Gå til innhold

Feite mannfolk er det jævligste som finnes?


Anbefalte innlegg

Hva gjør en med feite mennesker som ikke evner å ta grep om egen helseproblematikk? Debatten er forsåvidt både viktig og interessant - men å komme med fornedrende oppgulp om at de er de jævligste mennesker som finnes og at de bør tvangsjogges hver dag - det er mobbing og vitner om et forkvaklet menneskesyn.

Men da har du jo som mange andre misforstått motivasjonen bak uttalelsen. Han har jo sagt at han ikke står for dette, og sier også at:

Dømming etter utseende er en uting, noe forbanna svineri.

Hele uttalelsen er brukt som et eksempel på hvordan det er greit å snakke nedsettende til noen grupper mens det er helt uakseptabelt å gjøre det til andre.

Alle som reagerer sterkt på uttalelsen hans og angriper ham tilbake for å være en stygg boler, dum FRP-politiker eller lignende bekrefter bare poenget hans etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men da har du jo som mange andre misforstått motivasjonen bak uttalelsen. .
Overhodet ikke - veien til helvete er brolagt med gode intensjoner - så jeg har ikke bestridt hans motivasjon.Jeg bare påpeker at hans presisjonsnivå er under enhver kritikk og at uttalelsen muligvis avslører ham som bærer av et forkvaklet menneskesyn.

..uttalelsen er brukt som et eksempel på hvordan det er greit å snakke nedsettende til noen grupper mens det er helt uakseptabelt å gjøre det til andre..

Det er mulig det er greit i hans krets å snakke negativt om grupper - være generaliserende og stigmatiserende - men det betyr ikke at det bør være det i andres kretser.

Capice?

Alle som reagerer sterkt på uttalelsen hans og angriper ham tilbake for å være en stygg boler, dum FRP-politiker eller lignende bekrefter bare poenget hans etter min mening.

Jeg angriper ham ikke for dette?

Jeg angriper ham for menneskesynet som fremkommer gjennom hans omtale av overvektige mannfolk og om hva samfunnet bør gjøre med dem. Jeg anerkjenner imidlertid debatten han ønsker å reise som både viktig og interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er greit i hans krets å snakke negativt om grupper - være generaliserende og stigmatiserende - men det betyr ikke at det bør være det i andres kretser.

Capice?

Men det er jo nettopp dette som er poenget hans, at det ikke er greit!

Jeg angriper ham ikke for dette?

Jeg angriper ham for menneskesynet som fremkommer gjennom hans omtale av overvektige mannfolk og om hva samfunnet bør gjøre med dem. Jeg anerkjenner imidlertid debatten han ønsker å reise som både viktig og interessant.

Nei, du har ikke angrepet ham, det var ikke rettet mot deg :)

Men du argumenterer utifra at dette er en uttalelse han står for og mener er ok. Jeg vil fremdeles hevde at det er forskjell på å mene noe og synes at det er greit å si det. Selv om han mener at overvektige er jævlige, så betyr ikke det at han syns det er greit å uttale det. Han sier jo selv at det ikke er greit med slike uttalelser, men at det tydeligvis er akseptert så lenge målgruppen er den rette. Han skriver jo også at dømming utifra utseende ikke er greit, noe som sier meg at han kanskje ikke mener dette så bokstavelig likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit å angripe grupper du synes er frastøtende, men det er ikke greit for ham å bruke grupper han synes er frastøtende for å få igjennom et poeng og starte en diskusjon i en gruppe som er laget spesifikt for useriøse diskusjoner?

Jeg ser hva du vil, og jeg synes det er litt vel idealistisk. Det hadde vært fint om alle kunne være objektive og upartiske, men når alt kommer til alt...kommer ikke det til å skje ;)

Jeg mener det er feil å snakke i fornedrende ordelag om alle mulige grupper. Uavhengig av hvilken motivasjon en skulle ha for å ville gjøre det. Det er, for min del, som du påpeker, selvfølgelig en mer normativ enn deskriptiv innstilling til virkeligheten og, ja, den er nok både idealistisk og noe rosenrrød.

