Gå til innhold

Å være sosial/dårlig samvittighet iht mat.


Chiara

Anbefalte innlegg

Det hadde vært litt spennende å se hvor mange her som unngår sosiale situasjoner der de vet det er "dårlig" mat. Familiesammenkomster, feiringer, fester, middager med jobb, dater...

Jeg tror(TROR) det er ganske så utbredt her, iallefall så virker det som endel vil ha dårlig samvittighet om de "synder".

Så, hvor ofte unngår du sosiale situasjoner med usunn mat, og får du evt dårlig samvittighet om du "spiser som alle andre"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger ikke stuffe i seg 5 stk kake og 1,5 kilo fine rundstykker for å gå i et selskap:) Blir alltid med, ofte finnes det litt sunnere alternativer i maten (type koltbord eller tapas).

Senest lørdag var jeg i 80-årsdag og mens familien grafset kaker og rundstykker spiste jeg en hel tallerken med egerøre, laks, salat og kjøttpålegg (altså det sunne av påleggene) og til dessert tok jeg ett lite jafs av kjærestens kake og Pepsi Max :thumbsup:

Folk kommenterte: så sunn du er, gud om jeg hadde den selvkontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår aldri sosiale sammenkomster pga mat. I selskaper o.l spiser jeg akkurat jeg har lyst på, med god samvittighet:) Er veldig glad i kaker og søtt, så spiser mye av det i selskap:p Skal nevnes at jeg ikke er på diett av noe slag, muligens jeg hadde vært strengere med meg selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til gjør jeg det, ja. Det skyldes rett og slett at jeg har egg/melk/hvete-allergi og at overraskende mange ikke respekterer dette. Da føler jeg det er bedre å holde meg unna for å slippe å bli en stor hakkekylling. "Du er så vanskelig å lage mat til". "Jeg ville garantert unnet meg et kake selvom det gav meg magevondt". "Du er bare bitt av lavkarbobasillen". "Litt skader da ikke, jeg er allergisk mot hund men jeg kan fortsatt klappe dem". Vel, fuck you, jeg har ikke valgt disse allergiene og hadde jeg bare fått litt vondt i magen skulle jeg stappet i meg så mye kake at det kom opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. :) Det går å velge det man vil spise, og det er alltid noe som er litt sunnere, som OhMickey sier. Litt kake i ny og ne er bare KOS, jeg ser ikke noe grunn (for vanlige folk som ikke skal til noe fit-konkurranse eller lignende) til å si nei til det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av og til gjør jeg det, ja. Det skyldes rett og slett at jeg har egg/melk/hvete-allergi og at overraskende mange ikke respekterer dette. Da føler jeg det er bedre å holde meg unna for å slippe å bli en stor hakkekylling. "Du er så vanskelig å lage mat til". "Jeg ville garantert unnet meg et kake selvom det gav meg magevondt". "Du er bare bitt av lavkarbobasillen". "Litt skader da ikke, jeg er allergisk mot hund men jeg kan fortsatt klappe dem". Vel, fuck you, jeg har ikke valgt disse allergiene og hadde jeg bare fått litt vondt i magen skulle jeg stappet i meg så mye kake at det kom opp igjen.

Skjønner godt at folk synes det er vanskelig å lage mat til deg, med så mange allergier, folk er generelt ganske uviten om å lage "allergimat" hvor ingredienser som må byttes ut, men hadde jeg vært deg ville jeg tatt med meg en egen kake kanskje, uten disse i :) så kunne jo de smake på din heller å innse at det faktisk er godt.

Men ja, mange er relativt respektløs mot allergikere. Selv prøver jeg alltid å ta hensyn, dog jeg ikke kjenner så mange med matallergi. Har mange vegetarvenner som jeg ofte kokkelerer veggismat til selvom jeg spiser kjøtt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at folk synes det er vanskelig å lage mat til deg, med så mange allergier, folk er generelt ganske uviten om å lage "allergimat" hvor ingredienser som må byttes ut, men hadde jeg vært deg ville jeg tatt med meg en egen kake kanskje, uten disse i :) så kunne jo de smake på din heller å innse at det faktisk er godt.

Men ja, mange er relativt respektløs mot allergikere. Selv prøver jeg alltid å ta hensyn, dog jeg ikke kjenner så mange med matallergi. Har mange vegetarvenner som jeg ofte kokkelerer veggismat til selvom jeg spiser kjøtt selv :)

Hvis du klarer å lage en kake som smaker nogenlunde akseptabelt uten egg, melkeprotein eller hvete i, da er du god! :D

Som oftest er det bursdager og lignende, og da velger jeg å ta med noe eget (for eksempel har jeg med smoothie jeg kan spise mens andre spiser kake). Tar med eget brød til koldtbord osv. Dessverre oppfatter mange dette som frekt. Ofte får man også kommentarer av folk som ikke vet at man har en allergi om at man må "slutte å telle kalorier" når man leser innholdsfortegnelser. Både av fremmede og bekjente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør egentlig aldri det, men måtte svare nå og da. Var og hentet guttungen fra barneselskap i dag og vi ble invitert inn på kaffe og kaker. Takket pent nei og sa at det blir nok kaker på oss neste helg, for da blir det 3 dagers bursdagsfeiring for guttungen vår.

