Gå til innhold

Rødt kjøtt, farlig?


Fjeldmann

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er dessverre (heldigvis?) ikke så enkelt. Det er så mange faktorer som spiller inn!

Du kan jo prøve å varierer kostholdet ditt litt?

Haha, akkurat det jeg tenkte etter å ha lest gjennom denne tråden. Tror kanskje jeg må begynne å tenke på det med rødt kjøtt :) Har nok godt av litt mer fisk og kylling. Men kroppen min responderer så sinnsykt bra på rødt kjøtt under diett feks, vet ikke hvorfor. Kanskje fordi jeg er vant til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, akkurat det jeg tenkte etter å ha lest gjennom denne tråden. Tror kanskje jeg må begynne å tenke på det med rødt kjøtt :) Har nok godt av litt mer fisk og kylling. Men kroppen min responderer så sinnsykt bra på rødt kjøtt under diett feks, vet ikke hvorfor. Kanskje fordi jeg er vant til det!

Samme her. Både magen og energinivået mitt føles superbra når jeg spiser rødt kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her. Både magen og energinivået mitt føles superbra når jeg spiser rødt kjøtt.

Problemet her er at uten en fullstendig kostholdsoversikt over lang tid kan jeg ikke vite at det er "rødt" kjøtt eller om det er "protein" eller "jerninntak" eller maten du spiser som følge av det røde kjøttet. :-)

Som sagt. Det er en grunn til at vi er veldig nølende med å konkludere med ting. Om enn poliquin er glad i grass-fed beef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at uten en fullstendig kostholdsoversikt over lang tid kan jeg ikke vite at det er "rødt" kjøtt eller om det er "protein" eller "jerninntak" eller maten du spiser som følge av det røde kjøttet. :)

Som sagt. Det er en grunn til at vi er veldig nølende med å konkludere med ting. Om enn poliquin er glad i grass-fed beef.

Ja du sier noe der. Kanskje noen luringer kommer her med noen gode studier til fordel for rødt kjøtt i denne tråden hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes absolutt studier som viser at det ikke er risiko, men vitenskap må se på helheten av beviset og ikke enkeltstudier. Det er akkurat det vitenskap er: Helhetlig vurdering av total evidenspool. Noen studier / oversikter vil stå mye sterkere enn andre.

Helhetlig sett er det sterk evidens for at overdrevent inntak av rødt kjøtt kan øke risikoen for kreft i tarm. Her må man bare huske på at 1 uke med 1 kg kjøtt er selvsagt ikke problemet og at det er mange faktorer som spiller inn her. Hovedpoenget som alltid kommer frem er selvsagt at en balanse er det man ønsker å se. Du kan ikke bare spise fisk heller, eller bare kylling eller bare spinat etc.

I tillegg er det viktig å bemerke at mange sterkt overvurderer sitt eget behov for protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at uten en fullstendig kostholdsoversikt over lang tid kan jeg ikke vite at det er "rødt" kjøtt eller om det er "protein" eller "jerninntak" eller maten du spiser som følge av det røde kjøttet. :)

Enig. Men har ihvertfall erfart at i perioder hvor magen min har vært i ulage, så er det ingenting som fungerer bedre enn en saftig biff for å få den på rett kjøl igjen. Hvorvidt annen proteinrik eller jerninnholdig mat ville ha fungert like godt vet jeg selvsagt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes absolutt studier som viser at det ikke er risiko, men vitenskap må se på helheten av beviset og ikke enkeltstudier. Det er akkurat det vitenskap er: Helhetlig vurdering av total evidenspool. Noen studier / oversikter vil stå mye sterkere enn andre.

Helhetlig sett er det sterk evidens for at overdrevent inntak av rødt kjøtt kan øke risikoen for kreft i tarm. Her må man bare huske på at 1 uke med 1 kg kjøtt er selvsagt ikke problemet og at det er mange faktorer som spiller inn her. Hovedpoenget som alltid kommer frem er selvsagt at en balanse er det man ønsker å se. Du kan ikke bare spise fisk heller, eller bare kylling eller bare spinat etc.

I tillegg er det viktig å bemerke at mange sterkt overvurderer sitt eget behov for protein.

Mye fornuftig her. Det med overvurdering av proteiner kan jeg personlig være veldig enig. Har merket spesielt på vektnedgang og styrke. Før pleide å hive meg opp mot 300 gram prots. I det siste året har jeg senket proteinene ned til 150 gram, og heller spist mer karbs. Det har faktisk funket bedre for meg med tanke på styrkebevaring,og i tillegg har jeg i senere tid opplevd styrkeøkninger i diverse øvelser etter at jeg byttet en del av proteinmengden med bra fett og karbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siden sist har jeg aktivt gått inn for å redusere inntaket av rødt kjøtt. Føler meg faktisk i bedre form om dagen, men regner med det er tilfeldig.

