Gå til innhold

Rødt kjøtt, farlig?


Fjeldmann

Anbefalte innlegg

Jeg legger merke til at rådet om et lavere inntak rødt kjøtt ikke blir tatt så seriøst av mange flinke folk, også her inne. Jeg har noen spørsmål rundt dette.

Jeg er veldig nøye med hva jeg spiser ikke bare for og se vill ut, men blant annet forebygge kreft. Jeg tror det har gått de fleste hus forbi at 30% av krefttilfellene skyldes et mangelfullt kosthold. Det er samme risikofaktor som røyking og noe jeg iallfall velger å tenke over.

Personlig holder jeg meg unna mer enn 500 gram rødt kjøtt i uken, begrense type kjøtt som bacon,pølser, skinke, salt kjøtt og farse produkter. Nitratene i disse kan omformes til kreftfremkallende stoffer og kreftfremkallende elemeter fremkalles når man steker animalske proteiner på høy varme (heterosykliske aminer) og salt som konserveringsmiddel kan fremkalle magekreft som man ser på land som portogal, japan med fler der det konsumeres mye slike produkter kilde mat mot kreft)

World caner reaserch found konkluderer med at det er overbevisende dokumentasjon for at bearbeidet kjøtt øker risiko for utvikling av tykk- og endetarms kreft som vist i metaanalyser. De konkluderer med at der er overbevisende dokumentasjon for at rødt kjøtt ( kjøtt, storfe, svin, sau) og støttes av metaanalyser.

(Jeg kunne ha skrevet veldig mye er om årsaksmekanisem pros and cons osv osv, men det over er på en måte grunnlage mitt)

Samtidig så er det jo noen punkter ang, hjerte kar, overvekt, diabetes osv jeg kunne trekt inn men det er ikke årsakene til at jeg reduserer inntak av rødt og bearbeidet kjøtt.

Så ser jeg det er mange som synes råd syv angående å redusere rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt er litt tullete. Hvorfor det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er helt enig i å redusere bearbeidet kjøtt. De studier som har vært på dette viser også at bearbeidet rødt kjøtt er det værste.

Det er umulig å kjøre slike studier 100% kontrollert siden man må se det over mange tiår, derfor vil man aldri få luke ut hva som egentlig er årsaken til at de som spiser mye rødt kjøtt har høyere kreftrisiko.

Selv spiser jeg litt mer enn de 500 gram rødt kjøtt i uken, men varierer i tillegg med kylling, fisk og viltkjøtt. Spiser sjeldent bearbeidet kjøtt og svært lite produkter med natriumnitritt. Passer også på å ikke brune biffen mer enn nødvendig og steker den heller litt lengre på lav varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart.

Ja den er jeg med på, men når det er sannsynlighetsovervekt om at det er kreftfremkallende og av det jeg har lest er årsak mekanismen til hvorfor godt forklart og hypotesene gode synes jeg det er rart at dette er en av de punktene av kostholdsråd som har fått mest pepper av eksperter og flere skribenter.

Jeg er ikke ute etter og arrestere noen men og se argumenter for hvorfor dette punktet ikke følges:)

Jeg har lest god artikkel som anslår det som signifikant assosiasjon med rødt kjøtt og tykk tarmkreft men har også punkter som taler imot at det er slik det er i samme artikler. WCRF konkluderer med at det er overbevisende dokumentasjon for rødt og bearbeidet kjøtt øker risiko for kreft og katogoriserer det som sannsynlig. Og det holder for meg egentlig.

Er du noe jeg har gått glipp av? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at rådet om et lavere inntak rødt kjøtt ikke blir tatt så seriøst av mange flinke folk, også her inne. Jeg har noen spørsmål rundt dette.

Jeg er veldig nøye med hva jeg spiser ikke bare for og se vill ut, men blant annet forebygge kreft. Jeg tror det har gått de fleste hus forbi at 30% av krefttilfellene skyldes et mangelfullt kosthold. Det er samme risikofaktor som røyking og noe jeg iallfall velger å tenke over.