Vi trener jo kun fordi vi har lyst på bedre form, skal ikke oppnå noe på fitness nivå her.

Men, merker at jeg oftere ønsker å delta i hva slags mat som skal spises om vi blir invitert, slik at vi kan styre det mot noe sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til gjør jeg det, ja. Det skyldes rett og slett at jeg har egg/melk/hvete-allergi og at overraskende mange ikke respekterer dette. Da føler jeg det er bedre å holde meg unna for å slippe å bli en stor hakkekylling. "Du er så vanskelig å lage mat til". "Jeg ville garantert unnet meg et kake selvom det gav meg magevondt". "Du er bare bitt av lavkarbobasillen". "Litt skader da ikke, jeg er allergisk mot hund men jeg kan fortsatt klappe dem". Vel, fuck you, jeg har ikke valgt disse allergiene og hadde jeg bare fått litt vondt i magen skulle jeg stappet i meg så mye kake at det kom opp igjen.

Kjempeflotte bekjentskaper du har. Om de noen gang hadde hatt skikkelig magesmerter hadde de aldri sagt noe sånt. Hadde lappa til dem jeg... Innbiller jeg meg i allefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender rett som det er at jeg holder meg unna visse sammenkomster grunnet alkohol/sukkertilgang... Skulle vel strengt tatt ønske at det ikke var nødvendig, men selv om jeg nesten aldri kjøper "snacks" selv er jeg imponert over hvor stor tilgangen til det er! Og jeg går for å ha god disiplin på de greiene der, så jeg føler med de som har større vansker med å ty til lett tilgjengelige fristelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unngår aldri de sosiale situasjonene, men takker som regel nei til kake og velger ellers de sunneste alternativene der det lar seg gjøre. Hvis jeg vet at det bare blir servert kaker så spiser jeg noe annet hjemme før jeg drar. Bryr meg fint lite om hva andre syns;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å lage en kake som smaker nogenlunde akseptabelt uten egg, melkeprotein eller hvete i, da er du god! :D

Som oftest er det bursdager og lignende, og da velger jeg å ta med noe eget (for eksempel har jeg med smoothie jeg kan spise mens andre spiser kake). Tar med eget brød til koldtbord osv. Dessverre oppfatter mange dette som frekt. Ofte får man også kommentarer av folk som ikke vet at man har en allergi om at man må "slutte å telle kalorier" når man leser innholdsfortegnelser. Både av fremmede og bekjente!

Uff, det var overraskende at det oppfattes som frekt :meh: Syns folk pleier å være forståelsesfulle selv om de kanskje ikke helt forstår hvordan det går an å være allergisk mot vanlig husmanskost. - Men til det problemet med noe du tåler og som smaker digg: Har du prøvd rå kaker? :) Syns det er flott slik Silje gjør det, tar med en kake eller annen matvariant som hun også tåler i selskap, og deler med seg: Om allergivennlig mat i sosiale settinger | Siljesreise.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye god mat senere på kvelden ?Just do DEM Deadlifts and Squats before you go!

Spiser litt mindre karbs dagen før , også lager jeg meg en buffer den dagen jeg skal ut.

Så går jeg bare bananas og spiser nesten hva jeg vil :p Digger når folk spør hvordan man kan spise sånn og se ut som meg:D

Andre boller på diett da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst enig med de andre her om at det går ann å være litt fleksibel. Spis litt mindre dagen før og/eller dagen etter, og tren heller litt ekstra. Det er en dag.

Men følger man en diett og absolutt ikke vil spise det som serveres, så gjør man ikke det. Dersom de du skal til ikke aksepterer dine valg er det ikke verdt å dra til dem uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skeier aldri ut med sukkerholdige saker eller søppelmat og drikker aldri alkohol. Jeg unngår alle selskaper med alkohol fordi jeg misliker rusmidlers virkning på folk. Om jeg vil på et sammentreff der det serveres mat spiser jeg min egen mat før jeg kommer. Jeg vil bli mer fleksibel i matveien, at jeg kan spise noe jeg ikke har planlagt, men kommer ikke til å gå så langt at jeg spiser høykarbo eller usunt. Jobber med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...