Kommer uansett til å følge opp dette. Karbonadedeig har bare vært en veldig enkel løsning og i tillegg smaker det godt, men nå er det slutt.

Det er ingen som kan påberope seg å vite fasiten når det kommer til kosthold og helse, selv om det er mange sterke meninger rundt omkring.

Det mest fornuftige etter min mening er å spise variert og ikke for ensidig i noen som helst retning. Har skrevet en sak om akkurat det her: http://www.friskogfunksjonell.no/hvorfor-bor-du-spise-variert/

Jeg har ingen tro på det å kutte noe helt ut fra kostholdet, da man i tillegg til å tenke på de direkte konsekvensene av det man spiser eller ikke spiser også må ta hensyn til at det er et psykologisk aspekt oppi alt dette. Individuelle preferanser bør prioriteres høyt når man velger hvordan man skal spise.

Nei, at det ikke er noen fasit begynner jeg å bli smertelig klar over. :)

Jeg får inntrykk av at du anbefaler lavkarbo, men det kommer ikke helt tydelig frem i artikkelen jeg leste hvorfor?

Har du forøvrig noen synspunkt rundt Børge Fagerlis biorytme-diett?

En annet ting vedrørende proteininntak, så blir det vel slik at om en spiser en lavkarbodiett, må en vel nødvendigvis gjerne spise en del mer proteiner enn hva man egentlig trenger uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at du anbefaler lavkarbo, men det kommer ikke helt tydelig frem i artikkelen jeg leste hvorfor?

Lavkarbo kan være fint for mange, alt etter hva man trives med. Det er hvertfall lite som tilsier at det på noen måte skal være farlig eller skummelt. Men å anbefale det foran noe annet, tja, det er så avhengig av kontekst og preferanser at jeg rett og slett ikke har noe definitivt svar på det.

Har du forøvrig noen synspunkt rundt Børge Fagerlis biorytme-diett?

Jeg har ingen grunn til å tro at denne er noe bedre enn alle de andre diettene på markedet. Jeg tror den fungerer ypperlig for veldig mange, og sikkert også dårlig for andre (som kanskje ikke trives med lite karbohydrater på dagtid eller masse karbohydrater på kveld).

En annet ting vedrørende proteininntak, så blir det vel slik at om en spiser en lavkarbodiett, må en vel nødvendigvis gjerne spise en del mer proteiner enn hva man egentlig trenger uansett?

Man må ikke, energibehovet kan også dekkes av fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen grunn til å tro at denne er noe bedre enn alle de andre diettene på markedet. Jeg tror den fungerer ypperlig for veldig mange, og sikkert også dårlig for andre (som kanskje ikke trives med lite karbohydrater på dagtid eller masse karbohydrater på kveld).

Ikke?

Jeg er ike overbevist selv, men føler at det er en fin måte å spise på og en fin middelvei mellom kronisk lavkarbo og en diett med jevnt inntak av karbohydrater.

Men ideen er vel at det skal ha fordeler med hensyn til optimal allokering av makroer i forhold til vekttap og muskelbygging. Men hva vet vel jeg...

Man må ikke, energibehovet kan også dekkes av fett :)

Nei, må ikke, men i forhold til metthetsfølelse og oppbygging av måltid, vil det kanskje være naturlig å ligge litt høyere på proteinene?

Kan ikke bli for mye fett altså? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke?

Jeg er ike overbevist selv, men føler at det er en fin måte å spise på og en fin middelvei mellom kronisk lavkarbo og en diett med jevnt inntak av karbohydrater.

Men ideen er vel at det skal ha fordeler med hensyn til optimal allokering av makroer i forhold til vekttap og muskelbygging. Men hva vet vel jeg...

En fin middelvei ja, det er derfor jeg sier at det nok fungerer ypperlig for veldig mange :)

Nei, må ikke, men i forhold til metthetsfølelse og oppbygging av måltid, vil det kanskje være naturlig å ligge litt høyere på proteinene?

Kan ikke bli for mye fett altså? :)

Det man ser ganske konsekvent med høyfettdietter er at det totale energiinntaket går ned. Epilepsibarn som blir satt på ketogene dietter vokser også mindre enn friske, noe som tyder på et lavere inntak også hos disse.

Det kan nok også bli for mye fett, men hva som er for mye vil avhenge av mange ting. Jeg ville ikke vært bekymret om du spiser noenlunde variert og ikke varierer for mye i vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...