:)

Imidlertid synes jeg det koster meg lite å si i fra når noen så til de grader tråkker uti og driter på leggen.

Så da gjør jeg det. (Og dermed har jeg åpnet for at jeg selv kan arresteres for det aller minste sleivspark som måtte komme fra mitt tastatur. Å få døra i trynet er noe de fleste fra tid til annen kan oppleve - også jeg.)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et interessant poeng at det er sosialt akseptert å rakke ned på røykere og hvor dumme de er siden vi har så mye kunnskap om skadevirkninger innenfor det temaet, men om noen setter fokus på en som er overvektig, så blir det ramaskrik, selv om vi har mye kunnskap om skadevirkninger der og...... food for thought?

Det er et veldig godt poeng, men det er også en viktig forskjell på røykere og overvektige - for å bli kvitt avhengigheten og problemet så kan i teorien røykere slutte cold turkey, røyking tilfører ingenting livsnødvendig til kroppen, overvektige mennesker MÅ spise for å overleve, og da blir det jo selvsagt vanskeligere. _De fleste_ som begynner å røyke gjør det vel vitende om farene (selv om det selvfølgelig ikke vil skje DEM), mens man begynner å spise før man er selvbevisst og faktisk kan bli ganske "ødelagt" av foreldrene i ung alder. Det forsvarer på ingen måte at man fortsetter forfallet når man blir eldre, men det er en forklaring og en viktig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han skriver jo også at dømming utifra utseende ikke er greit, noe som sier meg at han kanskje ikke mener dette så bokstavelig likevel ;)

Vi leser ham på litt ulikt vis - og det får vel bare være som det er.

Jeg tror kanskje han ikke mener det så bokstavlig lenger likevel.

Nå når han har fått tenkt seg litt om....

:meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du skrive det i stedet for da. Sånn som du formulerte deg så kan det bare tolkes negativt om FRP-politikere som samlet gruppe.

Poenget mitt var at han uttalte seg som privatperson, mens du siterer han som FRP-politiker, som om partiet har noe som helst med uttalelsen å gjøre.

det var overhodet ikke hensikten, og det beklager jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig godt poeng, men det er også en viktig forskjell på røykere og overvektige - for å bli kvitt avhengigheten og problemet så kan i teorien røykere slutte cold turkey, røyking tilfører ingenting livsnødvendig til kroppen, overvektige mennesker MÅ spise for å overleve, og da blir det jo selvsagt vanskeligere. _De fleste_ som begynner å røyke gjør det vel vitende om farene (selv om det selvfølgelig ikke vil skje DEM), mens man begynner å spise før man er selvbevisst og faktisk kan bli ganske "ødelagt" av foreldrene i ung alder. Det forsvarer på ingen måte at man fortsetter forfallet når man blir eldre, men det er en forklaring og en viktig forskjell.

Når en røyker tenker på å ta seg en røyk, ser noen røyke, eller ser røyking i butikken så skilles det ut dopamin, som er kroppens måte å fortelle oss at noe er viktig for å overlevelse / reproduksjon. Og overvektige trenger ikke å spise kake for å overleve, overvektige mennesker er jo nettop de menneskene som klarer seg best uten mat over lengre tid. Mange starter også med røyking før de er i stand til å ta vetige beslutninger som følge av gruppepress, foreldre som ikke er tilstedeværende etc, og kan da på samme måte bli ødelagt i ung alder.

