Gå til innhold

Tilskudd for hukommelse og mental fokus


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ADHD (Før tok jeg høyere dose medisiner enn max tillatt i Norge for å fungere normalt, nå har jeg spist bort nesten alle symptomer og kuttet ut medisinene helt..), og i tillegg til å kutte melk og gluten fra kostholdet, har følgende Tilskudd virket bra for meg:

Spirulina og Kamut (spirer og alger med mye næringstoffer, gir meg overskudd og bedre konsentrasjon pluss en del andre heldige "bivirkninger")

EyeQ (Fiskeolje og nattlysolje, denne er fantastisk!)

Ginseng (Gir energi og fokus, jeg bruker den både på fest og til studier) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega-3 er hvertfall aldri dumt å ta, men det var vel kanskje ikke dette du var ute etter, da du bruker det fra før...

Utifra effektene til thiamin (vitamin B1), så kan jeg se for meg at tilskudd av dette kan ha en positiv effekt, men jeg har ikke sett noen studier på dette.

Koffein har jo også dokumentert oppkvikkende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå burde du kanskje starte din egen tråd Panzerhjerte, men jeg skal overse det for øyeblikket.. :p

Veldig mange nordboere har skremmende lave nivåer av Vitamin D. Legens grense for "mangel" er relativt lav, husker ikke betegnelsene men grensa er på 50 (etellerannet, mikrogram pr liter blod eller noe?). Mange eksperter mener det optimale nivået for å unngå sykdommer, depresjoner osv ligger opp mot 250! Og med den "sommeren" vi har hatt i år, er nivået enda lavere enn vanlig.

Jeg er sikker på at Asle eller Kjetil eller en av de andre gutta kan skrive en flott artikkel der de henter fram all dokumentasjonen på påstandene mine som jeg ikke gidder å google, men her er en link til min favoritt: Vitamin D. Billig, 100mikrogram pr dråpe, og veldig bra! Jeg tar noen dråper når jeg husker på det, D-vitamin er fettløselig og skilles ikke ut av kroppen så fort som f.eks C vitamin, så det er ikke så nøye om du tar det hver dag. Ligger på mellom 100 og 200 mikrogram pr dag selv. :)

Edit: Haha! Jeg glemte jo det viktigste; - Vitamin D-mangel er en veldig vanlig årsak til vinterdepresjoner og generell tungsinnhet.. :cool: Skal lete litt for å finne nordmenn med optimalt nivå i blodet for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå burde du kanskje starte din egen tråd Panzerhjerte, men jeg skal overse det for øyeblikket.. :p

Veldig mange nordboere har skremmende lave nivåer av Vitamin D. Legens grense for "mangel" er relativt lav, husker ikke betegnelsene men grensa er på 50 (etellerannet, mikrogram pr liter blod eller noe?). Mange eksperter mener det optimale nivået for å unngå sykdommer, depresjoner osv ligger opp mot 250! Og med den "sommeren" vi har hatt i år, er nivået enda lavere enn vanlig.

Jeg er sikker på at Asle eller Kjetil eller en av de andre gutta kan skrive en flott artikkel der de henter fram all dokumentasjonen på påstandene mine som jeg ikke gidder å google, men her er en link til min favoritt: Vitamin D. Billig, 100mikrogram pr dråpe, og veldig bra! Jeg tar noen dråper når jeg husker på det, D-vitamin er fettløselig og skilles ikke ut av kroppen så fort som f.eks C vitamin, så det er ikke så nøye om du tar det hver dag. Ligger på mellom 100 og 200 mikrogram pr dag selv. :)

Edit: Haha! Jeg glemte jo det viktigste; - Vitamin D-mangel er en veldig vanlig årsak til vinterdepresjoner og generell tungsinnhet.. :cool: Skal lete litt for å finne nordmenn med optimalt nivå i blodet for å si det sånn!

Jeg har akkurat lagt ut et innlegg om D-vitamin her. :)

100-200 µg tilsvarer 4000-8000 IU, noe som er ganske høyt. Selv ligger jeg på 50-100µg, altså 2-4000 IU om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat lagt ut et innlegg om D-vitamin her. :)

100-200 µg tilsvarer 4000-8000 IU, noe som er ganske høyt. Selv ligger jeg på 50-100µg, altså 2-4000 IU om dagen.

Nettopp! :D Sjekk ut artikkelen og linkene i den hvis du ikke har gjort det alt Panzerhjerte! Særlig den siden fra Vitamin D Counsil. Og for all del, ikke ta 1 pille kjøpt på apoteket med 10µg om dagen og forvent effekt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har hørt mye bra om AlphaBrain, Joe Rogan blir visst sponsa av levrandøren av dette produktet, og han bruker det sjølv, og forteller at det fungerer akkurat slik det skal. Har ikke fått lest så mye om det ennå, men det jeg har hørt fra Joe Rogan hittil, så virker det svært interessant!

http://www.onnit.com/alphabrain/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Både Robert, Asle og Vegard er lovende, men hvilken av dem som har best dokumentert effekt er det vanskelig å si da undertegnede er inhabil.

Ellers, de jeg liker:

Koffein, yohimbe, ALCAR, rosenrot, grønn te eller ekstrakt, schizandra og Q-10.

yohimbe , som yohimbine? hjelper det på konsentrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Drakk noe jævlig gørr fra supermat i sommer, All Greens tror jeg det het. Inneholder spirulina, andre alger, vitaminer og mineraler tror jeg.. Jeg merket ikke sånn supergod virking, men følte meg kanskje litt mer kvikk og hadde bedre hud. Men når jeg slutta med det ble jeg trøtt og sliten i en uke.. Ingenting hadde forandret seg i livet mitt utenom at jeg slutta med det.

Man vet ikke hva man har før man mister det tydligvis. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...