Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Det ligger litt i det engelske navnet; deadlift. Stanga skal ligge død mellom hver rep. Best utbytte at øvelsen, samt mindre risiko for skader.

Det var godt å høre :D:thumbsup:

Jeg trodde forresten deadlift var med ett løft.:blush:

• 1 måned senere...

Annonse

Gjør man det feil om vektene ikke toucher gulvet mellom repsene? Hva taper man på dette?

Feil og feil, er jo ingen som kommer til å gå inn på senteret og gi deg en bot.

Men med mindre du er noen lunde erfaren, har stålkontroll på teknikken din og vet hva du driver med, så vil jeg påstå at du utsetter deg selv for en mye større skaderisiko dersom du ikke nullstiller deg. Og hvordan har du tenkt å måle progresjonen din og vite om du sterkere, når sannsynligvis ingen av reppene dine blir like, og du "plutselig" klarer 5reps ekstra på 100kg en dag fordi du går litt mindre ned enn du gjorde sist gang, uten å være klar over det?

Man kan jo gjøre hva man vil med stanga, men ikke kall det markløft da :)

Feil og feil, er jo ingen som kommer til å gå inn på senteret og gi deg en bot.

Men med mindre du er noen lunde erfaren, har stålkontroll på teknikken din og vet hva du driver med, så vil jeg påstå at du utsetter deg selv for en mye større skaderisiko dersom du ikke nullstiller deg. Og hvordan har du tenkt å måle progresjonen din og vite om du sterkere, når sannsynligvis ingen av reppene dine blir like, og du "plutselig" klarer 5reps ekstra på 100kg en dag fordi du går litt mindre ned enn du gjorde sist gang, uten å være klar over det?

Hehe, skjønner at det ikke finnes noe treningspoliti, men det er jo meg selv som taper på å gjøre øvelsene feil.

Det er iallefall greit å vite! Jeg er amatør, ganske ny innen styrketrening, så har fremdeles masse å lære :)

Takk for svar!

At markstanga ikke toucher gulvet i mellom reppene har nok sin funksjon, men er ikke å annbefale med mindre du har stålkontroll på teknikk og har fornuftige vekter på stanga. Alernativt kan du ta mark i bur. Dette kan du gjøre om du foreksempel vil trene spesifikk på øvre del av markløft-løftet.

Gjør man det feil om vektene ikke toucher gulvet mellom repsene? Hva taper man på dette?

Du mister to ting, bevegelsen blir mindre da du stopper stanga tidligere, og du trener med lettere vekter enn du klarer, fordi vekta må tilpasses det du klarer å bremse i lufta, i motsetning til hva du klarer å dra opp fra gulvet.

Du mister to ting, bevegelsen blir mindre da du stopper stanga tidligere, og du trener med lettere vekter enn du klarer, fordi vekta må tilpasses det du klarer å bremse i lufta, i motsetning til hva du klarer å dra opp fra gulvet.

Takk for svar :)

Annonse

Hm.. jeg har også lurt litt på dette og forsto det sånn at det kan være en fordel å trene såkalt rumensk markløft der vekta ikke går i gulvet. Men nå er vi jo inne på en sak der alle mener noe og det sikkert er vanskelig å gi en fasit. Det var nå en tråd om dette her så jeg.

Hm.. jeg har også lurt litt på dette og forsto det sånn at det kan være en fordel å trene såkalt rumensk markløft der vekta ikke går i gulvet. Men nå er vi jo inne på en sak der alle mener noe og det sikkert er vanskelig å gi en fasit. Det var nå en tråd om dette her så jeg.

Vet det er veldig mange som tar strakmark og rumenske mark uten å touche bakken med stanga. Men det samme gjelder der; deadlift. Stanga skal helst i bakken uansett hvilken variant markløft du tar. Ryggen er ikke mindre utsatt for skade ved å ikke legge stanga i bakken i strakmark kontra klassisk mark. Er man ikke myk nok til å klare strakmark hvor man legger stanga død mellom hver rep, kan man ta rumenske mark hvor man har en liten knekk i knærne til å begynne med.

Gjest Jester

Fra T NATION | Are You Ignorant When it Comes to the Deadlift?

Less Bounce to the Ounce

Of course, you have to keep your back flat, and that takes strength in the lumbar erectors that can only be built with heavy deadlifts done correctly. It has become fashionable in random exercise/"functional movement" gyms to permit the use of bumper plates and a bounce off the floor for all the reps of a set of deadlifts after the first one.

This isn't "functional" – no sane, responsible person picks up a heavy object by bouncing it off the floor because that might break something. An informed person knows that if you don't use a muscle, you won't train that muscle. Common sense dictates this fact, and no particular intelligence is required to arrive at this conclusion.

Simple observation tells us that people who bounce their deadlifts aren't very strong off the floor. Experience informs me that if a 185-pound man with three years of barbell "training" comes to my seminar lacking the ability to deadlift 300 pounds with a flat back, he's probably been bouncing his deadlifts.

The lumbar erectors are the muscles that hold the lumbar spine in extension. If you fail to use them for that purpose during a deadlift, they won't adapt to this isometric task, and you'll have turned the most basic back exercise in the gym into a ridiculous circus trick.

Let's be honest: you bounce your deadlifts because it's easier to do more reps that way. But you know this already, because you were never that ignorant.

Reset all your reps and make your low back get strong enough to hold itself flat during a maximum deadlift attempt. Even if more reps are the goal, a stronger back is the only way to achieve it.

There may be a slight tendency for the bar to drift forward as it comes off the floor. When this happens, it's usually because you've rocked forward during the setup so that your weight is forward of the mid-foot. Shoes with heels can do this, as can a misperception of your start position.

If this happens, you're probably too far forward, with your shoulders too far in front of the bar and your back too horizontal. To correct this, rock back off of your toes, reset your chest up, and think about actually pushing your mid-foot into the floor, instead of pulling on the bar.

by Mark Rippetoe – 12/06/2011

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...