Gå til innhold

Dagens negative


Tuba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så vi skal la henne bli der og dø, da? I stedet for å frakte henne til et isolat i Norge slik at hun faktisk kan reddes? wow.

Selvfølgelig ikke! Hun må jo få den hjelpen man kan gi. Men: Norge har ikke engang sikret seg 1 stk av den vaksinen USA eksperimenterer med... Så spørsmålet er egentlig: Har vi den kompetansen som trengs?? kanskje hun heller burde vært sendt sammen med de amerikanske legene til det Ebola-sykehuset de allerde har opprettet og der de jobber med en vaksine?

Det hadde jo vært veldig kjedlig hvis andre pasienter i risikogrupper skulle bli syke her, på grunn av manglende kompetanse på norske sykehus og blant norske leger. Hadde det vært jeg som bar på et dødlig virus ville jeg jo ikke tatt andres liv i dragsuget... jeg ville jo heller ha vært blant andre i den samme situasjonen og i hendene på verdens fremste forskere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvpåført, en stor andel av de smittede og døde i vest afrika er jo nettopp helsepersonell. Når man vet risikoen ved å ta en slik jobb, burde man ta konsekvensene å holde seg borte fra Norge. For å forhindre at norske helsepersonell også skal bli smittet.

Denne dama burde jo også ha mer informasjon om sykdommen, hygiene etc for å beskytte seg enn en lekmann. Og nei jeg mener ikke at alle med selvpåførte helseplager burde bli nektet helsehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvpåført, en stor andel av de smittede og døde i vest afrika er jo nettopp helsepersonell. Når man vet risikoen ved å ta en slik jobb, burde man ta konsekvensene å holde seg borte fra Norge. For å forhindre at norske helsepersonell også skal bli smittet.

Denne dama burde jo også ha mer informasjon om sykdommen, hygiene etc for å beskytte seg enn en lekmann. Og nei jeg mener ikke at alle med selvpåførte helseplager burde bli nektet helsehjelp.

Nå leste jeg nettopp at sykdommen ikke smitter veldig lett heller - må spres gjennom kroppsvæske - dvs. blod, svette, spytt, tårer... Det kan jo tyde på ikke fullt så god hygiene... Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå leste jeg nettopp at sykdommen ikke smitter veldig lett heller - må spres gjennom kroppsvæske - dvs. blod, svette, spytt, tårer... Det kan jo tyde på ikke fullt så god hygiene... Huff!

Har dere noe innsikt i rutine deres? Har dere jobbet under høy smitterisiko?

Hvis ikke burde dere streng tatt slutte å drite dere ut og slutte å spre søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noe innsikt i rutine deres? Har dere jobbet under høy smitterisiko?

Hvis ikke burde dere streng tatt slutte å drite dere ut og slutte å spre søppel.

Ja, faktisk - jeg har jobbet som pleieassistent siden jeg var 15, moren min er sykepleier. jeg har selv vært med på utbrudd av MRSA på sykehus - der jeg ble kurset i smitte-regimer. Det er ganske mye styr!

Mener ikke å være fordumsfull! Men man blir jo redd! Og det er jo veldig tydelig at dette er noe som Verdens helseorganisasjon overhode ikke har kontroll over, selv om de første bekymringsmeldingene kom i mars... Men fordi det var i Afrika. Får håpe de får litt fortgang på tingene nå da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, faktisk - jeg har jobbet som pleieassistent siden jeg var 15, moren min er sykepleier. jeg har selv vært med på utbrudd av MRSA på sykehus - der jeg ble kurset i smitte-regimer. Det er ganske mye styr!

Mener ikke å være fordumsfull! Men man blir jo redd! Og det er jo veldig tydelig at dette er noe som Verdens helseorganisasjon overhode ikke har kontroll over, selv om de første bekymringsmeldingene kom i mars... Men fordi det var i Afrika. Får håpe de får litt fortgang på tingene nå da!

Ja, det er ganske mye styr. Og det er ikke noe som blir tatt lett på. Så vidt jeg vet. Har de fleste sykehusene i Norge allerede anskaffet seg egne ebola-drakter, som er langt sikrere enn det standardiserte ustyret.

Og siden du jobber innenfor helsesektoren, så antar jeg at du er klar over, at selv ved å ha de aller beste rutinene og at samtlige av disse blir utført i praksis så er man alikevel aldri helt sikker på at man ikke kan bli smittet.

Edit: PS; Grunnet isolat er smittefaren ovenfor andre pasientgrupper meget liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkubasjonstiden er 2-21 dager. Smittefaren øker utover sykdomsbilde, så om en sykepleier/lege på ebola-isolatet har familie og/eller flere jobber, er jo smittefaren der. Alle som jobber på isolatet kan jo ikke isolere seg.

Leger uten grenser har flere ganger sagt at penger ikke er problemet, men kvalifisert personell som kan jobbe for de. Så utstyret deres i vest afrika burde jo være det beste som kan kjøpes for penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å be ebola-smittede vennligst nyse andre veien mens jeg skifter bandasjer...Jeg synes det er greit.

Jeg pleier å ha på meg heldekkende-beskyttelsesdrakt så det er ikke så nøye for meg. Men ser at du foretrekker at dem skal nyse den andre veien. Og kanskje helst unngå å pusse nesen sin på deg :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha på meg heldekkende-beskyttelsesdrakt så det er ikke så nøye for meg. Men ser at du foretrekker at dem skal nyse den andre veien. Og kanskje helst unngå å pusse nesen sin, på deg :)!

Ja, i hvert fall om de legger igjen buser i sårene mine. Det er ekkelt. Jeg mener...det må vel være papir der nede som fungerer bedre enn huden rundt væskende sår om man skal ha ut gugge fra nesen... ;)

Husk å ikke løp med saks når du har på drakten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...