn? De aller fleste som blir gravide går jo opp, enten de spiser lavkarbo, 'vanlig norsk mat', eller lavfett.

Og dette med å gå over til vanlig mat igjen... det vil jo også gjelde for alle 'slankekurer'. Om en ikke permanent legger om kostholdet/livstil, vil man jo legge på seg igjen etter endt 'kur' dersom man faller tilbake til gamle synder.

Ja, med et lavkarbokothold bruker man fettkilder som smør, fløte, "fullfett" rømme, majones, etc etc som energikilder. Man går for de gode fete kjøttstykkene som nakkekoteletter, entrecote, bringe, etc (og disse er jo de beste uansett). Og man spiser MASSE grønnsaker. Brokkoli, blomkål, tomater, jordskokk, sellerirot, etc, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Langsiktig så vil lavkarbo gi større sjanse for hjerte/kar sykdom"

vil jeg si er det beste argumentet mot lavkarbo :)

Det er det vel delte meninger om hvorvidt er sant eller ikke...

Er jo stor forskjell på lavkarbo også da. Er også stor forskjell på kun leve på egg, bacon og pølser og det å ha et fornuftig kosthold med mindre karbs og mer fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mettet fett er bare skadelig for hjerte/kar-sykdommer om man spiser mye mat som gir blodsukkerstigning (raske karbohydrater, sukker) evt har feil fettsyrebalanse i kroppen. Da kan kroppen være full av inflammasjon noe som gjør at fettet oksideres og kan tette til blodårer og andre viktige organer. Fettet er ikke farlig i seg selv. Flere og flere leger og ernæringsfysiologer er nå enig i at den typiske kolesterol-teorien har mange hull og mangler (selv om lærerne mine ikke har fått øynene opp for det). De som spiser lavkarbo stoler på at inflammasjon er årsaken til hjerte/kar-sykdom og at de trygt kan spise mettet fett uten å dø iløpet av noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...