Når det kommer til artikkelen, så mener jeg at alle grupper som sliter med en eller annen form for avhengighet, ikke burde dømmes for det, vi er alle svake på områder, og enkelte er heldigere enn andre. Noen av oss har nettverk som gjør det lettere å få nye og sunnere vaner etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker med en gang at denne personen har aldri vært overvektig,har lite selvinnsikt og erfaring om emne og har derfor ingen rett til uttalelsene sine ang feite folk. Hva han synes selv er noe annet,la han bare få synes det,det sier det meste om denne perosnen;)

Ellers,det er som mange her sier mange grunner til overvekt og det gjelder begge kjønn...noe er latskap og selvforakt men faktisk så handler det faktisk om mangel på kunnskap..de aner ikke hvordan de slanker seg rett og slett...se på amerikanerne..de tror pommes frites er poteter og en grønnsak og bør derfor spises som en grønnsak...helt grusomt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en røyker tenker på å ta seg en røyk, ser noen røyke, eller ser røyking i butikken så skilles det ut dopamin, som er kroppens måte å fortelle oss at noe er viktig for å overlevelse / reproduksjon. Og overvektige trenger ikke å spise kake for å overleve, overvektige mennesker er jo nettop de menneskene som klarer seg best uten mat over lengre tid. Mange starter også med røyking før de er i stand til å ta vetige beslutninger som følge av gruppepress, foreldre som ikke er tilstedeværende etc, og kan da på samme måte bli ødelagt i ung alder.

Ikke alle overvektige har blitt det pga kaker og godteri, vanlig mat kan godt trigge overspising, og de kan jo ikke unngå å spise, det går rett og slett ikke i lengden. Det er stor forskjell på en ung og dum tenåring som gir etter for gruppepress og faktisk tar et bevisst valg (dog uten all info, det skal jeg innrømme) og en to-tre åring som ikke aner noe om livet og som får mat bare de peker på det. Innen jeg var seks-sju år var jeg ganske kraftig, men jeg husker absolutt ingenting om hva jeg spiste i den perioden, det var før selvbevisstheten min var fullt utviklet, vil tippe at de fleste røykere husker sin første røyk. Som sagt, det er ingen unnskyldning, men jeg synes det er litt søkt å sidestille røykere og overvektige - selv om jeg ikke har for vane å dømme røykere heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50% er kanskje selvforskyldt,men faktisk er det mange som er overvektige i større eller mindre grad fordi de ikke vet bedre ,mangler kunnskap rett og slett.

Jeg vil tro at det er en større andel enn 50% som er selvforskyld, og er du en voksen så er de ingen unnskyldning å ikke vite slik. Vet ikke helt hvordan det er med særlige mye yngre generasjoner(folk yngre enn 1990), men fleste folk som har hatt heimkunn har hatt en innføring på mat til å vite at man ikke skal spise "drit". Dette er også noe som vi ble fortalt i en del andre sammenhenger, f.eks fikk vi ikke lovt til å ha med brus på eksamen på ungdomsskole, sjokoladepålegg var no-no. Mange slik ting, så uvitenhet er det ikke, men hvis du overvektige personer derimot har valgt å drite i alt det som ble fortalt i gruppesamlinger(f.eks med klassen) så er jeg enig med det du sier.

Og nei, man får ikke så mye informasjon fra skolen, men nok til å kunne ta det med videre. Det er også en svært stort sannsynlighet at legen deres har informert de om at de bør gå ned i vekt dersom de har oppsøkt legen med et eller annen slags problem. Og hvis de spør hvordan så vil jeg nok tro at ferden vil bære videre til et treningssenter som setter de i gang. Så jeg skjønner virkelig ikke hvor kunnskapen ikke kommer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at det er en større andel enn 50% som er selvforskyld, og er du en voksen så er de ingen unnskyldning å ikke vite slik. Vet ikke helt hvordan det er med særlige mye yngre generasjoner(folk yngre enn 1990), men fleste folk som har hatt heimkunn har hatt en innføring på mat til å vite at man ikke skal spise "drit". Dette er også noe som vi ble fortalt i en del andre sammenhenger, f.eks fikk vi ikke lovt til å ha med brus på eksamen på ungdomsskole, sjokoladepålegg var no-no. Mange slik ting, så uvitenhet er det ikke, men hvis du overvektige personer derimot har valgt å drite i alt det som ble fortalt i gruppesamlinger(f.eks med klassen) så er jeg enig med det du sier.