Personlig holder jeg meg unna mer enn 500 gram rødt kjøtt i uken, begrense type kjøtt som bacon,pølser, skinke, salt kjøtt og farse produkter. Nitratene i disse kan omformes til kreftfremkallende stoffer og kreftfremkallende elemeter fremkalles når man steker animalske proteiner på høy varme (heterosykliske aminer) og salt som konserveringsmiddel kan fremkalle magekreft som man ser på land som portogal, japan med fler der det konsumeres mye slike produkter kilde mat mot kreft)

Ja men er de 30% folk som konstant spiser junkfood og drikker cola?

Tipper det er overvekt,blodtrykk, høyt kolesterol, beinskjørhet som er hovedsyndern og ikke opphoping av natriumnitritt.

Greit å være forsiktig, men kutter nok ut sukker,transfett og alkohol før jeg i det hele tatt tenker på å ikke spise mer en 500g rødt kjøtt i uka:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men er de 30% folk som konstant spiser junkfood og drikker cola?

Tipper det er overvekt,blodtrykk, høyt kolesterol, beinskjørhet som er hovedsyndern og ikke opphoping av natriumnitritt.

Greit å være forsiktig, men kutter nok ut sukker,transfett og alkohol før jeg i det hele tatt tenker på å ikke spise mer en 500g rødt kjøtt i uka:D

Det er jo mange ting og ikke kjøtt alene som utgjør de 30prosentene nei:) Det er mer mangler generelt og feil matvarer.

Alkohol feks er 3% av risikofaktorene kontra kosthold på 30%. Så med tanke på kreft ville jeg heller revurdert kosten før alkoholkunsumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du noe jeg har gått glipp av? :)

Njai, men mange av studiene har satt et likhetstegn mellom rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt. Burde vært klassifisert i tre grupper når man sammenliknet, mye rent rødt kjøtt, mye bearbeidet kjøtt og lite rødt og bearbeidet kjøtt. Er noen studier som har gjort dette og de viser ihvertfall at kreftrisiko er mye lavere for de som spiser rent rødt kjøtt enn de som spiser bearbeidet kjøtt.

Godt mulig det kan være smart å begrense rødt kjøtt noe, men så har det også litt med matglede å gjøre. Unnlater man å spise bearbeidet kjøtt og generelt spiser mye sunn mat samt trener så har man allerede oppnådd en stor helsegevinst. Så da kan man diskutere hvor langt man skal dra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fair point, det her.

Men er det ikke gjerne slik at de negative effektene forbundet med ting som dette, ofte forsterkes i personer som generelt har et dårlig kosthold og dårlige vaner, og en kropp som dermed er mer utsatt og eksponert for den slags? Det er jo ikke en kritikk av hypotesen, ettersom det vil bety at rødt kjøtt i store mengder vil være kreftfremkallende akkurat som du sier, men at det er av mindre viktighet hos personer som har en generelt fornuftig livsstil.

For min del er det dette med rimeligheten også. I et samfunn hvor en "vanlig" middag er en frossenpizza, føler jeg selv at det blir feil å bekymre seg for mye over at rødt kjøtt skulle være farlig. Det er slettes ikke noe vitenskapelig argument, det er rett og slett en appell til det jeg mener er en rimelig måte å leve på. Det er i hvert fall grunnen til at jeg spiser mye mer enn 500 g rødt kjøtt i uka; det er ikke fordi PubMed sier det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekemutagener kan være skumle greier, og stekt/grillet kjøtt og fisk burde man i utgangspunktet være forsiktig med av denne grunn. Å ikke steke maten mer enn nødvendig, fjerne svartbrent stekeskorpe og ikke bruke stekesjyen fra brent kjøtt/fisk er gode regler å ta med seg.

