Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo, prøvde og kjøre dips, dette er noe av det første gangan jeg prøver dette. Fant dermed ut at det va umulig og gå langt nok ned til 90 grader, fikk bare vondt i skuldren av dette, hva kan dette skyldes?

er jeg for svak? For stiv i skuldran? ikke vant med øvelsen, eller rett og slett ikke skapt for øvelsen?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11952-f%C3%A5r-vondt-i-skuldran-av-dips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

var du ordentlig varm? Hvis jeg ikke varmer opp nok kan jeg få litt småvondt jeg og

hadde kjørt 10min oppvarming på spinning og hoppe tau,, og knebøy og pushpress før så burde vere varm nok i kropp og skuldre:P

Dårlig skulderhelse?

dårlig skulderhelse?

Kommer helt ann på hvordan du gjør den også. Noen gjør den litt feil som gjør at skulderen får litt vondt. Men som andre har sagt her inne, har du varmet opp skikkelig? Jeg kommer egentlig ikke på noe her akuratt på hvorfor men har noen som har hatt samme greie som deg, samme med meg også. Jeg hadde litt vondt pga dips før, men var fordi mine venner fortalte meg hva jeg skal gjøre, så hørte på dem og fikk vondt... men ikke nå lengre. Dette er en stund siden da seff ;) hehe.

Annonse

Det er en krevende øvelse for skuldrene. Mine tips er å redusere bevegelsen så at du ikke kjører den med fullt dyp, uten stopper ved ca 90 grader eller tidligere. Dette er mer skånsomt for skulderleddet. Et annet tips er å være forsiktig med vendingen i bunnposisjon.

Ellers tror jeg og på en mer gjennomgående oppvarming, kanskje litt ekstra fokus på skuldermobilitet. Finnes mange gode klipp på YouTube :)

Tror ikke noen kardio-aparater er måten å varme opp skuldra på. Skal du klargjøre skuldrene for belastning og forebygge skader er det kun en ting som gjelder: Dynamisk oppvarming for... jepp, nettopp skuldrene!

Selv om du følger disse rutinene, er det likevel ikke gitt at du ikke kjenner noen smerter ubehag. Dips funker ikke for alle desverre.

Det kan være flere årsaker til dette, som andre sier kanskje ikke varm nok eller ikke sterk nok. Jeg vil egentlig tro at du kanskje har litt upper crossed syndrome som er ganske vanlig i dag når vi store deler av tiden sitter nedsunket på en stol eller i en sofa forran en pc.. Det vil si at overkroppen er litt fremoverbøyd. Kan skyldes flere ting bl.a stive muskler, slik som brystet. Du har kanskje også en dominante fremre del av skulder ift bakre del, og derfor blir skuldra presset mer fremover/ned når du tar dips. Vil anbefale deg å fokusere på styrke i bakside skuldre, tøye brystet, og når du dipser, pass på at du ikke får skuldrene så langt frem - skyv de litt bakover. Kanskje prøv å ta dips i maskin eller med strikk eller med hjelp av noen til du får inn teknikken! Evt prøv å endre litt på grepet bredt vs litt smalt om det er mulig, og se om det kan hjelpe noe :)

dårlig skulderhelse?

Se under

Tror ikke noen kardio-aparater er måten å varme opp skuldra på. Skal du klargjøre skuldrene for belastning og forebygge skader er det kun en ting som gjelder: Dynamisk oppvarming for... jepp, nettopp skuldrene!

Selv om du følger disse rutinene, er det likevel ikke gitt at du ikke kjenner noen smerter ubehag. Dips funker ikke for alle desverre.

Annonse

Jeg hadde store problemer med skuldrene en stund da jeg tok dips, så jeg stoppet med det i flere år og trodde løpet var kjørt. Trente mye skuldre i mellomtiden og begynte så smått igjen dette året, og det har gått overraskende bra.

Det er som flere har nevnt, vitkig å være skikkelig varm først, og prøve å ikke lene seg så altfor langt forover. Det er enkelte dager jeg kjenner det i skuldrene og da lar jeg være å ta dips, mens andre dager går det som en lek :)

Du får prøve deg fram og se om det ikke blir bedre :)

Veeeldig flott svar her, tusen takk :) Skal følge rådene jeg har fått og se om det funker :)

Det som er litt rart er at jeg ikke fikk disse smertene før(kan vere jeg ikke visste bedre og ikke gikk like lagt ned som jeg gjør nå). Ellers så har jeg heller aldrig trent noe serlig bakside skulder uten om ro øvelser, som jeg i tilleg ikke har trent noe serriøst på 5 månder pga prioritert markløft.

Ellers så fikk jeg litt smerter (usikker om det er muskell eller ledd smerter) da jeg kjørte omvendt flyes eller face pulls med manualer sist uke for første gang på veldig lenge, er ikke dette litt mistenksomt at det er undertrent bakside skulder/dårlig mobilitet i skulder..?

Kan være vanskelig å si hva det er, kan være mye rart. Men ja, anbefaler deg å fokusere på å trene opp styrke i bakside skuldre samt trene utoverrotatorene i rotatorcuffen med feks utoverrotasjon i kabel, festet i ca livvidde-høyde slik at du kan bevege armen med albuen i 90graders vinkel. Pass på at albuen holdes rett inn til kroppen gjennom hele bevegelsen slik at det er r.cuffen som får trent og ikke alle hjelpemusklene :)

Vil si det er skjelletet......

Trening fører til sterkere muskler,skjelletet tilpasser seg dette

HÆ? Hvilke tilpasninger har skjedd i skjelettet til trådstarter som gjør at han får vondt når han kjører dips?

HÆ? Hvilke tilpasninger har skjedd i skjelettet til trådstarter som gjør at han får vondt når han kjører dips?

Nei nei, nå ser du feil....:

først så trenes musklene for så at skjelletet tilpasser seg seinere....altså får bare regne med å tåle litt vondt i skjelletet først FØR den blir tilpasset

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...