Og nei, man får ikke så mye informasjon fra skolen, men nok til å kunne ta det med videre. Det er også en svært stort sannsynlighet at legen deres har informert de om at de bør gå ned i vekt dersom de har oppsøkt legen med et eller annen slags problem. Og hvis de spør hvordan så vil jeg nok tro at ferden vil bære videre til et treningssenter som setter de i gang. Så jeg skjønner virkelig ikke hvor kunnskapen ikke kommer til?

Nå snakker jeg ikke om bare nordmenn:) Men ja,jeg vil også si at d er noe foreldre sin feil at folk får et vektproblem,pga at de ikke lærer barna i ung alder hvordan man skal leve sunt.

Man lærer så lenge man lever også,derav mener jeg kunnskap...for vekttap er det faktisk bare en ting som funker,kcal inn vs kcal ut...dette er det ikke noen som lærer på skolen skal jeg si deg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det de som blir feit av vanlig mat også, bare at de spiser så inni hampen for mye. Min samboer var ram på dette - normalvektig når vi traff hverandre, men så...Hun klarte seg ikke med èn mannfolkporsjon til middag, hun måtte ha to. En time etter rensket hun restene etter middagen, før hun satte til livs 3-4 brødskiver til kvelds - uten bli mett. Hun var aldri mett, uansett. Det var ikke før vi lærte at ALL MAT PÅVIRKER KROPPEN HORMONELT at det lysnet. Ved å snu om på flisa, og å spise mye fett og proteiner, så ble hun brått mett. Og forble mett i 5-6 timer uten problem, på normale "dame" porsjoner.

Den frp personen sliter nok med noen issues: Ingen innsikt i mennesker- ikke engang seg selv. Ingen vits i å kommentere egentlig, det taler for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle overvektige har blitt det pga kaker og godteri, vanlig mat kan godt trigge overspising, og de kan jo ikke unngå å spise, det går rett og slett ikke i lengden.

Hvis du tror poenget med innlegget mitt var å antyde at alle som er overvektige er det pga kaker og junk, må du lese det om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror poenget med innlegget mitt var å antyde at alle som er overvektige er det pga kaker og junk, må du lese det om igjen.

Det sa jeg ikke, men da du skrev at de ikke MÅ spise kake, så reagerte jeg på det argumentet, for jeg hadde forut for det skrevet at de ikke kunne slutte å spise mat generelt, kontra røykere som faktisk _kan_ kutte ut røyk helt, dopamin eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager - det er ikke bare kritikk til deg, men jeg blir så oppgitt av sånne ting som dette. En veltrent, pen person sier noe i et forum der det skal være "bare for moro" og så er det noen som plukker opp ballen og løper avgårde med den. Jeg blir bare så lei...

Tolker det ikke til meg som kritikk heller, og jeg er enig med det du sier. Innlegget mitt var ikke ment som "leave britney alone" folk bør tåle å få virkeligheten i fjeset av og til. Meg selv inkludert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette syns jeg er et litt vanskelig tema. Jeg personlig syns ikke det er riktig å rakke ned på folk på bakgrunn av utseendet deres, uansett om de "velger" å se slik ut eller ikke. Det er per dags dato mange barn i Norge som sliter med overvekt, dette er ikke barnas feil. Ofte er det også vanskelig for disse barna å bli normalvektige etter å ha passert puberteten, noe som spesielt i tenårene gir redusert livskvalitet.

Vi ser hvordan mediene fremstiller overvektige. Vi kan til og med gå inn på noe så "uskyldig" som barne tv, hvor de overvektige barna stort sett alltid blir fremstilt som de "slemme" eller "dumme", hvorfor lar vi det være sånn?

Det er som om overvektige blir sett på som en egen rase, og det syns jeg veldig lite om. Mat gir nytelse for mange på samme måte som sigaretter, dop og annet som er avhengighetsskapende. Så ofte har folk havnet inn i en ond sirkel som man må være utrolig sterk for å komme ut av. Med andre ord, det er ikke lett.

Å rakke ned er etter min mening helt feil måte å ta tak i problemet på, og dette sier jeg med tanke på alle barna som lider av overvekt. De kan ikke noe for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...