Nitrat og nitritt er viktige konserveringsmidler. Nitrat er blant annet svært effektivt mot bakterien clostriium botulinum som forårsaker botulisme. Det kan dannes karsinogene stoffer når nitrat og nitritt varmebehandles sammen med proteiner, men gjennomsnittsinntaket av disse stoffene er langt under det som regnes som trygg grense.

Angående om rødt kjøtt er årsak til kreft eller ikke vil vi sannsynligvis aldri få et konklusivt svar på. Kreftstudier er veldig komplisert siden tiden det tar å utvikle kreft er veldig lang. Det er derfor umulig å isolere en enkelt faktor. Som det nevnes lenger oppe her så har mange studier på dette området blandet sammen rent rødt kjøtt og prosessert kjøtt, noe som er enda en feilkilde.

Jeg tror kreft er et resultat av den totale livsstilen, og som Fjeldmann nevner i åpningsinnlegget, det totale kostholdet. Jeg har ingen tro på at rødt kjøtt i seg selv er årsaken til kreft, og tror assosiasjonene kan forklares om man ser på det totale bildet. De som spiser mest rødt kjøtt og prosessert kjøtt har en tendens til å røyke mer, drikke mer og trene mindre. De som følger anbefalingene om å redusere inntaket av kjøtt er også mer tilbøyelig til å følge andre anbefalinger om mer frukt og grønt (som ganske beviselig er positivt mtp kreftrisiko) og fysisk aktivitet (som også har en godt dokumentert effekt).

Om jeg skal oppsummere tankene over her så tror jeg ikke at inntaket av rødt kjøtt er noe en person som er aktiv og ellers har et fornuftig kosthold trenger å bekymre seg så mye for.

Samtidig så er det jo noen punkter ang, hjerte kar, overvekt, diabetes osv jeg kunne trekt inn men det er ikke årsakene til at jeg reduserer inntak av rødt og bearbeidet kjøtt.

Hvilke punkter tenker du på her? Hvordan hjelper det å redusere inntaket av rødt kjøtt med tanke på de tilstandene du nevner her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egentlig definisjonen på bearbeidet kjøtt? Er det alt som ikke er biff, eller skilles det mellom gatekjøkken/bensinstasjonmat (hamburger, kebab, pølse) og reinere produkter som karbonadedeig?

Ser vi på gatekjøkkenmaten så er det ofte kjøtt som blir stekt på høy varme, stekt i transfett(?), servert med masse dressing, hvitt brød og de som kjøper slik mat inntar gjerne også masse sukker via brus.

Karbonadeig blir på den andre siden kanskje tilberedt med sunne fettkilder og servert med sunt tilbehør.

Konteksten for de ulike typene av bearbeidet kjøtt må da spille en rolle i disse undersøkelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg legger merke til at rådet om et lavere inntak rødt kjøtt ikke blir tatt så seriøst av mange flinke folk, også her inne. Jeg har noen spørsmål rundt dette.

Jeg er veldig nøye med hva jeg spiser ikke bare for og se vill ut, men blant annet forebygge kreft. Jeg tror det har gått de fleste hus forbi at 30% av krefttilfellene skyldes et mangelfullt kosthold. Det er samme risikofaktor som røyking og noe jeg iallfall velger å tenke over.

Personlig holder jeg meg unna mer enn 500 gram rødt kjøtt i uken, begrense type kjøtt som bacon,pølser, skinke, salt kjøtt og farse produkter. Nitratene i disse kan omformes til kreftfremkallende stoffer og kreftfremkallende elemeter fremkalles når man steker animalske proteiner på høy varme (heterosykliske aminer) og salt som konserveringsmiddel kan fremkalle magekreft som man ser på land som portogal, japan med fler der det konsumeres mye slike produkter kilde mat mot kreft)

Det må påpekes at mengden heterosykliske aminer som dannes i mat som brunes/behandles skikkelig, er veesentlig lavere enn i mat som grilles svartsvidd og sotete. Folk flest får dessuten i seg veldig mye mer nitrater fra grønnsaker som selleri,salat, kål osv(jo mørkere grønnfarge , som regel mer nitrater), enn spekemat, så om du vil kutte ned på kreftrisikoen fra nitrater, er det først grønnsaksskuffen du bør torpedere,fremfor parmaskinken:)

Mener apropos å ha lest en artikkel om at å spise nok nitrater kan ha positive konsekvenser for overlevelsesrisikoen på hjertestans,evt redusere mengden skader som oppstår i etterkant; skal se om jeg finner den:)

Dessuten, mengdene med natriumnitritt i farseprodukter og spekemat nå til dags er forsvinnende liten. Er snakk om en promille natriumnitritt per kilo med kjøtt, utelukkende for å forhindre botulismeforgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må påpekes at mengden heterosykliske aminer som dannes i mat som brunes/behandles skikkelig, er veesentlig lavere enn i mat som grilles svartsvidd og sotete. Folk flest får dessuten i seg veldig mye mer nitrater fra grønnsaker som selleri,salat, kål osv(jo mørkere grønnfarge , som regel mer nitrater), enn spekemat, så om du vil kutte ned på kreftrisikoen fra nitrater, er det først grønnsaksskuffen du bør torpedere,fremfor parmaskinken:)

Mener apropos å ha lest en artikkel om at å spise nok nitrater kan ha positive konsekvenser for overlevelsesrisikoen på hjertestans,evt redusere mengden skader som oppstår i etterkant; skal se om jeg finner den:)

Dessuten, mengdene med natriumnitritt i farseprodukter og spekemat nå til dags er forsvinnende liten. Er snakk om en promille natriumnitritt per kilo med kjøtt, utelukkende for å forhindre botulismeforgiftning.

Samtidig regner man nitrat fra grønnsaker for å gi en positiv helsegevinst, og motsatt med nitrat fra kjøtt. Vanskelig å skjønne hvordan de har kommet frem til den konklusjonen. Det kan muligens ha noe med biotilgjengelighet å gjøre.

Uansett så blir det feil å si at man bør redusere på grønnsakene for å redusere inntaket av nitrat. Det blir det samme som å ikke spise fisk fordi det inneholder miljøgifter. Det handler om mengder, og man må også tenke på totalinnholdet i en matvare, ikke innholdet av en enkelt ting.

Nitrat er uansett ikke regnet som en spesielt stor helserisiko i de mengdene vi er eksponert for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig regner man nitrat fra grønnsaker for å gi en positiv helsegevinst, og motsatt med nitrat fra kjøtt. Vanskelig å skjønne hvordan de har kommet frem til den konklusjonen. Det kan muligens ha noe med biotilgjengelighet å gjøre.

Uansett så blir det feil å si at man bør redusere på grønnsakene for å redusere inntaket av nitrat. Det blir det samme som å ikke spise fisk fordi det inneholder miljøgifter. Det handler om mengder, og man må også tenke på totalinnholdet i en matvare, ikke innholdet av en enkelt ting.

Nitrat er uansett ikke regnet som en spesielt stor helserisiko i de mengdene vi er eksponert for :)

Tok muligens litt hardt i med grønnsakene ja, men kunne ikke dy meg for sette ting litt på spissen:)

Ellers er vi rimelig enige:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gammel tråd, men hvor finner folk som kun spiser 500 g rødt kjøtt per uke proteinene sine og hva slags kosthold har dere?

På en god (dårlig?) uke kan jeg fort spise 3 kg karbonadedeig. Normalen er nok 2 kg.

Har tenkt litt på det den siste tiden og at jeg burde få i meg litt mer fisk. Elsker egentlig laks, men bor på en liten hybel og det blir et rent helvete hver gang jeg steker laks (har ikke stekeovn). Spiser en del mer kylling nå om dagen og så er det jo en del egg.

Proteinpulver spiser jeg minst mulig av, men burde kanskje øke på der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...